Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Kalendář
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Grafika
Grafika
Tvorba a úprava grafiky.
1
–
30
/
1 529
První strana
Předchozí strana
1
2
3
10
20
Následující strana
Poslední strana
Vyšel Blender 4.3 s podporou AMD HIP-RT a vykreslováním UI přes Vulkan
Nová verze 3D animačního nástroje Blender 4.3 je na světě. Potěší zejména majitele rychlých novějších Radeonů, kterým konečně nabídne podporu ray-tracingu přes rozhraní AMD HIP-RT, a to jak pro Windows, tak Linux. Experimentální novinkou této verze…
David Ježek
Včera
Gimp 3.2 můžeme prý očekávat do roka od vydání 3.0
Před pár dny vyšel GIMP 3.0 RC1. Autoři k tomu napsali obsáhlý příspěvek na blogu. V něm mimo jiné píší, že po vydání verze 3.0 se budou soustředit na menší vydání s novými funkcemi. A že chtějí vydat GIMP 3.2 do roka od vydání 3.0 a ne v roce…
Jan Fikar
8. 11. 2024
Počet nových komentářů
5
GIMP 3.0 došel do fáze RC1, je čas testovat
Grafický editor GIMP dosahuje fáze RC1. Dílčí úkony pro tuto verzi jsou téměř hotovy, chybí víceméně jen kosmetické věci jako zveřejnění tarballů či sestavení binárek, aktualizace pro Microsoft Partner Center a formální oznámení na webu / X /…
David Ježek
6. 11. 2024
Počet nových komentářů
7
Vyšel Inkscape 1.4 nejen s novou galerií filtrů
Vývojáři vektorového editoru Inkscape vydali novou verzi 1.4, která vedle několika novinek a opravy chyb připravuje půdu pro přechod na novější verzi rozhraní GTK 4. Novinky zahrnují dialog pro galerii filtrů (k dispozici skrze položku v menu,…
David Ježek
15. 10. 2024
GIMP 3.0 RC1 stále nevyšel, zbývá opravit 11 chyb, finalizovat API
Dávno slibované vydání přelomového GIMPu 3.0 se nadále odsouvá, po nedávné konferenci Libre Graphics Meeting ochořeli někteří klíčoví vývojáři a jeden správce a tak stále zbývá opravit 11 věcí, z nichž 3 jsou označeny jako blokující vydání…
David Ježek
8. 10. 2024
Počet nových komentářů
5
Písma a jejich použití: výběr písma, které dobře vypadá a dobře se čte
Jak si správně vybrat písmo pro svůj účel? Obvykle se snažíme najít kompromis mezi krásou a užitečností. Záleží přitom na charakteru textu. Plakát je krátký a měl by dobře vypadat, manuál zase musí být čitelný.
Pavel Satrapa
19. 9. 2024
Počet nových komentářů
70
Doba čtení:
19 minut
Písma a jejich použití: formáty písem TrueType a OpenType
Soubory s uloženým písmem mohou mít řadu různých formátů, v praxi se ale setkáme se dvěma: TrueType a OpenType. V dnešním článku si povíme o vlastnostech těchto formátů, jejich možnostech a podpoře češtiny.
Pavel Satrapa
12. 9. 2024
Počet nových komentářů
49
Doba čtení:
15 minut
Písma a jejich použití: od beden s odlitky ke stažení souborů
K zobrazení textové informace je potřeba písmo. Jeho volba významně ovlivňuje čitelnost textu a má velký dopad na uživatelský zážitek. Pojďme se podívat, jaké máme v písmech možnosti, jak je využívat, co dělat a čemu se naopak vyhnout.
Pavel Satrapa
5. 9. 2024
Počet nových komentářů
72
Doba čtení:
11 minut
Rawtherapee 5.11 přechází na libraw a přináší vylepšení prakticky ve všech nástrojích
Rawtherapee 5.11 je už více než týden venku a konečně se z domovského webu projektu dozvídáme soupis novinek. Mezi nimi nechybí například přechod na skutečný HiDPI režim zobrazení (kde je potřeba), nastavitelnou hodnotu maximálního zoomu v editoru,…
David Ježek
3. 9. 2024
Počet nových komentářů
28
Microsoft připravuje písmo Cascadia Next
Před pěti lety Microsoft vydal písmo Cascadia Code pod licencí Open Font, které je určeno pro terminál nebo editory kódu. Používá jej také Windows Terminal. Nyní pokračuje s dalším vylepšováním písma a ve středu zveřejnil font Cascadia Next. Jde…
Jan Fikar
30. 8. 2024
Počet nových komentářů
2
Budoucí GIMP 3.0 má za sebou String Freeze, vydání zase o krok blíže
Vývojáři GIMPu oznámili na X/Twitteru přechod do stádia String Freeze. Budoucí verze 3.0 tak má jasné textové popisy, které budou postupně dopřekládány do spousty jazyků a už se s nimi nebude hýbat. GIMP 3.0 je tak o krůček blíže vydání. To by…
David Ježek
21. 8. 2024
Počet nových komentářů
6
Ovladač GPU v Raspberry Pi dostává podporu API Vulkan 1.3
Ovladač Broadcom V3DV vyvíjený v rámci balíku Mesa nově dostal podporu API Vulkan 1.3, a to pro poslední dvě generace Raspberry Pi, tedy verze 4 a 5. Vývojář Alejandro Piñeiro z Igalia se tak dva měsíce po finálním merge requestu dočkal a jeho kód…
David Ježek
6. 8. 2024
OpenMoonRay 1.6 s počáteční podporou Apple M1 až M4
Dva roky od vydání renderovacího programu MoonRay od studia Dreamworks pod open-source licencí a necelé čtyři roky od vydání prvních strojů Apple s ARM SoC M1 vychází nová verze OpenMoonRay, která implementuje jejich podporu včetně API Metal…
David Ježek
30. 7. 2024
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)
Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
Pavel Tišnovský
25. 7. 2024
Počet nových komentářů
16
Doba čtení:
43 minut
Blender 4.2 LTS s vylepšenou GPU akcelerací a Intel Open Image Denoise na AMD Radeonech
Nový Blender 4.2 je současně vydáním s dlouhodobou podporu. Jako vždy tvůrci implementovali řadu významných novinek, kterým vévodí GPU akcelerace compositingu – předvolba, zdali CPU či GPU, je dostupná v nastavení a kvalita výstupu by měla být…
David Ježek
18. 7. 2024
Vydán digiKam 8.4.0 s řadou vylepšení
Nová verze nástroje pro fotografie digiKam 8.4.0 je na světě po pěti měsících vývoje. Vyřešeny jsou některé letité chyby (nejstarší – viz přehled – pochází už z roku 2004), před začleněním oprav do tohoto vydání bylo vše ověřováno s uživateli,…
David Ježek
17. 7. 2024
Vylepšený Adaptive Sharpening pro Intel Lunar Lake, podpora v GNOME Mutter na cestě
Vedle všemožné podpory nadcházející platformy Lunar Lake jí také Intel dá do vínku ještě lepší obecný mechanismus adaptivního doostřování, který je určen pro integrované GPU generace Xe2. Filtr je psán tak, aby měl zcela minimální vliv na výkon a…
David Ježek
9. 7. 2024
AMD přepsala Radeon Developer Tool Suite pod Qt6
Další aplikací přepsanou pro Qt6 je sada vývojářských nástrojů pro Radeony, kterou vytváří vývojáři společnosti AMD v rámci firemní otevřené iniciativy GPUOpen. Doplňme, že části této sady tvoří nástroje jako Radeon Developer Panel, Radeon GPU…
David Ježek
2. 7. 2024
Změna podmínek služeb Adobe budí rozpaky a kontroverze
V únoru 2024 provedla společnost Adobe v tichosti změny podmínek vztahujících se k jejich softwarovým produktům a uživatelé si změny nevšimli. O čtyři měsíce později přišlo uživatelům upozornění s žádostí o přijmutí těchto nových podmínek…
svatas
10. 6. 2024
Počet nových komentářů
14
Beta verze Blenderu 4.2 LTS vylepšuje nejen GPU akceleraci
Příští vydání Blenderu 4.2 přechází s vydáním beta verze do fáze feature freeze a už se jen bude ladit kvalita kódu. Můžeme se tak podívat na novinky, které opět stojí za to. Nově běží s GPU akcelerací compositing pro fine rendery (výsledek by měl…
David Ježek
6. 6. 2024
Od Lorenzova atraktoru k dalším typům atraktorů v ploše i prostoru
Na článek Lorenzův systém: ideální pomůcka pro studium chaosu dnes navážeme. Pokusíme se totiž popsat si některé další dynamické systémy s podivným atraktorem, které je možné vykreslit ve 2D rovině či v 3D prostoru.
Pavel Tišnovský
30. 5. 2024
Počet nových komentářů
9
Doba čtení:
32 minut
Lorenzův systém: ideální pomůcka pro studium chaosu
Dnes navážeme na článek Emergence: struktury vzniklé ze zdánlivého chaosu, ve kterém jsme si ukázali, jak si můžeme pomocí jednoduchých pravidel nechat vygenerovat komplexní systém. Toto téma souvisí s teorií chaosu a v této oblasti má výsadní postavení Lorenzův systém.
Pavel Tišnovský
28. 5. 2024
Počet nových komentářů
17
Doba čtení:
26 minut
Emergence: struktury vzniklé ze zdánlivého chaosu
V některých dynamických systémech mohou i na základě aplikace mnohdy velmi jednoduchých pravidel vznikat složitější emergentní struktury. Dnes si jeden takový systém nazývaný ParticleLife popíšeme a naprogramujeme.
Pavel Tišnovský
16. 5. 2024
Počet nových komentářů
42
Doba čtení:
24 minut
GIMP 2.10.38 patrně poslední před 3.0.0
Včera vyšel oblíbený editor obrázků GIMP 2.10.38, jde patrně o vydání poslední před velmi dlouho očekávanou verzí 3.0.0. Je možné, že ještě bude vydáno poslední opravné vydání 2.10.40 a to buď těsně před 3.0.0, nebo potom. GIMP 3.0.0 se měl…
Jan Fikar
6. 5. 2024
AMD zpřístupní další části svého software pro GPU a dokumentace
Společnost AMD oznámila, že má brzy v plánu otevřít další části svého softwarového stacku pro grafické karty a také chce zveřejnit více dokumentace k hardware. V současné době jsou nástroje pro GPU a framework ROCm od AMD velmi otevřené, uzavřený…
Petr Krčmář
3. 4. 2024
V komunitě kolem Darktable to vře, vznikl kontroverzní fork nazvaný Ansel
Ve svých článcích jsem několikrát zmínil, že fotografie zpracovávám v open-source aplikaci Darktable. Poslední roky se kolem ní vede „nepěkná“ diskuze, která odhaluje dost ze zákulisí správy komunity kolem ní.
Svatopluk Vít
22. 3. 2024
Počet nových komentářů
37
Doba čtení:
10 minut
Grafické ovladače v Linuxu 6.9: nejen AMD RDNA3 Refresh, RDNA4 a Intel Xe
Linuxové jádro 6.8 je již venku a běží naplno proces prací na jádře 6.9. Do příslušné větve jádra míří spousty novinek, David Airlie zaslal kupříkladu řadu patchů pro DRM ovladače. Jako obvykle se majorita aktivit točí kolem podpory nových Radeonů,…
David Ježek
13. 3. 2024
HDMI 2.1 nebude v open source ovladačích AMD, může však být v Nouveau
HDMI 2.1 tu je od roku 2017 a umožňuje vysoké snímkové frekvence například 4K@120Hz a 8K@60Hz. Ovladače grafických karet AMD v Linuxu HDMI 2.1 nepodporují. Je tu například tři roky otevřená chyba. Minulý týden HDMI Forum odmítlo implementovat HDMI…
Jan Fikar
4. 3. 2024
Počet nových komentářů
42
GIMP 3.0 vyjde v květnu: jaké novinky přinese po deseti letech vývoje?
GIMP 2.99.18 je na světě a s ním se završuje série vývojových verzí, které vedou projekt k revolučnímu skoku vpřed, k vydání GIMPu 3.0. Novinek je spousta, ale bude to na konkurenci stačit?
David Ježek
23. 2. 2024
Počet nových komentářů
32
Doba čtení:
8 minut
GIMP 3.0 má poslední vývojářskou verzi, měl by vyjít v květnu
Vývojáři uvolnili GIMP 2.99.18, což je poslední plánovaná vývojová verze před očekávaným vydáním dekádu připravovaného GIMPu 3.0. Vývojáři pracují na vylepšené práci s barvami, vylepšených algoritmech barev, na možnosti nedestruktivních úprav,…
Petr Krčmář
22. 2. 2024
Počet nových komentářů
9
1
–
30
/
1 529
První strana
Předchozí strana
1
2
3
10
20
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
Bezpečnostní chyba v balíčku Needrestart umožňuje ovládnout systém
V balíčku Needrestart, který je ve výchozím nastavení nainstalován například v Ubuntu Serveru od verze 21.04, bylo odhaleno několik velmi…
8:49
Počet nových komentářů
2
Jádro Linux 6.13 přinese podporu Raspberry Pi Camera Front End
Spolu s dále rozvinutou obecnou podporu běhu Linuxu na Raspberry Pi 5, která se objevila v jádru 6.12, přinese následné jádro 6.13 též podporu…
7:00
Žebříček TOP 500: El Capitan s CPU+GPU AMD vede, Intel až na třetím místě
Superpočítač El Capitan je novým králem světového žebříčku. Tento stroj s více než 11 milióny CPU jader v podobě procesorů EPYC generace Zen…
0:00
Další zprávičky
Napište zprávičku
Komerční sdělení
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Budoucnost zpracování dokumentů s AI
ŠKOLENÍ: Jak bezpečně spravovat a provozovat linuxové servery?
VÍCE INFO
ČLÁNKY DO MAILU