Tím že nefotíte s bleskem, je výdrž výrazně delší
Téhle větě moc nerozumím. Pokud se nebavíme o vestavěném blesku - a to se snad nebavíme - není moc důvod, proč by mělo mít použití blesku vliv na výdrž akumulátoru foťáku.
Je to s podivem, ale mým nejčastějším parťákem je objektiv o rozměrech 70 – 200 mm!
Proč by to mělo být s podivem? Vždycky jsem měl za to, že 70-200 f/2.8 je takový de facto standard pro halové sporty. S podivem mi přišlo jen to, že prvnímu článku seriálu trvalo tak dlouho, než k němu dospěl. Spíš mne překvapil ten 18-135 f/3.5-5.6 zmíněný v závěru, to je objektiv, který bych úplně nečekal.
Ještě dotaz k fotkám: vím, že každý sport má svá specifika a že na focení je potřeba mu dobře rozumět, jinak i dobrý fotograf dělá fotky, které jsou sice efektní po fotografické stránce, ale jejich sportovní hodnota je pochybná. Ale stejně mne překvapilo, že většina fotografií "z akce" má uřezané končetiny; to je opravdu zvykem fotit gymnastiku takhle?
> Pokud se nebavíme o vestavěném blesku - a to se snad nebavíme ...
Obávám se, že bavíme.
> většina fotografií "z akce" má uřezané končetiny; ...
Ono v rychlých akcích je to těžké, protože nemáte šancí překomponovat. Musíte využít toho, že foťáky jsou dnes většinou přemagipixelované, udělat záběr širší, aby byla rezerva a pak oříznout v postprocesu. A to autor (nejspíš?) nedělá. A ty kompozice jsou tedy prakticky všechny takové "meh"...
Jaj...prvni dil jsem cetl trochu s rozpaky. Pokracoval jsem teda predevsim proto, ze jsem stravil s pentaxem peknych par let a s laskou na nej vzpominam. Napsano toho bylo dost hodne, kdyz jsem klikal na pokracovani, cekal jsem ze z toho treba nakonec neco vyleze. Vylezly fotky a nedokazu si odpustit primitivni povzdechnuti, ze root by se podle mne vazne mel drzet kopyta, tohle je uroven odborniku z zive.cz.
Dekuji za clanek! K tomu stativu - muj prvni stativ byl nejaky levny noname stativ a prace s nim byla suboptimalni. Dlouho jsem kvuli tomu stativ vicemene nepouzival, az jsem jednou ve Fotoskoda vzal do ruky stativ snad za 18tis. Odesel jsem s nim a zmenilo mi to pohled na praci se stativem. Lehky, kompaktni, ovladani uzpusobene k rychlemu presunu a zmenam,…
Pár technických doplnění:
- Battery grip slouží často i jako tzv. vertikální grip, tedy usnadňuje držení fotoaparátu při focení na výšku.
- Pokud je vyvážení bílé jakkoli problematické (není to normální den venku), o focení do JPEG bych vůbec neuvažoval a fotil do RAWu, kde si to vyvážení nastavím v klidu doma. V JPEG se s ním dá také trochu hýbat, ale jen jako lehké doladění, větší změny vedou k dost neuspokojivým výsledkům. Výhradně do RAWu fotím už spooooustu let a vyvážení bílé díky tomu při focení prakticky neřeším. Nicméně když jsem točil videa (*), tak pokud jsem vyvážení bílé při natáčení netrefil, tak to byl dost problém pak doladit, aby to nějak vypadalo :-/
- Ad "Fotoaparát to zvládá, jen s každým posunem musíte přidat světlo, kterého se nedostává.": Světlo přidáte tím, že scénu nasvítíte, což jste psal, že nemůžete. Pak by se pod tím dalo chápat otevření clony, které dostane víc světla na čip, ale vy už na plně otevřenou clonu fotíte. Takže jen zvednete ISO :-)
- Protisvětlo je blbé, nicméně nás opravdu nezajímá, co je venku. Takže klidně můžeme exponovat na vnitřek a že vnějšek bude přepálený až tak nevadí. Nebo se dynamika dá poladit v postprocesu, ale to zase prakticky vyžaduje RAW.
- Zrovna třeba první fotka v galerii se mi líbí, možná asi nejvíc z celého setu. Rozmazání a naklonění (byť to je asi nechtěné?) jí dodávají dynamiku. Co vadí jsou lidé za cvičenkou, kteří narušují její siluetu a ty barvy jsou takové divné.
*) Ve videu také existuje RAW, ale to tam je přeci jen víc profizáležitost, než u focení
Nevím, ale spíše mi to připomíná deníček fotografa který postupně přichází na věci už dávno objevené ... stačí si i stáhnout knihy o fotografování co jsou zdarma - takové ty základy ;)
Věci jako ext. blesk, objektiv s dobrou světelností, focení do RAW, u takovýchto sportů na kompozici kašlu - mám velké rozlišení a pak se to ořízne, kvalitní fotoaparát naseká těch snímků hafo na jedno stisknutí atd. - to je snad samozřejmost, ne ?
Ale chce to klid a vydržet, člověk se k tomu musí dopracovat ;)
Je snadné radit, že si má člověk pořídit supr foťák se supr objektivem, řádně si vše nastudovat a věnovat patřičnou péči zpracování. V reálu jsou bohužel takové rady mnohdy k ničemu. Naprosto si dovedu představit situaci, kdy si člověk už jen z prostých finančních důvodů musí vystačit s tím, co má, po práci a o víkendech lítá s dětmi po gymnastických trénincích, soutěžích a jiných kroužcích, nemá čas fotky řádně zpracovávat, atd. A co pak dělat, když by děcko a oddíl rádo fotky, na mobil to fakt udělat nejde a nikdo jiný to nenafotí? Jak je zde vidět, sehnat smysluplné rady není zrovna jednoduché a nakonec nezbývá, než se s tím nějak popasovat. Z výsledného deníčku si pak lze odnést přínosné poučení: Buď se s foťákem raději nikde moc neukazovat, nebo se připravit na to, že věci budou složitější, než se mohou na začátku zdát, a že omylům se člověk nevyhne.
Jeden nikdy neví, co ho potká. Mně se jednou stala strašidelná věc, že mě kdosi týden před svojí svatbou požádal, abych mu ji nafotil. Pokus o vysvětlení, že nejsem fotograf a už vůbec nemám zkušenosti s focením lidí, byl ve výsledku marný, co se asi tak dá týden před svatbou už dělat? Fotil jsem tehdy na film, měl jsem aspoň dvě těla, z nichž jedno dokonce umělo automatické ostření na jeden středový bod, k tomu jeden pro daný účel použitelný autofokusový objektiv (kterému občas přeskakovalo automatické nastavení clony) a pár plně manuálních, pochopitelně žádné sériové snímání, kapesní blesk se směrným číslem 16 a expoziční automatikou pro dvě clonová čísla; vše bazarové v cenových relacích do několika málo tisíc (korun, ne eur). Byl to náročný týden, jediné, co jsem mohl pro zdar neopakovatelné akce udělat, bylo se na ni v rámci možností co nejlépe připravit. Naštěstí jsem tehdy nečetl diskuse pod články o amatérském fotografování na Rootu, takže jsem nevěděl, že za daných podmínek je nemožné pořídit jedinou použitelnou fotku. Nakonec to zcela katastrofálně nedopadlo, dotyční mají jakési svatební fotky v rodinném albu a s tímto svatebním dárkem byli spokojeni.
Takže ano, chce to klid a vydržet a časem se člověk k něčemu dopracuje, ať už je to cokoliv. Hlavně když to někomu dělá radost, ne?
Nemám žádné ambice fotit komerčně, je to jen koníček a tím pádem si můžu fotit výhradně co chci a jak chci. A ta svatba byla v rodině, kde si podobné věci neúčtujeme, naopak jsem ještě zaplatil filmy a fotky. :-)
Samozřejmě že s tímto přístupem jsou všechny peníze utracené za fototechniku utopené a u každého nákupu musím vážit, jestli je raději neutratit za něco užitečnějšího. Nicméně každý z mých starých křápů plní svůj účel na 80% a necítím potřebu se honit za komerčními zakázkami, abych měl na desetkrát a více dražší vybavení, které ho bude plnit na 95%. Nemluvě o klesající kvalitě výroby, např. 40 a více let staré objektivy mě skoro určitě přežijí, nové plné různých vymožeností mnohdy řádně nefungují už v okamžiku nákupu nebo se porouchají ještě v záruce. Určitá míra bastlířství je navíc součástí koníčku.
Situace profesionálního fotografa je pochopitelně úplně jiná, ale tady se bavíme o amatérské fotografii.
Já tak nějak pořád nevím, co vlastně autor chce říct. A po té co jsem shlédnul galerii to už nevím vůbec. Můj osobní dojem je, že se tady někdo snaží skloubit tři naprosto různé věci.
Dle mého názoru se autor snaží 1)fotit reportáž, 2)dělat technický záznam 3) tvořit uměleckou fotografii.
Každá z těch tří činností podle mě vyžaduje jiný přístup a pokud se je snaží dělat najednou, nedělá ani jednu z nich pořádně.
Namátkou -ad1) Ten sport je skupinový ve všech disciplínách, takže fotky jedné cvičenky o sportu tak úplně moc neříkají.
ad2) na posouzení techniky provedení cviku by se hodil nějaký burst mód 20 snímků/s nebo lépe slow motion video 120/s
ad3) tady bych osobně minimálně zkusil pevný objektiv s velkou světelností a pohrál si s hloubkou ostrosti abych rozmazal velmi rušivé pozadí. A nebo pak fotošop.
Celkově mi příjde že se pan fotograf snaží dostat do záběru pouze nejnutnější (to co si myslí, že má fotit) a vůbec nenechává prostor na ořez.
> Já tak nějak pořád nevím, co vlastně autor chce říct.
Já myslím, že tady úřaduje starý dobrý Dunning–Kruger.
Ohledně ořezu tipuji, že jak má APS-C, tak dost bojuje s šumem a jakýkoli ořez to samozřejmě zhoršuje. Nebo druhá možnost - neořezává, protože je vyznavačem filozofie, že fotky se úpravou kazí a správný fotograf se pozná podle toho, že upravuje co nejméně.
(jinak se zbytkem souhlas)
20. 12. 2022, 11:50 editováno autorem komentáře
Ohledně ořezu tipuji, že jak má APS-C, tak dost bojuje s šumem a jakýkoli ořez to samozřejmě zhoršuje.
V některých případech může být problém i v tom, že by s APS-C bylo kvůli užšímu úhlu záběru potřeba jít o kus dál a v malé tělocvičně už není kam.
Nebo druhá možnost - neořezává, protože je vyznavačem filozofie, že fotky se úpravou kazí a správný fotograf se pozná podle toho, že upravuje co nejméně.
Gratuluji, tohle je ještě větší ubohost než to, co jste tu předvedl nedávno.
Úhel: I to je možné.
Ubohost: Nechápu. S podobným názorem / filozofií se tu v diskusích o úpravách fotografií setkávám naprosto běžně. Ano, ten názor je poněkud mimózní, ale nemyslím, že je potřeba jeho propagátory takhle ostouzet, je to prostě názor se kterým já osobně nesouhlasím, ale respektuji ho. Zda ho vyznává i autor článku uvidíme nejspíš v dalším dílu.
20. 12. 2022, 12:36 editováno autorem komentáře
Především nemám z většiny těch fotek pocit, že by jejich problémem byl chybějící ořez a že by se dodatečnou úpravou dalo něco zásadně vylepšit. Ten problém je přesně opačný a spíš vznikl už při focení. Ale já těžko můžu házet kamenem, protože s neponecháním si rezervy taky často zápolím, přinejmenším od doby, kdy jsem ze 400D přešel na 7D (která má hledáček s plným pokrytím).
Já to chápu tak, že se lidé, vyznávající výše uvedené paradigma, snaží fotit s "perfektním ořezem", což často může vést k výsledkům, které jsou vidět v galerii, to jest že fotka je pak už při expozici "oříznutá" víc než je zdrávo a nejde s tím nic dělat.
Mimochodem, pokud fotím venku, tak v tomhle trošku prasácky využívám MFT systémy, kde mám na 4:3 čipu nastavený ořez 2:3. V RAWu se to projeví jako ořezová metadata v obrázku s daty z celé plochy čipu. Samozřejmě se snažím komponovat tak, aby na fotce bylo vše, co je potřeba, ale jak často fotím lidi v pohybu (tanec), nezřídka se možnost "pohnout" dodatečně záběrem nahoru nebo dolů (nebo samozřejmě použít plnou plochu, pokud vypadá líp) docela hodí. V podstatě je to psychologická berlička, ale u mně funguje a při focení 2:3 fullframem mi často dost chybí.
Já to chápu tak, že se lidé, vyznávající výše uvedené paradigma…
Ve skutečnosti šlo o zjevnou narážku na jednu starší diskusi. Kolega si prostě jen zase jednou potřeboval kopnout...
No já tam kromě stejného autora moc souvislost nevidím. Není to už spíš paranoia? :-)
S názory, že fotka je nejlepší "tak jak je bez úprav" jsem se totiž v minulosti setkala taky. Fotka by měla být exponovaná perfektně už z výroby, lokální úpravy nejsou potřeba (to bylo tuším v diskusi o RAW Therapee), kdo ořezává, je lůzr. Jestli je to tak baví, proč ne...
Jo, to jste byl vy, kdo napsal, že úpravy fotky jsou jejím znásilňováním. No, to se pak nedivím, té hysterické reakci. Ale neberte si to osobně, nebylo to mířeno konkrétně na vás, s tímhle nesmyslem se setkávám systematicky a od víc lidí (viz též co psala Johana).
20. 12. 2022, 18:21 editováno autorem komentáře
Je možné, že jste se opravdu jen špatně vyjádřil a neuvědomujete si, jak moc to bylo neuctivé ke té spoustě dobrých a talentovaných lidí, co se tím živí. V tom případě můžeme tuhle debatu opustit.
Nicméně koukám, že druhá strana dělá v té diskusi úplně totéž. Třeba tam posunutím nějakého mého výroku do extrému odvodili, že prý neuznávám wildlife, street, nebo sportovní fotografii. Taková pitomost! To už víc chápu, proč tady padají ubožáci, protože to je fakt nesmysl. (Ta diskuse už odjela z hlavní stránky, tak jsem ji dál nesledoval a nemohl to zkorigovat.)
jak moc to bylo neuctivé ke té spoustě dobrých a talentovaných lidí
Proč by to mělo být neuctivé? Já se třeba živím jako vývojář a nemám problém některé techniky označit výrazem, že jsem "to umlátil". Nemám s tím problém u sebe ani u druhých, nemám problém s tím, když to o mně řekne někdo jiný a stejně tak si nevzpomínám, že by se někdo pohoršoval, když takový výraz použiju v souvislosti s jeho prací. Nebo jistém seriálu jedna z postav při operaci prohlásí: Tak a teď mu začneme trochu ubližovat.
Z kontextu každý pochopí, co se tím myslí, a nikde nestojí zástupy demonstrujících, kteří by protestovali, že je to dehonestace "dobrých a talentovaných" lékařů, protože ti přece pacientům neubližují.
Třeba tam posunutím nějakého mého výroku do extrému odvodili, že prý neuznávám wildlife, street, nebo sportovní fotografii.
A už zase mi podsouváte něco, co jsem nenapsal. Vy jste tam na můj komentář, že je pro mne cennější využít zajímavého momentu a náhodné kolemjdoucí, než kdybych si do záběru pečlivě naaranžoval modelku, reagoval, že to je gambling a že to nemá s fotografií moc společného
. Proto jsem reagoval příklady celých žánrů, které jsou z velké části založené právě na čekání na zajímavý moment a snaze trefit ho, když přijde (a doufání, že vůbec přijde). Ne, nepodezírám vás, že byste ty žánry neuznával - a už vůbec jsem vás z něčeho takového neobvinil.
Jasně, zatímco dehonestovat práci druhých tím, že ji označíte za mršení fotek je přímo vzor slušnosti, že?
Napíše někdo, kdo nic jiného než dehonestovat práci ostatních neumí... Michal Kubeček o mršení fotek nic nepsal. V komentářích napsal svůj názor, jak on pracuje s fotografiemi, ale nikomu ten názor násilně nevnucoval. To jen vy tu, i když sám fotografovat asi neumíte, poučujete ostatní, jak a čím by podle vás měli fotit a jak a v čem ty fotky pak upravovat.
21. 12. 2022, 07:34 editováno autorem komentáře
Musím říct, že z toho textu nějakou neúctu necítím. Já ten text pochopil že prostě myslel nějaké rozsáhlejší úpravy.
V kruzích, kde se pohybuju, se slovo "znásilnit" používá v přeneseném významu docela běžně. Před časem se mě třeba kolegyně ptala, jestli mě může znásilnit - potřebovala abych za ní zašel a něco podepsal.
Ja bych u takovychto "rychlych" akci nepouzival na foceni ani polo-automatickej rezim. Cvicne bych si namackl Tv na objekt zajmu jen abych zjistil vhodnou clonu, a pak to vsechno nastavil manualne. Jinak by u serioveho snimani byly velke rozdily v expozici jen proto, ze mi nekde vlezlo neco svetlyho...
Přesně tak...
Když je halové osvětlení - což se také někdy úrovní liší, když to někdo blbě naprojektoval a není tam stálá úroveň osvětlení, relativně všude stejná - stačí si to před akcí proměřit (foťákem, když nemáte luxmetr), nastavit napevno a zbytek nechat na expoziční pružnosti, teda DR a pak doma vše znormovat z RAWu při postprocessingu. Když má moderní FF rozsah DR 14 EV, no tak je expoziční automatika akorát na obtíž. Při sériích vůbec...
Protože se pak aspoň nemusíte starat o korekce, když má někdo na sobě bílý či černý šaty nebo teda dres, či do záběru vnikne protisvětlo (světelný zdroj). Expoziční automatika to pak vyblbne, a vždy to člověka nenapadne zkorigovat.
Průser to je hlavně, když nemáte v soutěži samé bělochy jako v ČR, ale jsou tam někteří černí jak bota, to je potom malér veliký, protože pak jsou takoví vyloženě k nepoznání (při nevhodném použití expoziční automatiky bez kompenzací).
14EV to moze mat pri zakladnom ISO, ale pri vyssich to uz dost klesa. Ja by som si nastavil rychlost zavierky ako potrebujem, asi minimalnu clonu (rozostrenie pozadia plus co najviac svetla, okrem skupinovych foto), auto-iso do nejakej rozumnej hranice a korigoval iba ked treba kompenzaciou expozicie. V pripade potreby plneho manualu rovnake nastavenia, len ISO rucne (ked sa da namapovat na prstenec objektivu alebo na nejaky roller) miesto kompenzacie expozicie.
No tak jsem kouknul na ty fotky a to bych snad nafotil lip svym mobilem. Rozmazane, chybi treba nohy, ruce nebo uplne divne zabery. Ale je fajn, ze vas to bavi kvuli dcerce. A pokud se nenasla nejaka jina "obet", ktera by delala fotodokumentaci z akce.....
Myslim, ze pan je trochu geek, co ale sportu moc nerozumi (doufam, ze se nemylim a neni to nejaky byvaly gymnasta)
20. 12. 2022, 12:48 editováno autorem komentáře
Ach jo. Tohle je fakt špatný. Minule jsem se snažil radit. Teď začnu hejtit, protože tyto články vykazují nikoli pozitivní nebo nulový, ale dokonce záporný trend kvality.
Sám se klidně přiznám, že mám slabý ruce a moje největší sportovní výkony jsou zvedání půllitrů a sezení u kávy. Běžně ale nosím dvoukilovou 70-210/3.5, klidně na celodenní výlet. Foťák 625g, redukce dejme tomu 100g. A na opasku typicky další 2 objektivy, takže navíc ještě třeba další 2 kila. Aj na Tatry jsem s tím vylez. Na zádech ještě batoh s oblečením, pitím a jídlem. Opravdu nevidím problém v tom statovat s pár kily na rovné ploše.
A ruku na srdce - to si ty baterky, objektivy, filtry, pití, jídlo a čertvíco nemůžete někde položit na lavičku o pár metrů vedle? To snad nepotřebujete nonstop.
Vyvážení bílé nemá smysl řešit, pokud nejste na koncertě s čistě jedno/dvoubarevným světlem, to se zvládne hravě v postprodukci. Foťte do RAWu, pak se nemá smysl vůbec s tím obtěžovat během focení.
"Rychlá karta". Mno, rychlá 128 GB karta stojí kolik, 6 kil? Starej drek stejně rychlejší kartu nevyužije a autor zřejmě nefotí něčím, co by mělo UHS-II.
Jak jako že je zpracování RAWu náročnější? To je takovej problém udělat na fotce pár barevných úprav a případně úpravy naklonovat na ostatní fotky? Jestli to upravujete v GIMPu, tak se tomu výroku už ani nedivím (opět opakuji, GIMP spokojeně používám 10+ let).
Stativ nepotřebujete. Buď se dokážete zapřít rozumně rukama o foťák (opakuju, fotil jsem a fotím na 300/5.6 z ruky bez stabilizace na APS-C) nebo fakt nevim. Monopod se hodí k tomu, když budete dlouho stát a čekat na snímek, aby vám neupadly ruce, trochu může pomoc i s třasem, ale jen v ěkterých osách - střed rotace se z těla foťáku přesune na konec monopodu na zemi.
Ten expoziční trojúhelník je hrozná blbost, evidentně zkonstruovaná někým, kdo nikdy neviděl, jak fungují nomogramy.
Nečekané! Na dálku, jejíž přesnou vzdálenost předem neodhadnu, se hodí teleobjektiv se zoomem!
Snažím se být chápavý, ale tenhle článek je opravdu mateirál, který patří:
1) na úplně jiný blog, nejlépe asi na mimibazar
3) vzhledem k absenci zajímavých/užitečných informací do koše
Když se člověk naučil aspoň trošku pracovat s GIMP, při troše snahy a času by se myslím určitě brzy dokázal naučit i s Lightroom / Darktable / RawTherapee / ART / ... jen by nesměl chtít okamžitě sdílet fotky na instáči, protože to se s RAW prostě nedá...
20. 12. 2022, 14:38 editováno autorem komentáře
já bych k tomu tak kritický nebyl, zvykli jsme si konzumovat jen perfrektní informace, ale o tom to přece není. Tady autor popisuje svoji dost obtížnou cestu jak fotit, sám má radost z toho, že má nějaký postup a že má fotky, které si může nechat.
Jsem za takovýhle článek rád, ukazuje to, jak je obtížné fotit, co za samozřejmosti dělá lidem problémy a v čem mají současné technologie ještě dost velkou mezeru.
Zároveň je občas potřeba i ukazovat články, které nemají happy end, které ukazují, že svět není plný úspěchů a správných řešení. Tohle je lidský článek člověka, který s tím zápasí jak umí, je kritický ke svým fotkám a snaží je zlepšit. Tleskám.
Děkuji za reakci.
Názorů je tu hodně ať už negativních tak i pozitivních. Ale tak už to musím brát.
Ale je to jako se vším u tohoto sportu (a u spousty jiných) - točí se u něj jen samí nadšenci (obvykle z řad rodičů) a nikdy se nedostanou do nějakého povědomí. Nemají ambice se někam "cpát" a nebo třeba si stěžovat, bojují s tím jak umí.
Můj osobní pocit z toho je, že se neustále posouvám dopředu. Nikdy mne to nebude živit a nikdy za to nebudu mít žádné zásluhy. Jen jsem prostě zareagoval na prostou dětskou otázku : "Tati, vyfotíš mne jako skáču?"
A s klidným svědomím si můžu říct, že jsem ji vyfotil...
Vždycky to půjde dělat lépe a vždycky to někdo bude za daných podmínek umět lépe. Já si pro sebe říkám, že já jsem to zkusil, vím jak je to těžké a přesto s tím bojuju, jak umím a co mi finance dovolí.
Nikdo jiný se kolem tohoto sportu a našeho klubu pravidelně nemotá. Z části z lenosti, z části z toho důvodu, že to není jednoduché. Já chci jen za sebe dodat, že v knize a doma na gauči to vypadá rozhodně jednodušeji, než jak to ve skutečnosti je.
Pěkné, a soucítím s autorem, fotit takový "pytel blech" není jednoduché. V mizerném světle a probíhající soutěži... Kdo nezkusil, neocení a neuvěří, jak to je složité... když ještě ke všemu dělá tátu a dcera cvičí...
Technicky - málo světla, 1/500 nebo kratší časy, maximální ISO co to snese - tudíž velký šum a snaha maximálně "využít formát" (tj. nedělat z fotek výřezy) - jsou to mezní podmínky, takže na nic dalšího pak už není "čas".
IMHO by pomohlo, mít foťák s citlivějším čidlem a menším šumem, takže nějaké moderní FF. Vzhledem k nutnosti sériových záběrů (třeba u přeskoku, akrobacie, salt... si udělat 25 FPS sérii) asi bezzrcadlo. A s větším rozlišením, protože to pak umožní fotit širším sklem bez nutnosti tolik zoomovat či běhat (s fixem "zoomování nohama") a pak udělat doma výřez bez ztráty kvality aniž by pixelů zbylo moc málo nebo moc vylezl šum.
Vysoké rozlišení také umožní použití super světelného prime objektivu, protože zoomování/běhání se nahradí výřezem a i tak zbude dost pixlíků.
Před časem jsem - coby amatér, ale zanícený - prodal všechny své Canon věci (asi za půl mega jsem toho za ta léta posysloval), protože mě omrzelo tahat s sebou fotobatoh a doma koukat na skříně plné objektivů a všeho dalšího... Místo 15 kg fotovybavení jsem pak nosil všude, ale skutečně opravdu Fšude, skvělý EVF mini-full-frame s pevným 35/2 objektivem, 42 Mpx teda Sony RX1R II. Skvělý foťák!
Místo zoomu nebo teleobjektivu jsem začal "zoomovat nohama" jako kdysi, a navíc, většinou to není potřeba protože 42 Mpx je tolik, že stačí udělat výřez a 13x18 z toho je tak jako tak v plné kvalitě.
Kromě toho, je to dostatečně světelné - na clonu 2 se fakt dá fotit, ostrost je dostatečná i u krajů, čidlo má úžasnou citlivost a nízký šum, a hlavně: není to objemná DSLR, takže to vypadá "amatérsky" a lidi se toho nebojí. Chovají se mnohem přirozeněji a vznikají lepší takové ty "momentkové" reportážní fotky. Dodnes můj oblíbený foťáček, i když jsem neodolal a zase zapadl do starých kolejí DSLR, po letech. BTW, podobně skvělá věc je Fuji X100V, to je na takové street foto ještě lepší, protože nenápadnější a vypadá "staře".
S tím Sony RX1R II jsem fotil i pár sportovních akcí podobného rázu jako autor (kolečkové brusle na U-rampě, krasobruslení, skoky a tak) a vyšlo to neuvěřitelně pěkně, až jsem se divil - že bez sportovního 70-200/2.8 a 18-50/2.8 jde vůbec něco takového vyfotit. Fakt jo, díky tomu 42 Mpx rozlišení se to dá vyřezat... tak až na mezní případy teleobjektiv nechybí.
Nemusi byt moderny ale hlavne nieco kvalitnejsie. Ked som videl tie fotky a ten sum na dane ISO, tak som bol sklamany z vykonu toho Pentaxu.
Vyber techniky som kritizoval v prvej casti a neodpustim si to aj tu. Je to jednoznacne brzda a zmenou techniky za nieco lepsie by si autor vyrazne zjednodusil zivot.
Na prvy krat vyber Pentaxu pochopim ale na druhy nie.
Přiznejme si, přiložené fotky opravdu nejsou nic moc. Prvních šest tam podle mého nepatří vůbec a zbytečně shazují celý článek, který, pokud má být zaměřený na začátečníky/amatéry, není špatný. Na druhou stranu respekt autorovi za to, že se odvážil jít s kůží na trh. Sám jsem se dvouciferně let přiživoval coby trochu reportážní fotograf, takže moc dobře vím, jak strašně obtížné je focení sportů, obzvlášť halových.
Ale abych jenom nekritizoval, nabízím pár tipů:
1. Sedněte si na zem a foťte vsedě. Nebo klidně i níž, pokud to půjde. Fotky získají daleko větší dynamiku, skoky budou vyšší a akrobatické prvky budou vypadat šíleněji, zvlášť u kratších ohnisek.
2. Nenaklánějte fotky – zem by měla být vodorovně. Výjimky samozřejmě ano, ale mělo by být poznat, že autor věděl, proč to dělá. Spíš než s nakloněním je lépe si pohrát s úhlem (viz bod výše) a perspektivou.
3. Uřezané končetiny a jiné části těl ne-e. Detailní záběr na sportovce, kde mu chybí půlka těla od pasu dolů – v pořádku. Fotka celé postavy s uříznutými kotníky – ne.
4. Říká se, že kvalitu fotky nedělá hardware, ale ruce, které ten hardware drží. Obecně to určitě platí, ale smiřte se s tím, že zrovna ve sportu poznáte rozdíl mezi foťákem za 15 a za 100 tisíc. Nejde o kvalitu obrazu, ta bude víceméně stejná, jde o věci jako rychlost/přesnost ostření nebo snadnost/rychlost ovládání (je rozdíl, když musíte něco nastavovat v menu nebo když si to nastavíte dvojhmatem přímo na těle a ani nesundáte oko z hledáčku). A s objektivy je to podobné - světelnost nade vše. Nesmíme zapomínat, že světelné objektivy jsou dobré pro nás fotografy, protože díky nim máme krásně rozostřená pozadí (fotek) a zvládneme fotit s kratšími časy, ale ony jsou dobré i pro autofokus našich foťáků, protože díky nim ostření pracuje snáze, lépe a radostněji.
5. Nezveřejňujte nezpracované fotky. Minimálně je slaďte tak, aby měly všechny stejnou expozici. Ale raději je upravte pořádně :)
Ať se daří!
Omlouvám se, pokud tím někoho pohorším. V té galerii není jediná dobrá fotografie, nezlobte se. Dovolím si doporučit nastudovat termíny jako hloubka ostrosti, zachycení pohybu, pravidla kompozice, zlatý řez a navštívit minimálně některý workshop. Osobně mám dobrou zkušenost s: https://sibik.cz/workshopy
Jedním z mých fotografických zjištění bylo, že nemá úplně smysl produkovat stovky fotografií z jedné akce. Někdy samozřejmě existují výjimky, ale myslím si, že nikdo nechce procházet stovky v podstatě stejných fotografií.
Našel jsem Vaše fotografie z mistrovství 2021 v Olomouci. Ve složce závod je 1270 fotografií, z niž tak minimálně polovina (a spíš i víc) neměla být nikdy publikována. Jsou špatně zaostřené, kompozice je špatná, velmi často není cvičícím vidět do obličeje apod. V podstatě to vypadá tak, že jste vzal všechny fotografie a bez nějaké další snahy (roztřídění) jste je publikoval.
Sice chápu, že se snažíte vyfotit všechny při všem, ale když potom většina fotografií nemá žádnou kvalitu, tak se akorát zbytečně shazujete. Z Vašich fotografií by mělo být vidět že jste fotograf a ne jen mačkač spouště.
Našel jsem i pár velmi dobrých fotografií, které se povedly. Problém je, že se ztratí v té obrovské hromadě průměrných a špatných, což je škoda.
Věčný boj fotografa a zákazníka. Fotil jsem teď v pátek vánoční večírek, pár desítek lidí, dvě hodiny bylo co fotit, pak už zábava poklesla a nic moc, sem tam fotka. Dva dny jsem procházel a zpracovával materiál, požadavek byl samozřejmě klasicky "fotek chceme co nejvíc, foťte úplně všechno a všechny". Dostali 221 fotek, trvalo mi dva dny je zpracovat a s výsledkem jsem byl velmi spokojený. Reakce? V podstatě žádný komentář ke kvalitě, k barvám, k obsahu, jen prakticky okamžitá zpráva, že jsem fotil přece celý večer, to jako nemám víc fotek? Klidně ať pošlu rozmazaný a neupravený. Problém v tu chvíli je, že když pošlu i ty nepoužitelný rozmazaný (95 % jsou duplicitní expozice, nebo vyloženě nepoužitelný odpad), zaručeně je někam vystaví a "nepovedená fotka vyžádaná navíc, fotograf se k ní nehlásí" u ní zaručeně napsáno nebude.
Skvělý fotky, dík. Přeju hodně radosti z focení.
Článek, no na roota dobrý, oceňuju, źe jste tam dal ty foto chyby, ale jesti je lepší batoh nebo brašna :-O
V podstatě je to reportáž, kde bych osobně rád fotil skupiny, jednotlivce, ostré, v pohybu, na rozostřeném pozadí, emoce! (ano i lehce negativní), zázemí a v rozumné míře i fotky děcek pro spřátelené rodiče s mobilem :-)
(Btw, zajímalo by mne kolik to fotí bezdětných chlapů)
Dovolte mi pár poznámek:
- Druhé tělo pro širší objektiv ? Fajn, ale máte přece foťák s výměnnými objektivy, chce to jen promyslet scénář dopředu.
- Cvičenka hlavou dolú je efektní, ale bez noh ?? to není hezký.
- Zmrazený pohyb je technicky skvělý, ale pohyb to není
- Občas je užitečné fotit třeba trénink nebo generálku, výsledky jsou stejné a možná vám dovolí i blesk, i externí. Navíc je to vynikající trénink přípravy na závody.
- JPEG vs RAw…. mám nastaven RAW+JPEG rozumné kvality, ten stahuju okamžitě na iPad ( kamera vytvoří hotspot) a dávám na sociální sítě.
Ja si vlastne jen prohledl fotky a to mi nejak staci, vzpominate jak jsem mluvil o fotkach ze ? - no ja bych zde mohl dat svoje, ale ty jsou vsemozne po FB, casto lidem, co jsme neco fotil (spise tanec, kulturni akce, sportovni vystoupeni, LARP a hlavne fotim modelky), ale dame teda sport a dam zde fotky nekoho, kdo jako clovek z IT sel fotit sport.
http://vitavecera.cz/gallery/sport/
Porovnejte fotky, ale aby se priznal, probne fotky jako jsou zde v clanku jsme mel kdyz jsme se ucil fotit, jeste na Minoltu A1 - on snad fotila i lepe, mozna tam jsme tam mel i lepsi fotky - ale nerikal jsem tomu moc fotky, ale momentky z hrani kuzelek a jinych zupnich sportu.
Asi to ani cist nebudu, ale resite baterky? ja mel battery grip kvuli drzeni na vysku + dalsi ovladaci prvky (spoust, joistick pro vyber ostriciho bodu), ale jo, jedna bat. v tele, dalsi v gripu, snad jen na zastaralaych masinach jako D200 byly 2 v gripu - coz se opustilo, grip byl pak velky, nektere umoznovaly davat vetsi baterku bez adapteru na bat. Na GFX50R treba baterky fakt neresim, zere je neskutecne, tak jich mam 5, GFX100S je na tom podobne, na ten jsem presel ted. - nikdo neresi bareky, vymena je par sec, proto maji ty foto vesticky - at je maji po ruce. Bat. grip uz nepouzivam, sudnal jsme jej i z D810 (cestovani, ale obcas jsme si jej bral sebou) a na GFX uz ani neni, tam spise ocenim vbyklopny display, clovek by neveril jak dobre se pres display foti, hlavne ze zeme, at ma modelka dlouhe nohy a tak (vyklopny hledacek nemam, ten se taky hodi, ale zabira to misto, takze jej ani nechci)
ale dame teda sport a dam zde fotky nekoho, kdo jako clovek z IT sel fotit sport. ... http://vitavecera.cz/gallery/sport/
Článek je o focení reportážních fotografií z živého (soutěžního) sportovního vystoupení. Kolik z těch odkazovaných fotografií patří do této kategorie?
Tohle mi přijde jako úplně jiný žánr, než co se snaží fotit autor článku.
A subjektivní dojem nefotografa je, že je to tak vyumělkované až to ruší. Extrém je ta hasička. První dojem z té fotky byly pochybnosti, jestli dotyčná to vybavení někdy předtím vůbec držela v ruce. Fotit mně někdo při mých koníčcích, tak raději skončím rozmazaný s uřezanýma nohama, než takhle.
Jen bych dodal, ze jsem tam naspal, ze ty fotky jsem nefotil ja ;-)
Nekdo to tak pochopil, jeho problem.
Ale to, ze jsou ty fotky dobre, za tim si stojim.
Kdo me zna osobne vi co fotim a jak fotim a umi si fotky najit ;-)
Pokud chcete dalsi, dejte si 500pixel nebo treba i fotoaparat, kategorie sport a seradit podle nejlepsich.
no tohle je už více počítačová grafika než fotky, vypadá to jako plakát, art či jiné umělecké stvárnění, ale fotkami bych to nenazýval, sice byly jako jeden ze vstupů, ale výstupem nejsou.
Stejně tak se nedá říct, že se jedná o sportovní fotografie, sice modely na fotkách mají sportovní oblečení, je tam sportovní aranžám, jsou tam sportovci, ale nezachycuje se sport, ten je pouze prostředkem k uměleckému stvárnění.
Při vší úctě, chápu že to třeba bylo zadání či záměr, ale to co odkazujete jsou přesně ty příšerné "lajtrůmovsko-fotošopácké onanie", které já osobně z duše nesnáším. Neexistuje nic odpornějšího než tohle retušování zejména děvčat za hranu únosnosti. Není v tom ani kousek reality, ani kousek atmosféry. Je to jen vypucované k strojově-syntetické "dokonalosti". Jedním slovem fuj.
Můj šálek kávy to také není, to ani zdaleka, ale dokážu si představit, že pro specifické využití, třeba na plakát k nějaké akci, by tak polovina z těch fotografií mohla fungovat docela dobře. Problém mám hlavně s tím, že to sem bylo plácnuté ve stylu "podívejte, kandrdasové, takhle se to má dělat správně", přestože je to v kontextu tématu článku jako příklad naprosto irelevantní a vlastně jde o úplně jiný žánr.
Mne fascinuje to mnozstvi zarucenych praktiku jak autor ma vsechno blbe Treba ja se venuji fotografovani zive prirody - vetsi zvirata ci i hmyz. Z 20ti fotek se da zverejnit jedna kde profici budou silne remcat. Ze 100 jedna kde profici budou uznale mrucet.Do te doby nez jim reknu ze jsem to chytil mobilem.
Na cestach jsem se prakticky presvedcil ze ty udajne "nejpodradnejsi" veci udelaji nejlepsi sluzbu. Proto taham vice fotaku a ne vice objektivu. A profici muzete se zacit krizovat... Taham i superzoom na pohotove fotky, Vymeny objektivu v terenu uz mne staly dost penez - prach v pousti / vlhkost v destnem pralese. Strhnuti sto tisic ze zalohy za objektiv. Par veci jsem i pohotove fotil mobilem s predsadkou z aliho. Vic jak 3 fotaky tahat je zbytecne. Nehlede na to ze vas temer pokazde na letisti kontroluji.
22. 12. 2022, 19:22 editováno autorem komentáře
Takže když si místo 3 objektivů vezmete 3 těla, každé s jedním objektivem, tak se dá prohlásit, že s sebou berete jen jeden objektiv?
Jistě, pro profi fotografa na Sahaře nebo v džungli to může být výtečná rada, zejména má-li s sebou nosiče. Jak se to ale týká této diskuze? Vaše rady jsou finančně asi tak o 2 řády mimo možnosti autora.
Nějak mi stále uniká pointa této rady. Pokud rada zní: bacha na prach a vlhkost, tak chápu. Nicméně u levných/starých objektivů se dá o weather sealingu (natož funkčním) mluvit jedině žertem.
Ale jinak, pokud bych měl mluvit za sebe, tak právě pro takový druh reportážního focení, jaký je popisován v článku, by mi dávalo velmi dobrý smysl nosit s sebou dvě těla. Na hlavním (a rychlejším) ten 70-200mm na detaily a k tomu pro širší záběry druhé s nějakým klasickým základním zoomem, na APS-C by to bylo něco jako 17-50 f/2.8. S takovou dvojicí bych vystačil v podstatě na všechno, co bych při takovém akci potřeboval, aniž bych musel střídat objektivy během focení.
Hlavně je potřeba si uvědomit, že druhé tělo neznamená nutně druhé nové (a drahé) tělo. Většina fotografů aspoň jednou měnila tělo za novější a na rozdíl od dobrého objektivu je málokdy šance starší tělo prodat za takovou cenu, aby se spíš nevyplatilo nechat si ho jako zálohu. Kdyby se autor článku nezbavil původního Pentaxu K-x, mohl ho přesně k takovému účelu využívat. Sám mám takhle pořád pro strýčka příhodu svou starou 400D a jestli se v dohledné době konečně rozhoupu přejít na fullframe, určitě se nebudu snažit 7D prodat, protože jako backup by pro mne měla větší hodnotu než těch pár tisíc, které bych za ni mohl dostat.
Je to tak. Navic resite i kompatibilitu objektivu kdy nemuzete pouzit konverzi protoze je to _fakt_velke_xxxado_. Telo mate nekde 20-60kkc coz nehraje roli protoze cena objektivu je treba 250 000kc za novy (v pujcovne zustatkova asi 150kkc).
Casto narazite na zajimave objektivy jen protoze mate stare telo.
V momente kdy vas cesta ve dvou vyjde na 200-250kkc to fakt neresite. A ta cesta neni ciste jen o foceni ale take o odpocinku a poznavani cizi kultury. Takze je do toho treba i vlozit nejake video nebo nebudit pozornost mezi domorodymi kmeny.
3. 1. 2023, 18:55 editováno autorem komentáře
Mam jedno telo + objektiv, druhe telo nebo superzoom (dle lokality, je zatesneny proti strikajici vode a pouzivam i jako videokameru) a pak mi zbyva ten mobil s predsadkami. Treti telo s objektivem taha manzelka(nosic) obvykle neco trochu vic tele na foceni scenerii nebo nejaky kompakt kram na potapeni.
Poskodit objektiv v cene automobilu fakt nechcete (pujcuji si ho pokud fotim treba ptaky v korunach nebo predatory, jeste jsem nenasel rozumny prodej z bazosu). A nemate kde bezpecne objektivy vymenit ani u ubytka - uz treba na pokoji byva abrazivni prach.
Zasadne objektivy nemenim. Neni na to cas, musel bych xkrat za den prohazovat a zvirata nepresvedcite ze se maji nejak nastelovat.
Zaroven nejsem profesional ktery ma hodne casu si cele misto obejit, vytipovat nasviceni, vyresit s prirodovedci pravdepodobny vyskyt a byt nekde mesic kvuli par snimkum.
Muj budget je cca desetina toho co maji profici.
Já už tyhle C+N chytrolíny ignoruju léta letoucí. Jak jsem tuhle psal Petrovi: Svatopluk na to šel smířlivě ... "Mám Pentaxe a fotím s ním dcerku na sportech takhle a takhle". Reakce byla jediná možná: "Seš kretén, kup si ff Canon!" To jsme prostě my Češi. Řešíme převážně to méně důležité a C a N jsou jediné správné značky (ještě Sony se poslední roky bere na milost, naopak o Leice řeč není, ta je na nás moc drahá).
Mám takových příkladu taky víc. Třeba před lety jsme se známými byli s dětmi na hřišti. Tu a tam porůznu všichni fotili telefonama. Já tou dobou ujížděl na "Sardince" (kdo nezná, je to kompletně plastovej odpad od Lomo co má 22mm f/8 plasto-objektiv a jedinej čas závěrky) s barevným negativem. Kromě jiných jsem cvaknul dcerku známých a ta strašná technická nekvalita v kombinaci s mým Lomo přístupem (fotím od pasu a švenkuju pro pohybovou neostrost) z toho udělala fotku, kterou když jsem jim to dal na papíře, byla to jediná, kterou dali na lednici. S D850 by nic takového nešlo vyfotit.
Stejně tak bych nevyfotil určité konkrétní fotky za poslední roky s 6x9 svitkáčem, kterej jsem vzal jak v březnu do hor na sníh, tak v srpnu do Řecka k moři. Jasně C+N pixel peepeři z těch fotek posuzovaných při 200% zobrazení skenů budou šílet, ale to je asi tak vše. Budou slyšet i v diskusích jako pod Svatoplukovými texty. Jako kdyby existoval jedinej konkrétní recepis, jak fotit dětský sportovní akce. Nesmysl.
Tohle bohužel není jen záležitost českých internetových debat. Kdysi bývaly nářky na mezinárodních fórech na to, že klienti automaticky odmítají cokoliv, co v EXIFu nemá Canon nebo Nikon. Později se to možná trochu posunulo (ignorovat Sony asi už dál nešlo?) -- když jsem od kohosi kupoval ojetý Pentax a ptal se ho, proč se ho zbavuje, tak říkal, že klienti požadují bez jakéhokoliv racionálního důvodu fotky z full frame (bylo to nedlouho před oznámením K-1) a tak přechází na Canon, přestože mu to nepřinese nic jiného než velké finanční výdaje za novou výbavu. Ta zabedněnost je prostě všude a nejen ve fotografii.
Já fotím na mobil úplně všechno.
Sice mám Nikon, mám i nějaké objektivy, ale většinou to je tak že je mám doma a když chci něco vyfotit právě teď, tak ho nemám u sebe.
A přestalo mne bavit tahat sebou dva objektivy a ty někde na zemi střídat, takže když už vezmu zrcadlovku, tak tam dám setový objektiv a s tím fotím pak vše.
Výsledek je ten, že mám stabilizovaný foťák v mobilu a v noci nefotím. A jsem spokojený.
Focení za špatných světelných podmínek narazí velmi rychle na limity fotovýbavy. Jelikož podle Murphyho zákonů světla na focení není nikdy dost, doporučil bych kolegovi Sváťovi určitě přechod na full frame. Ačkoli je použitý Pentax K-1 u nás velmi vzácné zboří, sehnat se dá. Za poměrně rozumnou cenu (~25 tisíc). Osobně se k APS-C kvůli šumu, který u menšího snímače už nad ISO800 velmi rychle a nepříjemně roste, vracet nechci.
Současného těla se nemusí kolega zbavovat, může ho použít při focení skupinových fotek nebo "klidnějších" námětů v průběhu soutěže, kdy nemusí být poměrně špatná světelnost objektivu 18-135/3,5-5,6 na závadu. Ale výrazně lépe na tom budou i pro takovéto fotky objektivy typu 24-70/2,8. Pokud je zacloním na f/5,6, je kresba o parník jinde, než setový objektiv "na plnou díru" (třeba má kolega štěstí na ostrý kousek, ale zrovna 18-135 není po kresebné stránce žádná velká sláva).
Pentax má bohužel trochu handicap, co se týká rozumně sehnatelného nového i použitého vybavení. Největší nabídka objektivů z druhé ruky je v Japonsku, ale tam je třeba počítat s tím, že cena naroste o clo, DPH a dopravné. Sigma 24-70/2,8 EX DG mi slouží velmi dobře i na K-1 (kupoval jsem ji ovšem v Čechách, je to už více, než deset let).
Pokud má být člověk pohotový a nechce se zdržovat výměnou objektivů, tak bych viděl na takovéto focení 2 těla , každé s jiným objektivem, také jako dobré řešení.
Co se týká šumu, to máte na mysli která APS-C těla? Když se podívám např. na obvyklý test na DPReview, tak APS-C těla od K-70 dál jsou při polovičním ISO oproti K-1 (tzn. podobná hloubka ostrosti a stejná rychlost závěrky) s K-1 po stránce šumu přibližně srovnatelná. Takže z hlediska šumu by měl přechod na K-1 smysl pouze v případě focení clonou 2,8 i na full frame, pokud to hloubka ostrosti dovolí a je možné fotit z menší vzdálenosti. Full frame má samozřejmě i jiné výhody (a nevýhody), ale prostá výměna K-S2 za novější APS-C tělo přidá minimálně 1 EV k dobru, přičemž zcela nový přístroj této kategorie lze pořídit levněji než za výše uvedenou cenu použitého K-1.