Ne, nemáte teď mít žádnou třetí datovou schránku. Účet v NIA (pro přihlašování k orgánům veřejné moci) s datovou schránkou nijak nesouvisí, v žádném případě se kvůli němu nezřizuje nová datová schránka. Datová schránka fyzické osoby je jenom jeden ze způsobů, jak NIA účet ověřit.
Od vzniku datových schránek platí, že každý subjekt má jednu datovou schránku – neexistuje žádná datová schránka, kterou by sdílelo více subjektů. Takže když budete stoprocentní vlastník 4 s. r. o., bude mít každá tato s. r. o. svoji samostatnou schránku. Když máte živnost jako fyzická osoba, můžete si pro tuto živnost také zřídit datovou schránku. A můžete si zřídit datovou schránku i pro sebe jako pro fyzickou osobu, občana, člověka. Že do každé takové datové schránky potřebujete extra přihlašovací údaje, to je špatně. Ale že jsou ty datové schránky oddělené, to je správně.
Důvody jsem popisoval výše. Pokud si vše jako živnostník děláte sám, tak tu výhodu neoceníte, ale ten systém musí být připraven na všechny situace. Na to, že si na řízení živnosti někoho najmete, ale nebudete chtít, aby vám ten samý člověk vrtal v soukromém životě. Musí být připraven i na to, že zemřete – pak zanikne subjekt fyzická osoba, ale subjekt podnikající fyzická osoba může dál existovat.
Žádný problém v tom nevidím, pokud si někdo umí zřídit datovou schránku PFO, určitě zvládne i zřízení datové schránky FO. Jediná nepohodlná věc je ta nutnost používání různých přístupových údajů. A pak samozřejmě jsou nesmyslné celé datové schránky, ale to je jiná písnička – nebezpečné, proprietární, výrazně zdržely digitalizaci veřejné správy.