Tak nekdo jede spotrebku, co nema problem zahodit rok starej kram, jen proto, ze existuje novej model (ano, jabko shnile patri do kompostu, potazmo jinemu cucakovi co potrebuje zamachrovat ze na to ma).
A nekdo udrzuje kompatibilitu - protoze cti hodnotu toho, co zakaznici vytvorili, provozuji, nasadili. Sem tam to ma nejaky zadrhel, to jo.. ale prijde mi to jako prijemnejsi a spolehlivejsi dodavatel.
Aneb nejsem ovce, abych za par procent vykonu navic zahodil veskerou svoji dosavadni praci. Kor kdyz nad tim HW, ktery je takto zprznen, nemam zadnou kontrolu ani dokumentaci. Lidi jsou dnes uplne vypatlani, ze skoci na spek tomu kompostu.
Můžeš nějak vysvětlit, co tím vlastně myslíš?
X86 architektura jako taková je sice zpětně kompatibilní, ale výrobci CPU si přidávají vlastní extensions (třeba pro virtualizaci a různé systémové věci), kdežto u ARMu je jasně definované, že výrobci CPU toto dělat nesmí (instrukce, registry, atd... toto všechno má specifikaci, kterou výrobce CPU musí dodržet). ARM ISA je mimochodem taky zpětně kompatibilní.
A když si vezmu současný stav SIMD na X86 (AMD podporuje AVX-512 a Intel s tím má nějaký problém) tak dělat dneska jakékoliv optimalizace pro X86 znamená dělat je 2x - pro AVX2 i AVX-512, aby i ti chudáci co mají Intel měli aspoň nějakou akceleraci, a nebo se na AVX2 rovnou vykašlat a poslat výkon na CPU bez AVX-512 k ledu...
Já dělám pro X86 i pro ARM a musím říct, že ARM je dobře navržený (kromě SVE). Navíc ARM není jen Apple... Apple byla jen první firma co dokázala ARM dostat do laptopů a chtít za ně víc než za ty s X86, a lidi to kupujou...
16. 10. 2024, 23:22 editováno autorem komentáře
Kdyz udelam krok zpet, a prekompiluji sve Gentoo rootfs na non-AVX2, tak ho bootnu v nejake starsi atomove nebo pre-Haswell masine. A bez toho kroku v kdejake Haswell+ masine.
Dokazes vzit RPi image, a bootnout ho na nejakem Apple siliconu, Ampere, Beaglebone, Tegre nebo nejakem jinem cinskem smejdu? Asi ne jako.. tak o cem je ta ARMova kompatibilita prosimte?
Instruction set extensions jsou pouze tresnicka na dortu.. neco umi neco lepe, neco hure. Ale x86 lze rozdelit v podstate jen do dvou skupin - legaci boot (CSM) a UEFI boot. Tj celkem 2 ruzne "platformy".
A ARM je co jako? Kdo kde a kdy udelal nejaky univerzalni image, ktery lze spustit na cemkoliv Armovem? Nikdo. Protoze to je prave ten nekompatibilni random hnuj.
A ze ARM Apple kupuji? Kdyz Apple neda jinou moznost - nebo jaka byla moznost si koupit nejaky x86 Apple device za poslednich rekneme 5 let? Asi zadna...
A pokud to Apple ARM tak vychvalujes - dokazal na tom jejich zmrvenem TBT4/USB4 rozjet nejake externi boxy s GPU? Asi ne jako. Protoze proc? Protoze Apple nechce. Tohle neni svoboda vyberu, tohle je totalni technologicky nacizmus, kdy jedine shnile jabko je to prave orechove a kdoliv chce neco - co je bezne mozne, tak to mozne neni.
Fakt si uvedom, jak hodnotis kterou platformu. Nemuzes hodnotit ARM vs x86, bez toho, aniz bys bral do uvahy konkretni omezeni tych kterych implementaci.
> x86 lze rozdelit v podstate jen do dvou skupin - legaci boot (CSM) a UEFI boot. Tj celkem 2 ruzne "platformy".
Vidíš, s ARM nepotřebuješ přidávat "třetí platformu", ARM umí UEFI taky. A UEFI je navržené tak, že inicializační kód PCIe karet je bajtkód, takže ten samý kód se vykoná při bootu na x86 i ARM. A na druhou stranu mám doma SGI stanici s Windows 2000 a Intel Pentium 3, a ta nemá PC BIOS, neumí nabootovat DOS nebo Linux. I ten Windows NT4 nebo 2000 musí být instalační CD se specifickým imagem.
> Kdyz Apple neda jinou moznost - nebo jaka byla moznost si koupit nejaky x86 Apple device za poslednich rekneme 5 let? Asi zadna...
Mohl sis koupit x86 PC ;-)
> A pokud to Apple ARM tak vychvalujes - dokazal na tom jejich zmrvenem TBT4/USB4 rozjet nejake externi boxy s GPU? Asi ne jako. Protoze proc? Protoze Apple nechce. Tohle neni svoboda vyberu, tohle je totalni technologicky nacizmus, kdy jedine shnile jabko je to prave orechove a kdoliv chce neco - co je bezne mozne, tak to mozne neni.
Až na to, že na M3 v poslední verzi macOS už vidí grafiku v eGPU boxu, vypisuje její informace v přehledu systému. Takže je jen otázkou času, kdy budou i ovladače.
> Fakt si uvedom, jak hodnotis kterou platformu. Nemuzes hodnotit ARM vs x86, bez toho, aniz bys bral do uvahy konkretni omezeni tych kterych implementaci.
To lze chápat oboustraně.
17. 10. 2024, 00:24 editováno autorem komentáře
Tvůj problém je, že máš předsudky. Já jsem nikdy nebyl Apple user, ale mám Apple M3 mašinu kvůli práci a prostě ten rozdíl s porovnáním s jakýmkoliv x86 laptopem, který jsem kdy měl, je obrovský. Stejně ale preferuju Linux desktop, ale už je mi jedno jestli to bude x86 nebo aarch64, když mi to nabídne výkon.
Původní koncept ARMu nebyl o tom, že jeden kernel bude fungovat všude (ostatně problém není CPU ale celý SOC), prostě to tak nebylo a je to něco co se v podstatě začíná dít až teď (třeba UEFI). Na druhou stranu zkus si vzít 4 roky staré distro a nabootovat s tím nejnovější Ryzen CPU s integrovanou GPU - good luck...
18. 10. 2024, 12:53 editováno autorem komentáře
Pozri sa, ako dopadol novší Dell XPS s i7-1250U procesorom v porovnaní s najslabším macbookom air s M1 procesorom
https://www.youtube.com/watch?v=ZyZjDG1D7Fg
Jednoducho, hrozná hanba pre Intel.
Takže ARM hodnotíte podle zařízení, co nevyšlo a ani nevyjde? Na vývoj aplikací pro Windows on ARM se používá jednoduše Mac, nejprodávanější počítače na světě. Nepotřebujete devkit. Mimochodem i ten minulý byl špatný.
Vzdyt ani ty Windows na Apple nebezi nativne, ale pouze ve virtualce. To bych mohl argumentovat - dejte to rovnou do cloudu, zelezo je prezitek.
Baremetal potřebujete, jen pokud děláte pro něj ovladače. Pro aplikace a kernel moduly stačí virtuálka. Mimochodem existuje projekt, který se snaží s využitím znalosti Asahi Linuxu naportovat Windows i na fyzický HW Macu. Již dříve se podařilo desktopový Windows on ARM naportovat na telefon Lumia. A cloud taky existuje, akorát je proti fyzickému počítači docela drahý, pokud ho potřebujete víc jak 2 dny týdně, co jsem tehdy počítal. PS: V té "pouze virtuálce" fungují plynule i starší 3D AAA hry, protože minimálně Parallels má i ovladače GPU.
18. 10. 2024, 15:44 editováno autorem komentáře
No jsem zvedavy co z toho vzejde.
Protoze mi prijde ze ti clenove maji uplne jine zajmy :D
Treba Broadcom produkuje ruzne veci na ARM jadrech (SAS/nVME RAID/HBA karty, SoC) .
RH je asi skoro jedno jaky CPU se stande domionantni jen kdyz budou s RH rozume komunikovat atd.