3D tisk je jistě velmi zajímavá technologie, a jako ukázka cesty vpřed je projekt takového vozu jistě podnětný. Nicméně tisknout non-stop tři měsíce, aby výsledkem byl půltunový(!) Velorex... To je zatím spíš vtip než reálná aplikace.
Navíc u velkoobjemové výroby identických dílů je 3D tisk dost nesmyslný. Injection moulding je daleko ekonomičtější, a těžko v tom očekávat nějakou výraznou změnu. Dalším problémem je materiál. Jako se bude to ABS chovat při mrazech a na slunci, jak se bude zhoršovat pevnost pod dlouhodobým vlivem počasí?
Na fóru majitelů Mercedesů si taky lidi stěžovali, že to rezne už v záruční době od tý doby, co přesunuli výrobu někam do Maďarska.
Když si koupíte helmu na motorku, tak vám taky prodavač řekne, že je to tak na dva roky, lepší na tři karbonová snad i na pět, už nevím přesně.
Trvanlivost bych tedy moc neřešil.
Jiná věc je cena. Vyrobit auto není tak drahý, dneska je nejdražší marketing, reklama a dealeři. V ceně auta platíte armádu lidí, kteří na tom neutáhli ani šroubek. Když to doma vytisknete (na samoreplikovací tiskárně), tak vás to vyjde levněji. Ráno spustíte tisk, půjdete do práce a až se večer vrátíte, bude hotovej blatník :D
Po víkendech to dáte dohromady a frčíte :D
Ad „Když to doma vytisknete (na samoreplikovací tiskárně), tak vás to vyjde levněji“
3D tisku fandím, ale obávám se, že tady to levněji nevyjde – spočítej si kolik stojí půl tuny ABS… Možná je v té váze započítaný i motor a další kovové díly, takže za plast to bude méně, ale i tak to bude celkem drahá sranda.
Na 3D tisku je největší legrace to, že nic po večerech nebudete muset montovat - https://www.youtube.com/watch?v=pQHnMj6dxj4
Naopak, do budoucna možná jediná cesta, jak vyrábět věci. Výroba čehokoliv je sama o šíleně neekologickou záležitostí a mrháním často neobnovitelných přírodních zdrojů. Nikdy nevíte přesně, kolik se toho vlastně prodá, musíte hradit velké náklady na distribuci (a spotřebovat při tom neadekvátní množství dalších zdrojů) atd. Až bude tato technologie dotažena, zcela jistě se zvýší i rychlost a sníží energetické nároky. Materiály pro tisk budou dost možná vyrobeny z recyklovaných plastů. A v době, kdy k tomu dojde, už se dost možná auta v podobě, jak je známe, nebudou vyrábět.
Mimochodem, vůbec bych se nedivil, kdyby celková energetická náročnost od výroby vozu klasickou cestou až po jeho dodávku zákazníkům několikanásobně nepřevýšila onen tříměsíční tisk. Jen to nebude tak vidět, protože jsou náklady rozloženy na více subjektů.
Klíčová je ta rychlost. Vzít formu a vstříknout do ní plast je velmi rychlé. Nechat něco tisknout 3D tiskárnu je naopak *mimořádně* dlouhý proces. A protože musí každá vrstva vychladnout před aplikací té následující, vidím v tom trochu zádrhel.
Energetická náročnost by se neměla řádově lišit, protože v obou případech potřebujete prostě přetavit spoustu plastu. Nicméně ohřívat plast elektrickou tryskou v hlavě tiskárny vs plynem v kotli :) nese dost odlišné náklady.
Odhad prodaného množství opravdu není problém. Kolik automobilů dnes výrobci nakonec vůbec neudají? :)
3D tisku se dočkáme minimálně zpočátku spíš tam kde je podstatnou výhodou možnost udělat každý kus jiný, a zároveň není omezením rychlost tisku a výše nákladů. Už dnes se vyrábějí "designové" protézy, kostní implantáty, a experimentálně dokonce žíly. Podle mě uvidíte dřív tištěná játra nebo ledviny, než masovou produkci automobilů.
http://www.ted.com/talks/scott_summit_beautiful_artificial_limbs.html
http://www.bbc.co.uk/news/technology-16907104
Pak je tu samozřejmě prototypování, různé dekorační předměty apod.
http://www.youtube.com/watch?v=qc9OtwDGZv4
>Vzít formu a vstříknout do ní plast je velmi rychlé. Nechat něco tisknout 3D tiskárnu je naopak *mimořádně* dlouhý proces. A protože musí každá vrstva vychladnout před aplikací té následující, vidím v tom trochu zádrhel.
On take asi bude rozdil v pevnosti kusu vyrobeneho injektazi a kusu lepeneho vrstvu po vrstve. Ostatne i u auta z dilu vyrobenych injektazi bych se bal, ze se mi rozlozi pod zadkem a radsi si ani prilis nepredstavuji chovani plastoveho auta pri nehode, zejmena pak treba za mrazu, kdy by trisky letaly az do vedlejsi ulice.