to je ale úplně něco jiného. Objednat letadlo lze, ale budeš mít stejný problém, musíš si vyjednat sloty na letištích, na překladišti, proclít to a zajistit odvozy z/na letiště.
Si asi neuvědomuješ o jaký objem zásilek se jedná? Např. Česká Škoda, odhadem mohou čekat třeba na 50 kontejnerů každý měsíc. Letadlo pojme cca 10 - 20 tun materiálu a to ještě ve speciálních kontejnerech (= musíš překládat, jsou menší než lodní). Doprava s rouškama byly řešena silou, stát měl daleko lepší páky si vyjednat letecké sloty v podstatě hned. Dnes jsou letiště a sklady na tajwanu plné a dělá se pořadník. Doprava letadlem těžkých zásilek vychází na obrovské peníze, myslím, že pro škodu je levnější zavřít na nějakou dobu než platit desítky či stovky milionů za dopravu několika komponent. Vždyť teď mají obstavených několik desítek tisíc aut, to je obrovský objem dílů.
Tyhle všechny procesní věci měli velcí dopravci pěkně dopředu alokované, kvůli covidu se ale celý řetězec zhroutil, řada společností zkrachovala, řada letišť byla zavřena, řada hraničních přechodů není průchodná, nikdo neví jaké doklady potřebuje a mění se to ze dne na den. Ti co mají kapacity je využívají pro svoje zboží (viz třeba ali), ti co si nic nezvládli dopředu vyjednat, řeší velký problém.