Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Kalendář
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
DOSBox
DOSBox
1
–
30
/
33
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana
Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC
Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
Pavel Tišnovský
19. 11. 2024
Počet nových komentářů
13
Doba čtení:
54 minut
Programování zvukových karet s čipem OPL 3: modifikace tvaru vlny a zvukové kanály se čtyřmi operátory
Dnes si ukážeme další možnosti čipu OPL3, zejména použití nových podporovaných tvarů vln (waveform) a taktéž režim propojení čtyř operátorů, které vytvoří jediný kanál.
Pavel Tišnovský
12. 11. 2024
Počet nových komentářů
6
Doba čtení:
71 minut
Programování zvukových karet s čipem OPL3 nebo s dvojicí čipů OPL2
Ukážeme si ovládání dvojice čipů OPL2 (DualOPL2), jak lze na OPL2 i OPL3 využít polyfonii a taktéž ovládání levého a pravého reproduktoru čipem OPL3, čímž se realizuje triviální stereo.
Pavel Tišnovský
29. 10. 2024
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
86 minut
Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib
Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
Pavel Tišnovský
22. 10. 2024
Počet nových komentářů
22
Doba čtení:
51 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2
V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
Pavel Tišnovský
15. 10. 2024
Počet nových komentářů
10
Doba čtení:
56 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: čip OPL2 aneb Yamaha YM3812
Zaměříme se na čip OPL2 (Yamaha YM3812), který umožňoval tvorbu hudby s využitím syntézy založené na frekvenční (správně spíše fázové) modulaci. Na PC se jednalo o přelomový koncept a OPL2 byl použit v mnoha hrách i demech.
Pavel Tišnovský
8. 10. 2024
Počet nových komentářů
8
Doba čtení:
50 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC
Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
Pavel Tišnovský
1. 10. 2024
Počet nových komentářů
37
Doba čtení:
46 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)
Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
Pavel Tišnovský
26. 9. 2024
Počet nových komentářů
16
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)
Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
Pavel Tišnovský
17. 9. 2024
Počet nových komentářů
55
Doba čtení:
50 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)
Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
Pavel Tišnovský
10. 9. 2024
Počet nových komentářů
8
Doba čtení:
54 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy
Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
Pavel Tišnovský
3. 9. 2024
Počet nových komentářů
5
Doba čtení:
48 minut
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 8. 2024
Počet nových komentářů
14
Doba čtení:
45 minut
Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA
Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
Pavel Tišnovský
20. 8. 2024
Počet nových komentářů
9
Doba čtení:
57 minut
Nestandardní grafické režimy karty VGA
Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
Pavel Tišnovský
13. 8. 2024
Počet nových komentářů
50
Doba čtení:
49 minut
Standardní grafické režimy karty VGA
Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
Pavel Tišnovský
6. 8. 2024
Počet nových komentářů
43
Doba čtení:
44 minut
Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA
Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
Pavel Tišnovský
30. 7. 2024
Počet nových komentářů
37
Doba čtení:
41 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)
Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
Pavel Tišnovský
25. 7. 2024
Počet nových komentářů
16
Doba čtení:
43 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona
V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
Pavel Tišnovský
23. 7. 2024
Počet nových komentářů
69
Doba čtení:
39 minut
Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA
Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
Pavel Tišnovský
18. 7. 2024
Počet nových komentářů
36
Doba čtení:
37 minut
Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845
Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
Pavel Tišnovský
16. 7. 2024
Počet nových komentářů
20
Doba čtení:
32 minut
Hrátky s barvovou paletou a vykreslení jednotlivých pixelů kartou CGA
Dnes se ještě jednou budeme zabývat programováním a kreslením na původním IBM PC a grafické kartě CGA. Ukážeme si práci s barvovou paletou a taktéž operace, které je nutné provádět při vykreslování jednotlivých pixelů.
Pavel Tišnovský
11. 7. 2024
Počet nových komentářů
27
Doba čtení:
32 minut
Struktura obrazové paměti grafické karty CGA, blokové přenosy a základy optimalizace
Ve třetím článku o programování her a dem pro IBM PC se „slavnou“ kartou CGA se zaměříme na důležité operace: přístup do obrazové paměti, využití vertikálního zatemnění pro vykreslování a volání blokových instrukcí pro zápis i přenos dat.
Pavel Tišnovský
9. 7. 2024
Počet nových komentářů
40
Doba čtení:
30 minut
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (vražedná kombinace 8088 a CGA)
Vývoj grafických dem a her pro jiné platformy (Atari ST, Amiga) může být zábavný, neb vývojář většinou měl pocit, že je HW navržený „příčetně“. IBM PC kombinující Intel 8088 a CGA grafiku, je opačným případem.
Pavel Tišnovský
4. 7. 2024
Počet nových komentářů
24
Doba čtení:
28 minut
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (první kroky)
Již poněkolikáté se vrátíme na do 80. let minulého století. V novém seriálu si ukážeme tvorbu aplikací pro IBM PC. Platformu, která byla mnoha programátory nenáviděna, ovšem viděno zpětně: měla něco do sebe.
Pavel Tišnovský
2. 7. 2024
Počet nových komentářů
54
Doba čtení:
19 minut
O falešné nutnosti archivovat vše a topení se v nepodstatných detailech
O data, resp. přístup k jejich používání, lze přijít více způsoby. Někdy nevhodným či neexistujícím zálohováním, jindy vnějšími okolnostmi některé ze softwarových či cloudových platforem.
David Ježek
8. 9. 2023
Počet nových komentářů
73
Doba čtení:
8 minut
Běh aplikací psaných v C či C++ využívajících knihovnu SDL v okně webového prohlížeče
Ukážeme si, jak provozovat aplikace psané v C či C++, které využívají knihovny SDL nebo SDL2, přímo v okně webového prohlížeče. Zdrojové kódy lze totiž přeložit nástrojem Emscripten buď do WebAssembly nebo do asm.js.
Pavel Tišnovský
13. 9. 2022
Počet nových komentářů
14
Doba čtení:
32 minut
Co mají společného Commodore PET/4000, BBC Micro, Amstrad CPC i grafické karty MDA, CGA a Hercules?
Osmibitové domácí mikropočítače Commodore PET/4000, BBC Micro a Amstrad CPC sice byly vyráběny v různých dobách, ovšem mají jednu věc společnou. Je jím čip Motorola 6845, jenž byl použit i v grafických kartách MDA, CGA a Hercules.
Pavel Tišnovský
23. 12. 2021
Počet nových komentářů
30
Doba čtení:
46 minut
Boxtron: nativní DOSBox pro Steam
Herní klient Steam na Linuxu již nějakou dobu podporuje běh her pro windows pomocí projektu Proton, založeném na Wine. Nyní přichází Boxtron, což je v Linuxu nativní DOSBox. Některé starší hry sice jely v windowsovém DOSBoxu pod Protonem, ale…
Jan Fikar
5. 8. 2019
Počet nových komentářů
1
Archive.org: zahrajte si hry pro MS-DOS v prohlížeči
Server Archive.org je známý uchováváním kopií webových stránek. Už méně se ví o tom, že archivuje i další digitální výtvory – např. počítačové hry. K hrám pro starší konzole nyní přibyla i kolekce her pro MS-DOS, která čítá 2380 titulů. Ty sice…
Roman Bořánek
7. 1. 2015
Počet nových komentářů
11
Malá příručka pro hraní na Linuxu
Rozběhat na Linuxu pořádné hry kdysi nebylo zrovna snadné. Doba ale pokročila a s trochou snahy si na Linuxu zahrajete her hromadu. Od nejnovějších kousků pro Linux, přes ty pro Windows až po staré (ale skvělé!) vykopávky. Tento text berte jako stručný úvod pro hraní na Linuxu, který vás nasměruje dál.
Roman Bořánek
30. 8. 2013
Počet nových komentářů
50
Doba čtení:
6 minut
1
–
30
/
33
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
Bezpečnostní chyba v balíčku Needrestart umožňuje ovládnout systém
V balíčku Needrestart, který je ve výchozím nastavení nainstalován například v Ubuntu Serveru od verze 21.04, bylo odhaleno několik velmi…
8:49
Počet nových komentářů
2
Jádro Linux 6.13 přinese podporu Raspberry Pi Camera Front End
Spolu s dále rozvinutou obecnou podporu běhu Linuxu na Raspberry Pi 5, která se objevila v jádru 6.12, přinese následné jádro 6.13 též podporu…
7:00
Žebříček TOP 500: El Capitan s CPU+GPU AMD vede, Intel až na třetím místě
Superpočítač El Capitan je novým králem světového žebříčku. Tento stroj s více než 11 milióny CPU jader v podobě procesorů EPYC generace Zen…
0:00
Další zprávičky
Napište zprávičku
Komerční sdělení
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Budoucnost zpracování dokumentů s AI
ŠKOLENÍ: Jak bezpečně spravovat a provozovat linuxové servery?
VÍCE INFO
ČLÁNKY DO MAILU