Vlákno názorů k článku
Evropská komise chce návrat telefonů s vyměnitelnými bateriemi od andreeeee - Bohate by stacilo aby vyrobci museli napr. po...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 2. 2020 11:02

    andreeeee

    Bohate by stacilo aby vyrobci museli napr. po dobu 4-5 rokov predavat originalne nahradne baterie (ako prislusenstvo), za realisticku cenu. Sice si ich bezny clovek mozno nevymeni, ale servis s horkovzdusnou pistoli to za par stovek u 99% mobilov zvladne... Viac ako 6-7 rokov stejne maloktory mobil vydrzi, minimalne moralne.

    Kazdopadne doba ked sa za 10s menila baterka je asi prec, to by vyzadovalo privela designovych ustupkov u takto kompaktneho zariadenia, o ktore ani zakaznici nestoja (sudiac podla predajov). Nejde to nakoniec ani pri vacsine notebookov...

  • 27. 2. 2020 11:23

    Jiří Eischmann

    Ano, bohužel cena náhradních dílů lidi spíše vybízí k nákupu nového zařízení než opravě. Výměna baterek v AirPods stojí dohromady 147 dolarů, nové pak 159 dolarů. Já si zase nedávno zničil jedno sluchátko od Galaxy Buds. S ohledem na přírodu by bylo nejlepší, kdyby šlo dokoupit to jedno sluchátko a krabička a druhé sluchátko by zůstaly stejné. Byly půl roku staré. Realita je taková, že doplnění jednoho sluchátka a spárování se zbytkem stojí 3200 Kč a nové Galaxy Buds se dají sehnat za 2800...

  • 27. 2. 2020 11:51

    Atom321

    Přijde mi, že nejjednodušší řešení by bylo prostě zastropovat cenu výměny baterie. Do pěti let od prodeje by byl výrobce (resp. dovozce) povinen zajistit možnost výměny baterie v telefonu za cenu nepřekračující (řekněme) 40 EUR včetně dopravy.

  • 27. 2. 2020 13:12

    neřeknu

    tak to je podobný návrh jako, co chce udělat eu. Přeci nemůžete někomu přikazovat, kolik mají stát jeho náhradní díly a jak dlouho je musí podporovat. Existuje tu záruka 2 roky a co je potom, je pak Váš problém, proč by měl výrobce doplácet na to, že je někdo kolenovrt a kupuje si telefony po 5 letech? Během záruky máte pokryto, že díl existuje a pokud ne, řeší se to třeba výmenou za jiný (novější) model nebo dobropisem.

  • 27. 2. 2020 23:01

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Dvouletá záruka není boží přikázání. Je to směrnice EU o ochraně spotřebitele, dvouletá záruka je pak do české legislativy transponována občanským zákoníkem. Úplně stejně, jako je přikázána povinná dvouletá záruka, může být přikázána i cena náhradních dílů nebo doba podpory.

    Dvouletá záruka je něco jiného, než si myslíte. Není to záruka na to, že výrobek bude za dva roky fungovat. Je to záruka, že nebude mít výrobní vady. Pokud bude mít mobil místo akumulátoru baterii, která vydrží měsíc, a po měsíci ten mobil přestane fungovat, je to naprosto v pořádku a není to nic proti záruce. Takže dvouletá záruka v žádném případě neznamená, že má zařízení s vypětím sil vydržet dva roky a pak se má rozpadnout. To, aby zařízení vydrželo pět let, je zcela legitimní požadavek. A vůbec nejde o to, že by byl někdo kolenovrt – to neustálé vyhazování zařízení a výroba nových je obrovská zátěž pro životná prostředí, která z velké části není promítnutá do ceny mobilu. Takže já nevím, proč bych já měl doplácet na to, že je někdo kolenovrt a kupuje si levný šmejd, který za dva roky vyhodí.

    Ta poslední věta vašeho komentáře je kouzelná – během záruky máte pokryto, že náhradní díl existuje, a nebo taky ne. Vskutku, záruka existenci náhradních dílů nijak neřeší.

  • 4. 3. 2020 21:34

    Row

    Rika se tomu udrzitelny rozvoj... nemuzeme nechat devastovat prirodu proto, ze vyrobce chce maximalizovat zisk. Bohuzel zabranit tomu aby si nekdo co pul roku kupoval novy telefon a stary nevyhazoval se zarizuje tezko, ale v tomto pripade je moznost tlaku alespon na vyrobce, aby k tomu lidi nemotivoval nebo netlacil. Takze stejne jako jsou narizene napriklad normy pro maximalni vyzarovani vysilacu, zakazane chemikalie ve vyrobcich (treba freony v ledickach, olovo v cinu atp.), emise u motoru aut a na ochranu spotrebitele je stanovena minimalni dvouleta zarucni doba, tak lze uplne snadno vynutit i opravitelnost zarizeni a dostupnost nahradnich dilu. A protoze je jasne ze by si to vyrobce ohnul do neekonomicke roviny pro spotrebitele, tak mu lze naridit i mantinely za jakych to ma poskytovat (realna vyrobni hodnota baterie je v radu dolaru a upravy v ramci konstrukce zarizeni lze zahrnout v designu v ramci generacni obmeny).
    Rika se tomu regulace a je to uplne normalni ve vsech odvetvich prumyslu a sluzeb, protoze koncovy zakaznik vzdy taha za kratsi provaz a "neviditelnou ruku trhu" casto pres prsty klepne monopol nebo oligopol ci kartelova dohoda. O tom, ze jsou nekteri lide ochotni tuhle planetu vlastnorucne podpalit kdyz jim to prinese zisk ani nemluve (a to se rozhodne nepocitam mezi ekologicke extremisty, ale vseho s mirou).

  • 5. 3. 2020 14:21

    SB

    Dokud bude recyklační poplatek za telefon 10 Kč (což asi nebudou skutečné náklady na recyklaci a zátěž prostředí), tak spotřebitel 2x přemýšlet nebude.

  • 27. 2. 2020 13:51

    acx99

    A jak má výrobce ovlivnit lokální cenu dopravy? Stačí posílat cokoliv ČP např. jen do Německa, a máte 10 EUR min....

  • 28. 2. 2020 12:27

    Atom321

    Tiše jsem předpokládal, že jde o telefon zakoupený v ČR. Proto je v závorce "dovozce". Prostě, pokud si telefon koupíte v ČR, měla by být po skončení dvouleté záruky ještě několik let garantovaná možnost opravit běžné závady za rozumné peníze. Na telefon objednaný z Německa by ten limit platil pro opravu v Německu. A ano, při objednání z Číny by byla vymahatelnost takového předpisu problém. To je ovšem u výměnné baterie nebo jednotného nabíjecího konektoru také.

    Záměrem bylo zamezit trikům typu "opravíme za 39,9EUR + 150EUR za dopravu do servisního střediska na Novém Zélandu a zpět ." Výrobce by tak byl motivován dělat své výrobky lépe opravitelné a mít lokální servisy blíže zákazníkům. No a nebo mít baterii uživatelsky vyměnitelnou a prodávat ji v běžných e-shopech.

  • 28. 2. 2020 13:51

    JVr

    Ono by možná i stačilo kdyby se vyřešilo, jakou kapacitu má mít ta baterie po x měsících, aby to bylo reklamovatelné.

    V současnosti vám totiž každý dává na baterii spíše nižšší záruku (0,5 roku) a je velmi obtížné prokazovat, že ta baterie je "vadná" z důvodu nižší kapacity.

    Pokud vám po půl roce klesla kapacita na polovinu pravděpodobně vám to záručně neopraví - budou se vymlouvat, že je to vaše vina (špatně jste baterii nabíjeli/vybíjeli).

    Trochu jiné to bude v situaci, kdy se jedná o chybu v návrhu, a takto vadné budou všechny baterie v sérii. To by znamenalo pro výrobce poškození pověsti pokud by to nevyřešil, a tak si na to dá pozor. Pokud by se to přesto stalo, bezplatně by vyměňoval baterie, za předpokladu, že se nebude jednat o nejakého "noname" čínského výrobce, který se jen přejmenuje a jede dál :)

  • 27. 2. 2020 11:40

    Zdeno Sekerák

    No ale ked to bude predavat vyrobca tak bude cena prepalena.