Proc se to porovnava s JPEG? Ten stream neni navrzen aby byl odolny - je to jako by jste meli textak, zasifroval pres CBC namisto ECB a pak se divil ze od urciteho mista mate prd.
Jak se to ma delat lepe je videt napr. na DVBT - kanal se stejnou sirkou pasma a chybovosti prenese obraz ve vyssi kvalite nez analog.
Naopak, jakýkoliv digitální přenos je zásadně náročnější na kvalitu přenosu, než srovnatelný analog. To že má DVB-T víc kanálů je dáno tím, že se ani náhodou nepřenáší všechny pixely pořád tak jako u analogu, ale uplatňuje se více či méně vymaštěná ztrátová komprimace, takže laik se domnívá že digitál je méně náročný.
Analogová televize potřebuje modulaci 5-6 MHz, DVB-T min 8 MHz, a to ještě porucha u analogu způsobí škodu u jednoho pixelu, u DVB-T je zasaženo až 64 pixelů. Ve stejných podmínkách je tedy lépe vidět obraz na analogu, než na digitálu.
V těch 8 MHz máš ale několik programů, včetně zvuku.
Není pravda, že porucha u analogu způsobí škodu u jednoho pixelu a u digitálu až 64. To sis někde vycucal z prstu. Analog ani pixely nemá. Co se v danou chvíli přenáší u DVB-T není vůbec na úrovni linky snadné říct, takže dost dobře nelze ani říct, jak se přesně která chyba projeví.
Analog jako oko nebo fotografie nemá pixely (ale o rozlišení se hovořit dá), ale analog jako televize samozřejmě pixely mít musí. V každou chvíli se přenáší signál pro (nejvýše) jeden pixel (ještě je tam rezerva na teletext), ty jsou seřazené podle dohodnutého pořadí a proto se na televizi ukazuje očekávaný obraz. Jedná se v podstatě o dálkově ovládání cívek v CRT monitoru, který má pixely.
> Naopak, jakýkoliv digitální přenos je zásadně náročnější na kvalitu přenosu, než srovnatelný analog.
Možná by stálo za to zadefinovat si „srovnatelný analog“. Analogový PAL nemá kompresní artefakty a kostičky, ale zase má vyšší šum. No a potom: [citation needed]
> Analogová televize potřebuje modulaci 5-6 MHz, DVB-T min 8 MHz
Ale houbičky. https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T#Basics
Analogový TV signál má tu nevýhodu, že ho prakticky nelze vysílat z několika vysílačů ve stejném pásmu tak, aby se signál překrýval. U digitálu se to běžně dělá.
Jiná věc je, že díky tomu, že do určité chybovosti je signál digitální TV nepoškozený, opravdu není nutné pro stejně kvalitní pokrytí vysílat s takovým výkonem.
Nevím, o kolik menším výkonem se vysílá, ale nereálné to není.
Jiná věc je, že do stejného pásma se v digitálu vejde mnohem více informací. Třeba FullHD by analogem na stávajících pásmech ani vysílat nešlo.
Do stejného pásma se v digitálu vejde řádově méně informací než v analogu, je s podivem jak úspěšně lobby provedla propagandu.
Analogová televize má šířku pásma 6 MHz, to stejné v digitálu 150 Mbps, šířka pásma ať nežeru 200 MHz. To že digitální vysílání vůbec funguje je důsledek vymaštěné ztrátové komprese.
Není to pravda. Stačí si jen na osciloskopu porovnat, jak vypadalo pásmo předtím a jak potom. S DVB-T je mnohem lépe využité (právě díky OFDM), takže množství posílané informace je jednoznačně s DVB-T větší.
S analogem by ani nešlo na jednom pásmu vysílat v HD - prostě by se tam ten obraz nevešel. S digitálem to možné je, a dokonce jich na stejném kanále může být několik. A nechceš tu snad tvrdit, že dnešní HD vysílání je horší než tehdejší analog v PALu, že ne?
Jistěže jde z osciloskopu poznat, jak vytížené pásmo je. Většina pásma u analogu jenom čeká, až se na něm bude něco přenášet - nějakou tu harmonickou. Tyhle prostoje u DVB-T nejsou.
Na HD vysílání koukám v DVB-T běžně - není to sice BluRay, ale kvalitativně je to někde úplně jinde než bývalý analog.
Diskutují se teoretické limity DVB-T. Nemůžu za to, že jsi nebyl schopen donutit regulátora nebo vysílací společnosti k tomu, aby to tak vysílali. Můžeš si vysílat sám. http://www.irrational.net/2014/03/02/digital-atv/
Pravda, je to líp vidět na spektrálu, ale s FFT píchlým na mezifrekvenci je to taky celkem dobře vidět. Je tam takový pěkně vyšrafovaný obdélník.
To O v modulaci OFDM znamená "orthogonal". Tzn. větší množství nosných, co se neovlivňují. Z tuneru lezou dva signály, reálná a imaginární složka, ta se pomocí FFT rozloží na pakl nosných a na každé se chytá extra PSK modulace. Z toho lezou komprimovaný data (princip DCT transformace + komprese).
V analogu tam byly spektrální čáry odpovídající synchronizaci. Jas byl daný amplitudou, frekvence v rámci kanálu se měnila podle toho, kolik pixelů mělo stejný jas. Empiricky zjistili, kde nejmenší hustota signůlu v obrazu a do toho potom kvadraturně nastřelili barvu (dvě informace přes sebe, takže jas byl ovlivněný i barvou), navíc barevný složky byly dvě a třetí se "dopočítávala" v telce...
Zvuk měl u nás odstup 6,5MHz a 6,25MHz od základní nosné, kolem něho bylo ještě místo, kvůli přeslechům a rušení. To s nedalo nijak využít. Odraz fungoval jako ozvěna - plno duchů...
Když to porovnám, tak analog kreslil spojitě a jediný výpadek obrazu byla doba 17,5 řádku na vrácení paprsku, kam narvali teletext. Komprese žádná. V digitálu to je
- DCT transformace obrazu
- Předódování a komprimace (tuším Huffman nebo něco podobnýho)
- Kontrola platnosti dat samoopravným kódem
- Rozdělení a modulace na několik nosných
Takže ve finále je tam dost prostoru pro několik programů. I bez případných ztrát.
> Není to pravda. Stačí si jen na osciloskopu porovnat, jak vypadalo pásmo předtím a jak potom. S DVB-T je mnohem lépe využité (právě díky OFDM), takže množství posílané informace je jednoznačně s DVB-T větší.
Ale DVB-T má menší výkon, ergo horší SNR, takže kanál by taky mohl být užší. Takto ta implikace neplatí.
Já za to nemůžu že nerozumíš psanému textu.
Pouhým převedením analogového vysílání na digitální vznikne potřeba tak velké šířky pásma, že by to bylo nereálné vysílat vzduchem, na čemž jsme se shodli.
Proto musí nastoupit vymaštěná komprese, aby se datový tok srazil na nějakých 25 Mbps a to už se do televizního pásma nějakých 6-8 MHz nacpat dá.
To by vznikla při použití AM nebo FM modulace. Ale existuje i něco lepšího - OFDM. Tam je těch nosných několik na sobě a demoduluje se to číslicově pomocí FFT (realizovat motýlky třeba v FPGA je celkem trivialita). A když ta nosná obsahuje třeba 64PSK modulaci, tak není problém to nacpat do těch 8MHz.
Ta "nemožnost protlačit HD vysílání" je daná jenom tím, že je tam velký datový tok a provozovatel nechce/nemá možnost mít vlastní multiplex pro dva programy v DVB-T. Pak musí jít do ztrátové komprese a ořezávat i užitečnou informaci, která je vidět...
Ještě bych zdůraznil, že kvalita obrazu skutečného vysílání závisí hlavně na rozhodnutí toho, kdo vysílá. Když si zaplatí větší datový tok (nevím přesně jak tyhle kšefty fungují, ale obecně to tak je), může si dovolit kvalitnější obraz. Když si zaplatí kvalitnější kodér, bude mít opět kvalitnější obraz. Když ke kódování použije lepší (a zřejmě také dražší) předlohu - tedy např. původní záznam, opět bude výsledkem lepší obraz (nebo aspoň ne horší).
Je to zkrátka jen na něm. Digitální televize za to nemůže. Bohužel se to lepší jen pomalu (obecně v Česku platí, že Čech zkousne leccos, tlak zákazníků je většinou minimální).
Zjevne porad nechces pochopit, ze anologove vysilani bylo jaksi bezestratove => slo defakto o vysilani bitmapy 25x/s (nebo 50x polovina, to je fuk).
Tzn presne to co nasnimala kamera se i odvysilalo a presne to take zobrazila televize. Samo, ochylka od realu byl tim vetsi, cim horsi prenosova cesta. Ale i pomerne hodne znehodnoceny signal se dal vpohode interpretovat.
Jak myslis, ze se docili toho, ze se "totez" vejde do 1,5MHz??? Mno jedine tak, ze se 60% informace zahodi. Nejlepsi kompresni algoritmy daji tak +- 50%. Pak uz je treba zahazovat.
Klidne, pri digitalizaci dochazi k prvnim ztratam realne uz pri vzorkovani. Ale tyhle ztraty jsou vuci tomu, co stim pak provede ztratova komprese naprosto nicotny. Coz neznamena, ze jsou nezmeritelny.
Jedina realna vyhoda digitalu je to, ze se da jednou ziskany digitalni vysledek bez dalsiho zcela neomezene 1:1 kopirovat/sirit a nemusi (!= nedochazi) dochazet k dalsi degradaci.
Jenze to presne se jako bonus deje u DVB-T. ono totiz i "blby dvd" ma bitrate nekde kolem 5-10Mbit pri Mpeg2. Tedy 3-5x vic pri stejnym rozliseni. Navic to dvd ve vetsine pripadu neni vyrobeny nejakym singlquickpath encoderem.
Myslis prevzorkovani ne? No to je skutecne problem, ale deje se v realu? (nevim, jak vypada master zaznam - tedy vim, ze uz je digitalni, ale rozliseni je mi nezname, takze se skutecne ptam).
Co dela ztratova komprese se strasne blbe meri, muzeme se o tom hadat dlouho, ale bez poradneho modelu lidskeho vnimani to je skutecne jen hadka - pitome zvolenej kodek nezvladne svenky nebo rychle se pohybujici objekty (sport), zase vyssi rozliseni ve statickych scenach znamena citelne titulky v DVB-T atd. atd. - no proste nekonecny hadky :-)
A kupodivu lidi vydrzi se divat na hodne zmrseny veci - 24Hz -> 25 Hz, dokonce 30Hz->25 Hz (popr. to klidne pocitejme v dvojnasobku), rozjebany pomer stran umele natazeny, filmy ktere do televize dorazily snad z nejakyho piratskyho serveru (zmrsena komprimace uz ve vysilani) apod.
Chjo, tak znovu:
- Analog NEBYL bezztrátový, protože je tam potřeba limitovat frekvenčí pásmo obrazu. Je to jako ořezání pásma pro zvuk - ztráta barvy tónů,...
- Analog se digitalizoval obvykle podle standardu ITU BT.656, hloubka 16bpp, frekvence 27MHz. Takže obraz 54MB/s - jak ty tvrdíš "bezztrátově", je to samum prdum i s teletextem atd. Zvuk extra, počítejme CD kvalitu. 44k*16b*2ch = 160kBit. Řekněme, že se to schová do času sync signálů, takže pro SD rozlišení BEZ KOMPRESE bude 432Mbps
- Digitál přenáší symboly. Řekněme, že symbolů bude 64 (6b každý), paralelně jede 8 symbolů (na každé nosné v OFDM jeden), 27MSymbolů/s. To odpovídá toku cca 1,3Gbps. To je 3x vyšší tok, než pro nekomprimvaný analogový signál.
- Protože existuje komprese, tak při zkomprimování dat na trapných 75% do kanálu narveš čtyři programy. 75% je klidně bez ztrát, jenom vyhozením pomalýho teletextu za UTF8 a synchronizační kódy místo dlouhých pulzů a využití času pro vrácní paprsku u CRT + nějakou DCT nebo wavelet transformací s vyhozením nulových složek. A ještě ti zbude místo na EPG a synchronizaci...
jasne, u digitalu se na vstupu pasmo nelimituje ... lol c 1.
720×576x16 = 810kB/1 obraz x25 = 20MB/s .... nako ti ty pocty nevychazeji ... lol c 2.
Uz v tyhle fazi (obraz sme navzorkovali a udelali z nej bitmapy) doslo ke dvojim ztratam. Vzorkuje se totiz (kupodivu) frekvencne omezene (a nalezite filtry orezane) pasmo(to je analogu blizko, ale v pripade digitalizece byvaji omezeni daleko striktnejsi). Analogove zobrazovadlo pak kupodivu umi zobrazit i 1/2bitu.
A ted, kdyz mame ty bitmapy, se stim zacnou dit veci ... bud to prozeneme kodekem, kterej si aspon predem vyhodnoti narocnost scen a ve druhe fazi podle toho ponecha vice ci mene plnych snimku, jenze to se u online vysilani moc delat neda, nebo to natlacime do kodeku, kterej to proste maze fixne, takze necha trebas kazdej patej ... coz pak generuje uzasne veci, specielne kdyz prijde strih. V kazdym pripade at tak nebo tak, vetsi cast informaci se zahodi, jakozto "nepodstatna".
A nyni tu mame lol c3 ... zjevne nemas ani paru o tom, ze mux (v podani CR) ma neco mezi 22-25Mbit/s. Ostatne, tuhle se muzes podivat na bitrates pri ruznych modulacich https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T ... ze pry Gbity ... lol.
- Standardní vzorkování je 27MHz. 27*2 je... ? Tím se řeší i to frekvenční omezení, o kterým píšeš...
- Kodek je jiná věc, příklad se týkal NEKOMPROMOVANÝHO signálu a linky. Neřešil jsem komprimaci, neřešil jsem synchronizaci, ...
- A víš, že ono to s tou přenosovkou odpovídá? Neřešil jsem totiž ještě další flignu, několik vysílačů na jednom kmitočtu. 25Mbps = 200mbps, pokud se střídá na kanále pět vysílačů a šestý timeslot je rozdělený mezi ně jako prevence konfliktu, tak by to kupodivu odpovídalo...
"vymaštěná komprese" - trosku mluvis s despektem a pritom je to logicke, protoze ten nadbytek dat (vuci informacim) v TV je enormni. Navic oproti analogu jaksi nemame s cim porovnavat, protoze:
1) analog neprenasi pixely, ale "spojity" signal pro jednotlive radky (s omezenim rozliseni kvuli sirce pasma)
2) analog neresi hodnoty jednotlivych pixelu, takze sum se promita zpocatku zdanlive neviditelne do obrazu, az potom prekroci uroven, kdy treba nedojde k detekci syncu
3) nabaleni barev na zacatek snimku (PAL/NTSC) je dost nestastne (ono to jinak neslo kvuli oboustranne kompatibilite s BWTV), vsak vypadky barev pri spatnem signalu byly dost typicke
Tu sirku pasma 200MHz potrebujes maximalne pri prenosu z pocitace na monitor, *nikde* jinde.
Vzhledem k tomu, ze to tady jeste nezaznelo, tak je potreba to opakovat znova a znova. Ty porad jako kolovratek hazis hodnoty jako 200 MB/s a zda na to staci/nestaci sirka pasma 8 MHz. Mno takze mame dve dany hodnoty (tech 200 MB/s sis sice vycucal z prstu, ale mavit se ted o MPEGu asi nebudeme, takze at nezeru mame 200 MB/s).
Mno a co potrebujeme znat jako treti hodnotu do vypoctu? Kvalitu prenosoveho kanalu ze?
Zalezi na kodovani. V teoreticke rovine to tam s dostatecnym poctem amplitudovych urovni jiste date... ale to uz se smazava rozdil mezi digitalnim a analogovym prenosem.
Vtip je taky v tom, ze digitalni matematika se dela v DSP omoho jednoduseji nez podobne slozity vzorec v ciste analogovem zapojeni - takze vam ten vstupni signal klidne prekroutim, vejde se do 8MHz ale ta cesta bude muset byt uberHiFi.
Nekomprimovaný PAL jsem zpracovávával s datovým tokem 54MB/s z A/D převodníku, část toho byl "balast bez obrazových dat" v podobě synchronizace a zatemnění. 15MBps je krásný, je to komprese jenom 3,6x a tam nejsou ztráty moc velký. Ale matematický model komprese není úplně jednoduchá záležitost...
> Pokud to tak je, proč designéři od DVB-T používají desetinový bitrate?
(mohli přece použít stávající analogovou infrastrukturu, do obrazu zakódovat data jako 5-6-5, a na přijímači obraz jednoduše nasamplovat a přečíst. Nemuseli by se mořit s OFDM a DSP magicem, co se tam dělá, a nebylo by potřeba upgradovat vysílače a další prvky po cestě, navíc by získali mnohem vyšší bitrate)
Naprosto jednoduše. Mějme obraz se svislými ČB pruhy šířky 1px, nasamplovaný v RGB 8-8-8. Rozdělí to na úsečky 8px v řádku, spočítají DCT. Dostanou osm složek, jedna z nich je nenulová. Z 24B je najednou 1B s příznaky přenesených harmonických (0b10000000), 3B s amplitudama složek R,G, B a nuly netřeba přeposílat. Místo 24B pošlou 4B -> bez ztráty, a přece pošlou 1/6 objemu původních dat.
To samý se děje ještě svisle, tam by algoritmus poznal nulový freknece a pošle se jenom "no change"... Ze 192B oblasti 8x8 je najednou 5B, protože v pátým bytu to jenom sdělí, že nejsou data pro ostatní řádky. Pic, 1/38 dat. Bez jakékoliv ztráty a b RGB 8-8-8. Kouzlo? Ne, matika.
U analogu by to někde cestou ořezala pásmová propust a prošla by šedivá plocha... (je to na kraji, sice tam bude útlum třeba 2,5dB od pásmové propusti, ale když těch propustí bude v cestě 10, tak se to posčítá...)
Navíc to nemusí dělat v RGB prostoru, ale v YCbCr a použít podvzorkování barvonosných složek. To je již teoretická ztráta informace, v praxi to ale nikdo nepozná :-)
Potom tady máme motion vektory a vůbec mezisnímkovou komprimaci, další pěkná vychytávka, taktéž realizovatelná jako bezeztrátová transformace.
Tak ekvivalentni horizontalni rozliseni se sice pro potreby digitalizace udava 704-720 pixelu, realne je to vsak nekde u 620 pixelu, zalezi na konkretnim casovani. No podstatne ale je, ze "rozliseni" (sirka pasma) pro barvonosne signaly je mensi, vubec nejde pocitat s tim, ze u analogove TV dokazes prenest ekvivalent formatu 5-6-5 (no a kdyz jsme u toho, trakovy JPEG dela neco velmi podobneho - lidskemu vnimani to totiz nevadi).
Boze ...
Sezen si nekde frekvencni analyzator, a pust si do nej uplne obycejny TTL signal. Pak ti to mozna dojde.
Pokud jeste stale nedochazi, tak znacnou cast frekvencniho pasma kupodivu spotrebujes jen na to, abys vubec byl schopen rozpoznat jednotlivy impulsy.
Pak popremejslej na tema, ze 1/2bitu je taky informace, jednoduse pokud budes mit signal, kterej ma amplitudu rekneme pro jednoduchost 255V, a pouzijes 8bitu, tak mezi 10 a 11V mas nekonecne mnoho dat, ktere nejsi schopen pojmout. Ale pri analogovem prenosu se kupodivu i tato informace prenese.
Je uplne jedno jakou bitovou hloubku zvolis, tenhle problem mas stale. Ano, muzes kalkulovat s tim, zda informace ma/nema smysl, zda ji jsi/nejsi schopen nejak zrekonstruovat, ale vzdy pri digitalizaci drtivou vetsinu informace zahodis.
Ale to vsechno je uplne jedno, nebot dvb-t vysilani je takova tragedie, ze leda slepec nevidi jak je to strasny. Aby to vypadalo alespon akceptovatelne, tak by v MUXu nesmelo byt vic nez 2 kanaly. A je jedno jestli 2x SD v mpeg2 nebo 2x HD v mpeg4. V obou pripadech je tech +- 10Mbit rekneme akceptovatelnych.
Kdo mluví o TTL signálu ve VF oblasti? Základní nosná je sinusovka. Ta nemá hrany (harmonivký) a je z ní jenom jedna čára ve spektru. Když se použije třeba PSK modulace, tak celý spektrum je nosná +/- symbol rate (na 800MHz a 10MBit by to bylo na jedné nosné 790-810MHz u BPSK, 795-805MHz pro QPSK, 797,5-802,5MHz pro 8PSK...). Ty impulsy z toho vyrobí až demodulátor...
A o té hrůze mě můžeš vyprávět. Bydlel jsem pod kopcem, 20km od vysílače. Na analogu tři obrazy přes sebe, když pršelo, tak jako bonus program pro slepice. Na digitále krásný obraz ve srovnání s analogem...
Omyl, spektrální výkonové hustoty všech výše zmiňovaných modulací budou shodné (bez aplikace modulačního impulsu i s aplikací totožného modulačního impulsu). Pokud mi nevěříte, viz http://www.ntia.doc.gov/legacy/osmhome/reports/2010/84-168.pdf , pozornost věnujte str. 19.
> Pokud jeste stale nedochazi, tak znacnou cast frekvencniho pasma kupodivu spotrebujes jen na to, abys vubec byl schopen rozpoznat jednotlivy impulsy.
Proto se v praxi používají mnohem lepší modulace než ON-OFF keying, který odpovídá tomu tvému TTL obdélníku.
> Pak popremejslej na tema, ze 1/2bitu je taky informace, jednoduse pokud budes mit signal, kterej ma amplitudu rekneme pro jednoduchost 255V, a pouzijes 8bitu, tak mezi 10 a 11V mas nekonecne mnoho dat, ktere nejsi schopen pojmout. Ale pri analogovem prenosu se kupodivu i tato informace prenese.
Nepřenese, pokud máš třeba SNR 48 dB, tak nic menšího než 1/256 analogově nerozlišíš.
"vyssi kvalite nez analog"
lol ...tys vzivote dobrej anaologovej signal zjevne nevidel, ja na analogu nemel ani kosticky ani rozmazanou travu.
Jediny co o DVB-T plati je, ze protlaci vice srackoidni reklamy. To ano. A poptej se tech, co na anologu chytali aspon ty "duchy", co chytaji ted ...
Můžu potvrdit. Oficiální verze, když toho času proběhla kampaň, zněla:
"V případě, že jste chytali analogový signál bez problému, digitální signál obraz ani zvuk nevylepší. Digitální signál pomáhá tam, kde u analogového dochází k chybám."
Jinými slovy, pokud bydlíte pod vysílačem, žádná změna, možná trochu k horšímu. Pokud bydlíte v nějaké přechodné vzdálenosti, za pěkného počasí máte stejný obraz jako ti pod vysílačem a když prší, tak se vám to místo rozvlnění obrazu rozsype. Pokud jste chytali špatně předtím, neuvidíte nic i v digitálu.
S čím ale digitální signál bojuje velmi efektivně, jsou například duchové a rozmazání (myslím to mírné, které je vlastně taky duch, ale není to tak vidět). Pokud dojde k odrazu signálu na stejné frekvenci například od kovové střechy a vy do antény dostanete navíc odraz, dekodér upřednostní silnější signál a chybu zahodí, zatímco analogová televize neměla na výběr - neměla jak rozlišit chybu v daném bodu a teprve až náš mozek dokázal chybu rozeznat, protože vnímá celý obraz najednou.
Relativně efektivně se proti tomuto efektu bojovalo pomocí polarizace signálu, ale v našich zeměpisných šířkách máme vodorovnou polarizaci a příliš mnoho plochých kovových střech.
Digitální signál tedy vyřešil chybu nevhodného dokryvu. To umožnilo použít víc dokrývačů a využívat celou šířku pásma, tím pádem poskytovat víc kanálů a přirozeně reklamy, jak bylo zmíněno výše. No, toliko k teorii. My, co se na televizi nedíváme, to ale moc nevyužijem...
Že hlavní důvody pro přechod na digitální vysílání byly komerční, to je snad vcelku jasné všem. Proč by to někdo dělal, když by na tom nikdo nevydělal?
Nicméně není pravda, že by nedošlo ke zlepšení. Použitá modulace OFDM je hodně vychytaná a spolu s dalšími mechanismy pro opravy chyb znamená, že čistý obraz může přijímat mnohem více lidí.
Někdy mi podle diskusí na toto téma přijde, že dříve v Česku všichni měli jen křišťálový obraz. Co si pamatuju sám, tak opravdu čistý obraz měl málokdo.
Jiná věc je, že v začátcích velmi často nebývaly a bohužel ani dnes nebývají možnosti digitální televize plně využity. Důsledkem pak je obraz s řadou vad, které jsou běžně spojovány s "kvalitou" digitálního vysílání obecně.
Zkušenost z Kladna. Dříve analog občas zrnil, často měl duchy. Digitální vysílání dokonale ostré zhruba 54 sekund v minutě. Po zbylých 6 sekund obraz zamrzlý a bez zvuku, případně "rozsypaný čaj" a cca 200ms zvuková smyčka. Pokud jste sledoval něco dynamičtějšího (rychlý pohyb, výrazná změna světla), tak to běžně vypadávalo na 3 sekundy každé 3 sekundy.
Jediným řešením bylo pořídit si kabelovku. Zkoušeli jsme několik antén, ale jen s jednou to bylo výrazně lepší, ale jen dokud bylo hezky.
Zkrátka otázka není vůbec o kvalitě, ale o tom, zda vůbec na to jde koukat. A tím "jde" nemyslím rozlišení a kvalitu podání barev.
Jestli máš takovéhle problémy v Kladně, tak máš evidentně problém s anténou. U městských vysílačů se s digitálem používá vertikální polarizace. Měl jsi na to anténu?
Dále může být také problém v kabelu od antény. Tam, kde díky nízkému rozlišení a analogové povaze signálu nebylo rušení v kabelu výraznější problém, u digitálu problém být může - po překročení určité meze chybovosti je degradace výsledného obrazu velmi prudká (na rozdíl od analogu). Řešit to může lepší kabeláž, nebo zesilovač, případně oboje.
No a za třetí je možná chyba v přehrávači - tedy televizi nebo set top boxu. Ne všechny se s chybami vyrovnávají stejně (některé mají výkonnostně s bídou na to, aby vůbec obraz přehrály). Na tenhle problém bych si tipnul z toho tvého popisu zhoršování problému při dynamičtějším obrazu. Digitálnímu signálu jako takovému je totiž úplně jedno, jakou scénu přenáší. (Snad jen že chyba ve delším vektoru znamená, že bude zasažena větší oblast, ale na vypadávání obrazu jako celku to nemá vliv.)
Krome vlastni kabelaze to muze byt i dalsimi "vychytavkami", ktere lze nekde videt - napriklad rozdvojka na druhou televizi udelana prostym rozdvojenim koaxu atd. Takto byla resena spolecna antena v nasem baraku a zalezelo jen na tom, zda soused nad nama pri vysavani neklepl do pripojky ke sve televizi - pokud se mu to povedlo, zbyle patra pod nim neprijimaly bud vubec nebo jen par MPEG makrobloku.
Antén několik, víceméně výsledek stejný a to kupodivu ať už byly v místnosti nebo na balkoně. Společná anténa taktéž. Podle odezvy na schůzi společenství vlastníků to bylo všude stejné. Oficiální vyjádření odborného servisu "v panelové zástavbě to prostě nefunguje, zaprvé vám stíní dva paneláky vyšší o 4 patra a zadruhé je tu příliš mnoho odrazů". A ano, problém to bezesporu je řešitelný, jenže nikdo tak chytrý jako vy prostě v té době na daném místě dostupný nebyl.
A jen ještě potvrzuji, že i ten analog byl občas dost mizerie. Šumělo a vlnilo se to vždycky a když padal sníh, tak to chvílema sněžilo i v televizi. A také to občas mělo "picture in picture", i když spíše to bylo míchání více signálů dohromady. Sice jste neviděl ten druhý program dobře, ale kolikrát jste i poznal, co tam dávají. A na tuhle kvalitu příjmu tam někdo vnutil digitál!?
Jak píšu, degradace obrazu je po dosažení určité míry chybosti u digitálu velká. To je jasná nevýhoda analogu. K tomu ani nepřispívají dekodéry, které by se s řadou chyb mohly vyrovnávat s větší ctí.
A ano, v začátcích digitálu bylo mnoho problémů a bohužel dost často se nenašel nikdo, kdo by mohl aspoň poradit. Poznal jsem to tehdy i já.
S kvalitní anténou, rozvody, přijímačem a třeba i zesilovačem je ale výsledná kvalita úplně někde jinde než bývalý analog.
Není. Je to z praxe. Zesilovač je potvora zákeřná, většinou napáchá víc škody jak užitku.
U analogu platilo, že když byl slabý signál a TV se nechytala na synchronizační pulsy a nosnou zvuku, stačilo zesílit signál a byto to koukatelný. U digitálu platí, že pokud nejsou před zesilovačem kvaliitní data, nemá co zachraňovat a situaci jenom zhoršuje.
Podmínka toho, aby se dal příslušný mux chytnout je, že musí jít naladit program šistě s anténou a metrem koaxu. I kdyby si měl člověk hrát s třecetiprvkovou směrovou potvorou. Pak se dá hodit rozumný zesík na vykrytí ztrát v kabelové trase. Když někdo použije polský síto se směrovou charakteristikou "od obzoru k obzoru" se širokopásmovým zesilovačem se ziskem 34dB UHF, 10dB VHF, tak ho přebudí čímkoliv silnějším (FM rádio, jiný vysílač,...), zesilovač začne fungovat jako aditivní směšovač a signál je nepoužitelný. Telka indikuje signál 95%, kvalita 15% a program "žabáci z lega" - kuňkání a kostky. Obrácený poměr ukazatelů je při tom bez problémů.
A DVB-S má dvě výhody, do koaxu se nedostane tolik rušení a je predikovatelný (x km trasy = y dB útlum), takže není problém dokrývat jenom ztráty bez přebuzení. A ta druhá je, že jako majitel kabelu jsem i majitelem "spektra v něm" a dají se dělat i další kouzla s šířkou kanálu atd.
Podle mě srovnáváš špatně udělané DVB-T (MPEG2, 5 kanálů v multiplexu) s dobře udělaným analogem a ještě k tomu úplně zanedbáváš, jaký výkon mají analogové vysílače a jaký DVB-T.
Správné srovnání by bylo DVB-T s x264 (třeba) a jedním programem v multiplexu s analogovým vysílačem se stejnými šumovými podmínkami.
To je šílený. Vždyť ten člověk vůbec žádné z těch popisovaných věcí nerozumí.
Doporučuji dát si na jakékoliv VŠ kurz zpracování obrazu a přenos a zpracování audiovizuálních signálů a nebudete plácat takovéhle kokotiny.
Nechápete, jak funguje zpětná vazba v MPEG2 systémech, jak funguje kvantizace v kompresích založených na DC. Úplně vám uniká diskrétní a spojitá představa zpracování signálu. děs
Ještě se tu toho někdo chytne a začne to rozvíjet... bože chraň nás od takovýchhle "odborníků"
Jasně, lepší kecy, které jsou sice mimo mísu, ale zato se mi líběj a rozumím jim, než ne tak srozumitelná realita... Nu což, aspoň to dokonale vystihuje dnešní dobu.
To mi připomíná zážitek z mého bývalého působiště - "že to jsou nesmysly a hausnumera, to tvrdíte vy dva; my tomu sice tak nerozumíme, ale ta jejich presentace se nám moc líbila". Nebo z jednoho článku o moderním školství - "není podstatné, jestli to děti správně spočítají, ale hlavně aby je to bavilo".
Tím se asi taky vysvětlují ty neskutečné bláboly o potřebné šířce pásma pro přenos nějakého toku dat, které tu zazněly a jejichž autoři evidentně netuší, která bije, ale zato jsou přesvědčeni, že tomu dokonale rozumějí.
Autor se pravděpodobně snaží dokázat, že když zanedbáme možnosti opravy chyb na fyzické vrstvě, na transportní vrstvě a vůbec na všech vrstvách, které připadají v úvahu a necháme chybu se projevit přímo v daném obrazovém formátu, tak i drobná chyba napáchá výrazně větší škody, než i výrazný šum při analogovém zpracování signálu.
K tomu lze pouze říci, že vhodným výběrem argumentů lze dokázat naprosto cokoliv.
To se tak občas přihodí, že člověku hrábne. Proto by měli rodiče a přátelé na takto ohrožená individua dávat větší pozor a snažit se tomu zabránit. V útlém věku je vyhánět od počítače ven hrát si s normálními dětmi, nabádat je ke čtení normálních knížek, později pak analogicky něco podobného na odpovídající věkové úrovni. Jinak dojde k postupnému vyčerpání se a nakonec zcvoknutí. To se projevuje různě - infantilitou (viz TBBT), propadnutí depresím a postupným útlumem jakýchkoli aktivit (BLEK.), nebo třeba tak, jak předvádí Clock. Ještě by bylo možné zmínit třeba Luboše Motla.
Tyhle hard sciences jsou zkrátka na mozek velmi náročné a mohou adeptovi způsobit podobně závažné problémy psychické, jako vrcholovým sportovcům přepísklý tréning a jednostranná orientace problémy fyzické.
Zabava se konala, ale mohlo ji byt o neco vic. Zrejme nas chce redakce a (dnes jiz) nerespektovany autor napinat do dalsiho dilu. Take se priznam, ze jsem na miru pitomosti byl uz trochu pripraven nekdejsimi nesmyslnymi vyklady snu o zrakovem vnimani, ale tohle je asi lepsi co do miry absurdity, ten JPEG na konci ;-)))
Diskuse taky nezklamala. Odbornici se predhaneji, kdo hur pochopil Shannonovu vetu o kapacite AWGN kanalu. Nejvic pobavil ten pan se spacirkou, stiraijci protivniky velmi urputne na zaklade naprosto zcestneho prohlasovani, ze pro x Mb/s nepostaci kanal y MHz.
Zaverem bych popral druhdy respektovanemu, dnes saskoidnimu autorovi, aby nasel nejakou lepsi cestu ze syndromu vyhoreni. Urcite ma jeste na intelektualni vykon sanci, pokud to neprehnal s dopingem do posilovny.
Vzhledem k dlouhodobemu a opakovanemu verbalnimu zneuzivani (nejen) moji osoby v diskusich pod clanky rootu, v budoucnu diskuse pod mymi clanky cist nebudu.
Citim opovrzeni.
Toto verbalni zneuzivani pokracuje i presto, ze jsem mnohokrat v takovychto pripadech upozornoval, ze se citim nerespektovan atd.
Tyto prispevky jsou pod clanky, ac dle meho nazoru porusuji pravidla pro diskutujici. Soucasne se mi opakovane stalo, ze byl pri odeslani odmitnut zcela legitimni prispevek.
Priklady z diskuse pod mym poslednim clankem:
-- Dle meho nazoru porusuje pravidlo 1 - "Příspěvky nesmí obsahovat vulgární či hrubé výrazy":
zh: "tak co clocku, jak bylo v bang cocku?"
bang clock: "A co ladyboys, zkusils ?"
Zmije: "Měl jsem za to, že Clock má vystudovaný matfyz, ale po přečtení článku
mě napadlo jediné: Karel Cvock Kulhavý"
-- Dle meho nazoru porusuje pravidlo 2 - "Příspěvky nesmí obsahovat urážlivé výroky na adresu druhé osoby či skupiny osob."
Ferdinand: "Nejspíš by to mělo hlavu a patu, na rozdíl od tohoto počinu."
Rda: "amaterismus"
Kolemjdouci: "Článek [Zpracování obrazu analogovým počítačem (mozkem)] [...] nemá vůbec žádnou souvislost se zpracováním obrazu mozkem."
Tomáš Marný: "To se tak občas přihodí, že člověku hrábne. Proto by měli rodiče a přátelé na takto ohrožená individua dávat větší pozor a snažit se tomu zabránit [...] To se projevuje různě - [...] nebo třeba tak, jak předvádí Clock."
robotron: "[...] saskoidnimu autorovi, aby nasel nejakou lepsi cestu ze syndromu vyhoreni. Urcite ma jeste na intelektualni vykon sanci, pokud to neprehnal s dopingem do posilovny."
Odlisny nazor mi nijak nevadi, da se prezentovat s respektem. Jako terc verbalniho zneuzivani ale slouzit odmitam.
Obávám se, že toto je internet a napsat odpověď tohoto vyznění je osobní porážka. Neporazili Vás však trolové a hlupáci. Porazil jste se sám.
Doporučuji býti trpělivý. Ne však s těmi, kdo Vás urážejí. Buďte trpělivý sám se sebou. Neznámý člověk Vás přece nemůže urazit. Pokud vám nepomůže vnitřní rozpoložení, doporučuji na spravení nervů následující písničku:
http://youtu.be/2Z4m4lnjxkY
Klídek. Zkuste na to jít jako já.
Inteligent mě nemůže urazit, protože má věcný argumenty a dost rozumu na to, aby se ovládnul a nedělal ze sebe prezidenta.
Blbec mě nemůže urazit, protože za nejhorší urážku považuje jistou část ženskýho těla a shodou okolností ta, kudy přichází na svět nový život. A přirovnámí k něčemu tak kreativnímu přece není urážka.