Zajimalo by mne jake z tech indukcnosti pujde ruseni do okoli, jak bude fungovat sladeni obvodu v silnici a v aute.
A co kdyz tam vjede nejake auto bez dobijecich civek na spodku, ale s indukcnosti tvorenou konstrukcni casti auta? V mnoha autech jsou casti podvozku nevodive, takze indukcnost tam vzniknout v klidu muze. Budou se auta zapalovat, nebo tavit plasty ohrevem zeleza okolo ?
Jak se budou resit nehody, kdy dojde k poruseni povrchu silnice, nebo jenom bude nad povrchem naindukovano nekde napeti (poskozene elektroauto, nahodna indukcnost) ?
Trosku to na mne dela dojem, ze pro totalne neekologicke elektromobily se neustale hleda nejake reseni, jen aby bylo co dotovat. Hlavne ze se pak pro ovce napise "zero emissions". Kolik emisi stoji vyroba/likvidace baterek a el. energie + jeji prenos nikdo neresi.
A vite, ze elektromobily spotrebuji mene elektricke enrgie nez "klasicke" automobily? Ano, je to tak, na vyrobu a distribuci benzinu se spotrebuje vice elektricke energie nez kolik spotrebuje elektromobil pri prepoctu na ujete kilometry a taky jsou nesporne dalsi vyhody elektromobilu. Elektromobily nepusobuji zadne emise tam kde jezdi. Dokazou rekuperovat energii pri brzdeni. Jejich mechanicka konstrukce je daleko jednodussi. Nelije se do nich olej, ktery se castecne spaluje anebo kape ven. Problem je baterie a to hlavne jeji kapacita. Co se tyce vyroby baterii, tak to neni zadne ekologicky problem, vcetne recyklace.
Po rychlem hledani:
http://gatewayev.org/how-much-electricity-is-used-refine-a-gallon-of-gasoline
6kWh na galon = 1.6kWh na litr. Pri spotrebe 7 litru na 100 km to je 112Wh na km.
Tesla S: 70kWh/390km => 180 W/h
Coz je sice vice nez vyroba benzinu, ale neni zapoctena distribuce benzinu, tezba a dovoz ropy. S tou spotrebou u elektromobilu je to slozitejsi, napriklad Tesla bude spotrebovavat energii na vyhrivani akumulatoru v pripade chladneho pocasi, na druhou stranu taky energii rekuperuje. Benzinem pohanene auto s parametry Tesly taky nebude mit spotrebu 7l. V odkazu, ktery jsem uvedl je jeste poznamka, ze behem rafinace vznikaji krome benzinu dalsi produkty.
Uzavrel bych to asi tak, bylo by spravnejsi rict, ze elektromobil spotrebuje na jeden km srovnatelne mnozstvi energie jako se spotrebuje na vyrobu a distribuci benzinu.
Hm, zajimave, ale mam par namitek.
Predne, je treba srovnavat aspon trochu podobna auta co do ceny a r.v.. Na protivahu Tesle je tedy lepsi dat treba Audi A2/A3, ktere bude mit polovicni spotrebu, tedy do 3,5 litru/100 km.
Na druhou stranu, aspon podle wiki to u Tesly S vypada na podobnou nebo spise trochu vetsi spotrebu nez uvadis.
Jake jsou energeticke naklady na tezbu a prepravu ropy, to nevim. Odhaduji, ze budou zanedbatelne oproti ca. 8 kWh ulozene v kazdem litru nafty. U uhli jeho tezba sezere tusim az k 25 % energie (!), ale to je dano zpusobem tezby.
Prestoze elektromobilum fandim, uspora *elektriny* oproti fosilnim palivum jeste dlouho bude jen sci-fi. Uspora penez nicmene muze byt realna, pokud by elektromobily vyrazne zlevnily nebo prisla ropna krize.
Az na par detailu ...
1) elektromobil bude mit vyssi vyrobni energeticke naroky
2) v okamzik jeho prodeje nejsou ani zdaleka finalni
Problem je totiz predevsim v tom, ze zivotnost bezneho spalovaciho auta je rekneme 15 let (a mohla by byt podstatne vic, kdyby se udelalo poradne). Po tu dobu nestoji (pomijim drobnosti) energeticky nic, krome vlastni nakladu na provoz.
Kdezto zivotonost aku elektromobilu je (pri stesti) 2 roky. Pricemz zaroven plati, ze aku bezne dela 1/2 ceny/hmotnosti elektromobilu a tudiz si dovolim strelit ze minimalne 1/2 energetickych nakladu na jeho vyrobu. Coz +- hodi, ze ten elektromobil za dobu 15ti let, stoji jen na komponentech tolik, jako 4 spalovaci auta.
Jako bonus generuje toxicky odpad mnohem nebezpecnejsi, nez jsou spaliny.
Kdepak jste přišel na tu životnost baterie elektromobilu? Např. Nissan Leaf má záruku na baterii 5 let (v ČR, v USA je to dokonce 8 let), zbytek auta je záruka 2 roky, s možností za pár korun prodloužit na 5 let (stejně jako u spalováků, ostatně zbytek auta je skoro stejný, jen elektromotor a převodovka s fixním poměrem je o HODNĚ jednodušší než u spalováku). Doporučuji zkusit pohledat nějaké zkušenosti majitelů, reálně životnost (u Nissan Leaf, který baterii umí ohřát ale nechladí ji jako Tesla) a hodně se to odvíjí od průměrné teploty v daném místě (Norsko klidně 10 let, někde v UAE to ale budou klidně i jen ty dva roky). BTW cena nové baterie pro Nissan Leaf je dnes 150.000,- (při vrácení staré baterie).
A na co budete tech 5 let jezdit? Kolik vas stoji km na benzin? Pri spotrebe 7ltr to vychazi priblizne 2,50Kc na kilometr. Elektromobil jezdi za 0,40Kc na km a k tomu jeste nesmradi. Takze vy date za 100 000km zaplatite 250 000 a elektromobil jenom 40 000. A kolik za tu dobu vyprodukujete exhalatu, sam sobe primo pod nosem?
Tak jo, elektromobilem usetrim 210000 Kc za rok. A kolik me stoji novy elektromobil ve srovnani s autem z druhe ruky? + samozrejme kazdych 5 let ta nova baterka. A nejake exhalaty nikoho vetsinou neserou dost na to, aby vrazel penize do elektromobilu. Tomu se moc nedivim, protoze kolik exhalatu vyprodukuje Franta Vokurka v srovnani se superintenzivni, nesmyslnou kamionovou dopravou, diky ktere si na vanoce muzu v Hornich Praskolesich koupit jahody z jizniho Spanelska?
To rozhodně ne. Emise lodí dost razantně omezuje dodatek VI dohody MARPOL. I před tou dohodou to ale bylo někde kolem: jedna loď vypouští tolik emisí jako padesát tiráků. Ono by to ani jinak moc nešlo, když všechna auta na planetě generují kolem 15 % všech emisí ze spalování fosilních paliv a nákladních lodí není jen pět.
Pokud najedete za rok pár kilometrů, tak to smysl nedává. Pokud jezdíte krátké trasy ale každý den, tak už to může vycházet jinak. Cenu za benzín si jistě spočítat dokážete, spotřeba Nissan Leaf je řekněme 14,4 kWh na 100 km, 1kWh v tarifu D26d noční proud je 1,80 Kč a jsem na nákladech 26 Kč na 100 km za palivo. Nižší cena pojistného a nižší náklady na prohlídky (olej se do toho neleje) jsou taky prima ale to už jsou drobné.
T.j. při splnění určitých podmínek se to může vyplatit.
Přesněji pokud jezdíte výhradně krátké trasy. Nissan Leaf má dojezd 135 km podle EPA. Pokud bude zima a pojedete v husté dopravě, může to být klidně 40-50 km. Nedobíjejte zrychleně na více než 70-80% kapacity baterie, vyměňte baterii po 100k km atd. Za cenu 710 000 Kč bez daně získáte malou plechovku od sardinek, se kterou nedojedete ani do Brna. No, každému co jeho jest.
Vcelku pochopitelně to dnes chce mít v rodině i klasické auto, nabíječek je po ČR přece jen dost málo. U první verze klesal v zimě dojezd na polovinu (i když - pokud budete parkovat v garáži kde nemrzne popř. nastavíte časovač aby vám auto vytopil před jízdou ještě když je "na zásuvce") ale dnešní verze mají topení tepelným čerpadlem takže by to mělo být citelně lepší. Pro ilustraci - klimatizace sníží dojezd cca o 10 km.
Jenže druhé auto na ježdění po městě nebudu kupovat za 715000 Kč. To je cena za VW Passat, ne za malou plechovku kterou se člověk sveze horko těžko na nákup.
Samozřejmě bych rád viděl použitelné elektromobily. Nízkou hlučnost, úžasné zrychlení, vynikající stabilitu díky nízkému těžišti, a samozřejmě slušný dojezd. Nejvíc se tomu zatím blíží Tesla Model S. Bohužel s cenou 1.8M Kč a dojezdem 400km to pořád není ono. Za 1M a alespoň s možností rychle vyměnit akumulátor u každé pumpy (v US první takové "pumpy" už mají) bych neváhal ani chvíli. Ale kdo ví jestli to vyhraje Tesla, nebo třeba Toyota se svou vodíkovou technologií.
Je auto, kterým odjezdím 90 procent jízd (kilometrů) první nebo druhé auto? BMW i3 je malá plechovka, Leaf je překvapivě velký a použitelný (doporučuji si jít se kouknout k nějakému dealerovi, samotného mne to docela překvapilo).
Ad cena - nutno si spočítat kolik člověk najezdí a kolik ušetří na benzínu. Naprosté většině lidí to nevyjde (dvě auta v rodině, nutná garáž, ...), ale pokud se člověk dobře strefí do silných stránek, tak už to kupodivu i dnes může dát smysl.
Záruka na baterii je 5 let nebo 100.000 km, spočítat si, zda ji úspora za cenu benzínu zaplatí už ponechám na Vás :-). Ručí za to, že kapacita baterie za tu dobu nepoklesne pod 70 procent originální kapacity (t.j. udávaný dojezd nutno násobit 0,7). Pokud si chcete spočítat počet cyklů, tak spotřeba na 100 km je cca okolo 14,5 kWh.
Takze ve skutecnosti je ta baterka po 2 letech na odpis. A to se vyplati, jak nakladove, tak ekologicky ... navic se stim neda nikam dojet, protoze jakmile potrebuje clovek jet kamkoli dal nez +- 50km, ma proste smulu, protoze zpatky uz nedojede. Jako bonus na to potrebuje vytapenou garaz se specielni nabijeci stanici v cene 1/2 dalsiho podobnyho nesmyslu.
Mimochodem, auto, se spalovacim motorem, se kterym se jezdi na nakupy, najezdi rocne neco kolem rekneme 15k ... takze se tam 1x za 2 roky vymeni olej, a zivotnost toho auta je naprosto vpohode 10+ let, pricemz porizovaci cena bude kolem 200-300k.
I kdyz bych naivne doufal, ze ta baterka vydrzi 5 let, tak ji za 10 let budu tedy menit (a finalni zbytkova cena auta bude zaporna) takze to jen na porizovacich nakladech mam nejakych 30k/rok vs 100k/rok a to se vyplati. ... asi tak stejne, jako si porizovat "usporny zarovky" za litr, co za 1/2 roku chcipnou.
Jen v hlavách ekoteroristů. Účinnost celého procesu výroba elektřiny-distribuce-nabíjení-elektromotor je stěží 15 %, možná méně.
Na výrobu a distribuci ropných paliv se nepřekvapivě používá nejvíce zase ropa a ropné paliva, elektřina možná v elektrických vlacích.
Elektromobily způsobují emise prachu od pneumatik naprosto stejné jako ostatní.
Těžba Lithia a výroba lithiových akumulátorů je přímo ekologické neštěstí, jenže tak daleko ekoterorista nedohlédne.
Hlavní problémy elektromobilů je vysoká cena za akumulátor, amortizace akumulátoru, malý dojezd a nemožnost adekvátně topit a chladit.
Ucinost samotneho spalovaciho motoru je 25-35%. Ucinnost celeho cyklu 1-5%???
Ropa pouzita na vyrobu benzinu je taky energie.
Klasicke automobily smradi z vyfuku vsude kolem nas, k tomu kapajici oleje.
Vyroba lithiovych akumualtoru neni ekologicke nestesti. Je to narocny proces a pokud se to dela spravne tak nezatezuje zivotni prostredi, recyklace je zvladnuta. To ze na to v Cine kaslou je jejich problem.
Akumulatory jsou drahe v tom jedinem mate pravdu.
Tesla S - dojezd 400-500km, nabiti na 80% za 20minut. Kolik lidi jezdi denne vice nez 100km?
Na co jede klimatizace ve vasem aute? Na elektrinu vyrobenou z benzinu. Jaka byla ucinnost na jeji vyrobeni? :-) Elektromobily chladi a topi tepelnym cerpadlem a topi okamzite na rozdil od klasickych aut.
Jenže elektřinu pro elektromobil musíš vyrobit celou i s těma ztrátama, kdežto v ropě je již vyrobená hotová, jenom ji načerpáš ze Země jako z velké cisterny. Nedá se to srovnávat.
Jestli si myslíte že těžba lithia a výroba lithiových akumulátorů není ekologické neštěstí, pak o problematice nevíte vůbec nic, pouze PR lži.
Topení v autě jede na zbytkové teplo z motoru a je potřeba ekvivalent 2-3 kW. Klimatizace v autě bere až 5 kW. Při standardním akumulátoru elektromobilu 13 kW (Tesla má větší) si snadno spočítáte, že buď budete jezdit nebo topit/chladit.
Az na to ze pokud spalim plyn v elektrarne tak ty nove s kombinovanym cyklem z nej dostanou kolem 60% energie ve forme elektriny. Dalsich rekneme 7% jsou ztraty pri prenosu pres sit VVN a ucinnost Tesly S (nabijecka-baterie-menic-motor) je udajne
lepsi nez 68% (https://matter2energy.wordpress.com/2013/02/22/wells-to-wheels-electric-car-efficiency/)
Takze celkove 0.6*(1-0.07)*0.68 = 38%, ne 15%.
No a to je pri pouziti fosilnich paliv (pravda uhelne elektrarny maji kolem 35%, takze tam bychom meli zhruba polovinu ale porad lepsi nez 15%). Pri zapocitani podilu jadernych elektraren jejihz emise jsou zanedbatelne (zkousky dieselgeneratoru, emise automobilu nutnych pro provoz, apod.) by to cislo bylo daleko priznivejsi.
Skutecny prinos ale podle me neni v nejakem setreni ale v tom ze az se z toho stane bezna zalezitost tak se velmi zlepsi vzduch ve mestech. Nanocastice vznikle spalovanim nafty jsou fakt problem....
Tech 68% byl dolni odhad na ucinnost Tesla S. Ucinnost plynove elektrarny jsem bral jako 60%.
Neuverim dokud neuvedetete jak jste na tech 15% prisel.
Kdyz pouziju data z http://www.topsrovnani.cz/aktuality/energie-v-cr-kolik-vyrabime-elektriny-a-jakou-mame-spotrebu
a vezmu realnou vyrobu elektriny v roce 2012 a budu brat jaderne vodni fotovoltaicke a vetrne elektrarny jako jednu skupinu a zbytek jako druhou tak mame
35877 GWh vyrobene prvni skupinou (jaderky) a
57249 GWh vyrobene tou druhou (uhli).
Jelikoz se bavime o emisich tak je rozumne se ptat jaky podil energie v uhli se ztrati
bez uzitku, pokud si nabiju Teslu. Jelikoz ale to co mi leze ze zasuvky je vlastne mix z tech dvou skupin pricemz ta prvni dava zanedbatelne emise tak to muzu brat tak ze vlastne virtualne prispiva k zlepseni `ucinnosti' druhe skupiny (kterou budu brat jako 33%)
Tedy celkova (virtualni) ucinnost vyroby elektriny z uhli, kdyz dostaveme jeste neco zadarmo z jaderek by byla
(35877 + 57249) / (57249/0.33) = 54%
Takze kdyz zopakuju predchozi odhad pro Tesla S tak mam `ucinnost'
0.54*(1-0.07)*0.68 = 34%
Coz plati pro rok 2012 na nasem uzemi, mozna by to bylo i lepsi pokud by se vetsina aut nabijela pres noc, jelikoz jaderky se daji ztlumit hur nez ostatni zdroje takze jejich podil v noci bude odhaduji jeste vetsi.
A i kdybych bral, ze vypneme vse krome uhli tak dostavame ucinnost 0.33*(1-0.07)*0.68 = 20%
Jiste jste v mem predchozim prispevku zaznamenal odkaz na clanek kde tvrdi ze benzinovy automobil ma ucinnost `z nadrze na kola' jen 16%
PS: S tim danovym zvyhodnenim benzinu bych souhlasil ovsem benzinove motory maji nizsi ucinnost takze by se tim vyhoda posunula jeste o neco dal na stranu elektromobilu.
Vycházíte ze špatných dat, nová uhelná má účinnost nejvýše 45 % stará uhelná méně, jaderná kolem 30 %, v distribuci se ztratí 8 %. Koeficient 68 % z PR Tesly je nadhodnocený, je to spíše 50 %. Reálný odhad účinnosti celého tohoto cirkusu je skutečně menší než 20 %, spíše těch 15 %.
Prosim o zdroje. Mam totiz pocit ze si ta cisla cucate z prstu.
Uhelnou jsem schvalne podhodnotil na 33%, takze pokud trvate na 45% tak to vyjde jeste lepe.
V distribuci v USA se ztrati 7%, u nas odhaduji ze to bude mene, vzhledem k mensim vzdalenostem a celkove modernejsi siti.
Pokud byste se obtezoval precist ten clanek, tak zjsitite ze PR Tesly je neco pres 70% a bezna praxe ukazuje spise tech 68%. Pokud trvate na 50% mel byste to nejak dolozit.
Pak je tu jeste nedorozumeni --- pochopitelne nemyslim tepelnou ucinnost. Slo prece o to jak zaneradime vzduch. Takze z tohoto pohledu je jaderka temer 100%. Jelikoz bezi vse a nemuzete si vybrat `ted budu nabijet jen z uhelnych elektraren', tak jsem to rozpocital, coz vedlo k te `ucinnosti' pres 50%. Myslel jsem ze to pochopite.
Zlepšit vzduch ve městě lze velmi snadno a to spravedlivým zdaněním benzínu vůči naftě...
Tot otazka. Z ropy nadelate urcite % benzinu, urcite % nafty a urcita % dalsich nereda. Kdyz vsichni zacnou zlepsovat ovzdusi jzdenim na benzin, zacne se nekde hromadit nafta, kterou nikdo nechce, jeji cena asi pujde dolu a naopak cena benzinu nahoru.
Jak které auto. Většinou to ale mají připojené přes elektromagnetickou spojku, občas je tam ale elektromotor.
5 kW nemusí být moc. Klimatizace v autě není zrovna vzor účinnosti (plus ta EM spojka taky něco žere), na rozdíl od těch domácích. Hlavně musí být malá a jednoduchá. Běžně sebere kolem 3 kW, u aut vyšších tříd i víc. Ale Tesla si je tohoto vědoma a má tam samozřejmě o dost účinnější systém.
To není hlavní důvod. Auto je velmi malý prostor a výrazně méně žravá klimatizace by úplně stačila. Ale je to velké a stojí to peníze navíc. Proč by to někdo u spalovacího motoru řešil, když 3 kW se tam ztratí. Klimatizace u auta nemá ani tepelnou izolaci hadic, natož aby měla nějaký pořádný výměník.
Ehm ... na m2 plochy mas neco pres kW tepelny energie, navic auto je svym zpusobem pekac, takze 3-5kW klima je tak tak na to, aby to byla schopna chladit.
Musel bys to auto izolovat, udelat ho vyhradne bily .... pak by se cast energie dala odrazit, a udrozvat uvnitr chladek by bylo jednodussi.
Ve skutecnosti neznam auto, ve kterym by klima fungovala, maximalne ti to dovnitr fouka studenej vzduch.
Ehm, auto část té energie odrazí už teď (přibližně: barevné 20 až 50 %, černé 5 %, bílé 70 %), a další velkou část (přes polovinu absorbované energie) vyzáří do okolí. Dále 3 až 5 kW je příkon té klimatizace, chladicí faktor moderních klimatizací (kolik odvede tepla) je mezi 150 až 200 % příkonu. Na chlazení černé A6 by tedy stačila klimatizace o příkonu okolo 1 kW (pouhých 250 W u bílé). Takže asi tak.
Hmm, tak to jsem měl štěstí na všechna auta, co jsem měl, protože tam fungovala :-)
Boze ... i toto existuje? Automobilovej motor kupodivu dodava 50, 100 ... i vic kW vykonu, asi tam bude 10kA pojistka ....
Klima je primo hnana motorem, a 5kW byva jeji spickovy vykon. Proto se jeji zapnuti na slabsich motorech projevi velmi citelne, protoze jim proste sebere 10% vykonu.
Vyroba lithiovych akumualtoru neni ekologicke nestesti. Je to narocny proces a pokud se to dela spravne tak nezatezuje zivotni prostredi, recyklace je zvladnuta. To ze na to v Cine kaslou je jejich problem.
Neni, protoze s Cinou sdilime more a atmosferu. Problem je to, ze my si vse koupime v Cine a predstirame, ze u nas je ekologicky vse v poradku, protoze my preci ty akumulatory nevyrabime a muzou za to jini. Predstirame, ze jsme si nevsimli, jak to v Cine chodi a jeste tam pak vyvezeme starou elektroniku, vybojky, chemikalie a kdejaky nerad a nazyvame to recyklaci, na kterou se v EU plati z kazdeho vyrobku dan.
Jenze ony jsou dojezdy a dojezdy. Jedna vec je jet nekam, navic vetsinou po specielne vybrane trase, se zadanim dojet (co nejdal) a neco jinyho je bezny pouzivani. Chci videt ten dojezd po roce pouzivani ... v rekneme posmourny destivy den, 10 stupnu ... => svetla, sterace, topeni ... coz se na jizde beznym autem prakticky neprojevi.
Nemluve o tom, ze plnou nadrz natankuju za +- 5 minut. Driv, pokud mam dostatecne velky hrdlo a pumpa ma nakladakovou hadici.
Chci videt tu pripojku ktera to nabije za 20 minut ... Beznej rozvod da rekneme 16A => nejaky 3,7kW jenze na nabiti je treba 85kW, takze bud 23 hodin nebo 400A za hodinu nebo cca 1k1A na nabiti za 20 minut.
jiste, muzes rict, ze pred 100 lety taky nebyla benzinka na kazdym rohu, jenze ... zkus si predstavit, ze ti bude "tankovat" a to +- zaroven rekneme takovych 2M aut (v cr je 5M jen osobaku) ... nejakych 500GW ... Instalovanyho vykonu v cely CR je cca 20GW ...
Proste tohle nema budoucnost vubec zadnou.
Kdybyste si ten odkazovaný článek přečetl, tak zjistíte, že to nebyla speciálně vybraná trasa pro co největší dojezd, spíš naopak.
Rychlonabíjecí stanice Tesly nabije půlku baterie (250 km) za dvacet minut. Na doma jsou pomalejší stanice, i když i tam nabízí Tesla do třífázové zásuvky zdroj, který nabije 200 km dojezdu za hodinu.
2M aut nabíjejících se najednou je nesmysl. V ČR je 6 500 benzínek. Pokud by tam mělo tankovat 2M benzínových aut najednou, budete potřebovat 310 stojanů na každou benzínku. Takže ve skutečnosti by to bylo maximálně tak deset tisíc najednou se nabíjejících aut. Na to je elektřiny dost.
Ta Tesla je ale výnosnej podnik: http://www.marketwatch.com/story/tesla-wont-turn-profitable-until-2020-musk-2015-01-14 - samozřejmě 2020 je pořád v rovině přání...
Zaříkávání dotačního boha jako: "The need for sustainable transport is incredibly high," je vážně vtipný.
Teslu dotuje (bez uvozovek) každej, kdo si to koupí. Když sám Musk neříká "kupte si naše auto, protože je nejlepší", ale hraje to na "uděláte dobrý skutek ve jménu trvale dojitelné krávy", tak jenom škemrá o sponzorství. Zde http://www.reuters.com/article/2015/08/10/us-teslamotors-cash-insight-idUSKCN0QE0DC20150810 se lze dočíst i trochu víc, nejde o těch $4k, to je novinářská blbost (celková ztráta děleno počet prodaných vozů) -- platí, jak jsi psal, že mají velké investice do výr.linek, vývoje apod. --, ale že maj zoufale málo prodaných vozů, úplně směšně ve srovnání např. s General Motors. Oni si to totiž podle mně kupujou lidi jako ty, fandové, co to dotujou z přesvědčení, a nekupujou si praktický výrobek s dobrým poměrem výkon/cena.
Jenze za tech 20 minut u jednoho stojanu natankuje 5 aut. A to na 100%. Kdyz bude mit benzinka 10 tankovacich mist , coz bezne ma (5 stojanu x 2) tak za 20 minut obslouzi 50 aut. Coz je "jen" 325000 aut ... pokud nabiti na 100% bude trvat hodinu, tak sme u milionu, takze sem se zas tak moc nesek.
10k najednou je naprosta kravina.
Za 20 minut 5 aut? Včetně placení? LOL, zkuste si to někdy změřit ;-)
Samozřejmě, ony jsou všechny benzínky v ČR 100% využity. Máme jich asi málo.
10 tisíc najednou je naopak velmi realistická horní hranice. Roční spotřeba benzínu a nafty v ČR je asi 5,5 miliard litrů. I kdyby to všechno spotřebovala jen auta (což nespotřebují ani zdaleka), pak při průměrné rychlosti tankování někde kolem 5,5 litrů za minutu (reálně to je víc) a tankování dejme tomu jen po třetinu dne (reálně to bude taky víc) to dává asi 5 700 aut tankujících najednou.
Tak klimatizace v autě má snad kompresor poháněný přímo z motoru, přes elektromagnetickou spojku, abyste si přišel na své. A ani ty předchozí počty se mi nějak nezdají. Počítáte energii na dolování ropy a její úpravu a distribuci paliva, a energetické náklady na získání elektřiny a její distribuci jsou nulové? Nebo jsem něco přehlédl?