Ad 2. Vami popsane reseni, bohuzel, skalovatelnosti nijak nepomuze. Aby to fungovalo, musel byste zaridit, ze uzivatele registrovani k jednomu Asteriskovi si budou volat jen mezi sebou (a nikoliv uzivatelum na jinym Asteriskach) a navic, ze uzivatele registrovani na kazdem Asterisku budou generovat zhruba obdobnou zatez, coz IMO take nezaridite.
A pokud nezajistite predchozi pozadavky, pridani dalsich stroju zvysi propustnost Vasi telefonni site maximalne o jednotky procent a mnohdy take vubec (a zahy narazite na problem s jitter a latenci - takze se situace s vetsim mnozstvim stroju spise zhorsi)
BTW: Zadny z techto problemu u protokolu s oddelenou signalizaci a "hlasovymi data" neni (SIP, SS7).
Ad 3. Proctete se zminovane dokumenty, tam nikde neni psano, ze VoIP lze pouzivat vnitrostatne :-) Jakakoliv regulacni opatreni musi byt (pokud to je mozne) technologicky neutralni. Tudiz provozovatel verejne telefonni sluzby musi garantovat maximalni latenci na jednotlivych castech sve site s tim, ze musi zaroven s ostatnimi propojenymi operatory garantovat maximalni latenci celeho spojeni. A je jedno, zda jde o VoIP ci TDM. A jelikoz na "verejnem internetu" se neda garantovat nic, ma vetsina VoIP poskytovatelu definovan jako koncovy bod site vnejsi rozhrani jejich routeru (cimz vypadava internet ze hry) a interne vse "posila" po TDM.
Obdobna pravidla plati ve vetsine ostatnich evropskych zemich, takze se vubec nejedna o ceskou specialitu. Jinak, celkem pochopitelne, narodni regulator muze regulovat pouze deni na uzemi prislusneho statu.
Zkratka a dobre, kazdy operator musi zajistit kvalitu vyzadovanou loklani legislativou (ktera byva v jednotlivych evropskych zemich obdobna) a dosahnout celkove kvality dostatecne pro svoji cilovou skupinu pri zachovani odpovidajici ceny.
Takze - budete-li provozovat sit pro "kolenovrty", tak Vam zrejme bude stacit vejit se do zakonnych pozadavku. Naopak, pokud se budete soustredit na podnikovou sferu (kde kazda vetsi firma vybira operatory ne podle ceny - tu jim nabidnou vsichni prakticky stejnou - ale podle kvality site; viz automaticky monitoring SS7), muzete na zakonne pozadavky zapomenout, neb po Vas klienti budou zadat o rad vyssi kvalitu.