V roce 2017 umělá inteligence od Google AlphaGo porazila v Go nejlepšího hráče světa. Od té doby se myslelo, že podobně jako už dříve v šachu bude prostě umělá inteligence lepší než člověk.
Nicméně americký hráč Kellin Pelrine (má úroveň o jednu menší, než nejlepší americký amatér) porazil program KataGo 14× z 15 zápasů. AlphaGo není veřejně dostupný, ale KataGo je open source a měl by být srovnatelně dobrý.
Samozřejmě v tom byl háček, kalifornská firma FAIR AI udělala program, který s KataGo sehrál milión partií a našel slabinu v algoritmu KataGo. Tu pak Keelin již sám bez pomoci počítače uplatnil a program porazil. Slabina KataGo a zřejmě i dalších programů je, že se nechají snadno obklíčit, pokud odvádíte pozornost i na jiné části hrací desky. Tato taktika ani na průměrné lidské hráče nezabírá, snadno odhalí váš záměr.
Patrně umělá inteligence nebyla na tyto „začátečnické“ finty trénovaná a proto proti nim nemá obranu. Toto bude obecnější problém pro AI, která je natrénovaná na určité situace, ale pravděpodobně selže v situacích dostatečně odlišných.
Podobně se podařilo obehrát i další open source program Leela Zero. Více detailů v článku (pdf). Autor KataGo o problému ví a bude to patrně nějak řešit.
(zdroj: engadget)