Na jednu stranu to chápu, na druhou stranu je to škoda. Když jsem na FB vytvářel nějaké reklamní kampaně (co se týkala naší nevýdělečné volnočasové aktivity, ke které jsme chtěli přitáhnout lidi které to bude zajímat), mohl jsem si přesně nadefinovat komu se zobrazí, a stálo to doslova pár korun. Bylo to docela fajn. Míň přesně cílená reklama bude stát víc peněz a přitáhne míň lidí.
Ale právěže naopak, abychom nevnucovali pozvánku na akci lidem co o ni nestojí, proto jsme volili inzerci přes FB, kde jsme si nadefinovali kdo přesně pozvánku uvidí. Pohlaví, věk, místo bydliště, zájmy cílové skupiny. FB to už zajistil, a opravdu to stálo desetikoruny, stokoruny, víc jak 500Kč dohromady jsme tam snad do reklamy nedali, a i tak šlo vidět, že to nemálo lidí přitáhlo.
Spolu s tím jsme s lidmi ze spolku vylepovali plakáty (které vyšly na víc peněz), a samozřejmě když se jednalo o především chlapskou záležitost (auta) tak jsme ty plakáty taky cíleně vylepovali v blízkosti pořádání akce, u průmyslovek, kolejí VŠ, u benzínek, a vyhýbali jsme se záměrně místům jako zdravotní školy, domovy důchodců nebo třeba i v jiných městech, kde by to přišlo vniveč.
Opt-out z cílené reklamy právě tohle cílení zmaří a pak takoví lidé uvidí i pozvánky a reklamy co jsou pro ně irelevantní.
Já tu situaci lidí co budou chtít opt-out chápu, nehejtím, jen jsem chtěl říct, že je to škoda pro všechny 3 strany.
A Vy jste se účastnil voleb v USA ?
Tady se zbavíme o segmentu, který platí za reklamu a by někdo měl povědomí o jeho produktu a ideálně ho zakoupil. Ale v cílené formě tedy neoslovovat ty kde je to zbytečné a zbytečně neplatil.
Politická propaganda , obzláště populistických stran než racionální reklamu připomíná právě ono plošné bombardování v kombinaci s obtěžováním "Hare& Svědci.sro"
To je naprosto nefunkční nastavení, protože Facebook skutečně cílenou reklamu neumí.
i když jí kdysi proklamoval.Jak to že dokáže uživatelé profilovat, povede k tomu že bude jen cílená reklama , že lidem opravdu bude nabízet to o co se zajímají tak v tomhle v tom naprosto selhává.
Reklama na Facebooku je stále furt plošné bombardování kdy chlapům budou nabízet věci pro ženský, ženským budou nabízet věci pro chlapy. Netrefí se ani na jazyk, netrefí se na zemi, teda konkrétní jako stát a jazyk, to prostě furt dokola.
Částečně za to teda můžou i lidé co si reklamu objednávají, že jim nedojde jaké tam je nastavení. A Opavský stánek se smažákem tak zaplatí reklamu, kterou budou zobrazovat i někomu v Aši.
Ale i tak osobně myslím, že je to ukázka toho jak Facebook kdy vznikl pro studenty vysokých škol v USA neznamená, že to stejné prostředí pro rybáře někde v Malajsii. Tolik s Facebook od svých začátků základu.
Jinak s tou reklamou přemýšlím kolik tisíc s DPH vynaložili různé firmy na reklamu, kterou mi v news feedu Facebook zobrazoval a byla naprosto , ale naprosto mimo.
Podle pravidel, GDPR by to měl být spíše "opt-in". Protože Privacy-by-default/design znamená, že jakékoliv zbytečné zpracování OÚ není aktivní, pokud o to uživatel nepožádá a přiznejme si, že cílená reklama je z pohledu uživatele zbytečné zpracování OÚ.
Tzn. je hezké že reagují. Osobně jsem tipoval, že zavedou placené členství bez cílení, ale nabízí to všem zdarma... na druhou stranu tímto řešením si zadělávají na další problém, který se zas bude znovu řešit za 2-5 let ;)
31. 3. 2023, 13:03 editováno autorem komentáře
Tak hlavně mnohem větší problém je v tom, že GDPR bez nezávislého auditu je vše, jenom ne vymahatelná, pokud neudělají nějakou kardinální hloupost nebo se neobjeví nějaký whistleblower. (A reklama tvoří jen část z příjmů z data miningu, na to je dobré nezapomínat)
To, že je to opt-out je stejně jen detail. Větší problém jsou třeba shadow profily, které s opt-out jaksi nekamarádí.
V citovaném článku nic o úplném "opt out" není, naopak je tam explicitně uvedeno:
"It’s important to note that these decisions do not prevent personalised advertising on our platform. The decisions relate only to which legal basis Meta uses when offering certain advertising."
a
"The decisions also do not mandate the use of Consent – another available legal basis under GDPR – for this processing."
Také je tam uvedené:
"To comply, from Wednesday 5 April we are changing the legal basis that we use to process certain first party data in Europe from ‘Contractual Necessity’ to ‘Legitimate Interests’."
Neříkám že to není tak jak to je ve zprávičce uvedeno, ale není to minimálně správně ozdrojováno. Takto to totiž na zamrznutí pekla vůbec nevypadá. Respektive se tam objevuje "opt out" pouze z určitých dat - ne ze všech. Není využit mechanismus souhlasu se zpracováním dat pro účely cílené reklamy.
Vidíte — já to tvrdil už dřív
4. 4. 2023, 14:34 editováno autorem komentáře