Bylo někdy skoro neuvěřitelné, co někteří autoři zvukového doprovodu dokázali vymáčknout z obyčejného pípáku. Pamatuji si, že před více než 20 lety jsem strávil dost času snahou pochopit algoritmy generování zvuku ve hře Tron na ZX Spectru. Na první pohled se zdálo, že autor porušuje fyzikální zákony :-) Hodně v tomto směru uměl u nás i František Fuka (FUXOFT), výborný zvuk byl také ve hře Starfox, kterou tuším dělalo duo Fídler + člověk, který se podepisoval jako TRC(jméno jsem zapoměl).
A jak jsem se vyblbnul s AY ! Napřed přibastlenou k obyčejnému ZX Spectru a pak ve Spectru 128... Nebo když spolužák na koleji díky nepozornosti zničil v zahraničí pracně sehaného a ne zrovna laciného SIDA ... :-)) kterého se rozhodl zabudovat do Spectra+
A když nám na stole ležela první Amiga, to už jsme byli úplně "na větvi", zápočtové programy jsme tenkrát jeden čas také psali na jakémsi emulátoru PC-XT na Atari ST :-)... Jojo, PC kompatibilní byly tenkrát k smíchu. Že jednou zlikvidují veškerou konkurenci a nastolí svoji šeď a uniformitu by tenkrát skoro nikoho nenapadlo.
Jojo, AY rules :) Co jsem se s krabičkou Melodik připojenou k Didaktiku vyblbnul. a musím uznat, že česká "Spectrácká" hudební scéna byla fakt super (Scalex, Qjeta, Franta Fuka a další).
Ještě si vzpomínám, že jsem narazil i na prográmek, který byl schopný na Sinclairovském pípáku vyluzovat sedmihlasou hudbu.
Díky za článek, celé dětství se mi vybavuje, jdu browsit po stránkách a stáhnu si pár starších hitů.
Tehdy jeste zili asemblerovi tvrdaci nejtezsiho kalibru. A tak vytvorili zmineny hudebni doprovod, anebo hnede sudy ve hre JestSet Willy na Spectru, ktere hnedou barvu neumelo.
Mezi námi děvčaty, ono klasícké yamaha OPL3, co byli na PC (sux) měly taky parádní zvuky. Dalo se toho z toho v době DOSu docela dost vymáčknout. A formáty typu HSC,D00,RAW a podobný mi také nesmazatelně přirostly k uchu. Na druhou stranu, už tam byla znát "komerce" celý PC scény. Peníze až na prvním místě... Když člověk vezme, jak s adlibem některý hry zacházely a co z něj šlo dostat, .... škoda mluvit. Špunty do uší :)
jj, OPL3 byl dost nedoceněný čip, málokdo dokázal jeho možností využít (OPL2 však někteří využívali naplno, klidně i pro mluvenou řeč) - v té době už se hodně používala samplovaná hudba atd., takže pro OPL3 se tvoří kvalitní kousky až posledních pár let :-)