K tomu porovnání tehdejších počítačů - IBM PCjr mělo ve skutečnosti výrazně lepší grafiku (a samozřejmě i zvuk), než dražší IBM PC (to mělo jenom textový režim), i než tehdy nové a špičkové PC-XT (nechvalně proslulý CGA). Amiga a Atari ST byly samozřejmě jinde. Naproti tomu Macintosh měl dlouho jenom jednobitový černobílý grafický režim. Přiznám se, že nevím, jaké pozornosti se těšil u vývojářů adventur, ale byl tak drahý, že si jej nikdo nekupoval jako počítač na hry.
Je pravda, že PCjr mělo lepší zvuk (resp. bych možná řekl jen, že na rozdíl od IBM PC mělo zvuk, i když PC Speaker se dal taky docela ohýbat), ale graficky to nebylo nijak dobré. IBM PC mívalo buď CGA nebo MDA, popř. i kombinaci obojího (pokud někdo obětoval dva sloty, což na rozdil od XT už bylo na hraně), tj. ne všichni měli jen textový režim. Hlavně lidé, kteří PC připojovali k TV, tam mělo CGA smysl. Teoreticky mohlo PCjr zobrazit více barev, prakticky k tomu musel být přikoupen nějaký modul s pamětí (ten jsem nikdy neviděl, ale určitě existuje). Ale ani sierrácké hry to nepodporují.
Ne tak docela, ono to mělo úplně stejnou grafiku jako IBM-PC s CGA, jenže přes kompozitní výstup se na NTSC televizi daly dělat stejné prasárny jako na Apple II: http://notebookblog.cz/technika/historie-technika/podcenovana-cga-grafika-prvnich-pc-a-kompozitni-vystup/
Ale bylo to v mizerném rozlišení a nekvalitní, zatímco monitor takové chyby nedělal.
Macintosh byl sice černobílý, jenže měl dokonalý obraz, jaký žádné PC poskytnout nemohlo. Takže profíci po něm skočili, navíc tam byl soft který jinde neexistoval
Na Wikipedii čtu, že PCjr mělo režimy CGA a navíc (při 128Kb RAM) umělo 160x200 nebo 320x200 v 16ti barvách, což bylo na tehdejší dobu velmi slušné a mnohem lepší, než CGA/MDA na normálních PC. I když hry to asi moc nevyužívaly, v tom má autor bezpochyby pravdu.
Mac byl pro profíky super, o tom není sporu, ale hry na něm fakt moc nebyly. Vzpomínám si, že na něm fungoval Flight Simulator, jinak nevím. Už vůbec nevím, jak na tom byl s adventurami (abychom se drželi tématu).
Pokud jde o hry z tématu článku, myslím, že pro Macintosh toho tenkrát vyšlo celkem dost. Minimálně Indiana Jones and the Last Crusade a Fate of Atlantis, Loom, některé díly Monkey Island, Day of the Tentacle, Sam & Max, Full Throttle, The Dig, všechny díly King's Quest, všechny díly Space Quest, některé díly Quest for Glory, některé díly Police Quest, některé díly Leisure Suit Larry, některé díly Gabriel Knight, všechny díly Manhunter, Gold Rush, Freddy Pharkas, Rise of the Dragon, Heart of China, The Adventures of Willy Beamish, Phantasmagoria, Torin's Passage, Broken Sword, Lure of the Temptress, Beneath a Steel Sky, Rama, všechny díly Legend of Kyrandia, Prisoner of Ice, Rex Nebular, Return to Zork, Gobliiins, všechny díly Dark Seed, Star Trek 25th Anniversary a Judgment Rites, Star Trek A Final Unity, Discworld, I Have No Mouth and I Must Scream, The Riddle of Master Lu, všechny díly Alone in the Dark a Knight's Chase.
Zajímavě vypadají některé z nich ve zobrazení ve dvou barvách pro nejstarší Macintoshe, např. Loom.
Z her z tématu předminulého článku vím o The Hobbit, některých hrách od Magnetic Scrolls, od Level 9 a od Infocom.
Pane jo, ani jsem nevěděl, že jich na Macintoshi bylo tolik. Pro zajímavost, od kterého modelu Macintoshe tyhle hry fungovaly?
Já jsem měl kdysi Atari ST a pamatuju se, že kamarádovi, který měl Amigu, jsem záviděl Monkey Island - verze pro estéčko byla hrozně zpackaná. Za to Mortvielle Manor, Cruise For A Corpse nebo Future Wars, jó to byla paráda... Věčná sláva emulátorům!
Přibližně, pokud na PC byly pro určitou hru požadavky 286, tak na Macovi 68020, 386-68030, 486-68040, nároky na paměť podobně. Takže např. Space Quest I - nejstarší Macy (např. Macintosh Plus), Loom - 68020 + 1 MB RAM, The Dig - 68040 + 8 MB RAM. Ale osobně neznám nikoho, kdo měl tyto hry pro Macintosh v době, kdy byly nové, ty počítače byly aspoň u nás hrozně drahé.
To je pravda, ale na druhou stranu to byla spis teoreticka moznost, protoze tech 64kB RAM prakticky nikdo nemel, tedy presneji firmam se pro tech par silencu nevyplatilo programovat specialni graficke rutiny prave pro tento rezim. V kazdem pripade to stejne s nastupem XT ztratilo vyznam, protoze kdo chtel a mel monitor, poridil si bud drahou EGA (od 1984) nebo casteji Hercules (od 1982).
"Význam háčku nad „č“ pro autora tohoto článku pořád zůstává trošku záhadou."
Spomínam si, že kedysi v niektorom z herných časopisov (žiaľ neviem upresniť) bol rozhovor s jedným z tvorcov hry. Podľa neho názov Ecstatica vychádza zo starého označenia pre čarodejnicu a ten znak nad c bol malá, štylizovaná korunka.
Recenze 2. dilu je zde http://www.oldgames.sk/mag/score-39/page/22/
Ta informace ohledně háčku je ale tady http://www.oldgames.sk/mag/score-12/page/15/.
Autor zrejme pise o anglickom dabingu. Inak fenix prodabing sice vytvorili cesky dabing do niektorych hier od Lucasarts, ale tato medzi nimi nie je.
http://www.fenixprodabing.cz/hry