Tohle je tady po každé, DOS je skvělý OS nechceme změnu, Windows 95 je skvělý OS nechceme změnu, vybírání hotovosti na pobočkách je skvělé, nechceme změnu, koňský povoz je skvělý nechceme změnu.
Provází to lidstvo od nepaměti, pohledem nazpět to zní až absurdně, že výrobci svíček budou protestovat proti elektrifikaci.
Pro mě za mě ať to stát lidem posílá klidně dopisem na holubovi, ale když ten doporučený dopis stojí 60 Kč, tak ať si to lidi zaplatí, když jim to přijde takový komfort, který pro ně má tu hodnotu.
Každý si taky musel chodit vybírat každou stokorunu na přepážku banky, do doby než ten poplatek za výběr byl 100 Kč, a dneska se nikdo nebaví o tom, že by bankomaty byly zbytečné, úplně stejný případ.
Osobně mi tento populistický (jinak se to nazvat nedá) přístup vlády vadí. A když tu čtu o ajťácích co nemají datovou schránku, do firmy bych si je fakt nenajal, ani kdyby dělali za deset korun na hodinu.
Hlavně u ajťáků mi to přijde úsměvné. To je jak, kdyby fitness trenér říkal, že má rád jídlo a měl 30 kg nadváhu a zastával se obézních, že to jsou chudinky, kterým jen chutná. Přesně co bych si myslel o takovém trenérovi si myslím o zdejších ajťácích, co nemají datové schránky.
Zkuste se podivat na to z druhe strany - ty stovky miliard korun za ruzne IT systemy rozpocitano na jednotlive zpravy pro DS - at si kazdy tech 800 za zpravu v DS zaplati… takhle uvazovat ale nelze. Souhlasim, ze zustavat u konskeho povozu a fyzicke posty muze byt pro nekoho nesmysl, ale stat ma byt tady pro sve obcany a ne naopak. Vite, ze treba tady ve statech jsou lidi co chteji vyplatu jenom hotove a stat to respektuje? Vite, ze tady zadnou datovou schranku pro komunikaci se statem nepotrebujete? Proc to delat jednoduse, kdyz se na tom muzou nabalit stovky spriznenych firem politiku…
Za posledních 10 let jsem s úřadama komunikoval 4× - obnova pasu, obnova občanky, obnova řidičáku a přepis auta.
Jak by mi s tím datová schránka pomohla? A kolikrát víc času bys ztrávil její pravidlenou kontrolou, než kolik jsem strávil tím, že jsem došel na úřad? I kdyby mi kontrola DS zabrala minutu týdně, tak pořád to je víc, než mi za těch 10 let zabralo chození po úřadech.
Klidně si mne nezaměstnej, ale proč bych se měl cpát do nesmyslu, kterej mi v ničem neprospěje a akorát mi může uškodit?
17. 10. 2022, 23:38 editováno autorem komentáře
Problém je v tom, že u emailu už doručení nikdo negarantuje, takže vám sice dorazí zpráva do DS, odejde notifikace, ale k jejímu doručení už z mnoha důvodů dojít nemusí. Vy se tak o zprávě v DS nikdy nedozvíte. Pochopitelně se může úplně stejně stejně ztratit lístek o uložení doporučeného dopisu na poště, a i následný dopis po vložení do schránky. Elektronický systém má ale tu nevýhodu, že ztrácení informací je zcela automatické a tiché. Stačí, když to po cestě sežere nějaký antispam.
V místech s špatným mobilním pokrytím se nelze spoléhat ani na SMS notifikace. Dneska všude chtějí MFA přes telefon, ale co mám dělat, když prostě nemám doma signál?
Pošťačka se dostane všude. Ať žijou moderní technologie!
Normální člověk má zapnuté notifikace emailem a v telefonu aplikaci Datovka s push notifikacemi. Vedu bohužel značné množství soudů a správních řízení, dokumenty do datovky mi chodí několikrát za měsíc a nikdy s tím nebyl žádný problém. Na rozdíl od pošty, která dopis několikrát nedoručila, případně soud prohodil účastníky řízení a poslal jim dopisy pro protistranu nebo uvedl špatně datum narození a pošta dopis nepředala.
Btw, jak píšeš komentáře na Roota, když nemáš signál?
Datovka má samozřejmě smysl, pokud člověk komunikuje se státem.často. Ale obávám se, že běžný občan dostane obálku s pruhem jednou za několik let. Mně dorazí jen dva dopisy do roka - od magistrátu, poplatek za popelnice a za psa, obojí "bez pruhu".
Instalovat kvůli tomu nějaký software na počítač je neefektivní - ten reinstaluji častěji, než mi ty dopisy chodí. To samé platí pro mobil - obávám se, že by mi systém tu aplikaci deaktivoval jako nepoužívanou. Nechat běžet aplikaci "jen tak" je zbytečné plýtvání kapacitou baterky. A opravdu nevím, jak bych reagoval, kdyby mi přišlo oznámení, že do datové schránky něco dorazilo - po roce. To bych ani nevěděl přihlašovací údaje.
BTW: ani já nemám signál (ani mobilní telefon, natož "chytrý"), přesto můžu psát do diskusí na rootu - na to mi stačí připojení k internetu; stejně, jako na volání (Skype), což ještě jistí "pevná linka".
V rámci obecné diskuse nejde o nás pár lidí bez signálu, ale spíš o tu většinu, která má (chytrý) mobilní telefon a používá ho. Problém ale je, že o tom jak ho používá má (nejen) stát představy poněkud neodpovídající realitě.
Mlčky se předpokládá, že uživatel chytrého mobilu používá jedno výhradní zařízení, s jedním mobilním číslem, jedním e-mailem, jedním profilem, pravidelně aktualizované, s nainstalovanými všemi aplikacemi, které po nich chcete, s v podstatě neomezeným datovým limitem (mobilní data či wi-fi), mnohokrát denně si kontroluje zprávy, má poměrně pokročilé znalosti ohledně elektronických podpisů a stále nabitou baterku. A navíc se od toho odvozuje (případná) povinnost používat datovou schránku, což je z mobilu (či tabletu) minimálně velmi nepohodlné.
Pokud se trochu rozhlédnete po okolí, zjistíte, že drtivá většina uživatelů mobilů v podstatě vůbec té technice nerozumí. Používají své oblíbené aplikace, ale pokud se stane cokoliv nečekaného, jsou v koncích.
Bankovnictví se na mobilech ujalo až ve chvíli, kdy veškeré nutné kroky zjednodušilo až na úplné minimum. Tisíce lidí to používají, aniž by se starali, co a jak musí fungovat - a když to nefunguje, zavolají na linku technické podpory.
Už jen používání datové schránky vyžaduje určité znalosti - technické, ale také třeba znalost používaných pojmů. A když něco nefunguje, nemáte žádnou infolinku, kde by vás navedli krok za krokem. Když po roce od aktivace konečně přijde nějaká zpráva, nebudou vědět, jak se přihlásit. Nebudou umět tu zprávu stáhnout a přečíst.
Pokud datovou schránku nepotřebujete několikrát měsíčně, neměli byste ji používat vůbec.
Ale internet je přece i tam, kde není mobilní signál. To je právě ten chybný předpoklad, že když chci používat nějakou online službu, tak jsem zároveň schopný se ověřovat přes telefon.
Zprávy nechodí, nebo jen někdy v jedné místnosti, podle počasí. Volající se kolikrát nedovolá. Volat můžu přes VOIP, ale ty SMS přes to asi nejdou.
A pro používání mobilní aplikace musíte mít telefon na jedné ze dvou podporovaných platforem. A instalovat si do telefonu aplikaci, kterou potřebuju jednou za rok, respektive "kdyby náhodou"? Jak se vůbec v telefonu přihlašuje do datovky? e-občanku do telefonu nestrčím a ani desktopová verze datovky přihlášení e-občankou neumí.
Na úřední poštu a volební lístky mi stačí orezlá schránka na plotě. Nic jiného na vesnici stejně do schránek nechodí.
btw, DS mám dobrovolně už roky. Chodí leda spam od ČP, roční výpis z ROB a jednou přišla pokuta za rychlost. Ale nutit je někomu na samotě u lesa?
Když jdu ven, tak jdu dělat jiné věci, než řešit notifikace na telefonu, ten zůstává doma na stole. Naopak, jsem rád, že venku do žádného "křápu" čučet nemusím.
Ano, dům je kamenný, o odstínění se stará okolní terén.
Nemám potřebu pořád čučet do telefonu jako někteří, a 3x denně s maminkou si taky nevolám. Telefon je především můj služebník - když já něco chci, nikoli já jeho otrok - běžek k němu při každé notifikaci.
Ano, taky máme kamenný dům. Kde telefon necháváte je ale váš problém a pokud ho nejste ochoten vzít jednou za pár dní někam, kde je signál (obvykle tak metr od okna nebo dva metry za dveře), pak mi dost uchází, k čemu ho vlastně máte.
Fakt nepotřebujete někam třikrát denně čučet. Dokonce ani ne třikrát týdně. To jsou jen a jen vaše výmluvy.
Mailem mi z úřadů píší dost běžně. Vlastně kdykoliv se nechtěji patlat s oficiálním dokumentem. DS jsou vhodné hlavně k tomu, že mohu bez papírování úřadu odeslat autorizovanou zprávu. Pochopitelně platí i naopak.
Rozhodně ale nevznikly kvůli tomu, že by si lidé stěžovali, že e-mail je nespolehlivý. Ten je prostě jen nezaručenou službou a tak vznikly DS jako služba ze zákona zaručená. To je celé.
Takže klidně si "kontrolutje" datovou schránku třeba obden. Váš čas, váš problém. Jen si pak nestěžujte. Je to totiž jen pseudoproblém, který reálně prakticky neexistuje.