Chyba. Popud je cílem elektronizace státní agendy, měla by být zřízena datová schránka nejen těm co se přihlásí přes Identitu Občana, ale také všem co nově dosáhnou plnoletosti. Bez možnosti zrušení - papírová agenda má být dočasnou alternativou pouze pro IT negramotné důchodce, a časem by měla být zcela opuštěna.
Takže lidé budou povinně jezdit X krát za měsíc někam jezdit kontrolovat jejich DS, protože doma nemají počítač/internet?
Počítačově negramotní lidé tu navíc budou stále.
Já bych to udělal tak, že napřed to pošlu do DS, a když si to tam člověk do X dnů nepřečte, pošle se normálně papír. Kdo má zájem o elektornickou komunikaci tu možnost dostatne, a zbytku přijde papír.
Cílem nemá být elektronizace státní agendy. Cílem má být to, aby stát poskytoval občanům dobré služby. Což zahrnuje i to, aby je poskytoval způsobem, který občané preferují. A upřímně – když se elektronizace nedělá vyloženě špatně, všichni IT gramotní lidé by jí preferovali, protože je to pro ně podstatné usnadnění. Takže to, že se to musí lidem tlačit silou, je především vizitka české veřejné správy.
To platí v ideálním světě. V reálném světě lidé používají to na co jsou zvyklí a lepší možnost nevidí/nevnímají. Třeba můj otec, když jde do obchodu, tak prostě půjde k normální kase vystát si frontu. Že by šel k samoobslužné, kde to je bez čekání, to ho ani nenapadne, prostě to vůbec nevnímá jako alternativu, protože on tomu nerozumí a určitě by to neuměl/nezvládl (ačkoli ve skutečnosti u samoobslužné kasy v životě nebyl). Člověk mu může říkat, že to je dělané tak, aby se tam zvládl odbavit i retardovaný šimpanz, ale ne, je to marný, je to marný, je to marný...
Ale to, že to neumí používat, je pro něj reálná a dost podstatná nevýhoda té technologie. A alternativou tím pádem pro něj opravdu není. Navíc samoobslužné pokladny mají spousty problémů i pro ty, kteří je znají. Třeba samoobslužné pokladny v Tesco Express nebo jejich Scan&Shop, to je opravdu jen pro skalní fanoušky všeho moderního a zapřísáhlé introverty v jednom, nikdo normální to nemůže dobrovolně používat.
Zrovna elektronická komunikace se státem je v tomhle podstatně jiná. Když se udělá správně, jedinou její reálnou nevýhodou může být to „neznám to“. Přitom datové schránky mají povinně všechny firmy – právnické osoby, takže spousta lidí už měla možnost si je vyzkoušet. Proč ti už dávno nemají i svou osobní schránku a nepřesvědčují všechny své známé, jak je to super a jak jim to usnadnilo život?
A stát opravdu nemá být ten, který tlačí občany do novinek. Má jim je nabídnout, ale ne jim je nutit. Stát naopak je a má být stabilní, konzervativní, naopak bych čekal, že bude podporovat papír ještě v době, kdy už ho bude používat jenom pět posledních veteránů.
Ale i na neochotu se něco nového naučit má občan právo. Dokud takových lidí není jen hrstka, že by jejich podpora byla neúměrně drahá, má jim stát umožnit používat služby způsobem, jakým oni chtějí. Prostě různí lidé mají různé hendikepy – někdo nemůže chodit, někdo nevidí, někdo se nechce učit nové věci – a stát by měl v rámci možností vycházet vstříc všem.
Říkáte, že nenormální je každý, kdo si nemyslí to, co vy?
Ne.
Mám pro vás jednu nevyžádanou radu. Když se opakovaně ukazuje, že něčemu nerozumíte, snažte se v tom vzdělat. Jedině tak se někam posunete. Když se pořád jenom snažíte shazovat ty, kdo na nepřesnosti ve vašich vyjádřeních upozorňují, sám se nikam neposunete a jenom vypadáte hloupě.
Bohužel je rozdíl, ve kterém obchodě k samoobslužné pokladně jdete. Pokud mě někde implicitně považují za zloděje ("vložte zboží do taškové zóny" a podobné chuťovky), jdu radši přes normální pokladnu.
Zajímavé, že v normálním malém Albertu to jde i jinak, jdu s jedním kusem věci, pípnu, dám do kapsy, pípnu mobilem a jdu. Plus úsměv na paní prodavačku.
Ano, implicitně považují za zloděje. Ta váha nedělá jenom to, že by kontrolovala. Ona také řve pokaždé, když se jí něco nelíbí – což je v 90 % případů chyba váhy, v dalších 9 % případů chyba uspořádání té pokladny. Jednou jsem zažil případ, kdy jsem udělal chybu já a ta váha to odhalila – jenže pokladní to bez jakékoli kontroly odmáčkla, protože je zvyklá, že tam ty váhy vřeští bezdůvodně pořád. Že to byla opravdu moje chyba jsem zjistil až doma, když jsem se díval na účtenku a zjistil jsem, že 20 gramů rajčat jsem opravdu nekoupil. A vlastně ano to nebyla moje chyba, ale chyba toho, jak je ta pokladna uspořádaná.
Zajímavé je, že v některých obchodech to jde i bez té kontrolní váhy. Prostě jsem markoval zboží a rovnou ho cpal do batohu. Tam si totiž nemysleli, že každý zákazník je potenciální zloděj.
Co clovek bez penez ktery pocitac nema, nema ani smartphone? Nebude moct komunikovat se statem? Pro jistotu ho rovnou zavreme, protoze dle fikce doruceni nereaguje na nic od statu… Nic ve zlym, ale proc to nemuze fungovat jako jinde ve svete? Obcan ma mit moznost komunikovat se statem digitalne, nema to byt povinnost. Naopak statni organy by navzajem meli komunikovat jenom elektronicky.
Elektronizace má být především na straně státu. Mně je jedno, jestli to podávám elektronicky nebo papírově. Mně vadí, že pořád musí podávat dokola to stejné. Pokud stát ode mne nějakou informaci dostal, tak už s tím nemá znovu otravovat. A tohle se zavedením DS nevyřeší.
Jina DS jsou naprosto špatně z hlediska státních zakázek - jeden provozovatel bez výběrového řízení, občan nemá možnost volby.