Aha, tak pokud jsi chtěl vyjádřit, že s focením máš jen omezené zkušenosti, tak cajk.
Každý má "omezené zkušenosti". To spíš vy si odmítáte připustit, že pokud někdo nedělá agresivní postprocesing, nemusí za tím být neznalost, ale může to být svobodné a informované rozhodnutí, že tohle je oblast, která ho neláká, nebavila by ho a věnovat se jí nechce. Jakožto amatér mám volnost se takhle rozhodnout. Ano, o konkrétních technikách toho určitě vím méně než vy, ale to není příčina, spíš důsledek. Stejně tak sice bez váhání přiznám, že se nevyznám ve správě a ovládání MS Windows, ale to neznamená, že je to důvod, proč je nepoužívám.
Obecně u reportážní fotografie je to ale využitelné. [...]
No tak zrovna tohle není to, co by mne na tom lákalo. Ne, nedělám si iluze, že by se reportážní nebo sportovní fotografie na profesionální úrovni rozsáhlý postprocesing netýkal. Četl jsem třeba popis toho, jak vznikají ty skvělé fotky z NHL na titulní strany magazínů. (Ve zkratce: armáda pěšáků naběhne na stadion, dostanou kódy k zábleskovým zařízením a celý zápas cvakají jako o život. Vzniklé tisíce, nebo spíš nižší desítky tisíc snímků dostane další skupina, která z toho udělá předvýběr, pak teprve přijde přijde Mistr Fotograf a ten z nich vybere jednu, která pak po vydatné masáži skončí na té titulce.) Ne, tak tohle jsem opravdu nemyslel. Ty výsledky sice vypadají úžasně, ale mne to neoslovuje.
Nebo se to pokusím vysvětlit na příkladu: tohle je fotka, kterou jsem kdysi udělal na dovolené. Zpracování je minimální, vyvážení bílé, kompenzace expozice, trochu vytažené stíny, otočení, částečná kompenzace perspektivy, ořez, zmenšení a doostření. Kdyby ji dělal profesionál, tak už na místě si počká na okamžik, kdy ty stíny budou přesně kolmé, přesněji si vyměří místo, odkud to bude fotit, ta žena bude domluvená modelka, bude celá v červeném a bude na místě, kde to přesně sedne do jeho představy o kompozici. V postprocesu pak provede ještě hromadu dalších úprav, ztmaví ten stín na levé straně, možná narovná i ty sloupy, vyretušuje bordel u stropu a kdo ví co ještě. Výsledek by nepochybně byl působivější, ale pro mne má ta fotka daleko větší hodnotu právě tím, že není aranžovaná a že se mi podařilo zachytit zajímavý moment. (Ta žena je ve skutečnosti náhodná kolemjdoucí a původně jsem to chtěl fotit jen jako geometrický motiv a dost dlouho čekal, až tam nebude vůbec nikdo.)