O co jde?
Hra Warsow vznikla na základech legendární hry Quake 2. Není ovšem její kopií nebo jen lehkou úpravou. Změny jsou vidět úplně všude. Warsow se zaměřuje na velmi rychlou a dynamickou hru jak proti živým protivníkům po síti, tak i proti botům.
Hra je k dispozici pro MS Windows a Linux a můžete mít 32 bitovou i 64 bitovou verzi.
Stahujeme a instalujeme
Instalace je velmi jednoduchá, vlastně jde jen o stažení a rozbalení jednoho archivu. Navštivte proto domovské stránky projektu a stáhněte si balíček. Aktuální verze nese označení 0.12 a tarball má přibližne 65 MB.
Stačí jej rozbalit ve vašem domovském adresáři, kde zabere jen 71 MB:
# tar -xzf warsow_0.12_linux.tar.gz
V novém adresáři, který z balíku vypadne, najdete veškerá data potřebná ke hře a také spustitelné soubory
warsow warsow.x86_64 wsw_server wsw_server.x86_64
Nemusíte nic dalšího řešit a stačí spustit warsow
nebo warsow.x86_64
. Hra automaticky naskočí ve fullscreen režimu.
Hrajeme
Na začátku se dostanete do obligátního menu, ve kterém můžete navolit ovládání, nastavení grafické karty, detaily pro zobrazování hry a podobně. V menu vás pravděpodobně nic nepřekvapí.
Pokud si budete chtít zahrát, budete potřebovat server. Pokud jste připojeni k síti, můžete se rovnou k některému ze serverů připojit. Pokud připojeni nejste nebo si chcete prostě zahrát sami, nemusíte zoufat. Příslušný server je naštěstí součástí hry, takže stačí v menu vybrat položku start server. Vybrat můžete mapu, typ hry, obtížnost, časový limit, maximální počet hráčů a také počet botů v levelu.
Jakmile jste s nastavením spokojeni, stačí bouchnout na „Begin” a hra se načte. Na začátku se dostanete do zvoleného levelu v režimu spectator, ve kterém volně poletujete celým prostorem bez ohledu na zdi a jiné překážky. Můžete si tak vše prohlédnout a zkontrolovat. Pokud chcete opravdu začít, vyberte v menu „Join” a vaše postava se objeví ve hře.
V tuto chvíli ještě čekáte na další hráče, kteří se mohou připojit. Pokud chcete jen boty, nemusíte na nikoho čekat a můžete do konzole (vyvolává se klávesou ~) napsat „ready”. Proběhne hlasový odpočet a může začít samotná akce.
Ovládání je naprosto běžné, používá se k němu myš a klávesnice a vše je možno v menu dodatečně přizpůsobit vašim požadavkům. Mně například nevyhovovala počáteční nízká citlivost myši.
Každé zvolené kolo může být při spouštění serveru časově omezeno a zbývající čas je zobrazován v pravém horním rohu.
Grafický engine
Už jsem napsal, že Warsow vychází z Quake 2. Herní systém je proto postaven nad enginem Qfusion, který je ale proti Quake silně upraven a vylepšen. Objevují se zde tedy nové světelné efekty, vylepšené prostředí, kvalitnější textury a podobně.
Řekl bych, že technicky je hra někde mezi Quake 2 a Quake 3, asi tak ve dvou třetinách cesty. Každopádně se podstatně liší ve stylu grafiky. Zatímco originální Quake byl dle možností co nejrealističtější, Warsow se naopak snaží spojit realistickou grafiku prostředí s kresbami mangovského typu. Zbraně a ostatní předměty jsou proto více kreslené a barevné. Rozhodně to do hry vnáší zajímavé grafické prvky.
Co se týče náročnosti, odpovídá kvalitě celého engine. Rozhodně není tak nízká jako v případě Quake 2, spíše se přibližuje jeho mladšímu bratříčkovi. Nemusíte se ale bát, ke hraní vám bude stačit dnes již celkem podprůměrný stroj se starší grafickou kartou. Na P III 800 MHz, GeForce 2 MX a v rozlišení 800×600 se všechno chovalo docela solidně. Jen při vyšším počtu nepřátel hra občas začala cukat. Použití akcelerace se ovšem nevyhnete.
Audio
Hra je plná zvuků, výkřiků a hlášek. Informuje vás o vaší celkové situaci, o ztrátě nebo naopak získání vedení ve hře a podobně. Rovněž je možno si předdefinovat vlastní audio stopy, které můžete protivníkům pouštět. Velmi dobře působí, když k vám bot dojde potichu zezadu a zakřičí „ATTAAAAAACK !!!”, načež do vás z pěti metrů napálí raketu.
Samozřejmě ve hře nechybí klasické skřípání, vrzání, střílení, vybuchování a další zvukový doprovod, který asi každý očekává a nikoho nepřekvapí. Hlasový doprovod ale rozhodně zpestří celkovou atmosféru hry.
Boti
Docela mě svou inteligencí překvapili boti. Nevyznávají heslo: „Vidíš nepřítele, jdi po něm!”, ale dokáží si vás oběhnout, střílet z krytu a v případě přesily vezmou roha. Dokáží se na vás předem připravit a vyzbrojit a především jsou pekelně rychlí. Rozhodně si s nimi užijete svoje.
Zbraně a další výbava
Na počátku máte k dispozici základní energetickou zbraň, která připomíná kuši. Má dvě funkce. Umí střílet balíky energie různé intenzity a pokud vám dojde energie, má na sobě čepel, kterou můžete použít k bodání.
Intenzitu vystřelené energie regulujete dobou, po kterou držíte spoušť. Zbraň se nabíjí a jakmile spoušť pustíte, dojde k vystřelení nakumulované energie. Samozřejmě existuje maximum, po kterém zbraň vystřelí sama. I při nejvyšší energii je základní zbraň poměrně slabá.
Naštěstí jsou k dispozici další kousky jako brokovnice, raketomet, granátomet, několik různých laserů a podobně. Různých druhů zbraní nejsou sice stovky, ale rozhodně je z čeho vybírat.
Kromě zbraní jsou k dispozici také různá brnění, která vás chrání před zásahy protivníků a především různé zázračné krabičky, které dokáží vylepšit vaše schopnosti i samotné zbraně. Kombinace správné zbraně s vylepšením pak bývá skutečně vražedná.
Celkový dojem
Warsow je klasickým zástupcem 3D stříleček. Výborná grafika a propracované herní prostředí jej činí velmi zajímavým, i přestože je postaven na základech starší hry. Když k tomu přičteme slušnou hardwarovou náročnost a licenci GNU GPL, jedná se o opravdu skvělý kousek. Pro milovníky 3D řežby povinnost.