clanok fajn, len nechapem naco sem bolo dobre tahat tie gender sracky...to ze Jason ma problem s identitou naozaj nijako nesuvisi s temou a ani ma to nezaujima.
Nechapem jendej veci, ked ti bude na dvore sliepka vyrastat s kacicami (kachnami) a bude si mysliet ze je kachna tak ju budes volat kachna?
Díky za článek, hezké shrnutí, jen už aby to bylo.
Jen mě pobavila poznámka o 4k a DVB-T2. Jakožto bydlící kousek za Prahou přijímám "Pražské DVB-T2" multiplexy a při pohledu na dnešní datum v kalendáři má odpovídající kvalitu obrazu jen ČT na vlastním multiplexu. Ostatní televize asi stále předpokládají že skutečné HD vysílání nepotřebujeme. Hlavně že je každých 15 minut reklamní blok.
Petře, to není chyba těch televizí. To je chyba těch kdo jim to umožnil. Vláda ,PS parlamentu a ministerstvo. Stačilo udělat jednoduchou věc. A to prásknout rukou do stolu a v rámci přechodu na DVB-T2 stanovit nepodkročitelné parametry. Např. rozlišení 1920x1080p . A komu se to nelíbí ? No tak ať třeba nevysílá. Bylo by povoleno vysílat free a nebo placeně, ale pouze a jenom v rozlišení 1920x1080 . Tečka. Žádná rádoby pseudo rozlišení s jakýmisi zjebanými datovými toky. Prostě vše na začátku jasně stanovit a Nazdar. A konkurence u jednotlivých programů by už udělala svoje. Také by muselo být stanoveno, že uživatelé by si u distributora mohli objednávat po jednotlivých programech a ne jakési vnucované balíčky. A to by se nám mediální trh pročistil !!!! A pak by ani nemuselo být tolika reklam. Nakonec by vysílalo 8-9 programů a to včetně ČT, tam by bylo potřeba taky udělat pořádný průvan.
A proc by o tom mela rozhodovat vlada? Vlada bude taky rozhodovat o tom jestli se maji delat weby pro nejake konkretni rozliseni? Na DVBT se podivej jako na trubku pres kterou tlacis obsah. Jestli tam budes mit 2000 kanalu v rozliseni 5x5 pixelu nebo 5 kanalu ve 4k je preci veci trhu. Cena pak urcuje to co se tam prenasi a prodava - pokud lidi nebudou chtit platit za kanaly bez reklam tak budou mit kanaly s reklamou kazdych x minut. Neco jako placeny web-muzes mit web bez reklam za ktery platis nebo s reklamami zdarma. Na rozdil od pocitace tu televizni reklamu nejde nejak efektivne blokovat.
Pretoze frekvencie pre DVB-T su obmedzeny prirodny zdroj, ktory patri statu a ktory ma manazovat stat. Pokial chces len distribuovat video s parametrami akymi chces, nech sa paci, pouzi kabel alebo co len chces, ale elektromagneticke spektrum ma take a take podmienky.
Takze nie, elektromagneticke spektrum nie je vecou trhu.
To neni v rozporu s tim, ze pri pridelovani frekvencnich pasem by mohlo podminkou pro prideleni byt splneni nejakych minimalnich kvalitativnich pozadavku na sluzbu, ktera bude v danych pasmech poskytovana. Pak jsou dve moznosti - pokud se to poskytovateli obsahu nebude libit, ma smulu a bude tam vysilat nekdo jiny, nebo se to nebude libit nikomu a pak je na miste kvalitativni pozadavky omezit. Nicmene pokud vim, tak nic takoveho nikdy neprobehlo. Ne, ze by me to teda nejak palilo, na televizi se stejne nedivam, jen by mi to takhle davalo smysl.
Tak este inak: Na frekvenciach pre GSM moze operator pouzivat iba GSM. Nie NTM, nie CDMA, nie CDMA2000. Na frekvenciach pre UTMS iba UTMS. Nie GSM, nie NTM, atd. Na frekvenciach pre LTE podobne. Takze ciara tam je, otazkou zostava iba umiestnenie ciary.
Aj v pripade televizneho vysielania, regulacia tam je. Nemozu pouzivat MMDS, musia DVB-T, za chvilu T2. Takze je iba otazkou politickej vole nastavit parametre DVB-T. Ked je mozne urcovat pouzitu modulaciu alebo kodek, preco by nemohol by urceny aj minimalny bitrate pre dany kodek?
Ono otazkou je v jakem kontextu myslis to "muze"... v technologickem nebo legislativnim.
U GSM vs UTMS to neni z technologickeho pohledu zcela pravda. Puvodni GSM pasma jsou uz nejakych 10 let recyklovana pro 3G. Typickym prikladem je treba Australie.
UMTS muze bezet na pasmu 900 a i 1800 pro GSM. Ti lide pocitali s postupnou migraci od GSM a recyklaci frekvenci. Uz jsou/byly na to pripraveny migracni plany, ale z duvodu zastaralosti UMTS se recykluje nejspis pro novou technologii. Koncova zarizeni uz to umi. To same plati pro LTE ktere ma jeste mnohem vetsi rozsah nasaditelnych frekvenci a s refarmingem po GSM se taktez pocita.
Ono to rozjeti UTMS zrovna na 2100Mhz bylo u nas velky "epic fail" pri nasich terennich podminkach a cene licenci.
Technologicky tedy vubec problem neni. Legislativne to muze byt problem protoze regulace muze zamknout vyuziti pasma pro konkretni technologii. Coz je bohuzel pravda i v nasich podminkach. Pouze nove plany jsou technologicky neutralni.
Myslim, ze z kontextu - regulacia statom - je zrejme, ze sa bavime o legislativnom obmedzeni, nie o technickom. Z technickeho hladiska je mozne prevadzkovat akekolvek modulacie a protokoly na akychkolvek frekvenciach, otazkou zostane ekonomika a praktickost takejto prevadzky.
No, ono hlavně současný business-model mobilních operátorů se blíží k neúměrného obohacení, resp. tím, že jim pod cenou přenechává jedno z největších přírodních bohatství státu, a oni na tom bezohledně rejžujou.
Problém je v malém počtu operátorů, aby fungovala konkurence, musel by být prostor alespoň pro 30-40 operátorů, minimálně v lukrativních oblastech. Jenže to je způsobeno tím, že mobilní standardy jsou dělány pro oligopoly...
Na oligopol v mobilech existují léky. Např. národní roaming. Tj. konkurence má vlastní technologie kromě radiove síte. Nebo má i nějakou svoji ale jen někde. Stávající operátoři musejí za regulované ceny pustit do svých sítí zákazníky konkurence. Technicky se jedná o roaming stejný jako když jste v zahraničí. Dobrovolne to žádný oligopolista neudělá. Od toho tu je stát aby to umožnil.
pretoze tie 2 porady by stali tolko ako cely kanal anyways. Toto je podla mna dost uleteny napad a to telku ani nepozeram, platit za relacie...ked mas zaplatene noviny tiez by si chcel platit len za clanky o kriminalite alebo ekonomike?* Alebo ISP platis internet ale chcel by si len stranky o hudbe?
A je to aj v ich zaujme aby toto neumoznili pretoze potom by mohli mat problem s vysielanim brainwashing sraciek pre ludi, iste si si vsimol ze media su aj biznis o ovplyvnovani verejnej mienky atd
To by sa musel asi zmenit koncept TV a kazda relacia by musela byt +/- samostatna ekonomicka jednotka, plus by to bol problem pre nejaku investigativu atd ktora by si urcite na seba nezarobila, pretoze by to zaujmalo minimum ludi, plus naklady na sudne zaloby atd...
Ked chces novy koncept chod na Netflix.
Trhu by skor asi pomohlo keby operatory umoznili v ramci aj ich zakladnej ponuky (kde su snad vsetky CZ/SK kanaly) vyskrtnut konkretne TV s tym aby to malo aspon minimalny dopad na cenu za sluzbu (par centov/euro) s tym ze by tieto "statistiky" potom vyuzili pri tlaku na TV na znizenie poplatkov alebo zvysenie kvality. Neviem ako to je u vas ale tu zacala markiza aj joj dvihat ceny pre operatorov a ti nasledne dvihnu ceny pre ludi (zatial tusim len telekom) za cely balik, ale zeby dali moznost ludom to zrusit to nie, potom by niekto mohol byt prekvapeny ze cast ludi by neplatila za kanal co vysiela stale reklamu - I ked je pravda ze tito "iptv" providery su iste vykupenie kedze reklamy si z archivu preskocis.
*zhodou okolnosti k tym novinam, mam zaplateny jeden dennik a dost ma tam vyrusuju clanky od jednej-dvoch autoriek ktore pisu emocionalne a feministicke sracky ktore by som tam fakt radsej nevidel. Predpokladam ze viacej ludi by si tento segment nezaplatilo cim by sa autorka neuzivila, co by mne osobne nevadilo ale zas niekto oceni ze sa tejto teme niekto venuje a siri "osvetu"
To je chyba toho, že vůbec nějaké privátní televize jsou! Je to jenom mašinerie na vymývání mozků, která nám tu vyrábí stádo vymatlanců.
Nevím, proč by do éteru měla vůbec nějaká privátní televize nebo rádio mít přístup. Místo toho by se měly zavést koncesionářské poplatky pro všechny, tak jako to mají v Německu a nechat vzniknout konkurenční veřejnoprávní televizi (viz ZDF vs. ARD v Německu) a to samé s rádiem. A absolutní zákaz reklamy a tvrdě dohlížet, aby do televize nešly žádné hollywoodské sračky - místo toho dát prostor pro víc vzdělání a kultury...
Ziadne koncesionarske poplatky by nemali byt, verejna televizia vie rovnako vymyvat mozog ako sukromna.
Ked uz sme sa ako spolocnost nakoniec dohodli, ze chceme televizne terestrialne vysielanie, mame aj CAM. Kazdy, kto to chce pozerat, nech si plati za pristupovu kartu. Kto to nechce, nech ho s tym nikto neotravuje.
O tom, ze musim v DE platit poplatky i kdyz na jejich zdf nekoukam bych mohl vypravet... v DE maji soukrome televize a dokonce si lidi priplaceji za to aby meli HD misto SD. Ale chapu, tva predstava je mit idealne ceskou tvorbu, treba Ulici misto nejakych americkych sracek. Po praci kdyz dorazis domu tak si pustis balet, pak nejaky porad o fyzice a vecer zakoncis prijemnou uvahou o Bohu a duchovnich hodnotach? Spousta lidi to tak nema...
Hm... to oba opravdu mluvíte o kvalitě obrazu v přechodovém multiplexu ČRa, kam bylo potřeba na dočasnou dobu naskládat obsah dvou stávajících DVB-T multiplexů? Prozradíte nám i tu zázračnou technologii, kterou byste tam všechny ty programy (IIRC asi 18) v 1920x1080 dostal, aniž by byl výsledek stejně jen parodií na to, co si člověk pod 1080p obvykle představuje?
Jak to bude s rozlišením a dalšími parametry ve finálních DVB-T2 multiplexech, to dnes s jistotou ještě neví nikdo. (S výjimkou multiplexu ČT, kde je celkem jasno.)
Ostatni televize nedostavaji na rozdil od CT prachy ze statniho rozpoctu, tudiz si musi vydelat na svuj provoz. Jelikoz je levnejsi mit 5sd kanalu nez 2x 4k kanal tak maji 5 sd kanalu a vydelavaji vic penez nez kdyby meli vse ve fullhd nebo 4k. Je to byznis, televize to maji spocitane aby se jim to vyplatilo.
Stream je sice fajn, ale porad existuje obsah ktery na streamu nikdy nebude. At jsou to rodinne oslavy, ruzne interni videomaterialy firem atd, porad je potreba tyhle veci nejak zpracovat a distribuovat. Archival disc je u svych 3,3TB za $200 silende drahy, na druhou stranu je presne urcen pro archivaci v maximalni mozne kvalite a tam jaksi uplne se nehraje na to jestli bude mit video 500GB nebo 800GB. VP1 ceka IMHO jeste dlouha cesta k tomu aby nahradilo h265, ale treba se jednoho dne dockame. Ti co potrebuji prodavat, maji ted h265.
Moc nechapu proc srovnavas cenu dvou technologii urcenych k zcela jinymu ucelu, hdd si muzes koupit treba 10 a porad bude loterie, jestli za 10 nebo 20 let data budou/disk se rozjede. Placka je k tomu delana. Neberu v potaz existenci zarizeni k precteni placky v case. Proste kazdy je vhodny na neco jinyho a ja osobne pouzivam oboje tzn vicero hdd v ruznych lokalitach pro zalohu + write-once media pro archivaci.
Lidi maji tendenci srovnavat a rikat ze az to bude levne jako x tak budu pouzivat y. Typicky az zlevni ssd s kapacitou 4TB na cenu HDD s kapacitou 4TB tak budu pouzivat SSD protoze mi to prinese vyhodu rychlosti... Az zlevni archival disc na uroven HDD budu ho masivne pouzivat aby mi stal ten vopruz co je s nim za to.
Pokud každých pět let koupíš nový disk a starý necháš jako zálohu, případně máš záložní disk, je jistá šance, že pokud budeš data zálohovat a průběžně kopírovat na nové disky, k datům se za 30 let dostaneš.
U různých optických disků mám problém s tím, že na notebooku mechaniku nemám, na PC historicky ano (jestli jsem si z ní zase nepůjčil SATA kabel nebo napájení) a dneska nemám na čem přečíst magnetofonové pásky, kazety, diskety, gramofonové desky, VHS kazety, ZIP diskety. I kdyby médium vydrželo 50 let, nemám žádnou jistotu, že v roce 2068 najdu něco, co dnešní média přečte.
To že něco nemáte doma ještě neznamená, že to není k sehnání. Dal jsem si s tím celých 10 minut práce.
ZIP drive:
https://www.amazon.com/Iomega-100MB-USB-Powered-Drive-Zip/dp/B00005U7RB
3.5" mechanika:
https://www.amazon.com/External-Floppy-Portable-Windows-Required/dp/B00RXEWOAA
5.25" mechanika a řadič:
http://www.deviceside.com/fc5025.html
https://www.amazon.com/MITSUMI-D509V3-1-2MB-FLOPPY-DRIVE/dp/B00B875KJU
VHS přehrávač:
https://www.amazon.com/JVC-HR-J4020UB-player-hrj4020ub-Silver/dp/B01EMJW6NS
Walkman SONY:
https://www.amazon.com/Sony-Anti-Rolling-Walkman-AVLS-WM-FX101/dp/B0042AP77U
Ten ten popis ohledne delky kabelu u HDMI a DisplayPortu hodne kulha. Obe rozhrani ma hodne podobne limity a obema rozhranim klesa moznost rozliseni s delkou kabelu (napr. pres pasivni 30m HDMI kabel to 4k proste neda - FullHD nejspis jo, ale 4k ne).
V cem se ale hodne lisi je maximalni rozliseni a frame rate, tedy jaka je kapacita "full bandwidth". A protoze to ma DisplayPort vyssi, tak take ma na udrzeni plne sirka pasma zretelne kratsi kabely.
Strucne receno, pri stejnem rozliseni a stejnem framerate jsou pozadavky na delku kabelu u obou rozhrani plus minus stejne.
Druha vec je, ze HDMI jako takovy maximalni delku kabelu neresi (pristup: "Kdyz to vyjde, tak to vyjde. Kdyz ne, tak ne. Ale na nas to neni, my nic neslibovali"). DisplayPort definuje delku pri ktere to ten kabel musi dat.
Dalsi rozdil je, ze HDMI jede na variabilni frekvenci - prave takovou, ktere on rozliseni potrebuje. Naproti tomu DisplayPort pouziva fixni frekvenci a paketovy prenos s mezerama mezi nema. Takze puvodni* HDMI je "analogovejsi" - po delsim kabelu se jen objevi artefakty ale obraz zustane, zatimco DP** je "digitalnejsi" - zadny obraz nebude, kdyz to prenasi data blbe.
* neplati u HDMI 2.0 a ani u obsahu s HDCP, oboji pridava scrambling
** DP nebyl uplne dotazen do konce. Napr. AUX kanal sliboval az 700 mbit a neznam zadne zarizeni ktere by skrze nej poskytovalo treba USB2.0 (at klavesnice/mys uz z monitoru, nebo webcam u notebooku)
Dík, celkem mě zajímala pravdivost o těch délkách, různe články si tomu protiřečí.
Proč je vůbec limit na délku, pokud to na rozdíl od Ethernetu nemusí detekovat kolize do určitého času? Původně bych myslel, že je to poklesem napětí kvůli délce a odporu, ale zas tam by nezáviselo od bandwidth, nebo?
Kabely mají odpor, indukčnost a kapacitu.
Odpor způsobuje útlum signálu, a u stejného typu vodiče je přímo úměrný délce. Pochopitelně je potřeba odpor minimalizovat. Materiály se sice liší odporem, ale měď je prakticky jediná možnost, protože kabely ze zlata, které mají nepatrně nižší odpor, by byly (mimo jiné) příliš drahé. Můžete ale snížit odpor použitím vodiče o větším průměru.
Indukčnost a kapacita způsobuje fázové posuvy, které závislé na frekvenci. Třeba čtvercový signál je kombinací lichých harmonických frekvencí, tj. 1MHz čtvercový signál je 1MHz sinus + 3MHz sinus + 5 MHz sinus atd., takže v signálu potřebujete vyšší frekvence než tu základní. A pochopitelně i nižší frekvence, protože potřebujete nějak přenést tu informaci - třeba tak tak že ze čtvercového signálu jeden čtverec vynecháte, tj. bude tam poloviční frekvence. Fázové posuvy vám pak pořádně zahýbají s tvarem signálu. Pokud se tvar liší příliš, tak není možné výsledek dekódovat. Problém můžete zmenšit použitím slabších vodičů (což bohužel zvětšuje odpor - vizte výše), zkrácením kabelu, větším rozestupem mezi vodiči a použitím materiálu s nižší permitivitou (řekněme takový materiál izolace mezi vodiči, která je méně náchylný kapacitu zvyšovat).
Celkem zábavný může být problém s časováním způsobený odlišnou délkou vodiče. Například když použijete kroucenou dvojlinku a k tomu jednotlivý přímý vodič, tak ten kroucený pár má větší délku, a tedy jiné zpoždění. V závislosti na technologii se může lišit i délka vodičů v rámci kroucené dvojlinky. Je tedy potřeba zajistit, že všechny vodiče jsou stejně dlouhé.
Další problém jsou přeslechy způsobené nedokonalou izolací mezi vodiči, a také tím, že každý vodič indukuje proud ve všech ostatních vodičích. Řešením je opět rozestup mezi vodiči a lepší materiál izolace mezi vodiči.
Vysokofrekvenční signály navíc mají tendenci se odrážet při změně parametrů prostředí, kterým procházejí. Představte si to jako světlo, které když narazí na sklo, tak se ho část odrazí a část projde. Na začátku a konci kabelu máte konektory, a když se vám od nich signál částečně odrazí, tak putuje tam a zpátky. Odražený signál je slabší než originál, ale způsobuje další deformaci již tak rozplizlého tvaru signálu, takže se snadno stane, že dostanete jedničku tam, kde čekáte nulu.
Pak také nezapomínejme, že se vám na kabelu indukují frekvence, které se vyskytují v okolí. Ať už se to týká 50/60Hz, nebo vyšších frekvencí. Delší souběh například rozvodu 230V s datovým kabelem může nadělat paseku. U vyšších frekvencí kabel funguje jako anténa. Řešením je stínění - čím delší kabel, tím lepší stínění je třeba.
Odborníci mi doufám odpustí celou řadu zjednodušení, kterých jsem se dopustil.
Chtěl jsem najít ilustrační obrázek, a našel jsem rovnou tohle:
https://www.mouser.com/pdfDocs/Tektronix_Fundamentals_of_Signal_Integrity.pdf
Já jsem vyhrál v první třídě závody ve čtení, za celý život jsem přečetl stohy knih, ale co dokázal Ježek v tomhle článku to je určitý druh degenerovaného mistrovství. Připomíná to mrtvého osla, ponechaného na slunci, který se nafukuje a nafukuje, ačkoli obsah je pořád stejný.
Jaka verze? Jaky OS? Jakou grafiku mas? Jake je video v projektu a jaky je vystupni format?
https://forums.adobe.com/thread/2127947
S premiere jsem v minulosti pracoval, ale zustal jsem u fcpx. Jinak gpu akcereci pro efekty, scaling atd podporuje, podivej se treba tady https://forums.adobe.com/thread/2122549
Zalezi na tom co mas za verzi, jaky OS, ovladace, video, vystup...
Ten premiere mi robi pri vela videach taku vec ze rozsynchronizuje audio a video, mam podozrenie ze vtedy ak je povodne video nahrane s Variable Frame Rate. Neskutocne co to je za softver . A obycajny VirtualDub zamrza/crashuje ked sa snazim o enkodin do hevc/h.265. Biedna situacia ohladom editacie vida na windows ...
Nikto sa ich pytat nebude, podpora bude v ramci postupnej obnovy zeleza. Ako priklad, ked budu chciet Youtube alebo Netflix v 4K, bude to len s AV1, starsie pristroje dostanu starsi kodek s nizsim rozlisenim. Kto bude chciet vyssiu kvalitu, bude musiet urobit upgrade.
Bude to tak, ako doteraz: mame nove ficury, ale pouzitelne su len s novym hw. S FullHD/H.264 TV tiez neriesis 4K/H.265 vysielanie.