Před časem jsem kdesi četl zprávičku, že se uvažuje, že po jakési registraci kamsi, by se datová schránka vytvořila dané osobě automaticky aniž by ji aktivně chtěl. Bohužel se mi to teď nepodařilo dohledat. Nemá o tom někdo více znalý problematiky nějaké info? Protože tohle mě právě napadlo jako jeden možný důvod nárůstu. Ale možná jen hledám něco co není a opravdu za to může lockdown...
Automaticky se datová schránka aktivuje těm, kteří si vytvoří eIdentitu, ale až od ledna 2023, takže toto za nárůstem určitě není.
Jinak pořád se mluví o digitalizaci veřejné správy, jak v tom zaostáváme, ale máme tady věc, která opravdu podstatně zjednodušuje komunikaci s úřady, ale za ty roky si ji aktivovalo tak 5 % občanů, kteří můžou. Přijde mi, že ten egovernment jako společnost vlastně ani moc nechceme.
A proč to konvertovat? Abyste to konvertoval, tak ten dokument musí být elektronicky podepsaný, často je i s časovým razítkem. Stačí si někde uložit digitálně a ten dokument je platný po dobu platnosti certifikátu, s časovým razítkem ještě déle. Jasně, pokud ten dokument potřebujete mít ověřitelný i za 20 let, tak vám ani časové razítko nepomůže, ale kolik člověku takových dokumentů chodí? Mně naprosté minimum.
21. 7. 2021, 13:26 editováno autorem komentáře
Přijde mi, že se tu míchají dohromady dva problémy. Jeden je archivace zpráv v datových schránkách. Ta je bezplatně opravdu jen několik měsíců (když se člověk připojí k DS z Portálu občana, tak ji tam má časově neomezenou do velikosti 1 GB). Lidi to ale často zaměňují s ověřitelností dokumentů. Tu vám ale archivace v DS nezajistí. V momentě, kdy z DS dokument vyexportujete, jakákoliv ověřitelnost končí. Ověřitelnost zajišťuje elektronický podpis a ten úředníci přikládají k drtivé většině dokumentů, které vám datovkou posílají. A ten dokument je potom ověřitelný, ať je uložený kdekoliv.
Problém je, že stát neřeší, jak tu službu udělat pro občany použitelnou a užitečnou. Služba je nastavená tak, že si člověk může naběhnout.
Těch problémů je víc, ale např.:
- proč fyzické osoby nemají datový trezor zdarma pro určitý počet zpráv?
Pokud těch zpráv není moc co člověk opravdu chce archivovat, tak by mohlo stačit i těch 20 zpráv. A vše by se samo udržovalo i s razítkama.
- proč stojí konverze jedné strany 30Kč? Proč to není za nějakou rozumnou/nákladovou cenu?
- proč není rozhraní pro třetí strany podporující eIdentitu a přerazitkování starých zpráv? např. Datovka od CZ.NIC je tímto dost limitovaná.
Mě to přijde, že cílem je nechat Poštu "vydělat" a občana obrat.
Nedávno mi došel dvou stránkový dopis od jednoho z úřadů. Cena na obálce 62 Kč (+ náklady na tisk apod.). Dostanu papír a můžu to archivovat.
Pokud mám DS a budu chtít dokument uchovat, musím ručně řešit archivaci, pro jistotu přerazítkovávat a nebo za 60 Kč na poště zkonvertovat.
To mi opravdu nepřijde jako přívětivá služba.
A místo aby stát toto řešil, tak jediné co umí je to v nutit lidem od roku 2023.
Ověřitelnost zajišťuje elektronický podpis a ten úředníci přikládají k drtivé většině dokumentů, které vám datovkou posílají.
Pokud tím dokumentem úřad jedná (je to například rozhodnutí), musí být podepsán kvalifikovaným podpisem vytvořeným kvalifikovaným prostředkem a musí být opatřen kvalifikovaným časovým razítkem.
Jenze, pokud se nepletu a pokud to neopravili, tak Portal obcana mi tu zpravu precte aniz bych ji cetl ja a to je docela zasadni problem.
Myslel jsem si, ze diky Datovce v pohode z domu vyridim napr. zmenu v katastru. Ale je to nemozne pokud nemate aspon dve vysoke skoly, z nichz jedna musi byt prava nebo nejaka zkusenost ve statni zprave. Tech cizich termitu je tam tolik, ze normalni clovek nemuze mit sanci se v tom zorientovat - podepsany dokument, casove razitko, konverze atd.
A taky uz jen protoze mi z DS davno zmizel rozsudek o rozvodu, takze ten mam doma jen na papire s overenym podpisem(coz jsem si "diky" datovce musel zaplatit!) a "pochopitelne" nestaci to naskenovat - potrebujou original (stejne jako u dalsich dokumentu).
Takze datovka super skrz financak a OSSZ, ale tim to konci a je spis na obtiz. Mesto posila vyzvu k platbe za odpady postou, zelena karta mi chodi postou...
Jenze, pokud se nepletu a pokud to neopravili, tak Portal obcana mi tu zpravu precte aniz bych ji cetl ja a to je docela zasadni problem.
To nejde opravit, to je vlastnost. Jakmile někdo přes API přečte datovou zprávu, musí být považována za přečtenou (protože ISDS neví, co s tou zprávou aplikace dělá). A Portál občana vůči ISDS funguje jako jakákoli jiná aplikace.
Prakticky všechny. Stavba, dědictví, majetková rozhodnutí. Fakt nechápu kdo by to chtěl scratchovat.
Mám zkušenost že lidi a úřady vrtaji do některých věcí i 30 let poté. Rozuměj soudit se, rozporu at.
Já si ani nepamatuji věci 5 let zpatky natož abych to dával s právnickou omáčkou.
Úředníci při první příležitosti písemnosti ztratí nebo založí. Nevyloučil nic když nemáš papír.
21. 7. 2021, 15:28 editováno autorem komentáře
Prakticky všechny. Stavba, dědictví, majetková rozhodnutí. Fakt nechápu kdo by to chtěl scratchovat.
Jmenujete věci, s kterými se člověk setká jednou za čas. My jsme teď prošli celým stavebním řízením. Ty podstatné dokumenty se stejně dělají papírově, ale díky DS jsme všechny ty informační zprávy o průběhu řízení dostávali pohodlně a hned. Dědickým řízením jsem nedávno taky procházel. Není problém se s notářem domluvit na papírových dokumentech, pokud to člověk potřebuje.
Mám datovou schránku asi 6 let a za tu dobu jsem do papírové podoby konvertoval jedno rozhodnutí soudu a to ještě spíš z pohodlnosti, než že by to bylo vyloženě nutné. To rozhodnutí stejně nebude relevantní, až časové razítko vyprší.
Každý to má samozřejmě jinak, ale přijde mi, že lidi se odmítáním DS s tím, že je to komplikovanější pro 10 % dokumentů, připravují o výrazně jednodušší a rychlejší komunikaci u těch zbylých 90 %.
Stavbu už jsem řešil 5x. - dům, oprava chaty, stavba zahradní kulnicky s nekolika projekty, stavba pergoly, parkovací stání, moječerná stavba kulnicky na naradi s pokutou až 500t Kč..., pozarni schvalovacky akumulatorovny/solary v pristavbe a projekt, sousedova černá stavba detskeho domecku z obi( mne nevadila, stavebnimu uradu ano a musi mne obeslat), parkoviště pro kamiony atd. Majetkové dohady s KV magistrátem a lesy CR už se táhnou 10 let s hromadou psani. S obcí o chranickach a spolupráci s ISP si píši z pozice občana taky pres datovku.
Téměř pořád něco chodí z letiště Praha a jelikož mám jako sousedy několik logistických hal, každé uprdnuti mne jako souseda pisi. Datovka se celkem toci.
22. 7. 2021, 15:37 editováno autorem komentáře
Přijde mi, že ten egovernment jako společnost vlastně ani moc nechceme.
Podle mého názoru je to spíše nedostatkem osvěty.
Pokud bych tady na root.cz nečetl článek o Idem Key a že to dobře funguje se službou mojeID, nezjistil bych pak jak jednoduché je si nechat DS zřídit.
A to jsem již řadu let správcem několika DS pro různé právnické subjekty. Žil jsem v domění, že DS je přednostně pro ně a pro fyzické osoby je spíše komplikací. Hodně jsem se pletl.
Přijde mi, že ten egovernment jako společnost vlastně ani moc nechceme.
Velký problém je v tom, že ani lidé, ani úřady neumějí rozlišovat míru vyžadovaného ověření. V životě jsme si zvykli, že kupní smlouvu uzavíráme ústně, konkludentně (nákup v krámu), písemně, písemně s ověřením, a někdy i zápisem veřejné listiny (katastr, registr vozidel). Každý v sobě máme aspoň částečně vyvinutý smysl, při jak závažném právním jednání, jak dobré ošetření vyžadujeme.
U digitalizace si všímám toho, že úřady v tom tápou. Drobnou, nepodstatnou informaci, nebo úkon o nepatrné hodnotě umějí (někdy) vyřešit na místě ústně, interní protokolací, nebo prostým podpisem. Jakmile ale dojde na elektronickou komunikaci, tápou, kdy jim stačí e-mail přímo na úředníka, kdy přes podatelnu, kdy vyžadují elektronický podpis, kdy datovou schránku. Neumějí si dobře poradit s dokumentem, který jedna osoba podepsala elektronicky a druhá "připodepsala" odesláním datovou schránkou. Neumějí odlišit, kdy je potřeba fyzické ověření - některé úkony vyžadují podpis před jinou osobou (aby byla zjevná svobodná vůle), u jiných stačí bez toho.
Když se v tom nevyznají úřady, je běžný občan ztracen úplně. Bojí se, že v takto "složitém" prostředí udělá chybu. A tak lidé raději preferují srozumitelný papír, u kterého už mají zažité postupy.
V praxi se mi nezřídka stává, že úředník preferuje naskenovaný dokument, někdy dokonce s naskenovaným (!!!) zobrazením elektronického podpisu. Je mu to milejší, než cesta přes spisovku úřadu.
Velkým problémem je archivace elektronicky ověřených dokumentů. Jakkoliv stará písemnost na papíře nepozbývá svoji platnost, dokonce dobová autenticita může v určitých sporech pomáhat; počítá se s tím a nikdo nikomu nedává k tíži, že přinesl třicet let starou písemnost. U elektronických dokumentů si každý musí pohlídat, jaký chce přerazítkovávat a nesmí vynechat. Pokud udělá chybu, tak nemá v ruce starý dokument, ale zcela neověřitelný dokument.
Souhlasím ale s tím, že převážná většina elektronické komunikace může jít směle do koše pár let poté. Chce to jen domyslet a uživatelsky zpřístupnit způsoby, jak uchovat tu a tam opravdu důležitou písemnost ve formě.
Hmmm... S tím musím souhlasit - uživatelská přívětivost DS je hodně špatná. Kromě výše uvedeného bych si mohl povzdechnout, že ani za ta léta, kdy tady DS jsou jejich majitel/provozovatel nebyl schopen udělat "light" DNS a jméno přiřazené DS je stále dost divoké - už i čísla by byla lepší...
Pak vidím složitější problémy jako např. rozdíl mezi DS a adresátem doručení, malou schopnost státní správy rozlišovat mezi authentifikací a autorizací, z mého pohledu ne zcela jasnou otázku bezpečnosti provozu a také ne zcela bezvýznamná otázka, zda je možné se DS zbavit, pokud ji z jakéhokoli důvodu nebudu chtít...
Ale je pravda, že se státní správě vyhýbám jak mohu - když je špatný rok máme asi 5 interakcí (jedno daňové přiznání a 4 pokuty z radarů) - takže moc přidané hodnoty pro mě osobně nevidím.
Osobně se třeba bojím dvou věcí, jedna je ta zmíněná o platnosti dokumentu. Papírovou smlouvu prostě mám a pokud ji nezničím, tak jde ověřit i za sto let. A teď tu máme DS, kde skončí platnost podpisu a i kdyby jsme si dokumenty nechávali znovu a znovu podepsat, stejně co třeba generace po nás? Papírové dokumenty po babičce pořád máte, ale DS?
Druhá věc, které se bojím je, že se třeba ani nedozvím, že mi něco do DS přišlo. Sice to zní nereálně, ale můžu být třeba měsíc bez internetu, a co se stane s dokumenty, které tam přijdou v té době? Automaticky mažou? Nebo čekají, nebo jim třeba vyprší podpis?Dopis mě počká na poště, ale pokud jsem někdo, kdo na úřad chodí třeba jednou ročně? Proč by každý den kontroloval DS?
O doručení do DS lze informovat SMSkou:
https://www.datoveschranky.info/doplnkove-sluzby/sms-upozorneni
Pro odlehčení: jak by to asi dnes bylo se zakládací listinou Univerzity Karlovy nebo s listinami Zlaté buly sicilské, kdyby přišly do datové schránky? :-)
Pro odlehčení: jak by to asi dnes bylo se zakládací listinou Univerzity Karlovy nebo s listinami Zlaté buly sicilské, kdyby přišly do datové schránky? :-)
Myslím, že ve té době vznikla i spousta jiných dokumentů. Kde všechny jsou? Není nakonec jednodušší uchovávat digitální dokumenty, které můžete mít uložené např. v tisíci identických „kopií“, než opečovávat jediný fyzický originál?
Není nakonec jednodušší uchovávat digitální dokumenty, které můžete mít uložené např. v tisíci identických „kopií“, než opečovávat jediný fyzický originál?
Teoreticky ano. Za předpokladu, že půjdou přečíst a budou považovány za platné. Ty středověké listiny stále jdou rozluštit a myslím, že jim ani nevypršela platnost podpisu. Mimochodem při oficiální komunikaci mezi státy se pro takto důležité dokumenty stále používá papír, ne?
Teoreticky ano. Za předpokladu, že půjdou přečíst a budou považovány za platné.
Aby šly přečíst, to řeší formáty pro dlouhodobou archivaci dokumentů, např. PDF/A. Platnost dokumentu je právní záležitost, ne technická.
myslím, že jim ani nevypršela platnost podpisu
Jako že dneska požádáte Karla IV., aby se vám podepsal, abyste mohl prokazatelně jeho podpis porovnat s podpisem na té listině? Obávám se, že na to už je drobátko pozdě.
Rozdíl je v něčem jiném. Podpis je vždy osobní (podepisuje se konkrétní člověk), pečeť je za nějakou instituci. V elektronickém světě je to rozlišení stejné, také je elektronický podpis a elektronická pečeť.
Když někdo získá přístup k privátnímu klíči vašeho certifikátu pro elektronický podpis spíš odpovídá tomu, když někdo napodobí nebo okopíruje váš vlastnoruční podpis.
Když někdo získá přístup k privátnímu klíči vašeho certifikátu pro elektronický podpis spíš odpovídá tomu, když někdo napodobí nebo okopíruje váš vlastnoruční podpis.
Jak to chápu já, tak když někdo získá můj privátní klíč bude s ním vytvořený el. podpis nerozeznatelný od el. podpisu, kterým bych se podepsal já. Zkrátka to tlačítko "Podepsat" pak může stisknout kdokoliv. Zatímco když někdo napodobí nebo okopíruje vlastnoruční podpis, bude to pokaždé jen napodobenina a ve většině případů to znalec pozná. U zcizeného privátního klíče to znalec nepozná nikdy (snad jedině podle nepřímých důkazů, že třeba podepisovaná osoba v době podpisu prokazatelně dělala něco jiného). Je to tak?
Proto mi to spíše připomíná tu pečeť (s tím rozdílem, že z pečeti nelze ověřit zda nedošlo ke změně dokumentu, což u ručního podpisu také ne). Mimochodem pečeť snad může být také osobní, ne?
U vlastnoručního podpisu to přímo můžete poznat jedině tak, že přímo uvidíte, kdo se podepisuje. Všechno ostatní (co bude zkoumat znalec) jsou nepřímé důkazy. Proto když je nějaký podpis důležitý, musí u podpisu být svědek, nebo musíte před svědkem podpis prohlásit za vlastní. Klidně takhle můžete za vlastní prohlásit i to, co podepsal někdo jiný. Což je podle mne podobné, jako když někomu dáte svůj privátní klíč. Proti tomu, aby někdo získal váš privátní klíč bez vašeho souhlasu, se dá docela dobře bránit. Podstatně lépe, než před tím, aby vytvořil váš falešný podpis.
Naše právo podle mne osobní fyzické pečeti neuznává. Každopádně ten rozdíl ve fyzickém světě je ten, že podpis je přímo (fyzicky) spojen s konkrétní osobou (i když dnes podpis dokážeme věrohodně napodobit, pořád je to jen nápodoba toho originálu spojeného s konkrétním člověkem), zatímco pečeť je s nějakým subjektem svázána nějakou dohodou. Stejně se to převzalo do elektronického světa, kde elektronický podpis je vždy spojen s konkrétní osobou (i když už tam není to fyzické spojení), zatímco pečetit může klidně stroj.
To je jako kdyby se říkalo, že u vlastnoručního podpisu podepisuje propiska. Podpis je právní akt, a z hlediska práva podepisuje člověk – člověk iniciuje podepsání. V případě elektronické pečeti je to jiné. Tam člověk jen určí nějaká pravidla, kdy a co se má podepisovat, a pak už to podepisuje stroj, aniž by ty jednotlivé podepisované dokumenty musel nějaký člověk vidět. Třeba takhle můžete dostat ověřený výpis z katastru nemovitostí nebo z rejstříku trestů – vzhledem k tomu, že to generuje informační systém, nedává smysl, aby tam seděl 24 hodin denně člověk, aby to podepsal, když o to někdo požádá.
Představuju si, že stejně to bylo i s fyzickou pečetí. Fyzicky ji vyrobil nějaký sluha, který za ni nenesl žádnou zodpovědnost, ale vyrobil jí na pokyn někoho jiného, kdo už za to zodpovídal.
Podpis je právní akt, a z hlediska práva podepisuje člověk
Měl jsem to na mysli spíše technicky. To pečetidlo můžete dát do ruky sluhovi, aby za Vás pečetil a nikdo to nepozná. Stejně tak osobní elektronický podpis může k dokumentům přikládat třeba nějaký skript nebo sekretářka, pokud jí to svěříte a nikdo to nepozná. Zatímco ten klikyhák tam musíte udělat vlastní rukou.
Spousta podpisů se dnes ve skutečnosti tiskne.
Odpovědnost za ten „klikyhák“ i elektronický podpis nese ten, s nímž je podpis „svázán“. Odpovědnost za pečeť nenese ten, kdo ji vyrobil, ale ten, kdo její vytvoření inicioval, jehož jménem se ta pečeť dělá.
Ono od sebe nejde úplně oddělit technickou a právní stránku. Z klikyháku dělá podpis právě až ta právní stránka věci.
Spousta podpisů se dnes ve skutečnosti tiskne.
Ale na něco to nestačí:
https://www.mesec.cz/clanky/sef-vasi-vypoved-opatri-jeho-podpisovym-razitkem-plati-vypoved-anebo-ne/
Kdyby tam nějaká sekretářka klepla šéfův elektronický podpis (nebo firemní pečeť), třeba by to stačilo.
Dopis v datové schránce zůstane, stejně jako v běžné schránce (je tam nějaká doba, ale docela použitelná). Doručení fikcí je stejné jako u běžné pošty. V tom problém moc není.
Při cestě mimo internet lze k datové schránce i nakliknout přístup jiné osobě, skoro bych řekl, že je to jednodušší, než organizovat pravidelné vybírání dopisní schránky.
Ale hezky jste popsal, s jakými nejistotami k tomu občané přistupují. Občané nemají zajištěno, že se jim datovou schránkou něco nezhorší (archivace písemností ano), ani vysvětleno, co lepšího to přinese.
A poslední ohled: v mnoha obcích je prostě rychlejší si zaběhnout pro štempl na vejbor, než posílat datovou schránkou. Předseda to vyřídí osobně rychleji, maily a datové zprávy čte třeba až odpoledne.
Občan alespon vi ze mu neco došlo a muze si to precist i kdyz mu to posta opet nedoruci - nase posta v Jenci prakticky psani nikdy nedoruci.
Dale nemusim porad vybirat postu i kdyz jiz ani nemam adresu trvaleho bydliště. Nebo pobyvam v zahranici. Jak uz bylo uvedeno, mohu přidat i dalsi osobu co si to čte.
To ze urednik posle lejstro misto datovky je ciste jeho problem a je to lehce napadnutelne procesni pochybení. Pokud jsem si tedy lejstro prokazatelne nevyzvedl.
To ze starosta necte datovku je opet jeho problem. Nicméně ve vetsich obcich jako je ta nase uz celkem zastupitele komunikuji - to chce cas.
Bohuzel na začátku 90tek byl diky technologicke zastaralosti nasi republiky ve spouste obci jen psací stroj a jeden telefon ( obcas ani to ne). V malych podnicich nebyl v te dobe samozrejmy ani dalnopis, vyuzivani videotexovych sluzeb nebo fax( ten byl snad i tesne po revoluci jeste zakazany/legalne neprovozovatelny).
To vse na zapade uz existovalo a cucel jsem jak husa do flasky kdyz jsme si na vymenem pobytu skoly pres takovy system v roce 90 objednavali listky.
Dvougeneracni zaostavani se tezko dohani. Generace mozna ano. Dve generace je i diky vzdelavacimu systemu drz hubu a krok, nepremyslej a delej, po diplomu jses studovanej... A tihle lide, uz skoro v mem veku, sedi v zastupitelstvech.
22. 7. 2021, 14:24 editováno autorem komentáře
Je v tom rozdil. Nemusim si kvuli poste brat dovolenou kvuli debilní dobe do 16h nebo 18ti ( vetsina lidi ve velkomestech dělá do 17-18h) nebo resit preposilani - tedy pokud vim ze mam ve schrance papír. Parkrat uz jsem radsi vyzvedaval věci i na Heinrichstrasse.
Fakt že je clovek na poste jeste neznamená že nebude cekat hodinu ve fronte jak falicky symbol. Nekterym prazskym duchodcum trva odeslani obyčejného psani na prepazce i pres 15 minut.
Z Prahy do Prahy -Zapad jde posta 6-7 dni. S preposilkou +3 dni. V pripade upominek, zmen ci vydirani nebo jinych důležitých psani se tak snadno ocitnu mimo termin.
Někdy pošta muze byt i kilometry daleko - je zuzo prechazet pesky silnici 2 tridy a nebo počítat rovnou i s pokutou za parkovani.
Bohuzel pošty partner se moc neujaly takze vietnamske vecerky co jsou vsude to bohuzel nezachranuji.
Takze nejak krom pisemne podoby nevidím univerzalni vyhody tohoto zpusobu komunikace.
Největší problém je v tom, že si spousta (bohužel nejen) lidí vysvětluje digitalizaci státní správy jako posílání oskenovaných lejster.
Těch samých.
FYI: https://www.respekt.cz/tydenik/2021/10/digitalizace-po-cesku
máme tady věc, která opravdu podstatně zjednodušuje komunikaci s úřady, ale za ty roky si ji aktivovalo tak 5 % občanů, kteří můžou. Přijde mi, že ten egovernment jako společnost vlastně ani moc nechceme.
Datové schránky jsou zrovna věc, která e-goverment dost komplikuje. Elektronické doručování mezi úřady a občany bývalo mohlo být vyřešené podstatně podstatně lépe. Ve skutečnosti datové schránky vůbec nevznikly, aby řešily nějaký problém občanů. Dokonce nevznikly ani aby řešily problémy úřadů. Byl to jen politický pomníček Ivana Langera a jeho náměstka. Že je to občas i použitelné (ale pořád to má spoustu problémů) je jen nezamýšlený vedlejší efekt.
To jsou vlhké sny. Podobné těm Vašim o neomylnosti návrhu a životní cesty IPv6.
Do praxe bylo potřeba překlopit něco, co lze sloučit se spousty zákonů i zvyklostí, které počítají s razítkem odeslání, s doručenkami a dodejkami, někde s listinami, aniž by bylo nutné překopat celou legislativu. O tom by se totiž ve Sněmovně diskutovalo dodnes a nebylo by nic.
Datové schránky ani podle mě nejsou ideální a cílové řešení, ale zatím slouží dobře. I přes svoje brutální zjednodušení toho, čeho by šlo v digitalizaci dosáhnout, mají i s tím minimem lidé problém. Nedůvěřují, nechtějí používat. Klidně ty statistiky berte jako neoficiální referendum o tom, jak moc si lidé opravdu digitalizaci přejí.
Podobné těm Vašim o neomylnosti návrhu a životní cesty IPv6.
Nic takového jsem naštěstí nikdy netvrdil.
Do praxe bylo potřeba překlopit něco, co lze sloučit se spousty zákonů i zvyklostí, které počítají s razítkem odeslání, s doručenkami a dodejkami, někde s listinami, aniž by bylo nutné překopat celou legislativu.
Ta „celá legislativa“ je ve skutečnosti správní řád a soudní řád správní. Zásadním způsobem změnit fungování těchto dvou zákonů, aniž by byly novelizovány a aniž by o nich byla v zákoně o DS jediná zmínka, to byla výstavní ukázka pohrdání právem.
Datové schránky ani podle mě nejsou ideální a cílové řešení, ale zatím slouží dobře.
Berte ty statistiky jako neoficiální referendum o tom, jak moc si lidé myslí, že datové schránky slouží dobře.
Klidně ty statistiky berte jako neoficiální referendum o tom, jak moc si lidé opravdu digitalizaci přejí.
Když lidem nabídnete polofunkční paskvil, nemůžete z nezájmu vyvozovat, jaký by byl zájem o pořádné řešení. To je jako kdybyste dnes nabídl lidem Trabanta a když by ho lidé nechtěli, prohlásil byste, že lidé nechtějí auta.
Když lidem nabídnete polofunkční paskvil, nemůžete z nezájmu vyvozovat, jaký by byl zájem o pořádné řešení. To je jako kdybyste dnes nabídl lidem Trabanta a když by ho lidé nechtěli, prohlásil byste, že lidé nechtějí auta.
Přirovnat datovku k Trabantu je IMHO dost příkré hodnocení, viděl bych to spíš na takovou Fabii, jinak ale ten příměr k autům sedí. Já to beru tak, že bych samozřejmě rád Superba, ale když mám jet z Brna do Prahy, tak si pořád raději vezmu tu Fabii než jít pěšky. Někdo ježdění autem odmítne úplně, když nemůže mít toho Superba, a raději dál chodí pěšky. Je to názor, který respektuju. Akorát mi přijde, že to té digitalizaci moc nepomůže. Perfektní řešení je zabiják dobrých.
Jiří Eischmann: Datové schránky mají několik zásadních problémů, které běžný uživatel nevidí. Jeden problém je, že je to (úplně nesmyslně) jedno centralizované řešení, čímž vlastně stát dává veškerou svou komunikaci do rukou soukromého subjektu. Navíc zasílané zprávy ani nemohou být šifrované, takže ten soukromý subjekt může vidět veškerou komunikaci státu se všemi. Tohle samozřejmě uživatelé nevidí, ale je to podle mne obrovské bezpečnostní riziko. A v tomhle si stojím za tím přirovnáním k Trabantu, který nemá žádné bezpečnostní prvky.
Další problém se týká právě fyzických osob. Tím, že datovou schránku nemají zdaleka všechny fyzické osoby, a tím, že jsou fyzické osoby identifikovány jen velmi přibližně, je problém zjistit, zda daná osoba má datovou schránku. Když vyhledávacích parametrů zadáte moc, je možné, že osobu nenajdete, i když datovou schránku má – např. proto, že si změnila příjmení nebo adresu trvalého pobytu a vy o tom ještě nevíte. Když použijete bezpečnější cestu vyhledávání s menším počtem údajů, někoho vám to najde – ale nemusí to být skutečný adresát, může to být jen shoda jmen. Jenže když v těch výsledcích vyhledávání nevidíte těch 30 osob s podobnými údaji, ale vidíte tam jenom jednu, která náhodou má datovou schránku, nenapadne vás, že možná ty údaje nesedí ne proto, že dotyčný nenahlásil nějakou změnu, ale proto, že je to někdo jiný. Takže úředníci neustále volí mezi rizikem neposlat někomu zprávu datovkou, i když ji má, a rizikem poslat to někomu jinému. Lépe jsou na tom úřady, které mají přístup do ROBu a mohou datovku osoby získat odsud, ale i tam nějakou dobu trvá, než tam ty údaje probublají.
Jinak vznik datových schránek reálně digitalizaci státu na několik let zastavil. Protože všechny projekty, které se chystaly, se zastavily, a všechny úřady se v digitalizaci zabývaly jenom tím, jak zvládnout datové schránky. Nejprve aby se na ně vůbec připojily, a pak aby procesy s používáním datových schránek alespoň nebyly náročnější, než dřívější papírové procesy. V měsících a letech po zavedení datových schránek bylo běžné dostat v rámci interní komunikace e-mail s naskenovanou přílohou na které se na titulní stránce vyjímalo razítko „přišlo datovou schránkou“. Zároveň pak byl několik let problém vybudovat novou komunikaci mezi úřady, protože v zákoně bylo, že úřady spolu mají komunikovat pomocí datových schránek. Takže byly různé pokusy řešit transakční komunikaci skrze datové schránky, a samozřejmě s tím byly jenom problémy.
Dále datové schránky jsou navržené na zasílání „naskenovaných papírů“. To ale není digitalizace. Součástí digitalizace podle mne je, že uživatel vyplní elektronický formulář a úředník dostane strukturovaná data. To je něco, k čemu musíte datové schránky v podstatě znásilnit. Zpočátku ani nešlo připravit datovou zprávu jménem uživatele. Takže uživatel vyplnil na webu formulář, stáhl si z něj vygenerované PDF na disk a to pak ručně musel odeslat datovou schránkou (včetně vyhledání, kam to má poslat). Pokud chtěl ten webový formulář odeslat data přímo z uživatelovi datové schránky, musel si od uživatele vyžádat jeho jméno a heslo, aby se jeho jménem do datové schránky přihlásil a zprávu odeslal. To bylo oficiální doporučení autorů datových schránek. Teprve po asi 5 letech přibyla odesílací brána, která umožňuje jinému systému vložit do schránky uživatele koncept, který pak uživatel schválí a odešle. (A i tohle řešení je dost kostrbaté a má dost nepříjemné UX.)
Takže z mého pohledu to není srovnání pěšky – Fabia – Superb, ale je to spíš tak, že jsme z vlaků tahaných parní lokomotivou přešli na Felicii, u které se po několika faceliftech podařilo docílit toho, že už tu trasu Brno–Praha často dává stejně rychle, jako ta parní lokomotiva. A zároveň efektivně brání spoustě vlastně základních věcí.
Šifrování či svěření do jedněch rukou je věc politická. Mně třeba přijde rozumnější to rozjet s jedním subjektem, protože to přinese méně problémů. Následně se můžeme snažit o demonopolizaci.
Identifikace subjektů jde dál, než když potřebujete poslat dopis. Orgány veřejné moci (OVM) k tomu mají přístup přes evidenci obyvatel. Přesnější hledání není k dispozici občanovi. Ten prostě musí adresáta znát, vědět, jak ho najít. Třeba podle ID datové schránky. Jakmile s ním jednou komunikujete, už znáte IDDS a je Vám jedno, jestli si změní jméno, nebo se přestěhuje. To mi přijde jako rozumný kompromis mezi užitelností a ochranou soukromí.
Elektronické formuláře se docela uchytávají, čím dál víc úřadů je poskytuje. Datová schránka pak slouží jako prostředek pro ověření a odeslání. Datové schránky toto nijak neblokují, ale navíc umožnily občanům užívat dál písemnosti, aby nebyli nuceni silou k přechodu. Finanční správa nebo ČSSZ už ale víceméně vyžadují XML komunikaci a mají portály pro vytvoření z formulářů.
Kdyby se hned zavádělo všechno to, co píšete, nepoužíval by to dnes prakticky nikdo.
Mně třeba přijde rozumnější to rozjet s jedním subjektem, protože to přinese méně problémů. Následně se můžeme snažit o demonopolizaci.
Nemůžeme, když je to principiálně navržené tak, že to vyžaduje jedinou instanci systému.
Identifikace subjektů jde dál, než když potřebujete poslat dopis. Orgány veřejné moci (OVM) k tomu mají přístup přes evidenci obyvatel. Přesnější hledání není k dispozici občanovi. Ten prostě musí adresáta znát, vědět, jak ho najít.
OVM mají úplně to stejné vyhledávání, jaké má k dispozici občan. Další přístup k ID datové schránky není přes evidenci obyvatel, ale přes ROB (Registr obyvatel), kam ale nemají přístup všechny OVM, nejsou tam cizinci. Pro vyhledávání tam není o moc víc údajů, než v DS, např. to nejdůležitější – rodné číslo – tam není.
To mi přijde jako rozumný kompromis mezi užitelností a ochranou soukromí.
To je sice hezká teorie, ale úřad má povinnost používat datovou schránku, pokud ji adresát má. Když ji má a úřad to pošle poštou, soudy to pak shazují, že nebyl dodržen správní úřední postup.
Elektronické formuláře se docela uchytávají, čím dál víc úřadů je poskytuje. Datová schránka pak slouží jako prostředek pro ověření a odeslání. Datové schránky toto nijak neblokují, ale navíc umožnily občanům užívat dál písemnosti, aby nebyli nuceni silou k přechodu.
Jak to datové schránky blokovaly jsem popisoval v předchozím komentáři. Úřady, které měly elektronické formuláře už před 15 lety, tím byly potrestány. Sám jste to napsal – o něčem, co někde fungovalo už přes 15 lety, píšete, že „už se to docela uchytává“.
Finanční správa nebo ČSSZ už ale víceméně vyžadují XML komunikaci a mají portály pro vytvoření z formulářů.
Ano, mají portály, ovšem oba dva tyto úřady si prošly epizodou, kdy se snažily k tomu používat datové schránky, a použitelnost se výrazně zhoršila oproti předchozím portálům.
Kdyby se hned zavádělo všechno to, co píšete, nepoužíval by to dnes prakticky nikdo.
Čím jsme tak specifičtí, že tady nemůže fungovat to, co funguje v okolních státech? Legislativu o elektronických podpisech jsme měli mezi prvními v Evropě, kde jsme v elektronizaci veřejné správy dnes? Někde na chvostu…
Legislativu o elektronických podpisech jsme měli mezi prvními v Evropě, kde jsme v elektronizaci veřejné správy dnes? Někde na chvostu…
Nemyslím si, že za to mohou datové schránky. Elektronický podpis jsem měl hned v začátcích, přesto ho spousta úřadů neuměla zpracovat. Nebo uměli, ale báli se - a co si budeme povídat, pokud po úředníkovi chcete, aby nedělal naschvály, tak raději zaběhnete na úřad, než mu vysvětlovat, že musí.
Další ránu tomu daly výklady např. notářské komory, která nedoporučila uznávat el. podpis rovnocenný notářskému ověření, s vysvětlením, že v mnoha případech notářská práce spočívá i v tom, že ověřuje skutečnou identitu podepisujícího a ověřuje i jeho svobodnou vůli. Toto vysvětlení má svoji vnitřní logiku, ale dost efektivně to zničilo elektronické podpisy.
Dodnes někteří advokáti odmítají elektronické verze dokumentů - vyžadují konvertovanou. Dokonce někteří odmítají si konverzi provést sami, prostě chtějí lejstro.
Těch překážek v elektronizaci je prostě spousta, a zdaleka nejsou jen technického charakteru. Teprve teď přichází doba, kdy si dostatek lidí všímá toho, že to jsou docela fajn technologie a jsou ochotní přemýšlet o jejich vyšším využívání. Dovoluju si tvrdit, že právě to mezidobí přerodu pomohly překonat právě datové schránky.
Nemyslím si, že za to mohou datové schránky.
Mohou. Protože se prakticky zahodilo to, co bylo trochu rozjeté (a standardní), a místo toho se začalo od nuly s něčím jiným (těžce nestandardním), co mělo elektronický podpis nahradit.
Toto vysvětlení má svoji vnitřní logiku, ale dost efektivně to zničilo elektronické podpisy.
Má to logiku a elektronické podpisy to nijak nezničilo – úkonů, kde potřebujete ověřený podpis, je zlomek oproti úkonům, kde stačí běžný podpis.
Dovoluju si tvrdit, že právě to mezidobí přerodu pomohly překonat právě datové schránky.
Podle mne datové schránky tu elektronizaci zpomalily. Vedle výše uvedených důvodů také např. to, že je to specifická technologie jenom pro českou veřejnou správu. Muselo se to implementovat do českého software, ale v zahraničí je to k ničemu. Můžete to použít pro komunikaci se státem, ale ne se zahraničím ani s komerčním sektorem.
Muselo se to implementovat do českého software, ale v zahraničí je to k ničemu. Můžete to použít pro komunikaci se státem, ale ne se zahraničím ani s komerčním sektorem.
Pro zahraničí ani smysluplné řešení neexistuje. Ani v rámci Evropy. To DS nebrzdí.
Stoprocentně bych považoval za dobré, aby aspoň každá firma musela přijímat komerční datové zprávy. Je otravné, když ani leckteré pojišťovně či bance nemohou poslat dokument jinak, než poštou, nebo zaběhnout do zúžující se sítě poboček.
Mimochodem, jedna z opravdu dobrých věcí na DS je právě to, že u nich lze pracovat s garantovaným doručením. Odešlu dokument a není to odeslání zpochybnitelné. Druhá strana přečte, a dodání taky není zpochybnitelné. Tohoto by se třeba bez DS dosahovalo těžko. OVM by to zvládly i přes e-podatelny, ale pokud chceme, aby to fungovalo i při komerčním doručení, bez DS by to bylo závislé na tom, jestli příjemce převzetí potvrdí.
Pro zahraničí ani smysluplné řešení neexistuje. Ani v rámci Evropy. To DS nebrzdí.
Elektronický podpis. V rámci EU kvalifikovaný a musí ho každý uznávat povinně z eIDASu. Mimo EU možná uspějete spíš s certifikátem od Thawte, GlovalSign apod., ale pořád je to stejná technologie, akorát pořídíte jiné certifikáty.
Stoprocentně bych považoval za dobré, aby aspoň každá firma musela přijímat komerční datové zprávy. Je otravné, když ani leckteré pojišťovně či bance nemohou poslat dokument jinak, než poštou, nebo zaběhnout do zúžující se sítě poboček.
Můžete jim to poslat e-mailem, elektronicky podepsané. Kterékoli firmě v EU. Otravné je používat specifické české řešení, které nemá oproti tomu celosvětovému žádné výhody, jenom spoustu nevýhod.
Mimochodem, jedna z opravdu dobrých věcí na DS je právě to, že u nich lze pracovat s garantovaným doručením.
Ne, to není jedna z dobrých věcí, to je jediná věc, kterou mají DS navíc oproti e-mailu. Jenže se to dalo zařídit i jinak. Navíc to funguje jen vůči veřejné správě, když nečiníte podání ale zasíláte běžnou zprávu, neplatí fikce doručení (změní to až DEPO). Navíc kvůli tomu nelze automatizovaně rozhodnout, kdy byl dokument doručen – záleží na povaze dokumentu, zda se uplatňuje fikce doručení nebo ne.
Tohoto by se třeba bez DS dosahovalo těžko.
Třeba německý De-Mail to umí a nepotřebují k tomu žádný centralizovaný systém. (Mimochodem, De-Mail je kritizován za to, že end-to-end šifrování je jen volitelné, není povinné. Srovnejte s DS, kde je zakázané.) Navíc „Služba elektronického doporučeného doručování“ je jedna ze služeb vytvářejících důvěru dle eIDASu, takže tyhle služby bude možné používat v rámci celé EU.
Používání elektronických podpisů veřejností. Všude se argumentovalo tím, že nepotřebujete kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis, že stačí datová schránka.
A v čem je problém? Jestli se nepletu, kdo, chce/potřebuje, může ho stále použít. Stále přemýšlím, jestli si kvalifikovaný certifikát nepořídit, ale stále jsem nepřišel na to, k čemu by mi za ty peníze byl a jak bych si proti DS pomohl
bez přezdívky: Začali jsme s elektronickým podpisem, který se používá po celém světě. Jenže pak přišly datové schránky, které byly myšlené jako částečná náhrada elektronických podpisů. Takže místo něčeho celosvětově univerzálního vyhazujeme peníze za něco specificky českého. Jenže koncoví uživatelé si – přesně jako vy – často řeknou, že jim datová schránka stačí. Takže vydaných kvalifikovaných certifikátů je málo, tím pádem jsou dražší. Spousta lidí s tím neumí pracovat, nemají to zažité, v procesech je to často nějaká komplikovaná větev. Český software třeba ani podpisy nepodporuje.
A mezi tím se to v zahraničí používá čím dál víc a my zase budeme za křováky, se kterými nejde komunikovat normálně elektronicky, ale je potřeba posílat poštou papíry. Přitom na začátku jsme měli našlápnuto dobře.
Hmmm... Určitě ano, ale osobně si myslím, že to je jenom teorie.
Digitalizace, pokud má být přínosná, opravdu nezačíná nasazením nějakých technických řešení. Začíná analýzou co opravdu musíme dělat, zda to musíme dělat postaru a pokud ne, jak tomu mohou pomoci aktuální technologie. A pokračuje docela dlouhou dobu BEZ technologií - v tomto případě zákony, vyhlášky, nařízení, předpisy a pak někde kolem nějaká technologická řešení, která pomohou.
Pro malou/střední firmu s velice otevřeným managementem/vlastníkem to je práce na 1-2 roky. Pro velkou korporaci je to tak na 5-10 let pokud to vůbec je možné a pro stát bych si dovolil optimisticky odhadnout (pro CZ) něco mezi 150-300 lety.
Přijde mi, že ten egovernment jako společnost vlastně ani moc nechceme.
Já myslím, že to není tak úplně pravda. Chtěli bychom, ale jak je u nás zvykem, tak v dílně našich zákonodárců to může vzniknout pouze jako paskvil, který bude mít spousty problémů a sem tam nějakou nečekanou past jako bonus navíc.
To je pak lepší zůstat u papíru a mít aspoň jakousi jistotu, že to bude fungovat na základě letitých zkušeností, byť to nebude kdo ví jak efektivní. Datová schránka (a nyní i její automatické zřizování od 2023) je toho zářným příkladem, nedostatků je tady v diskuzi uvedeno víc než dost.
To je argumentace jak od malého děcka - samozřejmě, že chceme digitalizaci, ale jakou!!! V jakém rozsahu, kvalitě, povinnosti, odmítnutelnosti, bezpečnosti, jednoduchosti, průhlednosti, zárukách. O to tu jde! To je jako ptát se, zda chceme/nechceme EU.
JIž teď je v tom takový bordel a tlačenka, že nemám nejmenší chuť s tím ztrácet čas. A to jsem zákazníkem, který se v IT orientuje.
Lupa se tím zabývá podrobně. Poslední info k tomuto https://www.lupa.cz/aktuality/automaticke-zrizovani-datovych-schranek-bude-od-roku-2023-zakon-depo-prosel-snemovnou/ Tam jsou i odkazy na články tzv "Zprávy z Depa", kde se to řeší podrobně.
V budoucnu jakmile použijete přihlášení přes NIA, tj. k nějaké službě e-govermentu, vytvoří se vám automaticky datová schránka. Původně to mělo platit už od ledna 2022, Senát to posunul o rok do roku 2023. Takto vytvořená datová schránka ale půjde deaktivovat.
Datové schránky podnikatelským subjektům se vytvoří automaticky (po zápisu do rejstříku), ty deaktivovat nepůjde (a jestli se nemýlím, i tohle bylo posunuto na leden 2023).
Momentálně jsou ale datové schránky fyzických osob stále jen na žádost.
Opravdu musím mít jako jeden člověk dvě datovky - FO podnikající a FO? Nešlo by tuhle věc vyřešit lépe?
A nešlo by dát už konečně pryč to redakční schválení?
22. 7. 2021, 14:40 editováno autorem komentáře
Lepší by bylo, kdyby měl člověk jedny přihlašovací údaje, a po přihlášení si vybral, s jakou datovou schránkou chce pracovat. Ale odlišení datových schránek pro různé subjekty smysl dává – pokud je někdo spoluvlastníkem s. r. o., má živnost a osobní datovou schránku, asi by nechtěl, aby účetní pro tu živnost měla přístup i do datové schránky s. r. o. a ještě si v soukromé schránce dotyčného četla materiály z rozvodového řízení.
Takhle to funguje, pokud použijete eIdentitu/NIA.
Když se přihlásím přes eIdentitu tak vidím obě své schránky. A to ta první byla zřízena s jménem a heslem a druhá přes eIdentitu.
Navíc lze u schránky zakázat eIdentitu či vlastní DS přihlašování.
Takže jsem u první zakázal původní jméno/heslo a povolil jen eIdentitu.
Pokud můžu soudit podle sebe, tak velká část averze k datovým schránkám pochází z jejich počátků, kdy jejich používání bylo nepraktické a hlavně už samotné zřízení datové schránky místo aby člověku usnadnilo život, pro něj znamenalo povinnosti navíc. Tím myslím zejména extrémně nešťastné ustanovení, že když má fyzická osoba datovou schránku, je povinna všechna podání vůči daňové správě podávat elektronicky - a to rovnou pod hrozbou pokut. Oproti tomu státní orgány sice teoreticky měly zákonnou povinnost datovou schránku při komunikaci s občanem použít, ale bylo veřejným tajemstvím, že na to zhusta kašlou a běžně na podání přes DS odpovídají papírovou poštou.
Hned na začátku tak došlo přesně k tomu, co se nemělo stát: místo aby daňová schránka pro občana byla výhodou a zjednodušením, znamenala pro něj komplikace a na její výhody se stejně spolehnout nedalo. Není divu, že to v mnoha lidech vyvolalo negativní pocity vůči datovým schránkám a že ty pocity mnohdy přetrvávají dodnes. A teď, když velká část těch objektivních výhrad už padla, přijde stát s dalším klackem v podobně násilného zřizování schránek každému, kdo si nedá extrémní pozor, aby se tomu vyhnul. Proč si vrchnost myslí, že tohle je ten správný způsob, jak pošramocenou pověst datových schránek vylepšit, je mi záhadou.
Ale možná je jako obvykle správné to nejjednodušší vysvětlení. Státní správa vůbec nemyslí na to, co by lidem usnadnilo život a co by pro ně bylo výhodné. Erár tu není pro lidi, ale lidi pro erár. Takže se všechno udělá tak, ja to vyhovuje eráru, a lidi se donutí to akceptovat silou moci úřední.
On je ten egov... trochu podraz na občana... Výpis z rejstříků trestů si zobrazíte a vytisknete sami, stav bodového konta si můžete jen zobrazit. Vytisknout nelze, jen poslat do datové schránky. A tak si ji neznalý jedinec založí... A mohou začít problémy. Protože jedinci v tu chvíli nedojde, že tam začne chodit veškerá komunikace - pošta od úřadů. Může mu tam přijít nějaké info s "pruhem" a nastupuje ona "fikce doručení. Jedinec o tom nemusí mít ani tušení, vždyť si tam nechal poslat jen stav bodového konta. Takže to je taky jedna možnost "nárustu" registrací datovek.... Tak trochu vynucená. P.S. já řeším komunikaci s úřady mailem a el. podpisem (certifikátem). A bohatě mi to stačí.