>> "Polopaticky napsáno to je všude."
Polopaticky je všude napsána tato věta. Která, kdybych ji polopaticky aplikoval, tak znamená, že DP mám posílat finančáku z obou schránek, protože ani jedna z nich mne neautorizuje pro "obě role", v kterých vystupuji, když podávám DP.
Když pošlu cokoli ze schránky PFO, co se netýká živnosti a má jít ze schránky FO, tak jde o neúčinné nebo neplatné (teď z hlavy nevím, která možnost platí) podání. To, že se to u DP chová jinak, je evidentně výjimka.
Polopatické vysvětlení, které u nejběžnější činnosti potřebuje výjimku (kterou navíc už nikdo neuvádí), zas tak polopatické není....
>> "Nevím, proč by daňové přiznání mělo jít posílat jen z datové schránky fyzické osoby...."
Protože podnikající fyzická osoba (alespoň v podání zákona o DS), to je něco jako "firma". Tedy nemá co autorizovat např. fakt, kolik vydělala fyzická osoba - "majitel té firmy". Naopak aspoň trochu logiku dává, že majitel firmy přiznává své příjmy, mj. mezi tím i příjmy ze "svých firem".
"když je to podání společné za živnost i za soukromou osobu. "
Ano - píšete to přesně. Jde o SPOLEČNÉ podání, takže by mělo být z logiky věci autorizováno oběma "společníky". Stát tu evidentně akceptuje zastupitelnost jedné mé "role" druhou. Stejná zastupitelnost u jiných podání (když pošlu "občanskou" záležitost z DS PFO nebo naopak) ovšem nefunguje...
>> " je to problém daňové správy, ne datových schránek."
Tady bych si dovolil silně nesouhlasit, IMHO to je to problém datových schránek, a to konkrétně toho, že DS zavádějí samostatnou identitu PFO. Protože tato distinkce identit nemá oporu v žádném z ostatních zákonů a tak vzniká nekonzistence a z ní jednak výše uvedené problémy, které mají jeden společný
jmenovatel: Jakýkoli můj akt "fyzické osoby" ohledně mého podnikání je právně platný. Není tedy jediný důvod, proč by takový akt vyjádřený pomocí DS FO být právně platný neměl.
Zákony (až na ten o DS) žádnou samostatnou entitu "podnikající fyzická osoba" nezná (zná jen zápis osoby do živnostenského rejstříku, tím ale nevzniká nová osoba, stejně jako nevznikne nová právnická osoba, když se do stejného rejstříku zapíše např. s.r.o.). Podnikající fyzická osoba je pořád ta jedna a samá fyzická osoba, identická s tou, která např. uzavírá manželství nebo kupuje byt.
Pokud tedy způsob autorizace této osoby pro jedno podání je z hlediska státu dostatečný (např. podání žádosti na katastr), není důvod, proč by měl stát podání ověřené stejnou autorizací v jiném (podnikatelském) případě neuznávat.
PS: A že nejde jen o teoretizování je vidět např. na následujícím příkladu. Zruším živnost. V tu chvíli nejsem podnikající fyzická osoba a ztrácím tedy dle zákona (§11 300/2008 ods 2) právo se přihlásit do své DS PFO.
Ovšem jaksi výkaz pro zdravotní pojišťovnu a sociálku jsem furt povinen poslat. Akorát už nemám odkud. Nebo najednou to stejné "podnikatelské podání" poslat ze své "nepodnikatelské" DS mohu? Na základě jakého zákona je najednou takové podání platné, když předtím nebylo? A jak to má má účetní udělat?
Stejnětak např. po zrušení živnosti ztratím přístup do své DS ohledně korespondece se správou sociálního zabezpečení. Ačkoli to jsou data, která jsou pro mne podstatná i nadále (např. pro prokázání výše důchodu).
Atd....