Jak je to počin chvályhodný, a opravitelnost běžně dostupnými prostředky bych uvítal (nejlépe formou technických norem), tak již samotný pohled na stránku EP nenechává člověka na pochybách, co soudruzi aktivisté zase vymysleli za paskvil. Nechci býti prorokem, ale vidím v tom zvednutí ceny tak o 40% (nějak se ty masivní letákové kampaně a povinná zápůjčka zaplatit musej), a nikdo to stejně opravovat nebude (zvlášť když třeba konkrétně jedna low end myčka - originální oběhové čerpadlo 3500, polská noname náhrada 2600, použité tam nikdo nedá protože povinný rok záruky na něj navíc, zadarmo to nikdo dělat nebude takže aspoň litr za práci plus 2x odvoz, nová myčka 7000).
A že by všichni přestali používat správně dimenzované díly s ohledem na předpokládanou životnost? rofl. Však ono to kazí, chci říci nepředimenzovaný díl z nutného minima materiálu také pomáhá snížit CO2 stopu ;-)
"Aby byly opravy cenově dostupnější, bude muset každý členský stát zavést alespoň jedno opatření na jejich propagaci. Příkladem takových opatření jsou např. poukázky a fondy oprav, informační kampaně, opravárenské kurzy či podpora místních komunit, které zřizují sdílené prostory pro opravy."
24. 4. 2024, 09:47 editováno autorem komentáře
Tohle je sranda třeba u PC myší. Měl jsem několik herních razer myší (cenovka někde kolem 3tis. kč), ano, jsou super, přesné, nastavitelné, všechno super. Ale šroubky jsou pod kluzáky. Takže na výměnu blbého mikrospínače, což zvládnu levou zadní, tak je potřeba urvat kluzák, aby se to dalo rozšroubovat. A tedy utratit další prachy za tohle.
U kancelářské myši za 120Kč je šroub normálně přístupný, takže mikrospínač, který se za 15 let nikdy nepokazil, skutečně vyměním za 10 minut.
Protoze sis to neprecet. Ta vec rika, ze musi byt dostupne nahradni dily, ale ne nutne tobe jako koncakovi, a musi existovat servisy, ktere ti to opravi.
A to muze vyrobce/dovozce zajistit bud tak, ze si otevre ty pobocky se servisama, nebo tak ze to deleguje na nejakeho smluvniho partnera nebo tak, ze zverejni dokumentaci a umozni treba zivnostnikum nakupovat ty nahradni dily.
Rozhodne to neni o tom, aby sis to opravoval sam.
Samozrejme je velice pravdepodobne, ze jak da dokumentace tak ty dily ve vetsine pripadu verejne dostupne budou, proste proto, ze to je zdaleka nejlevnejsi zpsusob jak to udelat.
Druhá věta na odkazované novince na www.europarl.europa.eu:
Spotřebitelé budou mít přístup k náhradním dílům, nástrojům a informacím ohledně opravy
Tohle je za mě dost neřešitelný problém. Celé je to o nákupních zvycích, nic víc. Když jsem si před 16 lety kupoval audio soustavu, tak už tehdy jsem byl označen za snoba apod. Tuhle nálepku mám asi na doživotí. Moje argumenty byly a jsou a budou stále tytéž. Tohle si kdykoliv opravím sám / opraví mi to někdo v blízkém okolí. Klidně za 50 let, stejně jako se dneska opravují sterea z roku 1970. Stačí vyměnit kondíky, proražený tranzistor a samozřejmě potenciometry. Tedy, to "drahé, audiofilské, snobské stereo" je už dnes výrazně levnější, než co za audio utratili jiní. A návod je jednoduchý. Stavět si to z komponentů, každý z nich vybírat opravitelně. I když bude neopravitelný, tak jeho výměna je jednoduchá a hlavně levná. Takže pokud bych si v roce 2008 koupil "nadupaný" digitální receiver, tak nebude umět dnešní formáty. Mě stačí mít něco jako RPi, dobrou zvukovku a analogový audio zesilovač. Když budu chtít mít lepší zvukovku, koupím jinou a tuhle použiju jinde. Pokud staré rpi už nebude technologicky zvládat nějaké nové formáty, koupí se za pár kaček jiné. Takže si to audio můžu následujících 40 let upgradovat podle potřeby. Ve výsledku mám levnější a výrazně kvalitnější poslech, než někdo, kdo není "snob".
Takže, opravitelnost je fajn, politicky se to moc prosadit nedá a ti lidé, kteří to po politicích chtějí, měli a mají možnost mít doma opravitelnou technologii už asi nějakých 100 let.
Bohužel všechny opravy nejsou tak jednoduché. Např. ti v komponentě odejde zakázkový displej (třeba dříve oblíbené VFD) a nový už taky neseženeš. Stejně jako výrobce komponenty, který by jich musel/bude muset držet spoustu na skladě pro případ opravy. Samozřejmě si to skladování a utopené peníze nechá zaplatit při nákupu i při opravě.
V pračce/myčce je také spoustu zakázkových dílů.
třeba dříve oblíbené VFD
Jasně, ale to potom také záleží na tom, co od té věci skutečně požaduješ. Jestli se na ni budeš i dívat, nebo to jenom poslouchat. V mém zesilovači je nejvíc high end komponenta dálkové ovládání. Roky jsem ho nepoužil, protože mi stačí jen natáhnout ruku. Když odejde čip v tom zesáku, tak to ani nepoznám. Případně natvrdo nastavím jeden vstupní line-in kanál, na který to běží už těch 16 let. (Jako jasně, trochu přeháním, používám dva linein vstupy, ten druhý je z mixáku.)
K tomu VFD. Mě se hrozně líbí zesilovače McIntosh, které mají stále velmi výrazné VU metry. Ale tohle se dá postavit. Dá se vzít vhodný analogový měřák, vytisknout mu vhodné pozadí, osvětlit zelenou barvou a z mého Marantze udělám "fake" McIntosh (teda bez elektronek) za pár stovek.
Nevím, jak teď ale jednu dobu nebylo zrovna triviální sehnat na jinak samozřejmě skvělou (a víceméně od té doby už nepřekonanou) hi-fi techniku ze sedmdesátých let nikoliv součástky, ale dostatečně kvalitní součástky. Ono co je vám platné, že vyměnite tranzistor nebo potenciometr když jde pak kvalita výstupu do háje.
Ale třeba už je to dnes lepší.
To je asi případ od případu, ale kondenzátory dnes máme výrazně lepší a dostupnější. Totéž operační zesilovače, šum šel extrémně dolů. Pokud se někde nesežene nějaký super speciální tranzistor, tak se nedá nic dělat (jako dá, prostě se ten modul vymění a ve starém šasi bude prostě moderní zesilovač, takto jsem opravil zesilovač výrobce VIDEOTON (Maďarsko, cca 1980), místo původních výkonových zesilovačů dostal zesilovače TDA. Ano, je to prasárna (z hlediska zachování historické věrnosti), ale hraje to a hraje to líp, než před tím.
Ono taky je potřeba si někde dát stopku. Já jsem třeba opravil osciloskop TESLA BM556. Opravoval jsem to čistě pro dobrý pocit, že mám doma funkční kousek techniky, kterou jsem naposledy viděl na střední škole (a už tehdy to byl šrot na vyhození). Jsou tam "divné" součástky z padesátých let. Ano, už ty divné tranzistory (bipolární se dvěma kolektory) nikdy neseženu, ale tak co. Ten osciloskop není na používání, protože dneska za $60 můžu mít mnohem lepší digitální a na stole mám výrazně lepší digitální. Od počátku to byl jen stále funkční muzejní artefakt a projekt na hraní.
Opravování starých věcí je přirozeně dražší a dražší v průběhu času. Proto jsem zdůrazňoval tu modularitu. Když to nepůjde opravit, tak se ta jedna malá část prostě koupí nová. Možnost opravy neznamená nekonečnou životnost a už vůbec ne za nízkou cenu.
"A tak se je museli naučit udržovat při životě"
Presne totez se aktualne deje tady, staci se rozhlednout. Behem poslednich 2-3 let sem zaznamenal nasledujici. Velmi vyrazne ze zkratila lhuta na objednani servisu v "autorizaku" - ze skoro mesice je to casto na tema "dneska je streda, co treba v patek?". Nekolik lidi nezavisle na sobe mi potvrdilo, ze jim na servisy zacala jezdit tak stara auta, ktera drive nikdy nejezdila. Nove auto se koupit neda. Vsude mi cpou litrovou trikolku a nebo nepouzitelnou elektrokaru.
Jedna z věcí je právě ta izolace, druhá věc je samozřejmě uvedená cena, třetí věc je zákaz soukromého vlastnictví automobilu, tzn legálně tam může vozy vlastnit pouze stát, a ten vydává koncese. (stav z roku 2018 kdy jsem Kubu procestoval)
Rozhodně to není jen proto, že je možné je opravit svépomocí. Ty auta tam jsou v tak příšerném stavu, až je to někdy nebezpečné do nich vůbec vlézt. Viděl jsem tam doslova neuvěřitelné a bizarní kombinace aut, kdy čumák byl z Cadillacu z padesátých let, interiér z Peugeotu 407, volant z Mercedesu, kulisa řazení z dřevotřísky, korba svépomocí (byl to pickup) a motor z Volhy. Prostě "co stát poskytl".
To je pravda, jenomže nějakého třeba luxmana s jeho úžasně měkkým zvukem u některých modelů takhle prostě neopravíte. Tam potřebujete kvalitní náhradní součástky. A toho nemáte pro dobrý pocit, toho máte proto, že nový takový zesilovač by stál opravdu dost peněz a ještě je vůbec otázkou, zda by se tomu luxmanovi alespoň hluboko zespoda blížil. To je to.
Heh ... povina zapujcka davno plati.
Kazdy zakaznik ma pravo uplatnovat vsechny naklady spojene s reklamaci. A do tech nakladu samozrejme patri i zapujceni/nakup nahradniho zarizeni po dobu reseni reklamace. Jen to drtiva vetsina lidi nepozaduje, stejne jako nepozaduji uhradu dopravy (to mame nejakych +- 5Kc + palivo per km ... kdyz je prodavajici 100km daleko, tak to mame 400km cca 3kKc).
No... je to takové typicky evropsky zbastlené. Motivace správná, ale provedení jako skoro vždy.
Právo na opravu a dostupnost dílů vítám. Sám si věci opravuji a nejvíc mne s*re nemožnost věc rozebrat bez poškození.
U čeho jsem rozpolcený je prodlužování záruky - to je věc, která skutečně prodraží koupi nových věcí. A taky možnost výměny za repasovaný kus. Zase to klade břemeno na výrobce. Smysluplněji bych to viděl jako možnost koupě repasovaného výrobku za rozumnou cenu (třeba cenu dílů).
Co mne ale vadí je pro výrobce nutnost poskytovat náhradní věc po dobu opravy. Je to zbytečný a přidá to neúměrné náklady navíc.
Vsak to je spravne. Vyrobce si jen bude muset prepocitat naklady, jestli se mu suntovy vyrobek vyplati, nebo zainvestuje do kvalitnejsiho. Predpokladam, ze se ceny zvednou (kazda zaminka pro zvedani cen je pro vyrobce bonus), ale na druhou stranu se zvedne i poptavka po repasovanych produktech. Dalsi prodejni kanal.
Blud? Ani ne... Co třeba Vozidlo je rovněž považováno za neopravitelné, pokud „jeho oprava vyžaduje výměnu motoru, převodovky, karoserie nebo sestavy podvozku, což vede ke ztrátě původní identity vozidla“?
Výměna motoru nebo převodovky není nic neobvyklého a nevidím jediný důvod, proč by se to mělo lišit od jakéhokoliv jiného dílu nebo funkčního celku.
...nebo že vozidlo „neprošlo povinnou vnitrostátní technickou prohlídkou po dobu delší než dva roky ode dne, kdy byla prohlídka naposledy požadována“.
...což prakticky znemožňuje koupit si polofunkční či nefunkční auto, řekněme nějaké víc raritní, s tím, že si ho za pár let postupně opravím (a pak s ním absolvuji technickou prohlídku). Co je komu do toho, co mám někde v garáži nebo ve stodole? Úředník nechť se stará o své a nestrká rypák do toho, do čeho mu vůbec, ale vůbec nic není.
Tady je to rozebrané víc dopodrobna a jednak je tam fůra různých gumových ustanovení, která se dají aplikovat prostě dle potřeby soudruha, kterému se auto zalíbí nebo znelíbí, a mimo to jsou tam vyložené absurdity.
Např. že vozidlo je považováno za technicky neopravitelné, pokud má několikanásobné poškození základního nátěru, řeší se tam ekonomická neopravitelnost (znovu - do toho úředníkům není vůbec nic a záleží to čistě na ochotě a vůli majitele opravu zaplatit).
Dále např. vozidlo lze považovat ze technicky neopravitelné, pokud nemá přimontované dveře (to jako jak je jednou třeba v lakovně demontují, stává se auto neopravitelným?!), pokud byly vypuštěny provozní kapaliny (ditto, jak se asi mění olej nebo brzdová kapalina?!), brzdy a součásti řízení jsou nadměrně opotřebované (takže brzdové destičky nebo kotouče nejsou spotřební materiál a ty z prvovýroby určují životnost auta?!).
Tohle je paskvil a absurdita a nejde na tom najít nic dobrého (a nepředpokládám tam ani náznak dobrého úmyslu, naopak).
24. 4. 2024, 13:24 editováno autorem komentáře
Tuhle problematiku uplne neznam, proto jsem se ptal co presne ma WIFT na mysli.
A co o tom ctu, tak ano, WIFTovo vyjadreni je bludne minimalne v tom, ze pise o "zákaz(u) oprav starších aut", kdezto v navrhu jde spis o nakladani s vraky, a tim co je za vrak povazovane.
Jo, souhlasim, navrh asi nebude ze zlateho fondu EU.
Ale jak ctu materialy pro (cedmohub) a proti (dfens), a prolitavam ten navrh samotny, tak to jako vzdy vychazi ze kazda ze stran si vybere jen co se jim hodi a zbytek taktne zamlci.
Prijde mi, ze ten navrh spis resi co je vrak, a pokud je vozidlo vrak, jak s nim mas nadale zachazet. Jestli ho pouzijes na dily, nebo strcis na vrakoviste k recyklaci. Ovsem primo se tam pise o znovupouzivani dilu. Neboli pokud mas auto bez motoru, a motor, tak to proste bude nove hromada nahradnich dilu, ktere znovu das do obehu tim ze z toho sestavis nove auto. Ale uz to nepujde nahlasit jako stare auto. Proc az takhle nevim, mozna protoze se auto identifikuje podle ruznych kodu, vcetne VIN, a pokud bude mit motor jiny VIN, tak to technicka asi resi jako nove auto tak i tak, ne?
Nektere veci sam prezentujes dost nevhodne. To s technickou neopravitelnosti pro pripad dveri/kapalin je podminecne. Sam jsi to napsal - je tam slovicko "lze". Tady je otazka k cemu tahle stat ma slouzit, ale bezpochyby neni nutne resit pripad vymeny oleje v servisu, jak tvrdis.
WIFT to napsal sice trošku zkratkovitě, ale podstatu víceméně v tom hrubém vystihl.
kdezto v navrhu jde spis o nakladani s vraky, a tim co je za vrak povazovane.
Ale mně je srdečně jedno, jestli podle nějakého úředního bludu je mé auto osobním automobilem, vrakem, nebo souborem náhradních dílů. Pokud je lze uvést do stavu, aby prošlo STK, nemá mi nikdo co kafrat do toho, jestli ho můžu opravit, jak a kdy to udělám (jestli zítra nebo za 5 let).
Prijde mi, ze ten navrh spis resi co je vrak, a pokud je vozidlo vrak, jak s nim mas nadale zachazet.
Viz výše. Je to jen a jen moje věc, jestli se rozhodnu auto nechat stát 20 let v garáži (a pak ho opravit nebo prodat nějakému veteránistovi), nebo hned opravit, nebo prodat do šrotu.
Neboli pokud mas auto bez motoru, a motor, tak to proste bude nove hromada nahradnich dilu, ktere znovu das do obehu tim ze z toho sestavis nove auto.
Neboli nemůžu si to auto bez motoru zprovoznit a normálně s ním jezdit (nakonec vlastně ten motor nemůžu už nikdy za těch podmínek použít do žádného jiného auta), ale musím ho nechat zlikvidovat. Tak logické, až by jeden brečel.
Proc az takhle nevim, mozna protoze se auto identifikuje podle ruznych kodu, vcetne VIN, a pokud bude mit motor jiny VIN, tak to technicka asi resi jako nove auto tak i tak, ne?
Snad se úplně nepletu, ale... dřív (20+ let dozadu?) bylo možné motor vyměnit, ale muselo se do TP zanést číslo nového motoru. Pak došlo ke změně, kdy se motor začal považovat za náhradní díl (což asi platí dodnes) a je možné z TP nechat číslo motoru vymazat a motor si dle libosti vyměnit (jen za stejný typ - bohužel). Žádné "nové auto" po výměně motoru nevzniká. Tohle je čistě byrokratická záležitost, každému alespoň minimálně soudnému člověku je jasné, že vyměnit motor za jiný, klidně z vrakoviště (který nakonec může mít i menší nájezd a být v lepším stavu), je jen technický úkon, který mechanik zvládne klidně v řádu pár hodin, a ničemu to nijak neubližuje - z hlediska ekologie je to právě jen prospěšné, protože se tím de facto ušetří zdroje na výrobu nového auta.
Nektere veci sam prezentujes dost nevhodne. To s technickou neopravitelnosti pro pripad dveri/kapalin je podminecne. Sam jsi to napsal - je tam slovicko "lze". Tady je otazka k cemu tahle stat ma slouzit, ale bezpochyby neni nutne resit pripad vymeny oleje v servisu, jak tvrdis.
Já jsem jen citoval. Už jen to, že tam je taková obludnost, je špatně. S kým se pak budu hádat o tom, jestli to tak je nebo není, když půjde do tuhého a bude hrozit, že přijdu o auto, které je naprosto v pořádku, jen se někdo rozhodne mi ho zlikvidovat pod stupidní záminkou, ke které mu legislativa dá prostor?
Tohle celé je špatné a zbytečné. Už drahnou dobu si nemůžeme (bohužel) ponechat třeba staré auto na náhradní díly, je nutné je předat k "ekologické" likvidaci. Takže absolutně nehrozí, že bychom měli plné lesy, louky, nebo dokonce (proboha) garáže (dle jednoho z předchozích "vysvětlujících" odkazů) rozpadajících se aut, ze kterých vytékají všechny myslitelné provozní kapaliny.
To se prostě uz z tohoto důvodu stát nemůže. Ohledně technické způsobilosti tu máme otravnou a zbytečnou STK (jsou státy, kde nic takového není, a světe div se, ničemu to v reálu nevadí). Není tedy žádný rozumný důvod, proč se snažit tuto oblast ještě více regulovat - je to jen další prostředek, jak ze silnic dostat starší auta, která, ač mohou být v sebelepším stavu, jsou zelené rádoby ekologické úderce trnem v oku.
uwe.filter: mno a ja si myslim, ze si ten navrh vykladas jinak nez jak vypada, ale jak rikam, necetl jsem to poradne, ergo nema smysl se mnou diskutovat.
Ja jen trvam na tom ze WIFTovo vyjadreni je blud, a podstatu to nevystihuje. Oprava auta bude mozna i kdyby ten zakon byl v tom nejhorsim smyslu jak tvrdis.
i kdybych nekomentoval ostatní absurdity a co absurdity, naprosté zhovadilosti, a dal vám za pravdu v tom, co píšete. Zrovna vylágrovaná třeba převodovka je závada, která není nijak zvlášť neobvyklá a opravdu se netýká jen vraků. Vím o osobních autech, která mají převodovku cca třetí.
O tom, že třeba Fiat Ducato má převodovku značně poddimenzivanou k výkonu jeho třílitrového Multijetu od Iveca a ta prostě dříve či později odejde, ale motor sám je schopný najet klidně milion protože to jsou výborné motory ani nemluvě.
"Zrovna vylágrovaná třeba převodovka"
... "nasa garaz" - yt.
Uvidis tam rozstipane pisty, hlavy, klikovky ... a typicky je jediny technicky realizovatelny zpusob opravy, vymenit cely motor, protoze jinak bys defakto musel vyrobit novy. Pripadne ten motor poskladaji z nekolika jinych, ktere maji jine zavady.
Huh tohle má jako vyvrátit nějaké pochybnosti? Celé je to psané dost zmatečným způsobem, jako když nachytáte puberťáka při něčem za co se stydí...
A jestli tohle má přesvědčit o dobrých úmyslech, tak nevím. "nebo dokonce ve své garáži, když vyžaduje výměnu převodovky (o pár odstavců dál)"
cit: „Pokud však vlastníte rozbité auto, které se nedá opravit, navrhované nařízení by stanovilo, že se ho musíte zbavit zodpovědně tím, že ho pošlete do zpracovatelského závodu k sešrotování, a ne že ho například necháte rezivět v přírodě nebo dokonce ve své garáži, kde z něj mohou unikat toxické látky,“ vysvětlilo zastoupení.
24. 4. 2024, 13:26 editováno autorem komentáře
Wasper:
Ten odkaz nemel vyvratit nejake pochybnosti. Ptal jsem se, o jaky problem jde, a odkaz vedl na clanek o tom problemu.
Ale jak pisu vyse 14:41, WIFTovo vyjadreni bylo prilis zkratkovite.
Jinak ten navrh primo pise o vyuziti vozidel na konci zivotnosti na nahradni dily.
24. 4. 2024, 14:49 editováno autorem komentáře
Pokud tím náhradním dílem teda zrovna není motor, převodovka, kastle, řízení, brzdy, lak a dalších X dílů, které se mění velmi často, protože pak se z auta stal z rozhodnutí eurosojuzu úředně vrak, který je povinen majitel zlikvidovat, že ano.
Takže s milostivým souhlasem mocné EU si můžete tak akorát přendat kobereček.
... vyuziti vozidel na konci zivotnosti na nahradni dily.
To je sice hezká představa, ale nezapomeň, že se jí chopil euroúředník. V jeho podání budeš jako prodejce ručit za tyto díly nesmyslně dlouhou dobu. Třeba za tu převodovku, co se tak sype Lajzneš si někomu prodat převodovku, která se za týden může vysypat, když ti ji může za půl roku a 30000km dovézt, že se vysypala?
Pro porozumění problematice doporučuji rozbor, co vyšel na dfense.
Jak uz jsem se vyjadril vyse:
"Ale jak ctu materialy pro (cedmohub) a proti (dfens), a prolitavam ten navrh samotny, tak to jako vzdy vychazi ze kazda ze stran si vybere jen co se jim hodi a zbytek taktne zamlci."
Neboli jeste jednou - po kratkem nahlednuti na zdrojovy text je jasne, ze zdroj na dfensu je neobjektivni a je manipulativni. Ale ten zdroj co jsem daval ja (cedmohub) je to same akorat opacnym smerem.
Timto bych debatu uzavrel, nejsem odbornik ani na auta, ani na evropske pravo.
Huh, mozna bych jeste pripomnel, jak je to s nekterymi navrhy.
Spousta lidi si dodnes mysli, ze EU chtela/zakazala prilis krive banany. Nebo ze chtela naridit prodej peciva balene po jednom v sacku. (Pro ty pomalejsi - to byly famy).
Druha vec jsou treba narizeni o bioslozkach v palivech, ktery zpusoboval rust cen potravin v tretich zemich a zvysenou zatez na zivotni prostredi dovozem bioslozek pres pulku sveta.
Proto beru informace doprovazene vykriky typu "EU urednici tu vsechno zakazou!" jako velmi nespolehlivy zdroj informaci.
24. 4. 2024, 16:55 editováno autorem komentáře
To je takovy zdejsi kolorit. Nesmis ani naznakem rict ze je to dobry, protoze predse EU.
Porovnejme si to s tymto clankem:
"Zákon nazvaný ako Right-To-Repair bude ochraňovať spotrebiteľov pri kúpe a používaní elektroniky."
https://touchit.sk/novy-zakon-europskej-unie-umozni-lacnejsie-a-dostupnejsie-opravy-elektroniky/612549
Ty banány jsou fáma jen napůl. Spousta ovoce a zeleniny měla své normy u nás i před EU - například kategorie podle velikosti. Když chci průmyslově zpracovávat zeleninu, tak se hodí, když je podle normy - třeba okurky nakladačky velikostně v určité toleranci a takdále... Takže ano, EU mohla nařídit správnou křivost banánů (příklad, nadsázka), ale ve výsledku to nebyla žádná novinka, protože se jen sjednotily národní normy napříč unií.
Tak ještě jednou, polopaticky.
Nepindáme nad pivem v hospodě o fotbale, ale bavíme se o legislativě, která, pokud projde, tak mimo jiné znamená, že jí každý kovaný soudruh, trpící megalomanským mesiášským komplexem, může použít a použije v rámci prosazení té jediné skvělé spravedlivé budoucnosti k jejíž zavedení se cíti předurčen, a k rozdrcení všech dinousaurů, co si myslí opak a chtěli by stát v cestě pokroku.
Už to, že jste sám uznal, že samotný reprezentant navrhovatele cit "si vybere jen co se jim hodi a zbytek taktne zamlci.", a ze samotne vyjádření "strany pro návrh", i s oněmi zamlčeními, obsahuje spoustu velmi varovných náznaků a absurdit, které jsou navíc velmi snadno zneužitelné, by měla být absolutní stopka.
Legislativa má být jasná, jednoznačná, a srozumitelná, a pokud možno minimalistická.
Ech, to jsem kopnul do vosiho hnizda.
uwe.filter: precti si znova co jsem napsal, a pak mi rekni s cim konkretne mas problem a co si ty myslis ze ja nechapu a co by mi melo byt jasnejsi.
Wasper:
Tak jeste jednou, polopaticky. Ja netvrdim ze ten zakon ma/nema projit. Ja jen tvrdim, ze WIFTovo vyjadreni je blud, a podstatu navrhovaneho zakona nevystihuje.
Me je doopravdy uplne jedno, jestli ten zakon projde nebo ne. Jestli to tobe neni jedno, tak predpokladam ze ty jsi uz napsal svym zastupcum v eruoparlamentu a nechal si od nich pripravovanou legislativu vysvetlit, jak je tve pravo. A jestli ne, tak by me zajimalo tve vysvetleni proc ne, kdyz te ocividne ten navrhovany zakon tak rozohnuje.
Mam pocit, ze si vsichni myslite ze ten navrh zakon obhajuju. Jedine co delam je ze kritizuju WIFTA za prilisnou zkratkovitost, a dva clanky za zaujatost a neobjektivnost. Ale mistni antieurouderka hned nabehla s vysvetlenim, ze EU je banda uredniku a cokoliv od nich pochazi tak je fundamentalne spatne :)
Njn úředníci se vyrádily...
Padají tady názory opravit si sám....
Pokud pominu výměnu přelámané šnury , nebo updat FW tak u elektroniky moc prostoru není....
A co se tyká aby to bylo možné nechat opravit v servisu ( jedno zda značkový nebo neznačkový )
Je to o ceně práce jako jednom z hlavních nákladů.....
( nerozlišuju zda osvc nebo firma a zaměstnanec ) výpočet je stejný pouze hloupý osvč který nebude mít ve výsledku důchod a nemocenskou může dělat levně.
( to je jiná debata )
A teď co jsem chtěl napsat kdysi když jsem začínal na servisu tak televize stala 5 slušných platů , dnes stojí půl špatného platu...
kdysi se dala 1cm součástka vyměnit trafopájkou a dnes jsou 2 součástky do milimetru... a musí na to být mikroskop a infrapájecí stanice...
Takže a můj bývalý obor je to ekonomický nesmysl.....
Možná když regulací zvýší cenu přístroje zas na násobek několika platů tak možná .... ale je otázkou kdo na tom pak vydělá :-D
Souhlasím, že je to často ekonomický nesmysl a klade to ohromné nároky na zkušenost. Dříve stačilo rozumět principům a jít po drahách na tišťáku, dnes...
Opravit dvouvrstvý tišťák je na kousek drátu a trochu stěžování si na blbce. Opravit vícevrstvý tišťák je často nemožné.
Ale na druhou stranu, rozumné vybavení je dnes mnohem dostupnější. Pájecí stanici, horký vzduch i vhodný mikroskop a ohřev tišťáků může mít dnes doma každý.
Pro představu co znamená skutečně opravovat drobnou spotřební elektroniku, ne jen měnit díly, ať se podívá na práci Luise Rossmanna a podobných.
Taky mam pracku LG, asi 15 let. 2 krat jsem menil cerpadlo (pod 50 euro) a nedavno prasknul plast na sensoru vysky kapaliny ve vyvijeci pary. Vytisknul jsem novy, teda asi 3 nove, nez jsem trefil rozmery a jedeme dal. Ten blby plast se dal najit jenom na austalskem ebay za asi 50 euro plus dalsich 50 za poslani. Nastesti mam 3d tiskarnu :-)
Právě dělat něco jako podnikání tedy se tím živit a nebo něco udělat jen pro to že to dokážu bez ohledu na čas a mnohdy i spoustu zničených věcí než přijdu na správný postup... je propastný rozdíl....
A jen na závěr by bylo co a jak ohledně záruk... na opravu a například ručení že po opravě nevyhoří barák za x mega...
( jsou právní výklady že po opravě by měl servis ručit za celý přístroj )
add rozebiratelnost a manipulace např s 50" telkou je kapitola sama pro sebe.
Co se týká nářadí je dostupnější ale i v hodně různý kvalitě...
U elektroniky je finančně efektivnější ji ve velkým vyrobit než ji individuálně opravovat... důraz by měl být dán na recyklaci...
U elektra kde jsou převážně dráty a větší celky je to reálné opravovat tam kde stačí pracovník s malou kvalifikací....
Jinak k tomu samo domo opravovaní ... pokud se do toho někdo pustí bez toho že má §50 respektive dnes §250 vyhlášku tak pokud se nic nestane tak pohoda ale pokud se něco stane , úraz , požár tak hodně velký problém, stejnjě jako když si někdo bude doma dloubat plyn a udělá to bum :-D. Tedy Představa že výrobci dají k dispozici náhradní díly a lidi si budou opravovat samy ve velkém je nesmyslné....
Nejen elektrika nebo plyn. Ani něco natvrdo připájet nemůžete, protože neseženete bez živnosťáku ani borax. Přivařit sousedovi uhnilý pant u kurníku? Bez svářečáku je to právní sebevražda, získat papíry na potřebné kvalifikace (to množné číslo tam je schválně) je samo o sobě velmi drahý a časově náročný koníček a i tak abyste si bral právníka na sepsání smlouvy, že je to zadarmo, že nelze zaručit kvalitu s daným materiálem ... a spousta zkušených svářečů stejně řekne, že jediné bezpečné řešení je nechat si podepsat, že to není oprava, ale umělecké dílo které není určeno k použítí.
Vůbec snad s výjímkou mikroelektroniky je těch papírových překážek naprosto neskutečně, a každým měsícem další a další.