Uživatelé: Kdy konečně budou ty vrstvy úprav, které měl Photoshop už před 25 lety?
GIMP vývojáři: Nerušte, musíme pracovat na šedém vzhledu, ten je přece hrozně důležitý!
Jde o open-source projekt. Pokud ti tam nějaká funkcionalita chybí, můžeš jí doprogramovat sám, nebo na projekt přispět s tím, že tam chceš to či ono, nebo prostě používat ten Photoshop, co to umí. Mě třeba vrstvy úprav nijak netrápí. Zjevně je ani majorita vývojářů nepovažuje za až takovou prioritu, když - jak říkáš už 25 let - to nebyli schopni do GIMPu zahrnout.
To už je taková tradice. Nejdřív byl GIMP úplně k ničemu, protože neměl podporu CMYK (co na tom, že ani většina těch, kdo ho takhle odsuzovali, stejně CMYK k ničemu nepotřebovala). Pak byl k ničemu, protože neměl color management (co na tom, že většina z těch, kteří to psali, neměla ani zkalibrovaný monitor). Teď jsou očividně v módě vrstvy úprav a až je GIMP mít bude, nemám obavy, že by se nenašlo něco dalšího.
CMYK ani color management (prakticky) nepoužívám. Zato vrstvy úprav při 95% úprav. Ostatně o jejich důležitosti hovoří i to, že byly v Photoshopu už v době vzniku GIMPu.
Ale ano, těch důležitých věcí, co GIMP nemá (a neměl) je hodně. Některé mezitím dodělal - například 16-bit mód (sám prakticky nepoužívám, hodně lidí ano) nebo skupiny vrstev (používám dost). Stále ale není hotovo.
Obávam sa, že to tak skoro nebude, podľa https://developer.gimp.org/core/roadmap/ je to plánované až vo verzii Gimp 3.2 a zatiaľ sa na tomto ani nezačalo pracovať.
Asi už si to moc lidí nepřečte, když zprávička spadla z první stránky, ale pro pořádek by bylo dobré říct, že i když to neumí všechno co Photoshop, základní úpravy se i v GIMPu formou vrstev dělat dají, viz Layer Modes. (Při úpravách fotek jsem to zatím nepotřeboval, takže jsem to objevil až teď, když se mi to hodilo při kreslení.)
Jakožto dlouholetý uživatel GIMPu (10+ let), který je s ním relativně pro svoje potřeby, bych to řekl takhle:
Pokud chceš retušovat lidem místo obličeje jiné tělní orgány, použij GIMP.
Chceš-li vyvolat fotku, která nebude vypadat spíše jako koláž od TMBK a spíše jako opravdová fotografie a potřebuješ nedestruktivní změny a manipulovatelnou historii změn, použij něco jiného. Osobně používám Darktable, který to umí docela dobře.
Vy se strašně střílíte do vlastní nohy. Zjistit, že darktable umí nakreslenou masku, trvá zhruba 3 vteřiny - napsat to do googlu a kliknout na první video.
https://www.youtube.com/watch?v=TgXIbcfRipA
Osobně masky nepoužívám, pokud to není opravdu extrémně nezbytné (tedy skoro nikdy). Pokud potřebujete gradient, dá se nakreslit hlavní maska, gradient a sgrupovat to do jednoho objektu přes intersection. Ale nevim, já se snažím dělat fotografie, ne kolorované omalovánky, tak netuším, co umělci potřebují...
https://docs.darktable.org/usermanual/3.8/en/module-reference/utility-modules/darkroom/mask-manager/
https://docs.darktable.org/usermanual/3.8/en/darkroom/masking-and-blending/masks/drawn/
Já podle potřeby, dlouhodobě především na zpracování fotek. Ale můj přístup je, že čím méně toho musím dělat, tím lépe. Takže ideál je, že ještě v importním pluginu (dříve ufraw, dnes se skřípěním zubů rawtherapee) lehce doladím vyvážení barev, expozici, v případě potřeby trochu pošťouchnu přenosovou křivku, v GIMPu samotném pak ořez, rescale a jemné doostření. Občas je potřeba trochu víc, ale to z mého pohledu znamená, že jsem buď něco podělal v terénu, nebo byly mizerné podmínky a musím zachraňovat, co se dá. Je mi ale jasné, že kdo se na nějaké vyšší úrovni zabývá třeba portréty nebo produktovou fotografií, ten potřebuje fotky znásilňovat víc a pro toho se hodí jiné nástroje.
Kromě toho občas zpracování nějakých nascanovaných dokumentů, případně i kreseb. A nedávno jsem začal pokoušet něco kreslit i přímo v GIMPu, ale výsledky zatím moc uspokojivé nejsou.
Nehledám, použil jsem ten výraz, který jsem použít chtěl.
Ale neberte to tak, že si těch oborů nevážím nebo že jimi snad pohrdám, naopak. Třeba nad Slavíkovým oficiálním prezidentským portrétem Zemana z roku 2013 si všichni odplivovali fůůj, fotošóóp
, moje reakce byla: Respekt, tomu říkám perfektní práce.
Ale už ne Tohle bych chtěl umět.
nebo Tohle bych si chtěl zkusit.
, takové pocity mám spíš z kvalitní reportážní nebo sportovní fotografie.
> Nehledám, použil jsem ten výraz, který jsem použít chtěl.
Aha, tak pokud jsi chtěl vyjádřit, že s focením máš jen omezené zkušenosti, tak cajk.
> fůůj, fotošóóp
Ve skutečnosti tam "fotošopu" moc nevidím (možná nějaké čištění pleti?), spíš dobré napózování a hlavně nasvětlení.
> kvalitní reportážní nebo sportovní fotografie
O sportovní fotografii toho moc nevím. Obecně u reportážní fotografie je to ale využitelné. Typicky odstranění rušivých věcí na pozadí. Zdůraznění / potlačení některých částí fotografie. Pro některé typy reportáže je také vhodný výraznější color grading, kterým se dá posílit / přenést na diváka nálada události.
Samozřejmě, pokud je to akce, ze které je několik set fotek, tak tam se to omezuje hlavně na ten color grading a obecné jednoduché úpravy. Komplexnější individuální zásahy jsou spíš výjimečné, jinak by to časově nešlo.
23. 11. 2022, 14:07 editováno autorem komentáře
Aha, tak pokud jsi chtěl vyjádřit, že s focením máš jen omezené zkušenosti, tak cajk.
Každý má "omezené zkušenosti". To spíš vy si odmítáte připustit, že pokud někdo nedělá agresivní postprocesing, nemusí za tím být neznalost, ale může to být svobodné a informované rozhodnutí, že tohle je oblast, která ho neláká, nebavila by ho a věnovat se jí nechce. Jakožto amatér mám volnost se takhle rozhodnout. Ano, o konkrétních technikách toho určitě vím méně než vy, ale to není příčina, spíš důsledek. Stejně tak sice bez váhání přiznám, že se nevyznám ve správě a ovládání MS Windows, ale to neznamená, že je to důvod, proč je nepoužívám.
Obecně u reportážní fotografie je to ale využitelné. [...]
No tak zrovna tohle není to, co by mne na tom lákalo. Ne, nedělám si iluze, že by se reportážní nebo sportovní fotografie na profesionální úrovni rozsáhlý postprocesing netýkal. Četl jsem třeba popis toho, jak vznikají ty skvělé fotky z NHL na titulní strany magazínů. (Ve zkratce: armáda pěšáků naběhne na stadion, dostanou kódy k zábleskovým zařízením a celý zápas cvakají jako o život. Vzniklé tisíce, nebo spíš nižší desítky tisíc snímků dostane další skupina, která z toho udělá předvýběr, pak teprve přijde přijde Mistr Fotograf a ten z nich vybere jednu, která pak po vydatné masáži skončí na té titulce.) Ne, tak tohle jsem opravdu nemyslel. Ty výsledky sice vypadají úžasně, ale mne to neoslovuje.
Nebo se to pokusím vysvětlit na příkladu: tohle je fotka, kterou jsem kdysi udělal na dovolené. Zpracování je minimální, vyvážení bílé, kompenzace expozice, trochu vytažené stíny, otočení, částečná kompenzace perspektivy, ořez, zmenšení a doostření. Kdyby ji dělal profesionál, tak už na místě si počká na okamžik, kdy ty stíny budou přesně kolmé, přesněji si vyměří místo, odkud to bude fotit, ta žena bude domluvená modelka, bude celá v červeném a bude na místě, kde to přesně sedne do jeho představy o kompozici. V postprocesu pak provede ještě hromadu dalších úprav, ztmaví ten stín na levé straně, možná narovná i ty sloupy, vyretušuje bordel u stropu a kdo ví co ještě. Výsledek by nepochybně byl působivější, ale pro mne má ta fotka daleko větší hodnotu právě tím, že není aranžovaná a že se mi podařilo zachytit zajímavý moment. (Ta žena je ve skutečnosti náhodná kolemjdoucí a původně jsem to chtěl fotit jen jako geometrický motiv a dost dlouho čekal, až tam nebude vůbec nikdo.)
> Každý má "omezené zkušenosti".
Jistě, ale jen ti nejomezenější tvrdí, že ti, co to dělají jinak subjekt znásilňují.
> pokud někdo nedělá agresivní postprocesing, nemusí za tím být neznalost, ale může to být svobodné a informované rozhodnutí
Podle mých zkušeností 99% těch, co tvrdí, že nedělají "agresivní postprocesing", protože "kazí" fotku a není to pak "opravdová fotka" ve skutečnosti mají tuhle pózu jako znouzectnost, protože tím zakrývají, že to neumí / nechtějí se to naučit. No a to zbylé 1% opravdu má skvělé fotky i (skoro) bez postprocesingu, ale do toho procenta, s prominutím, podle fotek co jsi sem dal evidentně nepatříš.
> pro mne má ta fotka daleko větší hodnotu právě tím, že není aranžovaná a že se mi podařilo zachytit zajímavý moment
To chápu. Ale to pak vlastně nemá s fotografií moc společného, je to o náhodě, spíš takový druh gamblerství.
co tvrdí, že nedělají "agresivní postprocesing", protože "kazí" fotku a není to pak "opravdová fotka"…
Račte si povšimnout, že nic takového jsem nenapsal. Dokonce jsem na příkladu ukazoval, že si vážím toho, kdo to umí a oceňuji výsledek takové práce. Jen prostě nemám chuť se do toho pouštět, stejně jako se nemám chuť učit administraci Windows, většinu programovacích jazyků a spoustu dalších věcí. Času není neomezeně a člověk si musí vybírat. Focení je pro mne jen koníček a v současné době z různých důvodů ani ne ten, kterému bych mohl nebo chtěl věnovat nejvíc času.
Jestli se vás tak strašně dotknul ten výraz znásilňovat, tak si ho představte v uvozovkách nebo si u něj představte smajlíka; nebo si vyhledejte ve slovníku termín nadsázka, třeba to pomůže.
ale do toho procenta, s prominutím, podle fotek co jsi sem dal evidentně nepatříš
Dal jsem sem jednu fotku - a i to jsem si dlouho rozmýšlel, protože jsem čekal, že to přesně takhle dopadne. Tohle mne na fotografické "komunitě" vždycky odpuzovalo. Ne že by se jedinci s neodolatelnou potřebou masírovat si své ego tím, že z pozice Velkého Mistra (nebo rovnou Velkého Umělce) povýšeně odsoudí cokoli, co se odváží ukázat ten, kdo jim nevoní, nevyskytovali i jinde, ale na fotografických webech je jejich koncentrace taková, že to jinde nemá moc obdoby. Třeba na tom astrofóru jsou k sobě fotiči často hodně kritičtí, ale až na výjimky je z toho cítit vzájemný respekt a konstruktivní přístup, snaha kritizovat konkrétní problémy a nedostatky, ne despekt a povýšené paušální odsudky (fotky i autora).
Ale to pak vlastně nemá s fotografií moc společného, je to o náhodě, spíš takový druh gamblerství.
Očividně se naprosto míjíme. Zásadní rozdíl je ovšem v tom, že na rozdíl od vás nepovažuji své volby a svůj přístup za Jediné Správné. Jak už jsem napsal, já si vážím těch, kdo umějí dělat aranžované fotky (nebo i nearanžované, ale mohutně dolaďované v postprocesu) a ani ve snu by mne nenapadlo je odsuzovat jen proto, že mne samotného to neláká a nebavilo by mne to. Někdo prostě má radši žánry, kde se fotka dlouhé desítky minut nebo i hodiny připravuje a pak ještě stejně dlouho zpracovává. A někdo ne, někdo má radši právě zachycení náhodného a prchavého okamžiku, což je ostatně případ i té sportovní fotografie. Nebo třeba street, wildlife, … to všechno je z vašeho pohledu "gamblerství", ale ani zdaleka to neznamená, že "to nemá s fotografií moc společného".
Na focení je fajn mimo jiné právě to, že k němu lze přistupovat mnoha různými způsoby a každý si může vybrat ten svůj. No a občasná setkání s lidmi jako vy… každý koníček má holt své nevýhody.
Přidávám se k týmu pana Kubečka. Vhodně aranžované a klidně i silně upravené až nerealistické fotky se mi často líbí, jsou-li dobré, zajímavé nebo obojí. A pokud tak lidé chtějí produkovat fotografie a jiní je chtějí vidět, nevidím důvod jim v tom bránit. Ale dělat bych to sám nechtěl.
Zpravidla fotím nearanžované fotky, ideálně v okamžiku, kdy to fotografovaný subjekt nečeká. Lidé, kteří vědí, že jsou foceni a nejsou naučení, jak se chovat před objektivem, působí zpravidla toporně až připitoměle (ano, může to být konkrétní případ lidí, které znám). Focením v okamžiku, kdy nejsou pány situace, vznikají mnohem živější fotografie, které více vypovídají o daném okamžiku. Vzhledem k minimu osobních uměleckých ambicí se považuji pouze za nástroj, který zachycuje realitu podobně jako u malíře plátno. A tím umělcem je v mém případě realita, která vytvoří samotný obraz.
Pravda, nějaké úpravy na fotkách dělám, protože fotím převážně objektivy staršími 30 let, u kterých se zkrátka musí pošoupnout s polohou černé a křivkami, aby to nebylo vyblité. Ale na detaily zásadně nesahám. Na detaily nechávám výhradní právo realitě.
Že moje fotky skoro nikoho nezajímají, mě nijak netrápí. I tak jsou za ně kamarádi, rodina a občas kapely rády. A když už se tu tajemný L pustil do pana Kubečka, tak taky přidám svoje fotky, ať popustí uzdu svým emocím. Třeba se mu uleví.
https://www.instagram.com/uprdkavac/
@L
> > pro mne má ta fotka daleko větší hodnotu právě tím, že není aranžovaná a že se mi podařilo zachytit zajímavý moment
> To chápu. Ale to pak vlastně nemá s fotografií moc společného, je to o náhodě, spíš takový druh gamblerství.
koukam ze sam delas co si kritizoval, v tvem pripade ale to ale nepusobi jako ta nadsazka, ale spis to pohrdani ;-)