Poslední dobou se většina vývojářů indiovek a mobilních her zaměřuje především na casual hříčky. Tedy velmi jednoduché hry pro široký okruh lidí, které může hrát pomalu i kojenec a opravdovému ryzímu hráči neposkytují moc velkou výzvu v podobě vyšších nároků na jeho um. Vývojář Terry Cavanagh se ale radikálně rozhodl jít proti nastolenému trendu. Jeho hříčka s podivným názvem VVVVVV je snad to nejtěžší, co jsem měl kdy v životě tu čest hrát.
V jednoduchosti je síla!
Jedná se o velmi primitivní 2D skákačku, při jejímž hraní si bohatě vystačíte pouze se čtyřmi tlačítky. Označení skákačka vlastně není ani moc přesné, protože váš avatar nedokáže povyskočit ani o centimetr. Jeho jedinou zbraní v překonávání záludných překážek je možnost změny gravitace. Je tedy namísto k zemi přitahován ke stropu. Mimo tento užitečný trik už může chodit jen doleva a doprava. Herní principy jsou opravdu jednoduché a osvojit si je nezabere pomalu ani pár sekund času. Jak se říká: „V jednoduchosti je síla.“ A u VVVVVV to platí dvojnásob.
Příběh slouží jen k ospravedlnění vašich činů
Příběh nepatří mezi ty nejoriginálnější. Jedná se spíše o výplň, aby vaše činy dávaly alespoň trochu nějaký smysl. Následkem hrozné nehody totiž vaše vesmírná loď ztroskotá a všechen personál je teleportován do bezpečí. Ovšem, jak je u her zvykem, něco se šeredně pokazí a vaši kolegové jsou rozseti všude možně po neznámém prostoru. Je tak na vás, neboť jste kapitán oné porouchané lodi, abyste se vydal na záchrannou misi skrze záludné překážky.
Některé překážky vám zaberou i několik desítek minut
A věřte, že se máte opravdu na co těšit! Většinu jich překonáte změnou gravitace a volným pádem se vyhýbáte všem bodákům nebo létajícím objektům. To chce obzvlášť dobré reflexy a nervy z ocele. Na každém rohu jsou naštěstí checkpointy, jež vám aktuální pozici uloží. Bez nich by asi VVVVVV bylo absolutně nehratelné, ale i tak se nejednou stane, že v nějakém prostoru herní mapy strávíte i několik desítek minut.
VVVVVV se odehrává v otevřeném světě
Trochu netradičně je celý svět otevřený. Nedělí se tedy na jednotlivé levely a je jen na vás, kam se vydáte jako první. Musíte zachránit šest vědců a pokud do toho budete mít chuť a náladu, tak i dvacet světelných článků. Jakmile vstoupíte do nějaké zóny, je cesta zpět lehce komplikovaná, ale ne nemožná. Všechny lokace jsou ukončeny teleportem, můžete se tak snáze pohybovat napříč mapou, což je velmi příjemné, neboť nemusíte překonávat tytéž hádanky.
Občas jsou do hry implementovány prvky, mající za úkol oživit hratelnost. Například při záchraně jednoho člena posádky jste nuceni se o něj chvíli starat a provést ho chodbou plnou pastí. On s několikasekundovým zpožděním kopíruje vaše pohyby. Občas se také někde vyskytne anomálie a změní malinko pravidla hry. Tyhle drobnosti i přes neustále stejnou vykonávanou činnost udržují pozornost u hry až dokonce.
Retro stylizace hře sluší
VVVVVV je stylizováno do velmi slušivého 8 bitového retro kabátku. Dokonce i hudba dá vzpomenout na doby dávno minulé. Většina místností se zásadně liší barvou, usnadňuje se tak orientace, a v pozadí běhají mysl matoucí obrazce. Sem tam dokonce narazíte na šílenost, například v podobě obřího blikajícího slova. Autor tak skvěle navodil atmosféru, že jste se dostali do praštěné dimenze. Při hraní jsem si někdy připadal jako na tripu a i po skončení jsem měl sem tam mžitky před očima.
Patříte-li mezi šikovnější jedince, tak vám dohrání hlavní kampaně zabere zhruba čtyři hodiny čistého herního času. Pokud máte ještě chuť na další obsah, existuje mnoho map vytvořených komunitou nebo můžete použít přiložený editor s velmi jednoduchým uživatelským rozhraním a nějaký vlastní obsah si vytvořit.
Závěr a konečné hodnocení
VVVVVV je bezpochyby jedna z nejtěžších her, co v poslední době vznikla. S hráčem se nemazlí a nevede ho za ručičku. Nikdo vám s dalším postupem nepomůže a nemáte-li na řešení nástrah hráčské schopnosti, jednoduše se nepohnete. To může zároveň i hodně lidí odradit. Ale ruku na srdce, kdy se vám stane, abyste si po dohrání počítačové hry řekli, že jste skutečně kabrňáci?
Výhody
- Retro stylizace
- Editor levelů
- Zajímavá hratelnost
- Pocit pýchy po dokončení
Nevýhody
- Občas přehnaná obtížnost
- Slabý příběh