Konecne clanek, ktery se snad bude snazit trochu priblizit praci v Blenderu pekne za rucicku. Jen tak dal...
Hned v uvodu ctu, ze se jedna o druhy dil. To je zle, protoze ten prvni mi jaksi unikl. Uz se nedavaji pod clanky / serialy odkazy na prehled jednotlivych dilu?
Není zač :) Doufám, že seriál svému názvu dostojí... Už se těším na další díly. Po Seriálu o Pov-Roy je to prostě bomba. Jak jsem psal výše jen tak dál a víc takovýchto seriálů :)
Vyborne! Vzdycky jsem se chtel blender naucit, alespon na minimalni urovni ale nikdy jsem nenasel silu k samostudiu z anglickych materialu. Tesim se na dalsi dily!
Taky se pridavam. POV-Ray jsem zvladnul sam (mensi veci a animace, slozitejsi veci z clanku Tisnovskeho jsou mimo me) a blender jsem chtel taky, ale z UI a ovladani jsem byl mimo. Ono to je asi neco podobnyho, jako kdyz chce clovek z Notepadu prejit na vim nebo emacs. Zacatek je slozitej.
Chtel bych jenom pozadat, abys upravil popisek k pohledu CTRL-Num0. Ve clanku je "Pohľad z aktuálne zvolenej kamery", ale kdyz si clovek zobrazi nabidku View / Cameras u pohledu, tak je tam ke kombinaci CTRL-Num0 napsano Set Active Object as Active Camera, coz chapu tak, ze nastavi aktivni objekt jako aktivni kameru.
Zacal jsem to ted zkouset a mel jsem vybranou tu uvodni krychli a kdyz jsem dal CTRL-Num0, tak jsem videl jenom sedou stenu. Tak jsem myslel, ze to nejak zazoomovalo kameru na tu krychli, ale ani posunem te krychle se pohled nezmenil. Pak jsem zkusil tu nabidku a tam jsem nasel tuhle volbu. Mam verzi 2.48a, tak doufam, ze to nepises podle nejake starsi verze a v tehle nove to nezmenili.
Hele, to je nejaky podezrely. Ja jsem sice nikdy s Blenderem nepracoval, ale opravdu se mi podarilo nastavit tu kostku jako kameru. Mozna to vsichni Blender-profici pouzivaji pouze na kamery, ale funkce je to pro nastaveni objektu jako kamery (pohled z nejakeho objektu).
Na dalsim obrazku je pohled opet z toho objektu, ale ten objekt jsem natocil, coz dokazuje i ten 3D kurzor (tusim se tak jmenuje ten cerveno-bilej kulatej zamerovac) - posunul se doleva, objekt jsem otacel doprava: http://img300.imageshack.us/img300/5665/blenderactiveobjectcame.png
Co se tyka samotne klavesy Num0, ta pouze prepina mezi nastavenym pohledem a pohledem z kamery. Nejsem opravdu odbornik, ale osobne mi to pripada takhle:
Ctrl+Num0 - vyber objektu pro "kameru"
Num0 - prepinani "kamery" a vybraneho pohledu (Side, Top, Front)
presne tak. Uz sem to taky zkousel. Muzes si nastavit objekt jako kameru ale docela to postrada smysl. Navic se tim pripravis o ruzne nastaveni kamery - jako cocka a ruzne ty ptakoviny co se u kamery daji nastavit. Toto ti u objektu bude chybet.
Tak hodnotit smysl tehle funkce nebudu, protoze sebe jako profika nehodnotim. Osobne na to mam zatim nazor otevreny (mozna je to pouzitelne, ale osobne ted tu pouzitelnost nevidim).
Slo mi pouze o to, v clanku opravit ten text, protoze je vylozene spatne. Ctrl-Num0 neni funkce "Pohled z aktualne zvolene kamery", ale funkce "Pohled z aktualne zvoleneho objektu" - mozna to tak autor i zamyslel napsat a je to pouze preklep z predchoziho Num0. Proste jsem byl zmatenej, kdyz jsem to nahodnou zmacknul a mel jsem vybrany objekt a pak jsem nechapal, proc mi ta "kamera" ukazuje porad stejny obraz, ikdyz jsem tim objektem hejbal (takze se mel hybat i pred kamerou), ale to nedelal, protoze ta "kamera" se vlastne pohybovala stale s objektem.