Názor k článku Základy práce s grafickou plochou v jazyku Basic-256 od Pavel Tišnovský - To je v pohodě, dneska se to totiž...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 10. 2021 8:20

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel

    To je v pohodě, dneska se to totiž už tak často nepoužívá.

    Například zrovna ten zmíněný Atari BASIC provádí tokenizaci hledáním klíčových slov, operátorů atd. na právě zadaném programovém řádku - Ihned po zápisu každého řádku se provádí takzvaná tokenizace, která nahradí jednotlivé konstrukce jazyka osmibitovými kódy. Příkladem může být tokenizace tohoto programového řádku:


    10 LET X=1 : PRINT X

    V operační paměti tento kód není uložen (pouze v bufferu textového editoru, odtud je však ihned poté přemazán). Namísto toho se uloží sekvence bajtů s následujícím významem:

    Sekvence bajtů     Stručný popis
    A0 00
    13  délka celého tokenizovaného řádku (19 bajtů)
    0F  offset konce prvního příkazu
    06  token příkazu LET
    80  index proměnné X
    2D  token operátoru =
    0E  následuje numerická konstanta
    40 01 00 00 00 00   takto vypadá zakódovaná hodnota 1 (na začátku je exponent)
    14  konec (prvního) příkazu
    13  offset konce druhého příkazu
    20  token příkazu PRINT
    80  index proměnné X
    16  značka EOL pro konec řádku

    Trošku to rozepisuji tady:
    https://www.root.cz/clanky/programovaci-jazyky-pouzivane-na-platforme-osmibitovych-domacich-mikropocitacu-atari/#k06