Kdo je kdo?
Yahoo je internetová společnost provozující stejnojmenný portál. Ten je ve Spojených státech rozhodně nejpoužívanější, vzhledem k chybějící lokalizaci je však jeho úspěch omezen na anglicky mluvící země. Celosvětově se však stále jedná o nejnavštěvovanější server vůbec.
Microsoft je na rozdíl od Yahoo společnost vydělávající převážně na desktopovém software, nástup internetu totiž Microsoft prospal. Nepovedlo se mu naskočit na rozjíždějící se vlak ani později, i přes veškeré investice, které do svých služeb Microsoft Live vložil. Microsoft Live zahrnuje jak vyhledávací engine, tak emailovou schránku, Microsoft Office Live, mapy, sdílení fotografií, kalendář a spoustu dalších služeb.
Situaci má v současné době pevně v rukou Google, který na tomto trhu jasně dominuje a z reklamy si na svůj účet připisuje stále větší a větší částky. Právě ony motivují Microsoft k jeho zapojení se, čehož chce docílit právě koupí Yahoo.
Kdo koho a proč?
Nyní přichází Microsoft a rozhodně říká: chceme Yahoo! Motivuje nejen vedení společnosti, ale hlavně jednotlivé akcionáře, kterým slibuje za akcie Yahoo až šedesátiprocentní bonus:
Microsoft prostřednictvím dopisu, podepsaného CEO Microsoftu Stevem Ballmerem a adresovaném představenstvu společnosti Yahoo, nabídl za každou akcii Yahoo 0.9509 akcie Microsoftu nebo 31 USD v hotovosti. Návrh je postaven tak, že je na jednotlivých akcionářích, co z těchto dvou možností zvolí
, píše se ve článku Co zatím přinesla nabídka Microsoftu na převzetí Yahoo na serveru Lupa.cz.
Zdá se, že Microsoft chce Yahoo za každou cenu – nabídka šedesátiprocentního bonusu hodnoty akcií je více než štědrá. O Yahoo Microsoft projevil zájem už dříve, vedení společnosti však prohlásilo, že momentálně není na úvahy o akvizici vhodná doba. Uplynulo několik měsíců, výsledky Yahoo se nezlepšily a Microsoft již nebaví dále čekat – chce Yahoo a chce ho hned.
Spojení MS a Yahoo ...
Aktivity Yahoo v OSS světě
Ve světě svobodného software není Yahoo prázdným pojmem. Yahoo pořádá OSS workshopy, pomáhá projektům jako je KDE, WordPress, Drupal a mnoha dalším. Výrazně se také podílí na dění kolem webových prohlížečů a vývoji webových standardů. Na první pohled by se mohlo sice zdát, ze zméněná akvizice nemá s open source světem nic společného, opak je však pravdou.
Konflikt se světem OSS
Problém celé akvizice tkví zejména v tom, že Yahoo vlastní či podporuje značné množství software, který nějakým způsobem konkuruje jejich komerčním ekvivalentům od Microsoftu, ať již se jedná o emailový klient nebo webový browser, respektive rozšíření pro něj.
Zimbra
Zimbra je emailový klient. Přímo tedy konkuruje MS Outlooku, Exchange a části služeb z portfolia Microsoft Live. Jen těžko lze věřit tomu, že by Microsoft podporoval vývoj své přímé konkurence, která je navíc určena pro Linux a Mac OS X, tedy platformy konkurující MS Windows.
Webové prohlížeče
Yahoo podporuje více prohlížečů, zejména pak Firefox, pro který vyvíjí například různá rozšíření, jako například teprve nedávno odkoupený FoxyTunes. Pro Firefox je dále dostupný například Yahoo Toolbar napomáhající integraci portálu Yahoo do Firefoxu a dokonce existuje i Firefox Yahoo Edition.
Silverlight
Yahoo používá jako startovní stránky obrovské množství lidí, což by mohlo Microsoftu pomoci protlačit platformu Silverlight. Silverlight je přímá konkurence Adobe Flash a umožňuje tedy rozhýbávat webové stránky pomocí grafických prvků.
Problém je v tom, že Silverlight není multiplatformní, podporuje pouze systémy MS Windows a Apple Mac OS X. Je pravda, že tým kolem projektu Mono vyvíjí implementaci Moonlight, který ale v současné době není zcela kompatibilní se Silverlightem.
Co nám chystá budoucnost?
Jak je vidno, Yahoo, ačkoliv ve svých prohlášeních o podpoře OSS není zdaleka tak hlasité jako některé jiné firmy, je s ním spjato poměrně hodně. Jeho případná akvizice Microsoftem by přinejmenším pro některé konkrétní produkty znamenala jistý zánik nebo přinejmenším rychlý konec podpory ze strany Yahoo.
Když už nic jiného, můžeme být alespoň rádi, že Yahoo nevyvíjí nějaký vyloženě klíčový open-source software. Zimbra je sice hezký kus software, ale pořád i v open-source světě existuje mnoho jiných řešení, ať již jde o Thunderbird či o Evolution nebo Kmail.
Za vážnou hrozbu lze tedy považovat spíše protlačení Silverlightu a jeho následné větší rozšíření na webových stránkách. Tým vyvíjející Moonlight se sice snaží ze všech sil, ale přesto Moonlight stále kompatibilní se Silverlightem není a lze očekávat, že Microsoft se bude snažit, aby to tak zůstalo.
Odkazy
- Co zatím přinesla nabídka Microsoftu na převzetí Yahoo (Lupa.cz)
- Velkou palicí na Google: Microsoft chce koupit Yahoo (Bloc.cz)
- Vše o navrhované akvizici Yahoo Microsoftem (Jan Korbel)
- How Would GNU/Linux Users Be Affected by Yahoo-Microsoft Merger?
- Microsoft podal nabídku na převzetí Yahoo za 45 miliard dolarů (Finanční Noviny)