Tak podobně mohou být například chráněné filmy v kině, takže se pak dá podle watermarku poznat, z kterého kina film unikl (často ještě před premiérou).
Tiskárny označují tisky unikátním kódem (tečky) a skenery a software detekují chráněný obsah, jako bankovky, rovněž podle uskupení teček.
Pochopitelně, u obsahu který mám již v digitální podobě s odstraněnou ochranou mohu vše kromě obrazu a zvuku odstranit či změnit, takže jediný způsob jak ukrýt nějakou informaci je uložit ji do zvuku či obrazu.
Kuprikladu tahle pohadka:
https://www.csfd.cz/film/72097-polarni-expres/prehled/
Je tam scena kdy na zacatku pruvodci vycvaka klestickama text na listek. Ten text je v kazde zemi jiny. Jiny pro cesko, slovensko, anglicky mluvici zeme. Proste to pro kazdy jazyk rendrovali zvlast.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coded_anti-piracy a to je jen spicka ledovce. prej jinej text.. vubec bych se nedivil kdyby umeli vystopovat prodejce media a pak i koncovyho zakaznika kterej to leaknul. To ze zjisti ve kterym kine kdo poridil nahravku je bez diskuze.
Vážně nechápu, proč se vydavatelé nedokážou poučit na datech z desetiletí zkušeností. Kdyby na to nasadili nějakou AI zpracovávající statistická data, dávno by jim řekla, že motivační přístup je mnohem výhodnější než restriktivní.
Prostě si za žádnou cenu nechtějí připustit, že zvolili fundamentálně špatný přístup. Ty investivce za desetiletí vynalézání ochran by se jim dosti pravděpodobně už několikrát vrátily při použití jiného, tentokráte nerestriktivního přístupu, namísto implicitnímu předpokladu "vy všichni jste zloději". Mohou se zeptat na zkušenosti u GOG/CD Projekt.
Mimochodem, zatímco vydavatelé zoufale pumpují prostředky do vynalézání ochran a pochybuji, že jim to přináší reálné výsledku, u lamačů ochran to není ani tak otázka investic, jako otázka prestiže. Už kvůli tomuto nesymetrickému přístupu je logické, že vydavatelé jsou s tímto přístupem odsouzeni k tahání za kratší konec lana.
Odstranění ochran není žádoucí, neboť takto jsme stále zloději, i přesto, že filmová studia mají stále vyšší a vyšší zisky. Technicky ty ochrany fungují jen pár týdnů po vydání, kdy jsou nejvyšší zisky. Pak už slouží jen k poukazování na škaredé hackery/piráty/zloděje/rusy/komunisty...
Tak ono se stačí podívat na nejběžnější důvody, proč se pirátí:
1. Nedostupnost díla v konkrétním regionu
2. Absence nepřeskočitelných žvástů o pirátství a reklam
3. Neakceptovatelný podmínky legálního získání díla (cena nebo smluvní podmínky)
4. Restrikce u přístupu "dneska rozkoukám, zítra dokoukám" - ideálně divák za pauzu zaplatí, jako by to viděl 2x
5. Nemožnost sledování na několika zařízeních
A pak se může někdo divit...
Mluv za sebe. Posledně, když jsem chtěl kouknout na film na komplu, tak jsem našel dva servery, kde to bylo oficiálně.
První web byl stránka ve Flashi, kde chtěl ten výkal registraci a odsouhlasení smluvních podmínek, ke kterým se bez jejich potvrzení nedalo dostat. Takže smůla (pro ně, nejsem debil).
Druhý byl lepší, bez flashe a smluvní podmínky se tam daly najít. Dokonce byl první týden sledování "zdarma". Teda pod podmínkou, že
- si předplatím měsíc sledování filmů
- dám jim číslo karty, aby si mohli každý měsíc strhávat prachy
- zrušit to můžu jenom jeden den v měsíci
- zrušit to jde až po třech měsících
Možnost bez týdne zadarmo tam nebyla, jednorázový skouknutí filmu taky ne (chci vidět jednorázově jeden film, normálně vidím tak 2-3 filmy za rok). A přeplatky se v žádným případě nevrací. Takže nepoužitelná služba.
Zvítězilo starý dobrý HellSpy. Ne proto, že bych ten film musel tak nutně vidět, ani proto, že bych byl pirát z přesvědčení. Klidně bych si za skouknutí i zaplatil, pokud by to bylo za rozumnou cenu a za rozumných podmínek.
Skouknul jsem to zadarmo z neoficiálního zdroje, proto, že ten, kdo svoje dílo prodává skrz takový zloděje, si nezaslouží nic jinýho, než být sám okraden. Až se mnou budou jednat slušně, budu jednat slušně s nima.
Ahojte, hovoríš mi úplne z duše. Tiež som x-krát stroskotal na tom, že nebolo možné si zaplatiť samostatne jeden film bez registrácií a splnenia mnohých softvérových, právnych, politických a neviem ešte akých podmienok. Rád by som za filmy platil, ale bez toho aby ma nútili k x iným veciam.
Ano, ale ti za to stejně nikdy nezaplatí, a stejně si to upirátí.
Jde o ty, kterým pirátská kopie zbude jako jediný prostředek.
Taková ilustrace: když vyšlo poslední Cohenovo album, tak jsem ho chtěl koupit. Kromě iTunes (které nepoužívám, potřebuju mp3) jsem u všech možností narazil na sdělení, že "do vašeho regionu tuto položku nelze prodat". Byli ochotní prodat jen fyzický nosič (CD) s poštovným za $25. Ale mezi prvními nalezenými odkazy byla i možnost stáhnout CD rip. No, tak po několika pokusech o zakoupení došlo na pirátění (stačilo dvakrát kliknout).
Těch deset babek jsem za to byl ochoten dát, nechtěli, nemají nic.
Ostatně to je důvod, proč vždycky, když nastalo nějaký umělý omezení dostupnosti čehokoliv, lidi si to stejně opatřili. Ať už to bylo pašování čehokoliv, černý palírny během prohibice v USA, drogoví dealeři, opisování samizdatu po večerech, melouchy za komančů,... proč by to s kulturou mělo být jinak?
Zakaž třeba prodej koláčů. Lidi je začnou píct doma, někteří je budou prodávat tajně kamarádům (za vyšší cenu, než by byly v obchodě, protože si nechají platit i riziko), ... Výsledkem je jenom to, že budou koláče míň dostupný 9jenom pro známý a za vyšší cenu) a stát pochopitelně z té vyšší ceny neuvidí na DPH ani halíř.
Takže co chybí autorskýmu právu je povinnost držitele práv prokázat, že se k dílu mohl konzument dostat legálně a že konzumentovi odepřením nijak neomezil jeho zákonem daný práva.
Producent přijde, že si někdo vypálil jeho film na DVD. Soudce se ho zeptá, jestli se dalo DVD normálně v ČR koupit, řekne, že ne - zamítnuto, neudělal aktivně všechno pro to, aby se konzument dostal k obsahu legálně a odvedl z toho daně, takže nemá na ochranu nárok.
Muzikant přijde, že si někdo stáhl na flash disk jeho dílo v MP3. Oficiální zdroje mají DRM, který nedovolí kopii pro soukromý užití - zamítnuto, legálním získáním díla by se zákazník připravil o svoje zákonem daný právo.
A to by se pak děly věci (k lepšímu)...
Myslím, že tento přístup není použitelný, protože nikdo nemá nárokové právo k užití díla.
Já bych to zkusil jinak: Když nás ten systém sere, tak bychom neměli ona díla kupovat - rok, dva, však se nám hovno stane, systém se mezitím vydusí, nebo si autoři(!) najdou jiný distribuční kanál, třeba vlastní web.
"Myslím, že tento přístup není použitelný, protože nikdo nemá nárokové právo k užití díla."
Jde o to, že kdo chce předejít škodě na svým majetku, měl by přijmout přiměřený opatření k jeho ochraně. Když nemáš vchodový dveře a někdo ti sebere pojištěný obraz, pojišťovna tě taky pošle do háje. Když se ti stane v práci úraz a nepoužil jsi ochranný pomůcky předepsaný pro tu práci nebo zaměstnavatelem, tak máš taky smůlu...
Druhá věc je, že když jde někdo k soudu a argumentuje tím, kolik ho pirát stál, měl by mít reálný čísla. No a pokud třeba ČR vynechal a nedistribuuje to tady, tak buďto ČR odepsal s tím, že o prachy od zákazníků v ČR nestojí (= škoda přesně 0, protože se zisku sám vzdal a není co řešit), nebo si čísla vycucal z prstu (= nejsou relevantní pro vyčíslení škody). A když nedokážeš doložit škodu, nemůžeš se ničeho domáhat.
"Já bych to zkusil jinak:"
Jenomže tohle neklapne, a to z vícero důvodů:
1) I když je film sebevětší kravina, kdo ho nezná, je mimo společnost. Hlavně u puberťáků.
2) Manager nepřizná chybu. Neřekne akcionářům, že je debil a že zabil firmu proto, že odmítl prodávat. Najde si plno výmluv:
- piráti
- sdílení na torrentech
- blbě navržená reklamní kampaň
- ...
Přesně tak. Taky bych přidal opožděnou nebo nevhodnou dostupnost. Když už se nějaký seriál pro netuctového diváka dostane do ČR buď ho dávají v době, kdy už všichni ví jak to všechno dopadlo a nemá už smysl to sledovat (zkuste začít konverzaci o seriálu, který už všichni viděli před rokem), nebo to běží mezi druhou až pátou hodinou ranní. To už by dnes neměl být takový problém, ale ty jejich chytřejší a chytřejší krabičky pořád nahrávají jen podle času a neumí poznat začátek a konec. Dokonce i funkce, které umožňují zpětné zhlédnutí až 14 dní zpátky bez nahrávání fungují jen podle času, kdy pořad měl začít. Ještě je tu komfort. Protipirátská varování vidí pouze ti, kteří si to legálně koupili. Není to tak trochu na hlavu? Stejně jako první Assassin's creed. Legálním majitelům kvůli online DRM neustále padala hra a nemohli hrát, zatímco pirátské verze fungovaly pořád (i offline!).
Spíš by měli zvýšit a zjednodušit dostupnost (nejlépe online), netrestat legální diváky a třeba i umožnit použití importovaných titulků. Nemám problém se sledováním několika reklam jako u běžné televizní stanice, pokud nebudu nucen dlouze stahovat seriál v pochybné kvalitě a pokud tam budou aspoň české titulky.
Zajímala by mě odpověď vydavatelů na otázku, co má dělat člověk, který chce legálně sledovat seriál, který se do ČR dostane nejdříve v příštím desetiletí? Objednat si z USA předraženou speciální edici pro fanoušky a sběratele, kterou mu stejně nemůžou dovést, nebo to nebude fungovat (pravděpodobně to není legálně možné. DVD regiony a tak...)? A jak má legálně získat a importovat titulky, když nemá právo si udělat ani záložní kopii, nedej bože si pustit jiné titulky, než které mu vnutil vydavatel? A to nemluvím o drzosti některých vymahačů autorského práva, podle kterých jsou titulky vytvořené posloucháním legální kopie porušení copyrightu a tudíž jsou majetek studia, které film vydalo.
jak si kvuli the expanse platim netflix, prvni dve serie sem dokoukal asi za tejden a tesil se na treti, ale ta tam ma bejt az nekdy v rijnu, takze ji stejne taham z torrentu. hlavne ze si to platim... a ctvrta rada tam mozna ani nebude, protoze to syfy zrusilo a koupil to amazon a ten se nejspis nebude chtit delit. dneska aby si clovek platil aspon 3-4 streamovaci sluzby, protoze kazda ma svoje exkluzivni tituly a akorat na torrentech je to vsechno pohromade...
Ale ochrany vobec nie su o piratoch. Vsetky tie ochrany su o obmedzeni legalneho pouzivatela. Pirati su len vyhovorka. Ochrany sluzia len a len na to aby mali vydavatelia kontrolu nad tym kedy ako a za kolko si pustite ich dielo. Keby islo len o piratenie preco by davali do DVD a BR regiony? Ked sa na to pozrieme z tohto pohladu tak to zacne davat sakra zmysel.
Nevážený demagogu Unknowne, toto bylo x-krát vyzkoušeno a ve svém příspěvku jsem přímo uvedl příklad GOGu. Především se můžete seznámit s případem "vlajkové lodi GOGu", která je reprezentovaná sérií Witcher. Pravděpodobně to nevíte, ale série Witcher je na GOGu vydaná bez jakékoliv ochrany (stejně jako všechny další hry), takže technicky stačilo, aby si hru koupil jeden jediný hráč, uploadoval ji na nějaký file server a všichni ostatní si ji jen stahovali. Především třetí pokračování byl naprosto bombastický úspěch a lidé férový přístup opravdu ocenili. Šéf studia CD Projekt Red pak v rozhovorech zmínil, jak ho těší, že lidé toto ocenili a zmínil příklady, kdy někdo na fóru napsal, že si hru stáhnul načerno tam a tam a za to se takovému člověku dostalo zajímavé zpětné vazby od ostatních hráčů. To je jeden z příkladů, kdy férový motivační přístup vydavatele prokázal svou výhodu a hráči samotní reagovali odpovídajícím způsobem pode zákona akce a reakce.
Nevážený demagogu Unknowne, zatím jste na to nepřišel, ale negativní akce zpravidla vyvolává negativní reakci a pozitivní akce zpravidla vyvolává pozitivní reakci. Jsou i případy, kdy tomu tak není, ale většina jevů reflektuje zákon akce a reakce.
Mimochodem, v jiné diskusi o jiném tématu, jsem zmínil, že jsem rád když jsem svým příspěvkem zklamal právě vás. Vy celkem spolehlivě působíte jako "reverzní barometr". Pokud máte zcela opačný názor než já, je to zřetelný signál, že jsem pravdě mnohem blíže než vy. Pokud bychom na nějakou věc měli podobný názor, hodně by mě to vylekalo, že jsem možná podlehl nějaké manipulaci. Buďte sbohem, demagogu Unknowne.
Takze klast otazky Niemandove ideologii se pricici je demagogie? Vskutku zajimave a inovativni ...
FYI: V devadesatych letech byl vyjimkou program, ktery by nejakou ochranu mel. Co myslite, vsichni to ocenovali nebo se vesele hromadne kopirovalo dle libosti?
A kdyz uz jsme u tech vyjimek: (ultra)libertiani s oblibou hazeji pojmy jako "Zahada Blair Witch" nebo "Minecraft" (pametnici take Woodstock). Ovsem z jakehosi zahadneho duvodu se zapominaji zminit o pokracovatelich techto pocinu - a ze jich bylo ...
Definujte, prosím, pojem "Niemandova ideologie". Podotýkám, že moje reakce na příspěvek pana Unknowna vychází ze znalosti dlouhodobých postojů na různé otázky a vzájemné výměny názorů v dřívějších diskusích, o čemž vy těžko můžete mít dobrý přehled. Ten příspěvek nebyl adresován vám a těžko můžete pochopit situaci týkající se výměny názorů mezi panem Unknownem a mnou. Vy jste pouze zavětřil "potenciální podvratný živel" a pustil jste se po stopě bez předchozí znalosti situace. Kdykoliv chcete vstoupit do jakéhokoliv sporu mezi dvěma subjekty (například u soudu, ale nejen tam), je nezbytně nutné nejprve se seznámit se situací. Pokud to neuděláte, pak jen budete celou situaci ztěžovat svojí neznalostí vývoje a hloupě plácat náhodné nerelevantní nesmysly právě tak, jako jste to udělal nyní.
Situace v devadesátých letech ještě lépe než dnes odpovídala výsledkům studie protipirátské organizace. Ještě jednou zdůrazňuji, že jde o studii organizace, která není pirátům nakloněna.
https://boingboing.net/2018/06/08/competing-with-free.html
V devadesátých letech jednoznačně nebyly legální možnosti získání softwaru na takové úrovni jako dnes a bylo více lidí, kteří si ho nemohli dovolit, než dnes. To jsou důvody, které prostě znemožňují legální pořízení softwaru i kdyby člověk opravdu chtěl. Nebo si myslíte, že pokud by tehdy ten software měl protipirátskou ochranu, všechny ty pirátské kopie by se překonvertovaly na prodané kopie? To kopírování v devadesátých letech nelze hromadně označit za snahu o pirátství pro pirátství samotné, ale naopak, ve většině případů to byl jediný možný způsob získání daného softwaru pro některý z důvodů uvedených v citované studii. Pro tentokrát budu věřit, že váš argument o devadesátých letech vycházel z vaší neznalosti, než aby to byla snaha o manipulativní úmyslně zavádějící argumentaci.
S Minekraftem to byla taky pěkná prasečina. Byl jsem u zdrodu, také klukům poslal nějaké náměty... zaplatil si poslední betu 10€ (sice to bylo nepovinné, ale pán majitel říkal, že těmito drobnými chce jen podpořit vývoj...) A že ostrá verze 1 bude opensource a free. OK. Nu a protože peníze nesmrdí, tak si nechal postavit kancelář s biliárem a skoro se zlatými kohoutky u umyvadel... To se taky dalo pochopit. Nakonec free nebylo nic. Nu a jako happy end to celé střelil mikrosoftu. Ten chlápek ať mi v tom úžasným klobouku neleze na oči (takto jsem mu to frajerovi napsal in-ingliš mailem - bez odpovědi).
V metadatech v dílech osobně nevidím problém, protože co mám pro sebe v Plexu bez ochrany nešířím a mám pouze pro sebe a kupovat UHD disky pro 4K bude mnoho dalších let drahý špás ale když si ho koupím, budu mít na výběr, tudíž pro potencionálního zákazníka pozitivní zpráva.