Chapu inspiraci podobnym konceptem u Mac-u, ale jeho provedeni v Unity je tragicke.
Mi rodice v duchodu oba pouzivaji ubuntu a musim rici, ze velmi lituji toho, ze jsem jim tam nedal mate, a nechal jsem tam unity (protoze jsem se naivne domnival ze to je "jednodussi" a "snazsi na pouzivani pro zacatecniky").
Problem je, ze ne kazde okno si necha menu "vzit", takze nektera okna menu maji u sebe, nektera nahore - coz je pro duchodce opravdu dost matouci, a ja se citim jako idiot, kdyz jim to nejsem schopen srozumitelne vysvetlit (jinak nez ze vyvojari ubuntu uctivaji satana).
Umoznit uzivateli, aby si vybral, kde to chce u okna, a kde nahore, pak povede k tomu, ze se tento stav pouze zhorsi a unity bude vypadat jeste vice roztristene a nesystemove.
Samozřejmým řešením je vypnout menu na horní hraně obrazovky (jako to má GEM u Atari ST od roku 1985) všem aplikacím bez výjimek a nechat jen to v okně aplikace.
Menu na horní hraně obrazovky bylo vymyšleno kvůli obrazovkám s minimálním rozlišením, např. 480 bodů (staré mobilní telefony). Na 17+" monitorech nemá smysl menu oknu krást a ušetřit tak 20 bodů na výšku.
To menu nahoře má na Macu trochu jiný důvod, a tím je usability. Na menu v okně totiž musíte najet vertikálně myší, což vyžaduje vysokou přesnost - je to poměrně složitý manévr. Na menu na horním kraji obrazovky se dostanete prostě tak, že jedete myší nahoru, a kurzor se na kraji obrazovky sám zastaví, což je daleko jednodušší manévr. Ještě "levnějším" místem jsou rohy obrazovky, do kterých se strefíte úplně "bez míření".
Na dnešních velkých obrazovkách je to ale jinak, protože horní okraj je relativně daleko. V důsledku toho najezdíte myší daleko delší vzdálenost, což je nevýhoda, která převažuje nad tím co jsem popisoval výše.
Jak už bývá zvykem, autoři rozhraní na Unity nad usability moc neuvažují. Zřejmě bez rozmyšlení zkopírovali z Macu koncept, který je už minimálně 10 let z hlediska usability mimo.
Ono me by se libila varianta:
* bezne okno ma menu u sebe
* maximalizovane okno ma menu nahore v liste
Oba rodice maji 11" notebook (ano, ted vim ze to byla chyba, ale chteli aby to bylo male a dalo se to snadno prenaset) a prestoze je rozliseni vysoke, dalsi lista pri maximalizaci citelne zabira vertikalni misto, ktere frikulinsti designeri z neznamych duvodu nenavidi a snizuji displaye vsude, kde to jde. (Ano, chapu ze jde o figl, kdy pak mohou tvrdit ze maji "sirokouhly display", ale prijde mi komicke, ze ho casto vyrobi tim, ze pri stejne sirce pouze snizi vysku - napr. notebooky Dell Latitude)
Souhlas, to by bylo asi lepší. Trochu problém je v tom, že jsme do hlavičky okna začali cpát název aplikace a případně i otevřeného souboru. Nějak nevidím, kam to dát lépe.
Navíc lze problém vyřešit i jinak. Například ribbon používá na přechod mezi prvními úrovněmi "menu" točítkem myši, což je použité kdekoliv v prostoru ribbonu, a vyžaduje to minimum "míření". Navíc se toho na ribbon dá poskládat víc než do menu, a je poněkud realističtější ho používat dotykem.
Ja už od začiatku tvrdím a moja myšlienka je taká, že presun hlavného menu do systémovej vrchnej lišty, by mal byť len pre maximalizované okná.
Teda ak okno nieje maximalizované tak bude menu súčasťou okna.
Pri takomto správaní by všetko ostalo logické a tak ako je to zaužívané a ešte by sa aj šetrilo miestom pri maximalizovanom okne.
Preto nechápem prečo by malo byť menu vo vrchnej lište ak okno nieje maximalizované, je to naozaj blbosť keď má človek otvorenú napríklad kalkulačku v pravom dolnom rohu monitora a isť do menu do ľavého horného rohu monitora.