Je potreba vzit na vedomi, ze Cisco neni matka Tereza, ale nadnarodni, komercni firma se svymi zajmy a motivacemi. A ty obecne - kdyz si odmyslim nekdy naprosto nesmyslne postoje a procesy, ktere postihuji temer vsechny korporaty , ty se dost casto krizi se zajmy spotrebitelu. A to bez ohledu na to, co firma oficialne komunikuje navenek v markentigove propagande. Marketingovy zvasty jsou jedna vec a realita prodeje a supportu, zajmu spolecnosti a jeji chovani v praxi je vec druha.
Byt obchod na urovni firem je neco trochu jineho, nez prodej mobilu a notasu za pultem, presto uz jsem zazil pripady, kdy manageri jen bezradne krcili rameny nad obchodem ktery sice probehl, ale uplne nedopadl podle puvodnich planu...
Proto mi to urcity smysl dava. Proc podporovat beh starych zarizeni, kdyz jim muzu takhle vnutit koupi dalsiho draheho zarizeni. A zrovna na firmu se da v tomto ohledu docela dobre tlacit/pusobit aby nakonec ty prachy "ve svem vlastnim zajmu vysolila". Tech co nepodlehnou a pujdou jinou cestou bude celkem malo.
A to me oklikou privadi k nedavno diskutovanym zasahum ze strany EU ohledne zivotnosti a supportu. Dava mi to zase o neco vetsi smysl.
Klidně mohou zpoplatnit další updaty. Tak mohou vydělávat, aniž by museli něco vyrábět a spotřebitelé zahazovat.
Výměna síťového zařízení nekončí jen koupí nového, neboť se musí udělat odstávka něčeho, někdo tam musí dojet, fyzicky to vyměnit, nakonfigurovat, otestovat, zlikvidovat a odepsat starý HW. Podstupovat tohle kvůli něčemu, co lze vyřešit updatem SW na dálku, je šílenost.
Pokud to mate na hromade pobocek muze se vam / ciscu vyplatit si zaplatit extended support. Tedy pokud by ho nabizeli.
Uz vicekrat mne takhle ze zalohy prekvapil byvaly kolega/ stary projekt. Hele co delas? Nechces delat tohle? Zakaznik nam zaplatil silene mega abychom to podporovali.
Vetsinou si reknu hodne nechutny nerealny penize abych nemusel - je to silena archeologie. Bohuzel uz 2x mi presto ty penize schvalili.
Souhlasim. Naprosto. Jenze tvoje problemy s nasazenim noveho produktu realne nemusi vyrobce zajimat, pokud ho k tomu nekdo neprinuti.
A co ho tedy zajima? Zisk. Hlavne zisk. A co je pak pro vyrobce lepsi? Ziskat (nadnesene) par susnu z updatu na stara zarizeni, nebo poradne si nechat zaplatit novy zarizeni, kdyz se tu ta moznost primo nabizi? Podle me, jak znam korporatni mozky, je odpoved jasna, a jako bonus to jeste zajistuje odbyt pro nove produkty.
A kdo ho k tomu tedy prinuti? No bud moznost, ze svuj byznys presunes ke konkurenci, nebo nekdo, kdo muze mit na nej nejaky paky. Konkurence, ktera by stala z hlediska firemniho nasazeni za rec, Cisco zas tolik nema. A takovych, kteri by na nej mohli ucinne zatlacit, taky moc neni - osobne vidim maximalne tak stat nebo EU.
Zavislost na omezenych zdrojich a dodavatelych, je vzdycky spatna, a je jedno jestli jde o byznys, stat, nebo domacnost.
Jenze mohou si to dovolit i za cenu ztraty zakaznika?
Protoze spousta zarizeni je embedded. Takove ty mista jako vodarny, vymenikove stanice tepla, male vodni/solarni/vetrne elektrarny, precerpavani splasku a podobne az po aplikace jako je dalkovy dozor nad kamionem. A tech je strasne moc. A vynucena obnova takto po cele republice, pripadne po celem svete roztahaneho HW stoji spoustu penez. Typicky radove vic, nez je cena toho noveho HW.
Takze poptavka po nekom, kdo nabidne delsi podporu tu je. A kdyz ji nekdo uspokoji, Cisco neproda.