Toho AM vysílání je docela škoda. Minimálně v jednom odvětví pro něj není náhrada. Výhoda AM vysílání je/bylo to že se dal naladit i v letadle. V navigačním přístroji ADF šlo frekvenci ČRo naladit, zapnout identifikaci na audio panelu a poslouchat za letu vysílání. Krom samotného poslechu ještě pilotovi ukazovala šipka směr k vysílači. Byly to krásné zážitky, letět si v noci nad republikou a poslouchat si při tom rádio.
S novým rokem tato možnost končí a ČRo už poslouchat v letadle nepůjde. Ani FM, ani DAB se tam naladit nedá. S poslechem rádia se tak budeme muset rozloučit, stejně tak jako se zastarávajícím ADF samotným. Konec konců i všesměrové navigační majáky (NDB) které navigační signály pro ADF vysílají taky postupně mizí.
V těch menších letadlech do 3 km výšky bychom to asi bez problémů chytli, ale museli bychom použít běžné radio přijímače. Nedá se to ale přijímat na vestavěné radionavigační vybavení.
Tím že jak komunikace tak navigace musí fungovat i při velkých rychlostech a i v momentě kdy se obě stanice vzájemně pohybují, tak právě kvůli Doplerovu jevu nemůžeme v letectví běžně frekvenční modulaci používat. No a tím že ji běžně nepoužíváme, tak to ani přístroje na palubě neumí demodulovat. Takže by nám ani nepomohlo kdyby bylo ve vyšších výškách pokrytí.
Samozřejmě pokud bychom si na palubu vzali rádio, tak by to minimálně v tom malém letectví hrálo. Jen už to postrádá to kouzlo když jsem si to mohl naladit přímo na ADF a na audiopanelu jsem si to mohl zapnout do reproduktoru nebo rovnou do sluchátek. Nehledě na to že se to dalo naladit poměrně daleko.