nevypadlo DNS Vám, ale jim. Proto nejedou jenom oni.
$ dig facebook.com +trace
...
facebook.com. 172800 IN NS a.ns.facebook.com.
facebook.com. 172800 IN NS b.ns.facebook.com.
facebook.com. 172800 IN NS c.ns.facebook.com.
facebook.com. 172800 IN NS d.ns.facebook.com.
...
couldn't get address for 'a.ns.facebook.com': failure
Mno, vidím tam i aws: https://downdetector.com/status/aws-amazon-web-services/ .
(data v cloudu, data ...)
https://downdetector.com/status/zoom/
https://downdetector.com/status/youtube/
Z mého pohledu už v téhle situaci nejsou hlášení přes Downdetector relevantní, jelikož agreguje data od uživatelů a ti většinou nepoznají rozdíl mezi výpadkem služby a přetížením dns resolverů.
Hlavně spousta webů používá na straně frontendu různé facebook pluginy a remarketingová měření, tak i množství požadavků na překlad jejich dns z běžného provozu musí být neskutečné. To není vůbec o tom, že chce pár lidí na svůj Facebook.
Tamtie statistiky by som nebral nejak vazne oni vela z tej detekcie maju podla mna postavene na tom kolko ludi sa aktualne pyta ze ci je servis v poriadku a pri vypadku niekolkych sluzieb naraz hned vela ludi predpoklada ze sa jedna o nejaky vypadok AWS a kontroluje to na ich stranke.
https://status.aws.amazon.com/ nehlasi ziadne problemy vela inych sluzieb co na AWS bezi je bez problemov. Mozno nejaka integracia s FB sluzbami sposobuje problemy aj inde?
Vy koordinujete místní komunitu včetně tak důležité věci jako likvidace fekálu (bez legrace) přes globální online službu???
Tak to asi opravdu nejste normální :-))) promiňte, ale vaše komunita je setřelitelná a ovlivnitelná velmi snadno.
Co dělali lidi před FB a dobou internetu (-20let)?? To asi nežili...
Ne ja tu dobu pamatuju, klidnější to nebylo, člověk se musel honit za věcmi a službami po telefonu nebo se prostě víc hýbat a třeba po vlastních nohou ;-)
Ale hlavně jsme nebyli závislí na externím výpadku DNS kdesi v tramtárii!
Libor Bauer: Jak byste to dělal jinak, aby to bylo méně sestřelitelné, méně ovlivnitelné, a hlavně aby to vůbec někdo používal.
Ale hlavně jsme nebyli závislí na externím výpadku DNS kdesi v tramtárii!
Když nebudete používat telefony, nebudete závislý na výpadku telefonní sítě. Když nebudete používat elektřinu, nebudete závislý na výpadku elektřiny. Když nebudete používat zdravotní péči, nebudete závislý na jejím výpadku. A když se budete chovat jako zviřátko, nebudete závislý vůbec na nikom dalším.
Asi jsme zapomněli, že hlavním a často jediným účiným prostředkem řešení je člověk jako takový. Problémy nechodí po horách ale po lidech, a vyřeší je jenom lidi a ne diskuze na internetu. Někdo ty hajzlíky a splachování WC musí vyřešit, píšu někdo, ne něco.
Proč nejde splachovat WC? Proč to musím řešit online a proč se musím registrovat kamsi do cloudu? Dalších 100 proč musím sloužit nějakému tech. (politiku do toho tahat nebudu) systému??
Protože se lidi nejsou schopni domluvit a je pohodlné si o tom psát a nadávat.
Doporučuji film Vlastníci, je to analogické jednání kdy všichni hájí jenom vlastní zájmy a ve výsledku se nestane nic. Byl jsem na mnoha podobných setkáních a schůzích... bylo to k ničemu. A internet respektive sociální sítě tomu jen vdechly rychlost sypat nesmysly, hoaxy a ke všemu tomu anonymně.
Ano, lidi se nejsou schopní domluvit, když například někdo trvá na tom, že se nesmí použít komunikační nástroj, který všichni používají, a nenavrhne ani jiný komunikační nástroj, který se použije místo toho.
Co navrhujete? Má se místo toho napsání zprávy na Facebooku posílat doporučený dopis?
Já z té závislosti na Facebooku žádnou radost nemám, ale musím uznat, že pro komunikaci je to velice pohodlný nástroj. Je to asynchronní a psaná komunikace, takže nemusím řešit, jako u telefonu, jestli mi to dotyčný zrovna vezme a bude mít čas se tomu věnovat. Je to rychlé, nemusím čekat několik dní, než dojde dopis. Je to docela spolehlivé, na rozdíl od e-mailu. Rychle tam kontaktuju toho, koho potřebuju – vyhledám ho podle jména a odsouhlasíme si komunikaci (v terminologii FB „přátelství“) a nemusím shánět nějaká telefonní čísla nebo e-mailové adresy.
Je škoda, že to takhle funguje prakticky jen přes technologické giganty a zdaleka největší podíl má (alespoň u nás) právě Facebook. Technologicky by to bylo řešitelné i decentralizovaně, ale místo toho máme stále e-mail, který na to už dávno nestačí.
Co navrhujete? Má se místo toho napsání zprávy na Facebooku posílat doporučený dopis?
Co se třeba normálně sejít? Třeba v čajovně, jestli hospodu nepřežijete. Bože, to jsou starosti. Fakt úplně vygumováno. Mámo, nejde Fejsbůůk, do smrti budem plavat v hounech.
[Táta poté, co zjistil výpadek FB, rituálně pouští naplno plynový hořák u elektrické trouby, strká do ní hlavu a po půl hodině začíná vonět...]
Jak se dozvíte, že se máte sejít? Nebo se budete scházet v čajovně pravidelně každý týden, abyste si mohli nahlásit, že je všechno OK? A pak až se ta kanalizace ve čtvrtek opravdu ucpe, budete čekat na další setkání do příští středy?
Psal jste „tejden neperem“, výpadek Facebooku trval 6 hodin. Nepřipadá mi, že by v takovém případě byl problém v tom, že 6 hodin nešel Facebook.
Jak se dozvíte, že se máte sejít?
Obejdu sousedy a zazvoním na ně? Telefon? Email? Lístek do poštovní schránky? Ježíšmarjá, jak jsme mohli vůbec jako civilizace přežít bez Cukrouše a jeho Fejsbůku?!
Nepřipadá mi, že by v takovém případě byl problém v tom, že 6 hodin nešel Facebook.
Tak tady kolega s ucpaným kanálem měl z toho téměř smrt.
Takže místo toho, abyste za minutu poslal zprávu, budete hodinu obcházet barák a telefonovat, pak se hodinu scházet – a druhý den si to dáte znovu s těmi, co první den nemohli.
Nejde o to, že bychom bez Facebooku nepřežili. Jde o to, že to, co vy řešíte týden, někdo jiný pomocí Facebooku vyřídí za minutu.
A co měl jako udělat?
No, tedy nám když se ucpe kanalizace, tak voláme provozovateli kanalizace. Většinou pak přijede nějaký týpek, co narve do kanálu kameru, pak přijede pár maníků se sbíječkou a s bagrem a opraví to. (A do té doby tam jako workaround jezdí již zmiňovaný hovnocuc.)
Překvapivě nikdo nepociťuje obsedantní potřebu sdělovat si 24/7 "updaty" na Fejsbůku ani jiné sociální síti. Tím se totiž kanál obvykle neopraví. Pokud se provozovatel k nápravě nemá, možná by bylo dobré zajít na městský/obecní úřad - osobně s dalšími sousedy - a udělat tam patřičný brajgl. Ale místo toho zdegenerovaná "moderní" generace úpí nad půldenním výpadkem FB.
Tahle civilizace je vážně ztracená.
Tak určitě z hlediska opravy efektivnější, než hekání nad nefunkčním FB nebo hekání o lejnech tamtéž. Ono se asi totiž tak nejpozději po třetím zavolání problém s informováním vyřeší sám, protože se každý další volající dozví, že už to je nahlášeno a kdy to asi opraví.
Tohle je fakt nutné tady vážně rozebírat? Mi to tak přijde, že ten kanál ucpaly spláchnuté mozky.
Absolutně neechápu. FB už nemám, jenom Messenger.
Snažíte se tu vysvětlit, že real-time komunikátor, kde je automaticky téměř každý z vesnice prakticky denně je k ničemu?
... jistě to není nejlepší na hlášení závad, to bude telefon, ale např. jako vývěska o akcích ve vesnici to funguje pro staticíce vesnic a organizací téměř dekátu - což jako totálně boří vaše nápady, kvůli kterým tu ještě urážíte lidi.
<hr />
Čistě z technického hlediska. Komunikátor, kde jsou pořád všichni je na většinové věci nejlepší by definition, i kdyby jste se na telegrafní sloup postavil.
6. 10. 2021, 09:09 editováno autorem komentáře
Nebylo by nutné to tu rozebírat, kdybyste použil mozek, o kterém tak rád píšete, a nepsal jeden nesmysl za druhým. Když si chtějí lidé něco ve skupině sdělit, je nesrovnatelně efektivnější napsat do Facebookové skupiny: „Nezapomněl někdo v kočárkárně balíček?“ nebo „Nejde nám elektřina, je to jen u nás nebo je to v celém baráku?“, než týden svolávat schůzi do čajovny, jak jste navrhoval. (Než se začnete smát, jak bude někdo bez elektřiny psát na Facebook – mobilní telefony v sobě mají baterku a komunikují přes mobilní síť, která je zpravidla zálohována a napájena jinak, než barák.)
Nesmysly o hlášení havárie přes FB, lejnech a hovnocucech jste sem začal psát až vy. V původním komentáři bylo napsáno „nefunguje kanalizace, předáváme si přes FB updaty“. Což pravděpodobně znamená, že se tam nejprve objevila zpráva o problému, že se o tom ví a že to bude nějaká odborná firma řešit. (Takovouhle zprávu nemá smysl říkat za čtrnáct dní na společné schůzi, když to bude už dávno vyřešené.) Pak se průběžně objevují aktualizace typu „firma už dorazila na místo, řeší to, mělo by to být do dvou hodin opravené“, „aktualizace: narazili na problém, protáhne se to, ale do 14 hod. by to mělo být hotové“ atd. Nic akutního, kvůli čemu by se zbořil svět, kdyby se to nikdo nedozvěděl. Ale zároveň je příjemné ty informace vědět a je pohodlné je sdílet přes skupinu na FB, kde už stejně všichni jsou.
Takže kovbojku tady z toho děláte akorát vy a to dost hloupými argumenty.
je nesrovnatelně efektivnější napsat do Facebookové skupiny: ... Nejde nám elektřina, je to jen u nás nebo je to v celém baráku?“
Panebože, to jako vážně? Než byste kouknul na jističe, zkusil např. rozsvítit na chodbě nebo zazvonit u sousedů a zeptat se jich, tak budete psát na Facebook? Jako fakt?!
:-D :-) :-D :-) :-D :-) :-D :-)
Lol Phirae: Já jsme nepsal o sobě. Ale jsou lidé, kterým jističe nic neříkají; nevědí, kde jsou; nepoznají, zda není jistič shozený. Když nepůjde rozsvítit světlo na chodbě, nepoznám z toho, zda proud nejde jenom v baráku nebo je to větší problém. Dokonce ani nepoznám, zda nevypadla jen jedna fáze. Zazvonit u sousedů je náročnější, než vzít do ruky mobil – a hrozí, že jim probudím dítě, nebo souseda po noční. Nebo že nebudou doma a musím jít dveře od dveří. Navíc když to budete řešit se sousedem, budou mít informace dva lidé. A v jiných patrech to budou řešit také, v sousedním baráku též… Není jednodušší, než aby desítky lidí zvonili na sousedy, když jeden napíše na FB, druhý to potvrdí, pak to potvrdí třetí z vedlejšího baráku a napíše, že už to nahlásil na dispečink?
Není jednodušší, než aby desítky lidí zvonili na sousedy, když jeden napíše na FB, druhý to potvrdí, pak to potvrdí třetí z vedlejšího baráku a napíše, že už to nahlásil na dispečink?
Ne. Tedy možná pro pošuka, co visí na FB 25 hodin denně a při 6hodinovém výpadku dostává absťák a hysterický záchvat. Vidím, že těchto postižených je tu ovšem plno, asi by se s tím mělo seriózně začít něco dělat, to není normální, tohle. Vážně ty duševní pochody jsou pro racionálně uvažujícího jedince schopného samostatného života naprosto nepochopitelné.
Lol Phirae: absťák a hysterický záchvat jsou zase jenom vaše výmysly. Jinak pro většinu lidí je jednodušší vzít do ruky mobil a napsat zprávu, než se možná oblékat a přezouvat, vzít klíče, jít na chodbu, zvonit, čekat jestli někdo odevře, pak případně zvonit na dalšího…
Jestli je pro vás takový problém napsat jednu větu na Facebook, škoda, že nemáte stejný problém i s komentáři na Rootu. Mnozí tady by uvítali, kdybyste své problémy neřešil neracionálně na Rootu, ale jako jedinec schopný samostatného života byste to řešil v čajovně.
@Lol Phirae
Pokud vezmu svou zkušenost za posledních 10 let (asi tak dloho jsem měl Facebook), tak ze všeho to co tady kdo vyjmenoval, má výpadek Facebooku tu nejmenší četnost, tedy vlastně i pravděpodobnost.
... zazvoním na souseda
A ten Vám řekne že taky neví a jde se mrknout do FB skupiny ... a pak na net, kde bude číslo na "poruchy" ....
@Lol Phirae
To může být jakýkoliv výpadek ... okruh, plyn, voda, pouze venkovní lampy a pak různé další věci, např. jenom ISP internet, zatímco operátor pojede ...etc.
Může to být ve dne. Vy svítíte ve dne?
... a pořád argumentuje obcházením jednotlivých dveří oproti real-time chatu nějakých 80% z nich ... Jestli to není na jedličkárnu.
To tak komunikujete i v práci? ... na co Chat, přece mohu běhat celý den po patrech ...
např. jenom ISP internet, zatímco operátor pojede
Áaano, když mi nejde internet, tak jdu na Fejsbůk. To dá přece rozum. (Viz též RFC 1149, RFC 2549 a RFC 6214.)
oproti real-time chatu nějakých 80% z nich
Promiňte, ale 80 procent populace (populací tedy nemyslím ten váš ústav) fakt nevisí real time na Fejsbůůku.
Může to být ve dne. Vy svítíte ve dne?
Ano, rozsvítit ve dne, když potřebuju vyzkoušet, jestli jde proud, to je nerozlousknutelný oříšek.
@Lol Phirae
Áaano, když mi nejde internet, tak jdu na Fejsbůk. To dá přece rozum.
Nevím ze které planety jste sem přiletěl vysedávat v čajovnách a obcházet dveře, ale stává se mi občas, že vypadne internet (lokální ISP), zatímco můj mobilní běží dál
... nejsem takový vševěd jako Vy, ale řekl bych, že oba budou lidně dokonce i na jiné infrastruktuře. Zatímco naše čtvrť nemá net od lokálního poskytovatele, má mobilní síť ano, díky úplně jiným anténám ...
Pokud bydlíte v Jedličkárně, kde chovanec nepozná, že mu doma nejde elektrický proud, tak v tom případě nezvoňte.
Pro vaši informaci, může vypadnout jenom jedna fáze, dokonce ani nemusí vypadnout úplně, může tam být jenom snížené napětí. Některé bytové jednotky jsou připojené jenom na jednu fázi, takže to, že vypadla fáze, kterou nepoužíváte, opravdu zaznamenat nemusíte. Stejně tak nemusíte zaznamenat, že vypadla fáze, na které jsou spotřebiče, které zrovna nepoužíváte. A nebo může vypadnout proud kompletně, a nepoznáte to, protože zrovna neděláte nic, kde byste to poznal. Můžete číst knížku, telefonovat, vařit na plynu, věnovat se dětem… Možná nejsou všichni na elektřině tak závislí, jako vy.
Ještě jsem fakt nepotkal nikoho, kdo se šel při při výpadku elektřiny mrknout do FB skupiny, ovšem tady je zjevně kvalitní materiál.
Na tom není nic divného. Vy při výpadku elektřiny vyrážíte do čajovny. Tam nepotkáte vůbec nikoho, takže ani nikoho, kdo by se mohl dívat na Facebook.
Některé bytové jednotky jsou připojené jenom na jednu fázi, takže to, že vypadla fáze, kterou nepoužíváte, opravdu zaznamenat nemusíte. Stejně tak nemusíte zaznamenat, že vypadla fáze, na které jsou spotřebiče, které zrovna nepoužíváte.
Jasně. A to všechno ví nejlíp Cukrouš na Fejsbůku. :-D :-) :-D :-)
Prosil bych o objasnění pojmu "nefunguje kanalizace".
- jako že nefunguje městská čistička ?
- nefunguje vám domácí čistička ?
- jakože kvůli xichtoknize nefunguje gravitace a splaškové vody netečou z vyššího bodu do bodu nižšího?
- Máte plný septik ?
- V nemovitosti kde bydlíte jsou trubky plné splášků?
- Jsou zacpané vertikální stoupačky?
- přestalo vám fungovat kalové čerpadlo v jímce tlakové kanalizace ?
atd..
a pod pojmem "předávání updatu".
- docházelo ke změne dimenze potrubí kanalizace v zemi v reálném čase?
- přenášení nových firmware mezi kalovými čerpadly umístných v jímkách?
- v odpadních potrubím máte senzory pro analýzu fekálií?
Zjevně díky mé omezené představivosti mě unikají souvislosti. Prosím o objasnění, protože aby xichtokniha měla už vliv na funkčnost kanalizace to fakt už nedávám.
Problém není ve vaší omezené představivosti, ale v tom, že jste si špatně přečetl komentář. Není v něm napsáno nic o tom, že by příčinou nefunkčnosti kanalizace byl výpadek Facebooku. Facebooku se to týká tak, že si přes Facebook „předávají updaty“, nebo-li si předávají aktuální informace o dění v baráku nebo třeba v ulici.
Nevolají se přes to hasiči v případě požáru, neřeší se přes to, že někomu v obýváku kape ze stropu voda. Žádné kritické věci. Ale šíří se přes to užitečné informace, u kterých je lepší je vědět než je nevědět. Třeba když se něco opravuje nebo upravuje a souvisí s tím nějaké omezení provozu dané věci, můžete se přes takhle dozvídat harmonogram a jeho aktualizace. Samozřejmě přežijete i bez informace, kdy bude obnovena dodávka pitné vody nebo kdy bude rozkopán vjezd do garáže, ale je lepší, když tyhle informace máte.
Všimněte si, že v tom původním komentáři nebylo napsáno nic o tom, že by šestihodinový výpadek Facebooku v tomhle případě znamenal nějaký vážný problém. Bylo to pouhé konstatování faktu, že se Facebook používá i pro jiné věci než jen pro zábavu, a že tudíž jeho výpadek může být komplikace, způsobit nepříjemnost nebo nepohodlí a není to jen „no tak si nemůžete hrát, vždyť o nic nejde“.
Trochu si do tebe rýpnu. Přestože jsem si přečetl i tvé 3 odstavce, stále nevím co v původním příspěvku znamená "nefunguje kanalizace" a či "předávání updatu".
Zjevně nejsem sám kdo je "zmaten" tím, že autor původního příspěvku nevhodně dal do souvislosti nefunkčnost kanalizace a nefunkčnost xichtoknihy. Autor příspěvku, zjevně napsal příspěvek tak, že umožnuje více verzí výkladu a použil chybnou(nevhodnou) terminologii (např. předávání updatů).
Pokud xichtokniha slouží jako k šíření informací vyjádřených ve formě textu(např. jako nástěnka v bytovém domě ) tak použití termínu "předávání updatu" vyjadřuje něco zcela jiného (např. přes usbflaskdisk, internet, apod..) si předáte software který aktualizuje(rozšiřuje,opravuje,..) stávající software.
Update, česky aktualizace, nemusí znamenat jenom aktualizaci softwaru. Může to také znamenat aktualizaci něčeho jiného – v původním komentáři aktualizaci informací o průběhu oprav/úprav kanalizace.
Takže teď už víte, co znamená „předávání updatu“. Co znamená „nefunguje kanalizace“ je myslím v kontextu příspěvku docela jedno – prostě něco nefunguje a obyvatelé jsou raději, když to funguje, takže je zajímají informace, kdy to bude fungovat. Úplně stejné by to bylo, kdyby nešla elektřina, netekla voda, byl rozkopaný chodník, nejezdil výtah…
To se mi moc nezdá vzhledem k tomu, že Fejsbook měl 86 miliard (billions) zisky (revenue), takže před daněmi [1].
Při nákladech + ušlých ziscích 1E9 USD za každou hodinu by musel operovat s 8 biliony dolarů (trillions) ročně ...
[1] https://www.statista.com/statistics/277229/facebooks-annual-revenue-and-net-income/
5. 10. 2021, 16:49 editováno autorem komentáře
O te miliarde USD jsem čerpal z novinek.cz, které se na Bloomberg odkazují (https://www.novinky.cz/internet-a-pc/clanek/mega-blackout-skoncil-facebook-instagram-a-whatsapp-zacaly-fungovat-40373868 úplně dole). Čert ví co to přesně znamená - odečtení daně, nákladů...
Tady to zase vyhodnocují na 90 milionů USD za těch 7 hodin, což dává aai 13 mil. USD za hodinu.
https://allstartsusa.com/2021/10/05/how-many-billions-facebook-and-mark-zuckerberg-lost-to-yesterdays-blackout/
Asi smysluplnější číslo.
5. 10. 2021, 22:33 editováno autorem komentáře
No jo, Novinky ... divná tvrzení a zdroje chybí ;-)
Nicméně, oni tam píší, že těch 7 hodin stálo Marka 7 milliard dolarů, nicméně v tom bude i ta padlá cena akcií ... což už by bylo klidně možné [1], takže jde asi jenom o interpretaci a její pochopení. Těžko říct co přesně znamená "Marka stálo", určitě akcie nevlastní jenom on, ale zase je šéf, propad může být zítra zpě ... ta formulace na Novinkách je problematická ... spíš takový kec, kdoví co si pod tím představit.
Prostě to nejsou ušlé zisky a cena, nýbrž celkový součet škod v akciovém žebříčku: to by taky vysvětlovalo, že takovými čísli může někdo hned mávat - prostě se podívali na propad v grafu, pokud je to tak.
[1] https://finance.yahoo.com/quote/FB/
6. 10. 2021, 16:06 editováno autorem komentáře