Sdílíš, sdílím, sdílíme
Všemožné sdílení obsahu je tu stejně dlouho jako počítačové sítě samotné. Nejdříve jsme si na BBSkách vyměňovali fotografie a později přes FTP hudební soubory. Dalším logickým krokem je proto výměna video souborů.
Nebavíme se samozřejmě o stahování posledních hollywoodských trháků přes P2P sítě, jde především o různá rodinná videa, humorné scénky, amatérské filmečky a podobně.
O fenomenálním úspěchu podobných služeb hovoří jejich počet, ale také rozšířenost. Každý den mi po Jabberu přijde hromádka odkazů na různé „videosrandičky”, které mi doporučují kamarádi a kolegové. Podobnou zkušenost má asi většina čtenářů.
Kdo a jak?
Serverů, které služby sdílení video souborů poskytují, je celá řada. Můžeme si jmenovat populární Google Video, GoFish, YouAre, Metacafe a samozřejmě také YouTube, kterým se budeme především zabývat.
YouTube není rozhodně nejstarším z výše jmenovaných, patří k velmi mladým projektům. Rozhodně je také největším poskytovatelem video obsahu na celém internetu.
Fenomén YouTube
Projekt YouTube byl založen teprve v únoru loňského roku a už patří mezi opravdové obry. Tedy alespoň podle počtu jeho uživatelů. Samotná firma má pouhých 67 zaměstnanců a založili ji tři zaměstnanci firmy PayPal. Na počátku to byla typická garážová společnost.
Od začátku nabíral YouTube na popularitě ohromným tempem. Na výsluní jí pomohli především uživatelé internetu a především také velmi intenzivní viral marketing. Pokud tento pojem neznáte: Jedná se o samovolně spuštěný proces, kdy uživatelé sami ve velké míře propagují konkrétní produkt. Jednoduše se o YouTube začalo na internetu hodně mluvit a ještě více odkazovat konkrétní videa.
V současné době je denně uživatelům promítnuto 100 milionů video souborů a každý den také přibude více než 65000 dalších souborů. Měsíčně server navštíví asi 20 milionů reálných uživatelů.
Problémy se zákonem
Při takovémto množství lidí a souborů je zřejmé, že je v podstatě nemožné uhlídat celý server a bránit se proti nahrávání obsahu chráněného autorským zákonem. YouTube se samozřejmě snaží podobným potížím bránit několika metodami.
Podmínky užití služby zakazují uploadování nelegálního obsahu a společnost velmi intenzívně tento obsah odstraňuje. Přesto videosnímků porušujících autorský zákon stále přibývá.
Pokud držitel práv firmě neoznámí, že distribuuje chráněný obsah, zbývá jen systém hlášení, který používají sami uživatelé. Ti mohou shlédnuté video označit jako ilegální. Bohužel tato metoda je velmi často zneužívána vandaly a dochází tak k rušení legitimních nahrávek uživatelů.
Kdo proti YouTube
Jednou z největších kauz, které YouTube v tomto směru potkaly, bylo zveřejnění kompletního videoklipu Lazy Sunday, který přibližně před rokem vytvořili představitelé seriálu Saturday Night Live.
Než se majitel práv, NBC Universal, stihl dovolat zákona a donutil YouTube klip stáhnout, prohlédlo si jej více než 5 milionů diváků. Přestože se jedná o jeden z největších skandálů spojených s YouTube, rozhodně není jediný ani poslední.
Největší zásah do databáze video souborů proběhl docela nedávno. Japonské sdružení pro práva autorů, skladatelů a vydavatelů (Japanese Society for Rights of Authors, Composers and Publishers) podalo oficiální hromadnou stížnost na mnoho nahrávek, umístěných na YouTube. Výsledkem je stažení celkového počtu 29 549 klipů.
Velmi sledovaným případem je také soudní žaloba novináře Roberta Tura, který žaluje YouTube za distribuci velkého množství klipů bez souhlasu autora. Tento případ nebyl zatím uzavřen, ale zřejmě skončí podobně jako stížnost japonského sdružení.
Strýček Google vstupuje do hry
Google se už delší dobu pokouší o vlastní službu podobného ražení, nazvanou Google Video. Protože ale její popularita zdaleka nedosahuje popularity YouTube, rozhodl se Google svého konkurenta jednoduše koupit.
Transakce proběhla na počátku října a podle dostupných informací stála Google 1,65 miliardy USD a jedná se tak o největší nákup v dějinách Google. Slušná cena na rok a půl starou firmu. Přestože je nyní Google oficiálním majitelem YouTube, firma bude i nadále fungovat samostatně.
YouTube ale musel nejprve podepsat několik smluv, ve kterých se zavázat, že začne tvrdě bojovat proti nelegálnímu obsahu. To je pochopitelné, protože Google se bojí dalších hromadných žalob, které by jej mohly stát ohromné peníze.
S tím, jak se do hry dostal takto velký hráč, je zřejmé, že celá věc nabyla na rozměrech a Google bude dobrým terčem pro cílení dalších žalob. Podle analytiků se v nejbližší době vyrojí velká řada společností, které budou chtít na Google vysoudit lákavé částky.
Konečné technické řešení?
YouTube nyní přišel v souvislosti se svým slibem s novým řešením. To se jmenuje akustické otisky (acoustic fingerprints). Cílem je připravit automatickou službu, která by vytvářela otisky zvukových stop jednotlivých klipů. Ty by pak bylo možno porovnat s nově nahranými soubory.
Protože se nejedná o hash funkci, měla by tato metoda být schopna rozeznat nejen přesnou kopii audio záznamu, ale také všechny upravené varianty. Systém tak nezmate pozměněné vzorkování, přidání šumu a jiné podobné techniky.
V případě, že bude rozeznán klip již dříve označený jako ilegální, bude systémem odstraněn automaticky. Ozývají se ale hlasy, které varují, že po zavedení podobných pravidel dojde k ohromnému odlivu uživatelů.
Je jasné, že běžný uživatel služby se chce podívat na něco zajímavého, pobavit se, případě se podívat, jak vypadá nový klip jeho oblíbené kapely. Jakékoliv omezení obsahu samozřejmě sníží počet souborů, které zajímají nejvíce lidí (tedy ty ilegální) a sníží se počet zájemců o tento server.
Uzavíráme
YouTube je každopádně velmi užitečnou službou, na které můžeme najít také velké množství užitečného a legálního obsahu. Můžeme jmenovat různé přednášky, záznamy konferencí a podobně.
Google si je naštěstí vědom jak velkého potenciálu podobných služeb, tak i nebezpečí, které z jejich provozu plyne. Zatím však akcie Google stoupají a podle rozličných analýz ještě dlouho stoupat budou. Koupě YouTube tedy asi nebyly vyhozené peníze.