Já jsem četl, že problém u aut je ten, že používá technologicky dost staré chipy, které se běžně až tak moc nevyrábí. Proto se nemohou automobilky přetahovat o kapacitu s telefony a počítači, protože ty používají novější generace. Věřím že kdyby to bylo tak jednoduché jako přeplatit kapacitu používanou pro mobilní telefony, automobilky by to udělali. Ale to v tomto případě nejde.
Ty chipy nebudou nějak extra velké a těžké. I kdyby si měli objednat předražené DHL s doručením do týdne, vyjde to určitě levněji než nechat linky stát a vyrobená auta hromadit na parkovišti.
No ono i kdyby měl někdo letět do Číny s prázdným velkým kufrem, tak to vyjde levněji než zavřít fabriku a auta nechat stát na dešti. No pravda možná jej tam nebudou chtít pustit kvůli koronaviru, bude muset být očkována týden v karanténě, ale i tak by se to vyřešilo. Nějak to nechápu. Neb je to jen něčí nekompetence vybočit ze zavedených kolejí?
Těch chipů bude třeba paleta, to si těžko někdo dá do kufru. Ty chipy určitě nejsou pytlované, ale jsou třeba na platech nebo na páskách, aby si to mohli brát stroje. Takže hodně prostoru zaberou samotné obaly, jak už to ostatně dnes bývá.
A chipy jsou ti k ničemu, na ty auto nejezdí. Někdo je musí osadit do finálního modulu, a kdo ví, kde to se děje a kolik je tam další závislostí.
DHL doručí z tajwanu do týdne? Takže to, že teď čekáme třetí měsíc je kvůli sluneční erupci? :). DHL má zrovna s doručováním problémy, nejhorší je, že se to dozvíš až na cestě, když ti někde na hranicích stojí měsíc kamion nebo loď nedostane povolení či jsi máš kontejnery na letišti v přepravním skladu a nedostal jsi papír, že je můžeš naložit. Nejspíš kvůli covidu všude chybí lidí, řada společností, které řešili administrativu už umřely a nové zatím vznikají, všichni tápou a jsou narušeny dopravní řetězce.
Počítá se to na kontejnery, při letišní kontrole tě nenechají v kufru odvést čipy, musíš projít celním řízením a papírováním. Už jsi dlouho nepotřeboval něco takhle dovážet, že?
Naposledy jsem objednával Odroid z Honkongu před dvěma týdny. Trvalo to cca týden, jeden den proclení. Z Aliexpresu také chodí všechno jako obvykle.
Jaký je problém si objednat letadlo tak jak se to udělalo s dovozem roušek? Myslím že by nebyl ani zásadní problém si vyjednat nějaké urychlení třeba na vládní úrovni. Vyjde to mnohonásobně levněji než mít zavřenou fabriku. Je třeba to eskalovat, odhalit novinářům ty konkrétní nesmysly a papaláše co to zdržují. A ne tajnůstkařit s tím že nejsou chipi a tak se zavírá fabrika.
Kdybych chtěl čipi odvést v kufru, to nedovolí Číňani, nebo budou dělat krávu na Ruzyni? Jaký je problém proclít kufr součástek? Stejně se platí nulové clo a DPH si firma odečte ....
Pokud by byl problém u nás, klidně bych zavolal novináře na těch pár celníků natočí kvůli kterým stojí fabrika. Ať všichni vidí kvůli komu a proč se řítíme do krize. Je snad někde v zákoně napsáno, že je zakázáno dovážet čipi v kufru? Těžko. Jde jen o něčí pohodlnost a běžnou praxi.
Na mě to dělá dojem, že někdo prostě nechce opustit zavedené postupy a tak raději způsobí miliardové škody.
Chci říct, že v podstatě cokoli je levnější než nechat hnít auta na parkovišti a zavírat fabriku. A je třeba zkoušet i nevyzkoušené.
Pardon Odroid nebyl z Honkongu ale jižní Koree. Z Honkongu je PINE64, který jsem zatím neobjednal. Chyba je dle mého v tom, že nemůžete chipy kvůli kterým stojí fabrika dopravovat stejně jako krámy k vánocům. I když jste na to byli dříve zvyklí. Automobilky mají obrovskou mediální sílu, měli by se podělit to co přesně to brzdí. Už jen to kdyby jste zveřejnili jak DHL hrozně nespolehlivá a neschopná (a přitom drahá) by mohlo něco změnit. Pár papalášů by si stouplo ze židle a věci by se hnuly. Kdyby jste zveřejnili že zavíráte podnik, protože DPH neplní své smluvní závazky. Je zde docela šance, že by se to najednou pohlo.
19. 10. 2021, 11:37 editováno autorem komentáře
To ne. U malé zásilky jde o hov... . Třeba ale u Škody auto ale se udává, že má na svědomí cca 5% HDP ČR. Škodovka to ustojí, ale co ty hromady dodavatelů, když to bude stát dlouho? Ať se po Vánocích nedostaneme do stavu, že sice máme čipy, ale zkrachoval dodavatel pantů dveří, zrcátek, potahů, ... .
to je ale úplně něco jiného. Objednat letadlo lze, ale budeš mít stejný problém, musíš si vyjednat sloty na letištích, na překladišti, proclít to a zajistit odvozy z/na letiště.
Si asi neuvědomuješ o jaký objem zásilek se jedná? Např. Česká Škoda, odhadem mohou čekat třeba na 50 kontejnerů každý měsíc. Letadlo pojme cca 10 - 20 tun materiálu a to ještě ve speciálních kontejnerech (= musíš překládat, jsou menší než lodní). Doprava s rouškama byly řešena silou, stát měl daleko lepší páky si vyjednat letecké sloty v podstatě hned. Dnes jsou letiště a sklady na tajwanu plné a dělá se pořadník. Doprava letadlem těžkých zásilek vychází na obrovské peníze, myslím, že pro škodu je levnější zavřít na nějakou dobu než platit desítky či stovky milionů za dopravu několika komponent. Vždyť teď mají obstavených několik desítek tisíc aut, to je obrovský objem dílů.
Tyhle všechny procesní věci měli velcí dopravci pěkně dopředu alokované, kvůli covidu se ale celý řetězec zhroutil, řada společností zkrachovala, řada letišť byla zavřena, řada hraničních přechodů není průchodná, nikdo neví jaké doklady potřebuje a mění se to ze dne na den. Ti co mají kapacity je využívají pro svoje zboží (viz třeba ali), ti co si nic nezvládli dopředu vyjednat, řeší velký problém.
To jako potřeba 50 kontejnerů jen z Ásie aby se mohlo kompletovat 10 tisíc aut? To znamená že jeden kontejner uveze jen chipy pro cca 200 aut? Tedy jedna paleta až do stropu vystačí na cca 20 aut? (počítám deset europalet na malý kontejner) Nějak mi to nesedí, nebo jsou to více čínská auta než česká?
Kdyby se se státu vyčíslily celkové škody pro ekonomiku a trochu více se mediálně tlačilo, tak by se dalo zařídit ledacos. Možná by se někdo i za kompenzaci vzdal svých nasmlouvaných kapacit a cetky na vánoce měl s měsíčním spožděním. Ale patrně se nechce moc zveřejňovat co vše se udělalo špatně a kdo za to může a tak je jednodušší zavřít fabriku.
Jeden chip neváží ani gram. Kolik je jich potřeba do auta? Padesát? To je tam tolik obalů, které opravdu nejdou redukovat aby se vešly do jednoho letadla? Tady něco trochu nesedí.
Bohužel velké firmy dovedou být pěkně nepružné a teď na to docela doplácí.
Psal jsem, že čeká desítky tisíc aut (to je víc než deset tisíc) a že každý měsíc jen z tajwanu je na padesát kontejnerů, ne že je potřeba těch 50 kontejnerů pro ty stojící auta. Děláš si z toho vlastní argumenty, abys je mohl hned vyvrátit. Neznám ale přesná čísla, hlavně to objednávají jednotliví subdodavatelé sami.
trolíš nebo tomu opravdu vůbec nerozumíš? Viděl jsi nějaký "chip", kdž tvrdíš, že neváží ani gram? Viděl jsi jak vypadají balení z továren? Víš, že se to ještě musí osadit do desek a přidat komponenty, které se také musí dopravit?
Proces jaký si vybrala česká Škoda (vertikální integrace) je dost komplexní a složitý, celý se umí velice rychle zastavit. Malí výrobci na kapacity nedosáhnout skoro vůbec, ti nejmenší, kteří jedou kusovku to mají zase v pohodě. Ti obrovští vyrábí a jedou, jen se jim trochu přísun zpomalil. Je asi na samotné Škodě, aby vyhodnotila důvody a postarala se o jejich ošetření, teď můžeme být chytří, ale zabezpečit to dopředu je umění.
Jsem tak trochu z automotive, problem Skody Auto rozhodne neni v tom, ze by jim staly nekde v kontejneru nejake 'cipy'. Oni objednavaji hotove ridici jednotky od svych subdodavatelu. Netusim co presne vsechno jim chybi, ale je to spis o tom, ze jim nekdo neco "vetsiho" nedodal. Zajistit nahradu neni tak jednoduche, nejen kvuli cenam, ale i vyvoji, rizeni kvality, atd.
Rozhodne to neni o tom vyslat odnekud nekam nejake letadlo, ten problem bude mnohem horsi. Automobilky mimo jine dodnes fungovaly tak, ze tam najizdely kamiony a z dilu se hned stavela auta, just in time delivery. To se podle meho nazoru ted uplne rozpadlo.
Přesně tak, hodně firem v dodavatelském řetězci před námi i za námi teď houfně odhaluje tajemství zapomenutého umění "výroby na sklad" :-) a my nakupujeme kotouče součástek po paletách. I takové banality jako větší keramické kondenzátory si dnes musíme nakupovat na dlouho dopředu, protože "skladem u dodavatele" nás může potopit.
Ani u nich bych uplne nerekl ze je to ciste problem 'stoji v kontejneru'. Hlavne si nemyslim, ze nekde 'v kontejneru stoji cipy', to spis nekde stoji neco na vyrobu neceho potrebneho, takze to je treba 5. subdodavatel v rade apod.
Jinak ted resim vyrobu cca 5000ks nejake elektroniky a vsechny soucastky se vejdou do cca 10ti vetsich krabic. Ty 'cipy' nejsou az zase tak objemne :). Takze pro svych par set tisic obvodu ktere jim chybi by si dodavatel Skodovky mohl klidne naposilat zamestnance s prirucnimi kufriky letadlem. A clo taky vazne neni problem :).
Problem muze byt, kdyz na vyrobu neceho potrebuju nekolik velkych kontejneru specifickych chemikalii, a ty mi zablokuji treba v pristavu, protoze tam je COVID.
mhi: ano, problém s čipy je zástupný, nedaří se mít na jednom místě všechny součástky, osadit je a poslat k nám. PR to zkracuje, že "je problém s čipy", prakticky je rozbitý subdodavatelský řetězec a jedno letadlo s nákladem není řešení.
V ČR se minimum těch elektronický částí kompletuje, chodí to už z východu hotové v hromadě a to zajišťují subdodavatelé, do Škodovky se to veze jen složit jako lego. Vím právě o několika subdodavatelích, kteří řeší přepravu hotových výrobků, nemohu ale mluvit konkrétně, pro škodu auto pracuji.
Moderní škodovky jsou sbírka elektroniky, těch různých SoC, MCU tam je několik desítek, nemluvě o kabeláži, senzorech a dalších serepetičkách.
U elektronických součástek hodně záleží v jaké formě to dostaneš (sypané, na kotoučích, v paletkách atd.), mít to v krabici po pytlíkách je super, ale bude tě to stát dost práce při osazování. Objednat si kusovku z asii jakžtakž funguje, ale nechat si tam sestavit celou komponentu je teď rozbité, hází se vina na čipy, ale podle reportů např. z TSMC se výroba nezpomalila.
Ja bych rekl, ze se mozna pletes. Nevim jestli to Skoda umi, asi ano, ale ty kamerove moduly ("AI" vyhodnocovani obrazu) nejspis nebudou delane na 40nm :). Taky mam pocit, ze Infineon ma ted nejake nove TriCore pro automotive, ktere jsou taky uz celkem modernejsi. A muj tip, ze Freescale/NXP pokrocil i s PPC procesory na jemnejsi litografii.
ti subdodavatele, resp. o jake komponenty na kterych stoji ty nedodelky by mne zajimalo. Muzete treba prozradit cast partnumberu ? :) Klidne i do PM, necham si to pro sebe.
Ad posledni odstavec, prijde mi ze oba zijeme v jine realite. nedovedu si predstavit, ze by nam dodavatel dodal sypane obvody. Bezne se stava, ze treba prijdou plna baleni (traye ea 800pcs) a pak je to treba v 10ti trayich individualne, nekdy i po jednotkach nebo slabsich desitkach kusu (dovybrali jsme nekomu sklad). Ale sypane fakt ne.
Nazývat to "technologicky dost staré" je úplně mimo. V průmyslu, aerospace, automotive a podobných odvětvích se používá litografie s mnohem větším procesem (dnes typicky 90-200 nm pro logiku, 40 nm flash), protože na menších procesech jednoduše nejde dosáhnout požadované spolehlivosti (v prostředí s vysokou teplotou, EM rušením, atd).
Není to ale že by se čipy pro řídicí jednotky vyráběly na linkách z 90. let. Jsou to moderní stále vyvíjené procesy, jen mají větší tranzistory. Na wafer se jich díky tomu tolik nevejde, proto prohrávají v ekonomické bitvě s hustšími obvody, které mají daleko víc USD produktu na mm².