Vlákno názorů k článku Vladimír Rohel, NCKB: nebudeme odposlouchávat ani vypínat internet od Pavel Křivánek - S úřady se to má tak. Představte si,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 2. 2013 9:16

    Pavel Křivánek

    S úřady se to má tak. Představte si, že by se založil úřad třeba pro řešení problému psích exkrementů. Ten úřad si nejdříve musí udělat představu o celé problematice, takže obešle všechny obce, aby jim dodaly statistiky počtu registrovaných psů, odhad počtu neregistrovaných psů, počty košů na exkrementy atd. Pak to bude chtít, aby se dozvěděli, jak to řeší jinde v Evropě a ve světě, takže pár úředníků vyšlou na náročné cesty do zahraničí. Když už s takovými náklady nasbírali tolik informací, mělo by z nich něco vypadnout. Nejdřív to bude "Národní strategie boje se psími exkrementy", později příslušný zákon, který obcím určí, jak mají neposlušné pejskaře postihovat, kolik mají mít odpadkových košů, jak často je musí vyvážet atd. Zákon zamozřejmě připravý nějaký legislativní odbor, který ve skutečnosti o tvorbě zákonů zapadajících do legislativní soustavy neví prakticky nic. Cíl splněn, ale úřad existuje dál a ti úředníci si musí nějak svůj plat zasloužit, ale to není problém, protože se musí vyhodnocovat výsledky. Takže mu obce budou muset každý měsíc odeslat výkazy se statistikou nakládání se psími exkrementy. Pak samozřejmě také čtvrtletní, protože sami si to sečíst neumí a nesmí chybět ani roční, kde navíc budou i informace o registrovaných psech včetně rasy, věku a váhy. Nějaký úředník se dovtípí, že malý pes nekaká stejně velká hovínka, jako velký, tak se na toto téma nejdříve uspořádá nějaká konference a nechá se vypracovat studie. Z té vypadne nějaký vhodný spravedlivý vzorec pro výpočet poplatku za psa. Ten samozřejmě nebude pro menší psy nižší, jen pro větší psy vyšší. Pak si lidi začnou stěžovat, že když už za psy platí tolik, nemají dost košů na správných místech. Takže se zřídí odbor pro mapování nejčastějších venčísích tras pejskařů. Proběhne dlouhodobé náročné mapování a protože žijeme v 21. století a jsme moderní otevřená společnost, necháme udělat státní zakázku na dvě miliardy na vypracování informačního systému pro zadávání a zveřejnění získaných dat. Pak se ukáže, že si obce koše instalují takové, jaké se jim zlíbí, což je špatně, protože musí splňovat nějaké hygienické podmínky kvůli omezování zápachu atd. Takže se uspořádá pár konferencí a udělá výběrové řízení na jeden jednotný druh koše na psí hovínka. Pak se zjistí, že ty hovínka jsou vlastně bioodpad a je neekologické je jen tak likvidovat jako běžný komunální odpad. Takže se obcím dá povinnost je odvážet do biostanic, kde z nich budou dělat bioplyn. Jenže lidé ty hovínka dávají do kdejakých sáčků, které se pro tyto účely vyloženě nehodí. Takže je potřeba udělat pár konferencí a výběrových řízení na vhodné sáčky. Ty lidé dostanou při registraci psa zdarma, což je úžasné, protože stát jeden sáček přijde na tři koruny. Cíl splněn, ale pořád je co dělat. Počet platících pejskařů se výrazně zmenšil a hovínek všude přibývá, protože do speciálních odpakdových košů jdou dávat jen speciální sáčky. Protože nákladná reklamní kampaň vůbec nepomáhá, je třeba zakročit k přísným restrikcím. Majitelé neregistrovaných psů začínají být přísně trestáni a u těch registrovaných se odevzdávají vzorky DNA, aby se mohlo dohledat, kterému psovi které hovínko patří. Po čase se zjistí, že všechna tato opatření jsou vlastně k ničemu, protože lidi začali raději chovat prasátka, protože za ta se neplatí nic.

  • 21. 2. 2013 11:50

    Ivan (neregistrovaný)

    JJ presne tak. Nic proti nim nemam, nikdy jsem s tim uradem neprisel do styku ale ... Ten urad si sam pro sebe napise zakon ve kterem definuje svoje odpovednosti a kompetence. No jak asi tohle muze dopadnout? Myslim, ze jejich primarnim cilem neni nejake HADOPI - spis bych to videl na par teplych fleku pro par znamych a hlavne vysat co nejvice penez ze statniho rozpoctu.

    PS: vite, ze soucasna odpovedna pravicova vlada investuje o 10% vice penez nez ta predchozi?

  • 21. 2. 2013 23:55

    Jarda_P

    >PS: vite, ze soucasna odpovedna pravicova vlada investuje o 10% vice penez nez ta predchozi?

    Proboha, do ceho?

  • 21. 2. 2013 12:32

    Lopata (neregistrovaný)

    Ve skutečnosti je to tak, že obyvatelům se nelíbí (a já se mezi ně počítám), že sídliště je plné h.. od psů. Tak se tam dají koše, protože nemalá část lidí to po svém psu uklidí a zbytek holt jednou za čas objede někdo a ty h.. vysbírá. Tohle ovšem něco stojí a samospráva to od lidí musí nějak dostat zpět. Vaše povídačky jsou pitomost, je vidět, že chcete nakydat špínu na každého úředníka.

  • 21. 2. 2013 13:02

    Katka (neregistrovaný)

    príspevok není o tých hnedých kopkách hojne sa vyskytujúcich na sídlišti ( a že ich je ) ale spíše o bujnej , zbytočnej a otravnej byrokratickej mašinérii , kt danú situáciu nie len že nevyrieši ale dokonca skomplikuje a predraží , odlamujúc si na svoj provoz št rozpočet

  • 21. 2. 2013 14:10

    Pavel Křivánek

    Psí exkrementy jsem vzal jen jako náhodný příklad, alegorii. Když kdysi v jedné malé obci dali do vyhlášky zákaz vstupu úředníků pod hrozbou pokuty, udělali tak jako reakci na stav, kdy státní správa nekontrolovaně nabobtnala a úředníci začali obce zaplavovat hromadami podobných dotazníků a výkazů, takže už to začalo vlastní chod obce ohrožovat.

    O cestách do zahraničí se píše přímo v tomto článku. Kvalita tvorby zákonů u nás je kapitola sama pro sebe (viz prezidentské volby, prasetem - se rozumí zvíře druhu prase...). Formuláře statistického úřadu jsou také k pokukání a s těmi čtvrtletními výkazy nepřeháním. Různých akcí státní správy a EU už jsem viděl také dost na to, abych si o nich myslel svoje. O zakázkách v IT raději vůbec nemluvě.

    Určitě nechci házet špínu na každého úředníka. Ale státní správa má mít přesně definované úkoly, které se od ní vyžadují, a nesmí si svévolně přidávat další.

  • 21. 2. 2013 17:14

    rexx (neregistrovaný)

    Tou obcí zřejmě myslíte Jindřichovice pod smrkem. Bylo to od ní hezké gesto, které ovšem trochu kalí skutečnost, že si tato obec pořídila větrné elektrárny s výraznou finanční pomocí od státu (více viz zde: http://hn.ihned.cz/c1-14047500-elektrarny-vydelaji-obci-miliony-diky-statni-pomoci a tady: http://neviditelnypes.lidovky.cz/p_spolecnost.asp?r=p_spolecnost&c=A060314_183723_p_spolecnost_wag). A podle tvrzení v některých diskusích (to už jsem líný dohledat) měl dotyčný starosta podíl ve firmě, jež ty elektrárny zaváděla.

    Jistě, stát se ve spoustě věcí angažuje nadmíru, je ale dost pokrytecké to na jedné straně kritizovat a na druhé od téhož státu brát plnými hrstmi peníze (to se možná brzy změní, ale pouze kvůli tomu, že už nebude z čeho dávat - to by však byla diskuse na samostatný článek).

    Navíc je třeba si uvědomit, že nejnižší úředníci si tohle sami nevymýšlejí - rozhodně nestojí o to, přidělávat si práci. Skutečný problém představují stále se množící předpisy a nařízení. A ty pocházejí z parlamentu, případně z ministerstev a aby toho nebylo málo, ještě se do toho míchají předpisy a nařízení z EU. A je jasné, že když se spojí dva úřední bordely (ten náš a unijní), tak výsledný bordel se nejenom sečte, ale přinejmenším znásobí.

    Hodně "pomohlo" také zrušení okresních úřadů v roce 2002. Z cca 80 okresních úřadů vzniklo skoro 200 obcí "třetího typu", což samozřejmě znamenalo zvýšení počtu úředníků (statisticky ovšem ne, protože noví úředníci se již nevykazují jako zaměstnanci státu, ale obcí).

    Takže to začalo už za "křišťála" Grosse (to ještě byl mistr vnitra, premiérem a následně geniálním investorem se stal až později)a jeho následníci to dál mrví bez ohledu na politický původ. Ostatně byrokracii u nás má tradici už ze starého Rakouska (a vlastně již z dob Marie Terezie), při studiu regionálních dějin občas narazíte na kauzy, které se táhly desítky let, než to úřední mašinérie vyřídila. Takže nic nového, jen dnes díky IT a rychlým komunikacím lze objem "byrooperací" mnohonásobně zvýšit) oproti době pergamenu a husích brků.

    Záležitost je to složitá a asi nemá žádné dobré řešení - viz vtip o světlu na konci tunelu, kdy strojvedoucí vidí tři blbce na kolejích (jenže ti blbci jsme my všichni).

  • 21. 2. 2013 17:31

    Pavel Křivánek

    Myslím, že starému Rakousku křivdíte. Po vyrovnání měla ministerstva v rakouské části v průměru přibližně sto zaměstnanců - od vrátného přes poslíčky po ministra. Velká část obyvatelstva monarchie nikdy nemusela přijít do styku se státními úřady.

    I za První republiky byli státní úředníci na jiné úrovni. Známý mi třeba vyprávěl, jak si prohlížel v archivu ročenku jednoho vodohospodářského úřadu. Byla to krásná tlustě vázaná kniha, kde bylo popsáno vše, co ten úřad během roku vykonal. V té době se zrovna budovala Brněnská přehrada, takže dotyční úředníci běhali v terénu, vyměřovali, počítali, za všechna svá rozhodnutí se mohli postavit a pak o tom ještě byli schopni sepsat knihu.

  • 21. 2. 2013 19:35

    q (neregistrovaný)

    Jo, s tím starým Rakouskem je to taková fáma, kterou si snad vymysleli bolševici a vymývali s tím mozky. Jasně, proti třeba USA, GB, Francii nebo Skandinávii bylo Rakousko tuhé a těžkopádné, ale pořád bylo o řády míň byrokratické proti bolšánům nebo dnešku.

    Cituju: A teď vedle tohoto našeho, českého, demokratického ministerstva vnitra postavme rakouské zpátečnické policejní ministerstvo dejme tomu v roce 1815, když už se Evropa ocitla na počátku klidnějšího období. Na rakouském policejním ministerstvu ve Vídni zaměstnáno - 12 úředníků. Plus 13 cenzorů. Policejní ministerstvo přitom vedlo evidenci obyvatelstva, poskytovalo pasovou službu, mělo zaměstnanecký a židovský referát. (z článku http://www.rozhlas.cz/toulky/vysila_praha/_zprava/684403)

    Jinak díky za Váš úvodní příspěk, parádní! Kéž by to nebylo tak pravdivé...

  • 22. 2. 2013 0:03

    ebik (neregistrovaný)

    Odpovědět se dá citací ze stejného článku:

    Na venkově, kde nadále žily takřka čtyři pětiny obyvatelstva, bezpečnostní složky (tedy četnictvo) ještě neexistovaly, a to až do poloviny 19. století, takže tam základní strážní, pořádkovou a protipožární službu nadále vykonávali hlavně ponocní s halapartnami.

    Z toho předpokládám, že venkov a (podrobná) evidence obyvatelstva, nebo pasová služba byly věci, které o sobě navzájem ani nevědely. Z toho tedy vyplývá, že běžný člověk, který pracoval 12 hodin denně ve fabrice nebo 14 hodin denně na poli opravdu nevytěžoval úředníky a úředníci zase neotravovali jeho. A pro těch pár movitých stačilo málo úředníků, takže byrokracie byla jevem spíše individuálním (přičemž jedno individuum klidně vydalo za celý dnešní úřad), než plošným.

  • 22. 2. 2013 12:24

    q (neregistrovaný)

    A? Já ten článek znám, proto jsem ho dohledal a odkázal. Netvrdím, že Rakousko = všechno dobře a teď = všechno špatně. Ale na spoustu věcí tehdy stačila samospráva, profesní organizace atd. Stačily by i teď, rozhodně výkon/spotřeba je u dnešního státu tragický a dál nás zadlužuje. A nechat psát úředníky další zákony, kterýma si uzákoní židli a přisajou sebe a kamarádíčky k penězovodu, to je hovadina. Jak říkal krvavý pes vólstrýtu Ronald Reagan, dej mu pámbu nebe: Government is not the solution to our problem; government is the problem.

  • 22. 2. 2013 0:05

    Jarda_P

    >Po vyrovnání měla ministerstva v rakouské části v průměru přibližně sto zaměstnanců - od vrátného přes poslíčky po ministra.

    Ony se tehdy take knihy se zakony vesly na jednu normalni policku. Dnes by ta policka musela mit aspon kilometr.

  • 22. 2. 2013 0:00

    Jarda_P

    >Formuláře statistického úřadu jsou také k pokukání a s těmi čtvrtletními výkazy nepřeháním.

    Nedivte se. Ja se tam kdysi zajimal o praci a pri pohovoru jsem ziskal pocit, ze tam musi byt smrtelna nuda. Kamos, ktery tehdy take hledal, tam pak nastoupil a vydrzel snad jen cast zkusebni doby, protoze, jak jsem predpokladal, nuda tam byla opravdu smrtelna. Totalni konec intelektu.

  • 21. 2. 2013 16:58

    j (neregistrovaný)

    Ty ses fakt lopata ... protoze i tupec vi, ze papirovani spojeni s poplatkama za cokla (a nejen za nej samo) stoji vic, nez kolik se za ty cokly vybere, takze kdyby mesto nevybiralo nic a ty hovna uklizelo, vyjde to levnejs. Protoze kdyz vemu takovy prumerny mesto, tak se tam psima hovnama zaobira aspon 5 uredniku a to je min 200 000 mesicne. Vazne bych chtel videt, jak pejskari zaplatej mesicne 1/2Mega (protoze je jeste taky treba zaplatit toho metare a jeho "techniku" ...).

    Takze kdyby mesto nakoupilo lopaty a kostata, a nabidlo bezdomacum ze jim daj litr tejdne, maj uklid prakticky zadara a bez papirovani, ze.

  • 22. 2. 2013 0:08

    Jarda_P

    Za Rakouska-Uherska chodil po ulicich zrizenez a sbiral hovna do sudu. Ty se pak prodavaly nekomu, kdo z toho doloval lanolin pro rukavickare. Takze za Rakouska-Uherska z toho dokonce dokazali vytvorit zamestnani a vydelecnou cinnost. Hasek z toho i udelal povidku.

  • 22. 2. 2013 0:14

    ebik (neregistrovaný)

    V průměrném stotisícovém městě, bych hádal, že se tím v průměru zabývá tak půl úředníka. (to je 5 úředníků, kteří mají na práci ještě 9 dalších nesouvisejících věcí.) Naopak ten metař se tím bude zabývat celou pracovní dobu. Psa má podle statistik každý desátý člověk. To znamená v našem měste 10 000 psů, pokud bude alespoň polovina řádně placená tak 100kč za měsíc za psa zaplatí i toho vašeho 1/2 Mega.

  • 22. 2. 2013 14:17

    Heron

    V "neprůměrné" Olomouci (99529 obyvatel --http://www.czso­.cz/csu/2012e­dicniplan.nsf/t/00002BD9­1A/$File/13011203­.pdf)

    Obsahuje telefonní seznam magistrátu 722 jmen (http://www.olomouc.eu/administrace/action/telseznam_export.php)

    Tzn na jednoho úředníka s telefonem připadá 137 obyvatel.

    Jestliže 5 úředníků má podle vás na starosti 10 věcí, tak 722 úředníků v Olomouci tedy řeší 1400 věcí??? :-D Zajímal by mě tedy seznam.

    To samozřejmě není všechno, Olomouc je krajské město, Olomoucký kraj má 640tis. obyvatel a o jejich "blaho" se stará nad rámec městských úřadů ještě dalších 508 úředníků (údaj k 31.12.2011 http://www.kr-olomoucky.cz/clanky/dokumenty/1425/vz-2011-www.pdf).

    ;-)

  • 21. 2. 2013 23:54

    Jarda_P

    Vase analyza neni spatna, ale opomnel jste potrebu zrizeni specialniho vyzkumneho ustavu (i kdyz dnes by se to asi jmenovalo jinak). Do toho by povereny zrizenec z kazde obce zasilal nahodne vybrane vzorky, z nichz by byly urceny dulezite parametry, jako prumerna hmotnost, aby bylo mozno nalezite dimenzovat okresni biostanice na zpracovani prich hoven.