Pro zachovani kvality zobrazen pohybliveho deje by musela stoupnout i snimkova frekvence, pri 4K to vychazi na 120 a pro 8K jiz 240.
Zminuje asociace, zda 8K ma mit jiny FOV nez predchozi prechody? (pri 4K se mluvilo o sirsim FOV a nutnosti sedet bliz nebo mit prirozene vetsi uhlopricku - a to byl zaklad i pro styl nataceni), nebo je to jenom nesmyslne honeni tech nejsnadneji dosazitelnych vyssich cisel?
Protoze motion blur. Zvysovani FPS plati pro pripad zachovani konstantniho FOV (tj. zvysuje se rozliseni - detailnost zobrazeni) a pri zachovani idealni expozice (180°). Bez vetsiho FPS uvidite jenom vetsi mazanici pri stejnem pohybu - efektivni rozliseni klesa a celkove je prinos zvyseneho rozliseni v tomto pripade nulovy.
Takze prakticky se to resi tak, ze se prohlasi, ze zvysene rozliseni musi pokryvat zvysene FOV (sirsi optika pro zaznam, vetsi zobrazovaci plocha pri stejne vzdalenosti) a tim padem se FPS zachova.
3. 9. 2019, 11:02 editováno autorem komentáře
tak tak, nicméně já bych to nepreceňoval. ono 24 políček za sekundu ze sedmdesátky na mnohometrovém plátně dává prostě ten "filmový look" na který máme návyk (tedy, náctiletá generace už ne, to je jasný). stejně je to bezpředmětná debata, protože při typické pozorovací vzdálenost bys i pro 4k TV potřeboval tak 3m+ úhlopříčku a pro 8k násobně takovou. Je to prostě blbost, efekt je jen o tom, že můžeš přijít blíž k obrazu a ma*******at před pixely.
Je to trošku nekorektně řečené, ale musím souhlasit.
dTest dělal uživatelské testy pozorovací vzdálenosti a zjistil, že rozlišení hrálo jen malou roli [1]. Tabulkové pozorovací vzdálenosti od výrobců jsou zase založené jen na rozlišení oka a velikosti pixelu, takže říkají v jakém rozmezí vzdáleností má dané rozlišení smysl (= je vidět, nic o komfortu sledování z toho nevyplývá) [2].
[1] https://www.dtest.cz/clanek-5304/jak-daleko-sedet-od-televizoru
[2] https://www.alza.cz/doporucena-pozorovaci-vzdalenost-tv
Spojením těchto dvou tabulek mi vyšlo, že cokoliv nad 50" FullHD nemá pro mě smysl (vzdálenost cca 3m). Bohužel výrobci to vidí jinak a kvalitní "menší" FullHD se už prakticky nedá koupit.
Jen bych doplnil, že ty testy a doporučení nejsou univerzální. Záleží na tom, co člověk sleduje. Protože podle toho se liší i to, jak to sleduje.
Filmy jsou příklad toho, kdy divák sleduje celou obrazovku. Většina měření se dělá právě na tenhle "use case". A díky tomu, že je potřeba pohodlně sledovat najednou celou obrazovku, tak to vychází na docela malé rozlišení i úhlopříčku.
Hry sledují lidé jinak, ostří na menší oblast a zbytek vnímají jen periferním viděním. V tomhle případě má smysl i vyšší rozlišení nebo větší rozměry. S ohledem na počet prodaných konzolí je využití televize na hry docela časté.
A trochu extrémem je sledování záběrů. To je něco, co dříve moc nebylo, nejblíže k tomu měly přírodopisné dokumenty. Dnes je to ale dostupné, takže na internetu jsou tisíce hodin záběrů z dronů, ponorek apod. Příklad dole. Lidé tohle sledují úplně jinak - dívají se jen na velmi malou část obrazu, která je právě zaujala. Pro tohle platí, že čím vyšší rozlišení a čím větší obrazovka, tím lépe. Lidé si k tomu občas dojdou blíž aby si prohlédli detaily. Řada lidí si pořizuje televizi právě na tohle - mají to na stěně jako kulisu, puštěné klidně celý den. Prostě pohyblivý obraz. Se spotřebou pod 100W to jde. A na filmy pak koukají na notebooku :-)
https://www.youtube.com/watch?v=5B9X2PiVUVg
https://www.youtube.com/watch?v=sb6WlQiaJeM
https://www.youtube.com/watch?v=UXgm7QIxrDU
Moje oblíbené rozlišení pro práci s terminálem je 75 dpi, při pozorování cca z 1 metru až metru dvaceti.
Krát 8k, to vychází asi 3m úhlopříčka. Tzn. asi 2.5 x 1.5 metru. Hmm... na takovou obrazovku by se vešlo HODNĚ terminálových oken :-) Možná bych měl při práci i trochu pohybu, jak bych se musel tělesně souřadnicově přesouvat koplanárně s displejem... to by moje záda jistě ocenily. Pokud bych si ovšem nezkonstruoval nějaký kartézský pohon k židli. A byl bych s těmi zády zase zpátky tam kde jsem :-( [/troll mode]
(P.S.: ještě bych se mohl zamyslet nad vhodnou velikostí myší podložky, a vůbec paradigmatem ovládání takové hrůzy...)
3. 9. 2019, 19:47 editováno autorem komentáře