Dava to smysl, M1 a M2 jsou dobre CPU, na rozdil od Power - kde davali oklesteny super vykonny CPU, ktery byl slaby v porovnani uplne se vsim, mozna celerony byly horsi. Nebot vykonny Power G rady potreboval nejdrive olejove chlazeni, pak mu stacila jen turbina - viz IBM - Apple pouzil CPU z rady RS6000 - tedy hracce na testy funkcnosti s temer nulovym vykonem - zato to slo chladit pasivne
Problem je GPU, M1/2 je nejvykonnejsi mobilni CPU+GPU - to mobilni bych zde podtrhl, na moderni GPU a to v cenach kolem 300 euro to nema ani nahodou, coz je problem, pokud mam mit efekty v editaci videa pres GPU, pak jsme s Macem v kyblu, pokud delam jednoduchy strih v davinci, uprava fotek v C1 a Affinity photo ci Luminar Neo, pak jsme v klidu.
Paradox je, ze Apple M1 je dnes nejlevnejsi kvalitni notebook s ARM, nebot Samsung je spise tablet s max 8GB RAM - to je fakt k nicemu a nebo Microsoft, kde nebezi zadny SW, vse emuluji, linux ja tam jeste hure implementovatelny a cele je to drazsi nez Apple, MacBook pro prave starsi rady ma fakn display, 16GB ram, 512GB SSD - kazdy priplatek se nevtplati, misto rozsireni na 1TB jsme si koupil 2TB SSD pres USB-C - nebot to stoji 1/2 toho co +512SSD ;-) - a vo tom to je, koupit to co dava smysl a pak zjitime, ze levnejsi reseni neni.
Linux tam davat je uplny nesmysl, kdo chce linux, muze si koupit parallel nebo zdarma UTM - kde mi ted bohuzel blbne GPU akcelerace, ktera predtim jela skvele - mate pak linux ve virtualu, co chcte vic ?
Davat Linux na Apple je nesmysl, Apple sam je FreeBSD a vetsina SW z linuxu bezi nativne i na MacOS - brew resi kde co, jedine co tam neni je SW ala Remmina - no od toho je prave ten linux -ve virtualu vcetne vsemoznych VPN.
Ano Linux je lepsi naz MacOS, lepe se ovlada atd. atd. treba MacOS de fakto nema sifrovany HDD, sice tvrdi ze ma, ano fakt jej sifruje, fakt je to spojene s HW, ale CIA/NSA se vam tam dostane, zatimco LUKS proste nema 3 master key na odemikani sifrovane part. jako ma winodws a mac - ale zase na MacOS mate komercni SW, ktery nema na linux alternativu - treba Affinity photo nebo LuminarNeo, treba RAW a darktable je uplne super dostacujici SW , sice si tam clovek musi dotahnout ruzne LUT, pokud chce simulace filmu, ale jinak je spickovy, ale pokud chcte nativni podporu treba Fuji simulaci, pak nezbyva nez C1 - nema to ani LR natoz Dartable, ano oba to nejak obchazi svoji LUT, jenze C1 ma nativni od Fujifilmu a je to znat
No a pak si ale muzem porovnat C1 vs Dartable v rychlosti exportu rawu z nejake akce, PC desktop bude vzdy rychlejsi, pokud je tam nejaka NVIDIA a to znatelne, nebot Darkatbale umi vyuzivat GPU, jak Intel, tak NVIDIA, AMD-ATI nebrat, ty maji prd vykon v linuxu diky absenci funkcniho ovladace, NVIDA samozrejme uzvarene drivery, zadne free hracky se 100x nizsim vykonem
Co z toho plyne? - Apple nutne potrebuje desktop, kde jim na RAMu bude fungovat nejaka skutecna GPU ala Nvidia - problem je, ze GPU jim pak bude zrat i 4x tolik co cely pocitac s interni GPU - nebo to pripoji externe jan na vypocty, taky reseni, na druhou stranu je fajn, ze kazdy vyvojar vi, ze mame ve 100% pritomnou GPU co umi presne tyhle instrukce a mouz na to ladit SW a vedi, ze si tam neda kazdy co chce, to co chtelo AMD, aby v CPU bylo GPU primarne na vypocty, chtel to i Intel, oboum to sklracovalao, Apple to dotahl do konce
Ano ale máš tam tolikaspektů... Třeba šetření na chlazení, aby to vypadlo víc jako NTB... přenos dat je většinou poloviční než je klasicky přes pcie... dále máme, že podpora directu a vulkanu pokulhává a tudíž bugy. V případě linuxu to propojíš, ale vlastně nevyužiješ, protože přes to skoro nic nespustíš přes emulaci...
Je toho hodně.. a hlavně.. .cena? Mimo...
Tahle možnost bude hodně záviset na dostupnosti ovladačů těch grafických karet eGPU. U NVIDIA je to vcelku ložené, tam nejsou ani ovladače kompatibilní s METAL na Intel platformě, tzn. to fakticky chcíplo před 5 lety s uvedením macOS 10.13.
U AMD jsou METAL kompatibilní ovladače na Intel platformě, ale ne na AS.
Otázkou je, co s tímhle stavem udělá čerstvé uvedení AS Mac Pro s PCIe sloty. Jestli to AMD společně s Apple napíše pro tuhle platformu, nebo ne. Bude rozhodující potenciální velikost trhu pro non-apple grafiky na macOS vzhledem k práci a udržování celé věci.
Další aspekt věci je ten, že Apple tlačí 3rd party dodavatele hardware, aby teď psali ovladače, běžící v userspace a volající Driver Kit (framework, který řeší nízkoúrovňové části ovladače v jádře). Už teď je víceméně přechodová doba, a je jen otázkou času, až vyjde verze macOS, co ty původní kexty (kernel extension) zařízne úplně.
Nedovedu si úplně představit, jak s tímhle omezením bude někdo psát ovladač na grafickou kartu.
Samozřejmě tam může být i nějaká dohoda AMD-Apple, a Apple je jako doteď bude distribuovat coby součást macOS a bude tam na tohle výjimka a poběží to jako kext. Logicky Apple má tendenci podporovat primárně svůj vlastní hardware, nebo minimálně ten, který prodává jako option k jejich strojům.
Nikdy nerikej nikdy. Podle me to casem dokonverguje k podobnemu reseni jako MI300 resp. NV GRACE ... ze ty (nasledniky) M2 ULTRA budou tvorit jednotlive nody v multi-"socketovem" systemu, propojenem ekvivalentem k NVLINK / IF.
Takze to, co nejde skalovat on-chip, se bude resit fyzickou nasobnosti nodu. A zamozrejme to bude zapajeny jako 2-node a 4-node system, s adekvatni cenovkou. Zadna modularita ci otevrenost.
Po tomto názore
https://www.youtube.com/watch?v=4RJxUyRoYmo&t=672s
na Surface Book 2 by som si radšej žiaden Surface nekúpil. Ešte aj hovorí, že by ušetril, ak by si kúpil macbook :-)
Linux tam davat je uplny nesmysl, kdo chce linux, muze si koupit parallel nebo zdarma UTM
Smysl to mít pro někoho může. Sleduju příspěvky Hectora Martina z Asahi Linuxu a ten jednou psal, že Linux je v některých operacích na Apple Siliconu pomalu až řádově (u něčeho tam uváděl 7x) rychlejší než macOS. Nejenže má macOS některé utility v hodně starých verzích, ale obecně není na většinu úloh tak optimalizovaný jako Linux. Ve virtualizaci o velkou část toho výkonnostního benefitu přijdete. Pokud ten výkon je pro někoho důležitý, tak pro něj Linux může mít smysl.
Apple sam je FreeBSD
Apple nie je FreeBSD; niektore userland utility pochadzaju z FreeBSD, ale to je vsetko. Jobs neznasal GPL, tak tam dali BSD. Dodnes je to v pomerne historickych verziach.
brew resi kde co, jedine co tam neni je SW ala Remmina
Teraz tu budem za kacira, ale Microsoft Remote Desktop for Mac je lepsi ako Remmina. O nieco lepsie UX a o nieco menej otravnych bugov (a hlavne korektnu podporu HiDPI, ktoru Remmina dodnes nezvladla).
MacOS de fakto nema sifrovany HDD
Ma, Filevault.
Darkatbale umi vyuzivat GPU, jak Intel, tak NVIDIA, AMD-ATI nebrat, ty maji prd vykon v linuxu diky absenci funkcniho ovladace
AMD v darktable je uplne v pohode, vo fedore nainstalovat rocm-opencl a pojde to. (Je pravda, ze toto sa objavilo pocas f37 a predtym dlho roky opencl ovladac nebol; resp. bol, ale iba pre ubuntu a centos).
Apple nutne potrebuje desktop, kde jim na RAMu bude fungovat nejaka skutecna GPU ala Nvidia
Tento vlak uz odisiel, uz to maju optimalizovany na to, ze CPU a GPU zdielaju pamat a pristup je riadeny IOMMU. Navrat k PCIe by bol tazky. Okrem toho maju s Nvidiou historicky zle vztahy,, ze dokonca Nvidii ani driver nepodpisu.
kazdy vyvojar vi, ze mame ve 100% pritomnou GPU co umi presne tyhle instrukce a mouz na to ladit SW
Jedina rodina GPU, ktora umoznovala cielit na konkretne instrukcie GPU je ta od AMD, cez ROCm/HIP. Nvidia ma abstrakciu ptx, Apple umoznuje len svoje Kity a MSL.
Este v dobach NeXT-u Jobs pouzil gcc ako zaklad pre Objective-C. Naco samozrejme FSF ho vyzvala aby zverejnil zdrojove kody, lebo GPL... co so skripanim zubov urobil: zverejnil zdrojove kody kompilera, ale nie runtime kniznice Objective-C. Odvtedy GPL neznasal.
GPL programy sa samozrejme objavili v NeXT-e a neskor aj v OSX/macOS, kde nebola ina moznost, napr. bash (dnes je v macOS 13 historicka verzia 3.2), alebo samba (ktora po prechode na GPL3 dostala kopacky uplne a dnes ma Apple vlastnu implementaciu SMB).
Nie tak celkom; GPL 1 sice bola zverejnena vo februari 1989, NextStep 1.0 vysiel v septembri 1989. Obe nezacali svoju existenciu publikovanim verzie 1.0, presli nejakym vyvojom. Pre 1.0 GPL bola pouzita napr. aj na emacs, ale aj na gcc (prvy release v roku 1987).
Co sa tyka samotneho ObjC, wiki nam pise:
In 1988, NeXT licensed Objective-C from StepStone (the new name of PPI, the owner of the Objective-C trademark) and extended the GCC compiler to support Objective-C.
...
In order to circumvent the terms of the GPL, NeXT had originally intended to ship the Objective-C frontend separately, allowing the user to link it with GCC to produce the compiler executable. Though initially accepted by Richard M. Stallman, this plan was rejected after Stallman consulted with GNU's lawyers and NeXT agreed to make Objective-C part of GCC.[9]
Co sa tyka zverejnenia runtime nextu, to bolo az v casoch osx, ked Apple zacal program zverejnovania zdrojovych kodov na opensource.apple.com.