Vypadá to pěkně. Hned bych jeden koupil. ale bohužel už teď vím, že na to nebude čas. To je stejné jako s tím Didaktikem, který mám schovaný u našich a chystám se jej už asi tři roky zprovoznit :-(
Ad probíhající flame ZX vs. Atari - já měl toho didaktika, bratranec Atari 800 XE a vždy mi přišla grafika ZX pěknější ;-)
Mne ako ataristovi (8 bit) pripadala grafika ZX vyrazne horsia, miestami az katastrofalna. Ano, ZX ma o nieco lepsie rozlisenie, ale tam to vsetko konci. Potom nasleduje mnoho dalsich vlastnosti, ktore malo Atari 800 lepsie a tie su: 256 farieb, mnoho roznych rozliseni, HW scrolling, HW sprity ... hlavne kvoli dvom poslednym dvom veciam hry na Atari vyzerali ovela krajsie a tie hry, kde bol potrebny scrolling a nebodaj sa sprity museli prekryvat (vsetci ZX fanusikovia vedia aky nastava problem), tak tieto hry boli pre mna na ZX doslova nehratelne.
Měl jsem v 80. letech možnost vyzkoušet osmibitové Atari i Spectrum. Na Atari se mi líbí barvy, scrolling, sprity a zvuk, které jsou jednoznačně lepší než na Spectru (nepočítám Spectrum 128) a vzpomínám si, jaký dojem na mě tenkrát udělaly některé akční hry. Jak ale vzpomínají tehdejší profesionální programátoři her, na Atari a Commodore byli autoři směrování k určitým typům her právě těmito pomůckami, naproti tomu pro Spectrum vymýšleli originální věci právě proto, že tam nebylo nic, čeho by se chytili. Tím vznikaly např. isometrické nebo vektorové hry a další typy, u kterých hardwarové výhody Atari a Commodoru nebylo možné využít. Dokonce jeden z autorů vzpomínal, že kombinace procesoru a grafického čipu Commodoru byla pro vektorové věci mnohem méně vhodná než Spectrum. Ale samozřejmě souhlasím s tím, že pro určité typy produkce je třeba Atari rozhodně lepší a spousta her na Spectru vypadá hnusně.
To je pravda, to je asi největší slabina, se kterou se obtížně pracuje a spoustu lidí to už na první pohled odradí. Jsou ale i takové spectrovské výtvory, které nepatří ani do jedné z těchto kategorií, autoři to udělali pořádně a pak to občas vypadá lépe než na zmíněných konkurenčních počítačích z důvodu vyššího rozlišení obrazu s patnácti barvami (na Commodoru je sice podobný grafický mód, ale skoro nikdy jsem ho neviděl pořádně využitý). To jsem zase oceňoval na Spectru. Jsem zvědavý na vylepšení v této oblasti v ZX Spectrum Next.
Premyslel jsem nad tim, a ono je to takove dvousecne. Na jednu stranu je hezke mit mod (v ZX Next) s 256 barvami na jeden pixel, na druhou stranu, takovy mod zabere 48kB pameti (pokud dobre pocitam). Kazdy sprite bude taky zabirat nasobne vic.. A neni to problem jen pro pamet, CPU se najednou nasobne vic nadre, az tam ty sprity bude skladat.
Takze mozna, mozna ten "spatny" videomod byl vlastne pro Spectrum pozehnani, protoze se toho stihlo vic. (Jasne, Commodore a Atari maji ty ruzne specializovane obvody, ale jak uz tady nekdo psal, treba u izometricke grafiky je to na dve veci, obecne plati, ze je obcas uzitecnejsi mit rychlejsi univerzalni procesor nez dalsi specializovany.)