To, zda desktop umi nebo neumi 3D akceleraci, nema nic spolecneho s tim, jak videokarta funguje. Program napriklad nema moznost vyuzivat 3D rozhrani a funkce, ovsem videokarta presto ve 3D modu jede. V dnesni dobe se uz snad karty bez 3D nebo s oddelenym 2D a 3D nevyrabi, bylo by to zbytecne drahe a velke. Zobrazeni 2D textury (a okenko neni nic jineho) pak tedy neni nic jineho nez zobrazeni 3D textury v ortogonalnich souradnicich. Vymyslenosti jako odpojeni privodu proudu do nekterych casti obvodu se sice obcas objevi, ale pokud vim, efektivni vyuziti je nulove. To uz spis notebookum pomuze powerstrip a zasadni snizeni frekvence cele videokarty. Je to zvlastni, ale akcelerovany desktop je schopen rozumne fungovat i pri nizsich frekvencich, pri kterych uz klasicky desktop miva problemy. Zrejme to souvisi s prenosem dat mezi pameti pocitace a pameti videokarty.
Co se prekreslovani tyka, tam se situace trochu zlepsi. V klasickem i akcelerovanem desktopu si aplikace vzdy prekresluje to, co sama potrebuje. Tedy to, co se zmeni. V klasickem desktopu pak navic musi reagovat na zmeny vyzadane window managerem - tedy kdyz mam dve castecne prekryta okenka a to horni posunu, musi se nove odkryta cast prekreslit. Akcelerovany desktop to tak delat nemusi, protoze kazde okenko si defakto kresli do vlastni obrazovky a ty jsou pak skladany virtualne, nikoliv napevno. Posunuti okenka pak znamena pouze to, ze se prislusna textura vykresli na jine misto. Aplikace vubec zpravu o zmene vykreslovane plochy nemusi dostat. Ovsem pokud vim, tak stejne dostane - pro jistotu, aby se hure napsane aplikace nezacaly chovat "divne".
A 3D desktop samozrejme neni prekreslovan jako hra neustale - prekresli se sice cely, ale pouze pokud se nektera z textur zmeni. A to prekresleni je prave diky akceleraci rychle - pregeneruje se jen ta textura, ktera se zmenila, a jejich poskladani je uz bez vetsich problemu. Tedy pokud nemam onboard grafickou kartu se sdilenou pameti, coz byva jediny skutecny problem notebooku.