Hlavní navigace

Názor k článku Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (první kroky) od Pavel Tišnovský - Za mě - kromě nostalgie, ta tady hraje...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 7. 2024 19:25

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel

    Za mě - kromě nostalgie, ta tady hraje roli - to má i řekněme edukativní význam. Hardware IBM PC a vlastně i samotný BIOS a DOS je doslova přehlídkou toho, jak se nedomyšlenosti a různá ad-hoc řešení musela kvůli zpětné kompatibilitě ohýbat několik desítek let a kazit tak radost minimálně ještě celé jedné další generaci programátorů.

    Těch nedomyšleností a ad-hoc řešení je celá řada a na mnohé z nich postupně narazíme. Je to zmíněná A20 gate, funkce BIOSu přestávající stačit při poněkud vyšší kapacitě RAM, dvojí přístup k souborům v DOSu, několikrát "nastavované" adresování bloků na disku, aby se vyhovělo původním návrhům adresování, snaha nacpat celou video RAM do 64 kB adresového prostoru atd. atd. A nepřeberné množství bitů v různých řídicích registrech, které buď postupně ztratily význam, nebo se k nim přidávaly další bity umístěné někde jinde.

    (a to vůbec nepíšu o omezení operačních systémů pro PC)

    Takže - poučení pro další generace?