Veškerá zodpovědnost však zůstává na řidiči, který by měl chování autopilota neustále sledovat a v případě potřeby zasáhnout. Do Evropy by aktualizace měla dorazit během několika málo týdnů.
To si nejak nedovedu predstavit. Na dalnici vsechno muze jit tak rychle, ze nez ridic vynda prsty z nosu, muze byt zaparkovany pod kamionem a se stale rostouci hromadou nabouranych aut na zadech.
Podle všeho urban legend
http://www.snopes.com/autos/techno/cruise.asp
Alespoň ve Fordu sledování jízdních pruhů začne držkovat, že máš držet volant.
A pokud se nějaký řidič s menším přehledem o okolní situaci někam narve na poslední chvíli, tak je to identická situace k tomu, že máte nohu na plynu. Vlastně ne, pokud je to nečekané, tak ten adaptivní tempomat má rychlejší reakci než člověk.
A co si budeme povídat, tak většinou to "kopyto" poznáte už dopředu a víte, že si máte radši rovnou přibrzdit nebo být alespoň ve střehu.
Takže opravdu nevím, co se snažíte říct.
Jo, jenze co kdyz pojedu po dalnici, ridit bue elektronicky bazmek a dojde k situaci, ktera vyzaduje rychlou reakci cloveka, protoze auromat na to zatim nema? Potiz je tom, ze tu reakci bych mel vykonat ja, nicmen z nudy za volantem, kdy ja mam na rizeni akorat dohlizet, jsem ve stavu polospanku a nez do sebe naleju kafe a probudim se, tak bude pozde? To se mi pri nestane, kdyz ridim ja, protoze kdyz vidim, ze u toho usinam, tak zastavim a jdu se projit nebo to rovnou zapichnu a jdu chrapat.
Tak si pusťte nějaký trash metal. Příjemné je to, že s autopilotem se ta hudba neprojeví na rychlosti a stylu jízdy.
Mimochodem na dálnici při rychlosti 100km/h ujedete těch 10km za šest minut. Jestli usínáte takhle rychle (byť s autopilotem), možná by to chtělo vrátit řidičák.
Ja v aute radsi klasiku. Trash metal neposloucham ani s chranici sluchy na usich. Ty nosim k motorove pile nebo priklepove vrtacce a to se trash metalu dost podoba.
Jinak nuda dokaze uspavat dost rychle. Mozna ne tech prvnich deset kilometru, ale tech druhych a kazdych deset naslednych uz treba ano.
Praví truckeři za Velkou louží poslouchají jedině country, ani v českém kráteru není problém sehnat něco od podlahy https://www.youtube.com/watch?v=ZvkrrYSE6EQ ;-)
Ale divím se Lael nedoporučil slavný hit Developers, developers... https://www.youtube.com/watch?v=KMU0tzLwhbE :-D
bez ohledu na to, že elektronika zatím nedokáže predikovat chování ostatních účastníků silničního provozu
Tím jste si jistý? Já si dovedu představit, že už dnes to ta elektronika dokáže lépe, než člověk. Spousta řidičů se totiž při tom predikování řídí třeba značkou auta, SPZ nebo jeho osádkou, což je rozptyluje od vyhodnocování podstatných informací jako je styl jízdy auta nebo třeba chování posádky (které může vypovídat o soustředěnosti dotyčného řidiče). Nevím, jestli robotická auta už vyhodnocují i tohle, ale až to budou dělat, budou v tom mnohem lepší, než většina řidičů.
Tedy cumet pri predikci chovani ridice na SPZku me jeste nenapadlo.
Jinak nevim, jak si predstavujete, ze by ta elektronika byla v predikci lepsi. Zkousel jste se zamyslet, jak byste prevedl zkusenosti deseti let a milionu ci vice kilometru za volantem do podoby pocitacovych algoritmu? Kurva, to by chtelo uz sakra dobrou AI, tohle nejaky jednouchy programek pro Karla nevyresi.
Vzhledem k tomu, že autopilot dokáže řidit po zmapované a dobře značené silnici to tak bude. Ono vzít data z navigace (200m rovně rychlostí 50kmph, pak zatoč doprava, 50m, rychlostí 30kmph ....) a doplnit to o data ze senzorů (jízdní pruhy, hlídání rozestupu, apod) není nic složitého. Doposud to nebylo k dispozici jen díky nízkému výpočetnímu výkonu (OCR dopr. značení, zpracování dat ze senzorů) a absenci přesného zdroje navigačních dat (přesné GPS tu není odjakživa).
Jinak je to jen hrubá síla, v hustém dešti/mlze, sněhu a na neznačené silnici (u nás typicky silnice kdoví kolikáté třídy, bez vodorovného značení někde mezi městy A a B) je autopilot v troubě.
Otázkou je, jak by si to dokázalo poradit se silnicí, kde probíhá rekonstrukce (např. vyfrézovaná vozovka, místy hluboké díry pro vysprávky, žádné vodorovné značení, přechodné svislé značení) - tipuju, že by to dopadlo stylem: prosím, převezměte řízení :-)
Nebo situace, kdy projíždím ucpaným městem (spíše městem se špatně nastavenými semafory..) a jeden pruh je výrazně plynulejší, než pruh, kterým jedu. Zvolí přejetí, nebo zůstane jako ovce trčet v pruhu, protože ten vede správným směrem?
Otázkou je, jak by si to dokázalo poradit se silnicí, kde probíhá rekonstrukce (např. vyfrézovaná vozovka, místy hluboké díry pro vysprávky, žádné vodorovné značení, přechodné svislé značení) - tipuju, že by to dopadlo stylem: prosím, převezměte řízení :-)
Za predpokladu, ze ta vec umi koukat dostatecne dopredu. Protoze nejakych padesat metru na dalnici, kdyz nahle zmizi cary nebo jsou tak ometene, ze najednou nejsou skoro videt, by to mohlo dopadnout tak, ze nez vas system vyzve a vy hrabnete po volantu, tak budete zaparkovany do jineho auta, idealne take vybaveneho autopilotem, ktery to nezvladl na druhou stranu.
Vezmu to z jiné strany. K čemu mi může být dobrý autopilot? Třeba aby za mě řídil v okamžiku, kdy se například z přátelského posezení vracím ve stavu, ve kterém bych neměl řídit (ne přímo ožralý na hadry, ale řekněme půl promile). K čemu mi pak je, že si auto na zasněžené silnici řekne: " Prosim prevezmete rizeni". Takovyhle autopilot je k ničemu a je mi celkem jedno, zda je na silnici čára a dál jen sníh a nebo zda to bylo plynule pár km.
Z pohledu autopilota je informace o carach na silnici a pak za chvili nula a neni informace o care (jedine je sance vyzvat k prevzeti rizeni v okamziku, kdy zdroj informace bude mit vypadky apod...). Ridic z masa a kosti je porad schopen pokracovat dal za pomoci spojite se menici informace o tom, kde cara je (+ jaky je provoz kolem atd. atd.) a tuto spojite se snizujici informaci muze zpetne pouzit ke korekci rychlosti.
Autopilot zpomalenim nebude lepe provadet CV analyzu toho, co je pod vrstvou snehu a ani se nenauci neoznacenou nenacmaranou cestu vedouci nekde lesem, ani neprojede mistem, kde je zrovna rozkopana silnice.
A znovu, k cemu mi je autopilot, ktery umi ridit za jasneho dne na dobre znacene silnici? To umi kazdy vul. At za me ridi ve snehu, v desti, v mlze. Mel by preci vynikat tim, ze ma dokonalejsi "smysly", nez ja. Ma radar na zjisteni, zda je v mlze prekazka, ma akcelerometr a informace o otaceni kol, takze by mel lepe zvladat jizdu po zasnezene silnici.
Tou frází jsem použil pro přirovnání. Příště tam přídám poznámku pod čarou, že to neplatí pro paničky v SUV, koženné lebky v BMW, sváteční řidiče, obchodní cestující, polské řidiče dodávek, autobusáky a tzv. pány spravedlivé (a já pojedu v levým 120 podle tachometru a do pravého neuhnu, kdyby ses rozkrajel, co na tom, ze je v pravem prazdno).
Právě že po českých silnicích jezdím, a přes více a více represe a tzv. zklidňování je to horší a horší.
Je spousta míst, kde se na dálnici dá jet v pravém. Trasa Ostrava-Olomouc je dobrý příklad, levý pruh plný Pšonků a vpravo prázdno. Podjíždění Polákům taky nedělá problém. Trasa Kroměříž-Brno stála za houby pravidelně od Vyškova, dílem kvůli rozmlácené cestě, a dílem kvůli Polákům.
Na opravených úsecích to není tak zlé. Skoro bych řekl, že na kvalitní dálnici (srovnám-li AT,CZ a SK v okolí Bratislavy, Vídně a Brna - kvůli složení řidičů) jede víc osobáků v pravém pruhu a ti v levém z toho nemají takovou krizi a celá cesta je tak nějak klidnější.
Měl jsem na mysli spíše debilky, které periferně vidím, že se na tento manévr chystají. V autě bez adaptivního tempomatu se nachystám na brzdění a většinou po troubení toho dementa napadne se podívat do zrcátka a vzdá to.
Adaptivní tempomat nekompromisně zničehonic začně brzdit. Časem se na to dá zvyknout, a prošlápnutím plynu se dá použít ta původní taktika (vytroubit ho nazpátek).
Dementa nebo svátečního řidiče se dá poznat, podle způsobu zrychlení, podle toho, jak projíždí zatáčky, jak vyhazuje blinkr, jak rychle reaguje s rozjezdem na křižovatce, jak reaguje na brzdění auta před ním, atd. atd. atd. Bojím se, že tohle elektronika vyhodnotit nedokáže. Dokáže ale přesně vyhodnotit, zda se k autu přede mnou blížím a že to půjde nebo nepůjde ubrzdit.
Adaptivní tempomat nekompromisně zničehonic začně brzdit.
Bojím se, že tohle elektronika vyhodnotit nedokáže. Dokáže ale přesně vyhodnotit, zda se k autu přede mnou blížím a že to půjde nebo nepůjde ubrzdit.
A co kdyz uz jedina rozumna reakce je zmena pruhu? To muzete ale udelat jen tehdy, kdyz cumite, co se okolo auta deje. To ale asi tezko budete po delsi dobu delat, kdyz neridite. Nebo vy jako spolujezdec, ktery byste pri rizeni automatem defakto byl, sledujete provoz okolo auta? Vite treba, ze se v pruhu nalevo od vas riti nejaky Nemec plnou parou na 220 km/h?
Však říkám, elektronika dokáže vyhodnotit max brzdnou dráhu. Úhybný manévr to naštěstí neumí.
S dementem, který znenadání mění pruh se potkávám častěji u nás, než v DE, kde je potkám toho 220kmph němce. Co je nebezpečné a co ne z předchozích dvou jmenovaných ví i malé dítě..
Ale je fakt, že se najde fůra tupců, kteří nereagují ani na troubení. Pak už jedině uhnout mimo pruh.
Jenze ono to nekdy jinak nejde, vis? Nekteri lide se chodi do leveho pruhu prospat. Jedou stovkou, ty za nimi jedes deset minut s nahozenym levym blinkrem, blikas a oni s klidem chrapou a nereaguji.
Krome toho se mi klaxon uz parkrat hodil treba k probuzeni ridice vravorajiciho kamionu, ktery jsem predjizdel nebo k probuzeni nejakeho debila, ktery s klidem prejede fungl novou bilou caru pul metru tlustou, na funglnove, kontrastne cerne dalnici a to bez nahozeni blinkru a rovnou na me.
kdyz to nejde je jina situace, nez na co sem reagoval, kolikrat me na dalnici kdyz sem jel 150 protruboval nekdo kdo prilit za me nejmene 180-200, nicmene i tech 130Km v levem pruhu protrubuje curak, protoze vytroubit si umozneni prekrocit rychlost nikdo jinej nedokaze...
probouzet klaksonem spici ridice je samozrejme v poradku :)
Nemám právo nikoho omezovat tím, že pojedu bezdůvodně (tzn. pravý je volný a není rozmlácený) v levém pruhu, ale pobavit mě dokážou dementi v rádoby silných autech (koženné lebky v SUV a nagelované bukvice v BMW, apod...), kteří se na mě v levém nalepí a tlačí se na mě (asi to bude něco podobného), přitom já s tou situací nic nenadělám, přede mnou jede někdo, kdo rychleji než třeba 110 prostě nepojede. Obvykle když se to pomalejší vozidlo zařadí, tak mi takovýto umělec najednou nestačí a mizí za mnou v dáli :-).
Kolikrát se mi stalo, že se někdo z pravého pruhu na mě začal tlačit, protože situaci nesledoval déle a měl mě ve slepém úhlu. Naproti tomu jsem potkal ignoranta, který mi na prázdné dálnici najel nebezpečně z pravého do levého pruhu, aby teď hned někoho další 2 km předjížděl.
Na silnici se vyskytuje spousta volů, kteří mají zpětná zrcátka pro parádu. Zase druhý protipól jsou horlivci, kteří mají vyštubováno, že za nimi je někdo, kdo by chtěl nejspíše předjíždět, ale oni pojedou první, co na tom, že ten za nimi to zvládne v mžiku a oni se mohou snažit zbytek času potom. Tak si vyhodí blinkr ještě v zatáčce před rovinkou, kdy ani nevidí zda to půjde a pak první 3/4 rovinky tráví předjížděním oni sami.
Naproti tomu jsem potkal ignoranta, který mi na prázdné dálnici najel nebezpečně z pravého do levého pruhu, aby teď hned někoho další 2 km předjížděl.
V mnozine ridicu, kteri nikdy nemeli dostat papiry (leda tak na hlavu), existuje rozsahla podmnozina tech, kteri nechapou, ze kdyz vyjedou do jineho pruhu zpoza kamionu, meli by slapnoiut na plyn, protoze a) se rozhodli predjizdet, b) uz je netahne pruvan z kamionu a tak do toho budou muset vrazit nejaky vlastni benzin. Obvykle se tak u nich zmena pruhu projevi tim, ze jeste zpomali, cehoz si vsimnou nekdy uz za par minut a nasledne tedy zrychli a zacnou ten kamion dojizdet a posleze i predjizdet rychlosti az o 1,5 km/h vyssi, nez jede on. Cely bleskurychly manevr predjeti kamionu jim trva ne vice, nez deset minut a pak jeste tak kilometr na zarazeni zpet do praveho pruhu, z cehoz jen cca 500 m je potreba na samotny komplikovany manevr prejeti z pruhu do pruhu. Moznost podrazeni v zajmu vyssi akcelerace pak radi do rise sci-fi.
Přesně tak, zažil jsem situaci, kdy doochodce v nějaké korejské krabici (něco 1.1i sport) vždy vybočil zpoza kamionu a vždy jej vyšší aerodynamický odpor "zatlačil dozadu", pak se zařadil za kamion, zrychlil a zase vybočil a zase zrychlil. Tímto elegantně vytvořil kolonu. Návod těchto vozítek by měl začínat: "děkujeme, že jste si koupil náš vůz, avšak silně nedoporučujeme provádět s ním manévr předjíždění, jeho délka by mohla překročit záruční lhůtu vozu"
Podobný scénář je při zařazení do pruhu. Namísto aby to ve zrychlovacím pruhu rozesmažili co ta plechovka dá a zařadili se, tak jedou šnečím tempem na konec, protože OMGDESETKAMIONUMUSIMZASTAVIT a tam zůstanou stát. Opravdu genitální zvyk. Co mají tihle dementi společného? Legislativu, podle které fungují a autoškoly, které je podle ní tyto zhovadilosti učí.
Motor se přeci nesmí vytáčet, pomalu=bezpečně, atd... polopravdy, omyly, blbosti.
PS: jo a ješte jedno mají tihle exoti společné. Na autech mají nalepenu nálepku od kauflandu "z lasky k cesku" :-D zřejmě jinej gang :-D
Pouzivas radeji: dovolte pane, racil byste se poradne podivat do leveho zpetneho zrcatka a vratil se zpatky?
Jen vic tupcu, kteri by zfleku odebirali ridicak do naseho skveleho ceskeho silnicniho fasismu. Takovi pani skolitele by meli jit prikladem a vratit jej jako prvni.
Ubohe zvire, pujdou pesky. Chudak kun, kdyby na nej nejaky dutohlav chtel pridelat radar, vysilacku, houkacku a majaky :-D
Dopravni zacpy maji casto na svedomi spis hloupe nastavene semafory, nez hodne aut. Zkuste si srovnat nejake misto, kdyz vypadnou semafory a jezdi se podle značek. Vsadim se, ze najednou je provoz plynuly a z vedlejších ulic stojí max 2 až 3 auta za sebou.
Bohuzel se bojim, ze ridicaky seberou statisticky drive spis tem, kteri sice neco provedou (tu nezapnuty pas, tu lekarnicka, tam rychla jizda v nesmyslnem omezeni rychlosti) a ne tem, kteri jsou opravdovym nebezpecim.