Bylo celkem smutné zjištění, že během veřejného testu nelze otestovat registraci domény. Člověk si dá práci s nastavováním webserveru a vyráběním webových stránek, aby to celé přišlo vniveč.
O kolik by bylo jednodušší kdyby prostě výherce aukce dostal authid a použil funkci převodu domény, kterou každý registrátor podporuje odjakživa. Nebyl by pak ani problém s registrací na určitý kontakt - nevím jaká je situace dnes, ale pamatuju si před lety, že jeden z registrátorů zakládal ke každé nové doméně nový objekt kontaktu, protože technologický dluh neumožňoval nic jiného než 1:1 mapování domén a kontaktů.
Kazdy hlasuje svou penezenkou a pokud svymi penezi podporuje registratora, co do svych systemu neinvestuje a nerozviji je, proc mu sve penize vubec posilat...? Registratora, co nejmozni vlozit vlastni kontakt bych k sipku poslal... ehm... expresne ;-)
AuthID je prostredek pro klasicky prevod registrovane domeny (objektu) mezi registratory, ale v aukci se drazi domena, ktera defacto registrovana nikde neni. To by se ta drazena domena musela do Freda nejak zaregistrovat primo pod CZNIC... a pak absolvovat tradicni opruz s prevodem v zavislosti na reseni daneho registratora. Plus by tu bylo teoreticke riziko, ze vydrazena domena zustane "viset" pod CZNICem a nastal by jiny problem k reseni. Ono se to na prvni pohled jevi jednoduse, ae zas takova trivka to taky nebude...
Když někteří registrátoři nebyli schopni přes 15 let vyřešit technologický dluh s použitím už registrovaného kontaktu, jak dlouho jim asi bude trvat implementovat tu třetí cestu? A jak dobře bude asi otestovaná?
Další možností by bylo - a tak jsem si to představoval podle prvního článku o aukcích - že vyhraná doména bude normálně volná k registraci, takže pro registrátora nebude rozdíl mezi registrací nové domény a domény z aukce. Jen CZ.NIC zajístí, aby všechny pokusy o registraci na jiný kontakt selhaly. Tohle by ale asi bohužel vedlo k tomu, že by registrátoři tloukli do registru, protože by neměli jak zjistit, že dané jméno není možné registrovat na libovolný kontakt.
Takže vlastně verze s novým api je ta nejlepší, co? :)
Hlavně se tak dají velice dobře rozstřídit registrátoři, kteří to již umí a kteří ne. V případě AuthID by to znamenalo netriviální změny na straně cznic, řešit nějakého fake registrátora, řešit různé druhy authid a celý ten systém zaplevelit další funkcí, to je cesta do pekla.
Uvedení kontaktu, na který se váže výhra z registrace je na první pohled dobrý nápad, na druhý nikdo neví, kterého registrátora mohu použít, musel bych to zkoušet pokus omyl, ne všichni umí registrovat rovnou na můj kontakt (bohužel). Vznikaly by akorát problém, kdy by nová doména nešla registrovat a horko těžko by se hledal důvod přes podporu. A ano, problém, kdy by doména byly na první pohled volná a na druhý pohled by vlastně volná nebyla je zmatečnost na druhou.
Takhle se dá poměrně jasně říct, že podporuji nové api, nepodporuji nové api. Mně se po úvahách a zkouškách tohle řešení líbí.
Ty úpravy nutné u registrátorů nejsou zase tak velké. Jde o úpravu zpracování odpovědí na požadavek "check domain", případně "create domain". Museli jsme dodržet soulad s RFC (třeba, co se týká registrovatelnosti domény), změny jsou rozšířením. Registrátoři svoje systémy již upravují a testují oproti veřejnému testovacímu prostředí.
Při návrhu tohoto řešení jsme také vycházeli z faktu, který je domluven s registrátory, že CZ.NIC nebude držitelům registrovat domény napřímo.
Souhlasím, že byly i jiné varianty, ale každá by kromě nějakých výhod zase měla jiné nevýhody.
Tahle odpověď mě donutila podívat se, jak vypadá EPP zpráva pro kontrolu volnosti domény. A zdá se že nově už do této zprávy musí registrátor zadat identifikaci kontaktu, aby se dozvěděl, že je vyhraná doména volná k registraci.
To znamená, že registrátoři teď zřejmě budou muset hned na titulní stránce mít dvě políčka, jedno pro poptávanou doménu a druhé pro označení kontaktu, což bude nejspíš docela výzva udělat dobře z pohledu UX, aby to neodrazovalo nové zákazníky, kteří jen chtějí doménu. Případně může mít registrátor někde samostatnou stránku pro registrace domén z aukcí nebo se na jméno kontaktu zeptá až po zjištění, že doména není volná k registraci.
No, jsem zvědav, jak to nakonec dopadne.
Spis nebyli ochotni to tech 15 let resit. Pak si ale (moje) penize nezaslouzi. Jaky je duvod takove registratory vubec podporovat? Me kdyz kdysi davno jeden registrator nenechal ani registrovat keyset... tak jsem utikal pryc dost rychle. Radsi zaplatim o neco vic nekomu, kdo zvladne implementovat i ty "nove" veci.