Telekomunikace v článku popsané problémy vyřešily už před cca 20 lety. Akorát řešení je k mání za nemalé peníze.
SIP je proti ISUPu (přenos hlasu ve "velkých" telekomunikacích) docela nedokonalá věc. Je např. velmi precizně normovaný, ve srovnání se SIPovými drafty, které si různí tvůrci vykladají všelijak. Honit hlas přes RTP streamy je s prominutím hnus, ale trubky jsou tlusté tak se to dá.
Bylo by hezké kdyby telekomunikace potkalo to co před nějakou dobu UNIX. Taky to byl moloch na vymření co byl k mání jen za těžké peníze. Pak přišel Linux a dneska to má skoro každý v kapse, o serverch nemluvě.
Oba světy se pomalu sbližují. Svět SIPu se zdokunaluje, zatímco ve světě "velké telekomunikace" vendoři a outsoureři od Žluté řeky postupně snižují laťku :-)
Mej je ze SIPu na bliti. Mam doma presne takovy telefon jako na obrazku. Vypnul jsem to. Chodilo to nespolehlive, nakonec to prestalo chodit samo od sebe (bez jakehokjoliv vnejsiho zasahu).
Se SIPem mam zkusenost ve 2 firmach, stejnou. Nespolehlive.
Stary dobry telefon, to clovek zvedl a proste to hralo.
On to neni jenom SIP ... jen se rozhlidni kolem ... cim "novejsi a uzasnejsi" technologie, tim vic za vylizp.rdel to stoji.
Vem si, ze kdyz si rozebral telefon s rotacnim cislenikem, co v nem bylo .... NIC, par dratu, kolecko, perko ... a proste spinac kterym to cvakalo ... a ... FUNGOVALO TO! Hned, bez nejakyho cekani az neco nekde ... bez programovani ... a opravit to dokazal kazdej kutil.
Dneska ma kazdej super hyper smartfoun, s vykonem desktopovyho PC z pred par let ... ale kdyz slysim nekde v radiu nejaky rozhovor po telefonu ... musim se smat ... jak kdyby volali na Mars a pritom probihaly erupce na Slunci ...
Kdyz si mel analogovou TV, tak si moh stejne dobre pouzivat nejnovejsi dostupnou ... jako 50+let starou ... fungovaly obe. Kdyz si prepnul kanal, bylo to !hned! ... zadny zamrznuti nez se nacte dost do cache ...
Kdyz si dosel na urad pro ridicak/obcanku/... tak ti vyrobyli na pockani ... dneska cekas mesic ... Kdyz si po ouradu neco chtel, dostals pekne trvanlivej a radne orazitkovanej papir ... dneska ti poslou jakysi binarni blob, s platnosti maximalne rok ...
Mrkni na vyvoj Rimskyho imperia ... jdeme presne stejnou cestou - dohajzlu.
Srovnáváte drát a bezdrát. Když voláte z pevné linky na pevnou linku, tak vám telefon zvoní dřív než dáte dolů prst z klávesnice. O kvalitě hlasu nemluvě.
To ale nic nemění na tom, že "velké telekomunikace" potřeují provětrat, aby už kromě "bussienesu" (stejná hladina cen místo konkurence, úspory ve výstavbě sítě, vypečenosti v aukci kmitočtů, co nejvíce zavádějící marketing ...) udělali nějakou inovaci ve službách. A to legrační reklamy s Pavláskem, QR kody na pacení faktur a pod. opravdu nejsou.
Zas tak hrozné to není i co se týče SIPu.
Co se týče nefunkčnosti hardwarových telefonů, tak to mohu potvrdit, že se to stávalo. Ale to by nesměl být operátor neschopný a neudržovat asterisk verze 1.4. a 1.2. v horších případech až dodnes a sám uznáváte, že konkurenčním ústřednám už hodně dýchá na záda i Asterisk, který se v mnohém velmi dobře zdokonalil a já mu sám osobně věřím.
Problém v odcházení telefonů v souvislosti špatně nastavené a zastaralé ústředny pak navyšovalo ještě použití low-endových routerů. Většinou postačilo nakonec obnovení firmware telefonu nebo routeru a mohlo se jet dál nanovo.
Naštěstí je i dnes nastavení také o mnoho jednoduché.
Veškeré řešení ústředny na bázi operátora lze pořídit s minimálními náklady, ale pořád stále platí, že za předpokladu používání opensource budete muset vynakládat další možné kapacity a prostředky na její další rozvoj(od toho se také odvíjí i to, že je zde sice příjemná cena, ale ne úplně ta nejlevnější) a být hlavně ostražití vůči různým podvodům a odolní vůči jim, neboť se sníženou cenou snižujete také defacto i svou marži, ale ceny do destinací se zvýšenou tarifikací zůstávají a provozní náklady se úměrně zvyšují.
Pro nás např. právě to programování antifraudu bylo trochu více náročné, ale spíše jen co se týče návrhu řešení a realizace.
Dnes je MySIP.cz operátor, který se může pochlubit tím, že má určitě zajímavé antifraudové řešení postavené na dvou CDR databázích. Do jedné se zapisuje ještě před uskutečněním hovoru(což při normálním použití asterisku nelze) a do druhé standardně až po ukončení(první CDR tabulka je databáze rozdělená do menších podle našich zkušeností v boji proti fraudu). Každý příchozí a odchozí hovor se tak porovnává mezi oběma tabulkami včetně toho, zda-li není přesměrováván z různých zařízení. Jsme schopni tak zajistit provoz na běžně používané perátory i v případě pokusů o fraud a zároveň slíbit našim partnerům např. ze strany callcenter, že je nebudeme omezovat ani v případě probíhajících útoků v závislosti na předem dohodnuté cenové hladiny. Navíc jsme schopni veškeré pokusy informovat na email účastníka.
Chceme mít i dobrou technickou podporu a je možné se individuálně domluvit na odladění přístroje pomocí výpisů z CLI konzole.
„Honit hlas přes RTP streamy je s prominutím hnus, ale trubky jsou tlusté tak se to dá.“
Jako že to má moc velký overhead?
Peníze jsou právě ten problém. Připojení k netu má dneska doma každý a volat může tak nějak zadarmo, naproti tomu PSTN stojí podle operátora buď příčetnou (když si člověk koupí propoj do PSTN od nějakého většího překupníka) nebo nepříčetnou (individuální GSM tarif) cenu.
No ono uz i ty "velke" telco firmy prechazi na SIP, je to o penezich, ze ;)
SIP je tak spolehlivy, jak je spolehlivy kazdy clanek retezce. Ja jsem prave predal do production projekt pro BoA/Verizon. 6000 pobocek, 250k telefonu. Spolehlivost vyssi nez predtim prez PRI. A ano, open source reseni to nebylo :D
No teda tu spolahlivost vacsiu nez PRI by som teda pri vsetkej ucte chcel vidiet... ale ano suhlasim ze aj na SIPe sa daju postavit funkcne riesenia... lenze to nie je za hubicku a uz vobec nie za darmo. Bohuzial za darmo je pojem ktory vacsine ludi pride na um ked sa povie VoIP a potom sa vacsina nestaci divit ked zisti aky drahy VoIP dokaze byt.
cisla nezlou, banka si to hlida :)
zadarmo to urcite neni a nebude, pri vsi ucte k open source. My jsme SIPem nahradili PRI v 6k pobockach po celych spojenych statech. Spocitej si mesicni usporu jenom na pronajem 6k T1 mesicne. Proste i velci hraci jako Verizon a AT&T uz jedou na SIPu, minimalne na "posledni mili" k zakaznikovi.
Zadarmo neni nic, ani ten opensource - nekdo to musi minimalne nainstalovat a nakonfigurovat. Je to ovsem otazka dlouhodobejsich nakladu. A tam se proste pri VoIPu dostanes uplne nekam jinam. Jako bonus pak plati, ze cim vic stanic, tim levnejsi to bude - a to jak na porizeni, tak na provoz, az se ten provoz smrskne na defakto 0. Pokud totiz budes platit konektivitu (jako ze v 90% pripadu budes) tak VoIP je z libovolne dostupne linky naprosto smesna cast ... a ten net stejne platis, i kdyz VoIP mit nebudes.
Stejne tak se jednoduse z operatoru stanou ISP poskytujici mobilni konektivitu.