Vy byste takovemu autu veril? Ja ne. Co takove auto udela v zatacce, ktera vypada nevinne, nicmene ja o ni vim, ze za sucha ji projedu rychle, ale za deste tam budu bruslit jiz pri 40 km/h? Co udela, kdyz vbehne do cesty chodec a zrovna na potvoru selzou brzdy? Zkuseny ridic toho chodce treba jeste stihne objet. Jak to resi Google? Rozpozna toto auto ledovy flek v zatacce na jinak suche silnici? Kazdy automaticky system ma mnoho moznosti, jak selhat.
Neco jineho je treba autopilot, kde v pripade problemu muze pilot prejit na rucni ovladani a pak ma nekolik kilometru na to, aby se z pruseru vyhrabal a neco jineho je skutecny provoz na silnici se spoustou nepredvidatelnych udalosti. Vi treba Google auto, ze kdyz okolo silnice pobihaji deti nabo psi, je lepsi preventivne zpomalit? Pozna Google auto dite nabo psa?
Lepsi zenska za volantem, nez blbecek za colantem cervene sportovni Mazdy od tatinka. Blby, jak dyne s prehazovackou, zato svalnatou pravou nohou.
Mozna vas to prekvapi, ale statistiky nehod hovori ve prospech zenskych. Patrne to ma souvislost s odlisnym zpusobem fungovani periferniho videni a mene nafouknutym egem.
Predpokladam, ze kdyz pojistovny delaly statistiky, tak asi nebraly v uvahu pocet jizd, ale spis pocet najetych km.
Ze se nechate znervoznit je vase chyba. Pokud pak pri tom dojde k nehode, je to znovu vase chyba.
Vidim na silnicich spoustu chlapu, kteri jezdi hur a pomaleji, nez lecktera zenska. Tezko rici, co je horsi.
Bohužel jsem ani ve vašem linku neviděl statistiku, která by počítala nehody dle pohlaví na ujetý kilometr (nejlépe ještě podle typu oblasti město/vesnice a typu silnice). Ženy mají méně najeto, řada z nich dokonce neřídí vůbec, i když řidičák mají. Protože muži nařídí průměrně daleko vyšší počet kilometrů, mají logicky více nehod.
Muži jsou samozřejmě agresivní a jezdí příliš rychle; ženy ale zase často nedávají přednost.
Zkuste tady: http://www.sccs.swarthmore.edu/~cbr/files/fragility.pdf , strana 230, tabulka 1. Jak se zda, data nehod na najete mile (VMT) potvrzuji rozsireny nazor, ze zenske maji o neco castejsi nehody, ale vaznych nehod a smrtaku maji vic chlapi a to ve vetsine sledovanych vekovych kategorii. Budete-li usilovne googlovat, najdete si dalsi zdroje a pravdepodobne budou vetsinou potvrzovat vyse uvedene. Mam pocit, ze v zemich, kde se hodne chlasta, by mohly rozdily byt i vetsi. Potiz by ale byla v ziskani statistik.
Děkuji za zdroj, tohle jsem hledal. Konečně něco lepšího, než to hrubě zjednodušené tvrzení "ženy jsou bezpečnější řidičky".
Jinými slovy v USA ženy havarují s ohledem na počet ujetých kilometrů o něco častěji než muži (a to se ještě počítaly jen nehody šetřené policií). Muži se při havárii ale o dost častěji zabijí, s výjimkou některých starších věkových skupin, kde "vítězí" ženy.
Periferní vidění moc vlivu mít nebude, ale to ego určitě. Mezi ženami a muži za volantem je velký rozdíl: Žena sedá za volant, aby se někam dostala, takže to bere spíš jako profesionální zvládnutí úlohy (neplést s profesionálními řidiči), k čemuž patří i zajištění bezpečnosti, přestože technicky nemusejí být moc zdatné. Muž bere jízdu odněkud někam jako výzvu, jak daleko se mu podaří dostat k nejkratšímu času, největší rychlosti atd., kdy nedostatek bezpečnosti už technikou jízdy nedoženou. Důsledky jsou známé - ťukance u ženských a smrťáky u chlapů. Takže ženy za volantem mám rád.
Periferni videni urcite hraje roli. Zenska ma totiz lepsi periferni videni, coz je nejspise atavismus z dob jeskyniho cloveka. Zatimco chlapi lovili venku mamuty, zenske sedely v jeskyni a ohlodavaly kuze nebo venku sbiraly korinky a pri tom koutkem oka sledovaly deti, aby je nesezral nejaky savlozuby tygr. To vedlo k dokonalejsimu perifernimu videni, ktere chlap-lovec rilis nepotreboval.
Skoda, ze zeny to lepsi periferni videni neumi / nechteji pouzivat...
Pokud budu generalizovat, tak:
Chlapi jezdi agresivneji (a nemyslim tim nutne nebezpecneji) a tudiz jejich nehody maji vetsinou tezsi nasledky. Na druhou stranu, chapout jak "vec funguje", maji lepsi predvidavost a v neposledni rade i praxi.
Zensky jezdi pomaleji a opatrneji, proto nasledky jejich havarii nebyvaji tak tezke. Nicmene casteji se chovaji nepredvidatelne, nedokazi tak dobre predvidat situaci a castokrat brzdi provoz a nuti tak ostatni riskovat.
Predesilam, ze "zensky" v tomto pripade nemusi byt nutne osoby zenskeho pohlavi, muze to byt treba vetchy starik, nebo vyjukany strejda z vesnice. A samozrejme, ve vsech tehhle kategoriich existuji vyjimky (haleluja, jak by byl svet jinak nudny).
Jezdim denne a jezdim uz prakticky 20 let, takze nejakou zkusenost mam. Rekl bych, ze vseobecne upada uroven kurzu autoskol a znalosti ridicu o tom, jaka jsou pravidla silnicniho provozu. Nedavno me duchodce vytlacil ze silnice, a jsem zcela presvedcen, ze naprosto netusil, co udelal spatne (po prujezdu krizovatkou skoncime v tom samem pruhu kterym jsme do ni vjizdeli). Stejne tak do me zezadu nedavno narazila jakasi zena a tvrdila mi, ze je to moje vina, protoze ona preci na me zatroubila! Myslim, ze tyhle, a take dalsi moje zkusenosti pomerne jasne dokumentuji, ze se po silnicich pohybuje spousta ridicu, kteri proste neznaji ani teorii o tom jaka jsou pravidla a jak by se meli chovat, natoz aby to uvadeli do praxe.
A bohuzel, kdyz vidim na silnici nekoho delat "kraviny", statisticky casteji sedi za volantem zena. Netvrdim ze je to 10:1, ale je jich proste vic.
Vidite, do me se trikrat navezli jini ridici. Jednou ze zadu zenska, jednou chlap. A jednou mi chlap z protismeru urazil zrcatko a zatlacil me pri tom k zaparkovanym autum tak, ze jsem mel tak 10 cm z kazde strany. Mel kliku, mohl z toho byt slusny celni naraz.
A jednou jsem videl borce, jak do kopce predjizdi strudl kamionu nekde, kde vubec nemohl videt. Typicky pripad debila v cervenem sportaku. No a ze silnice napravo nahore, na krizovatce schovane za temi kamiony, proti nemu doly odbocil trabant a ten blbec pokracoval v jizde, ani nezpomalil a ten manik v trabantu musel vyjet ze silnice a byl tak nasrany, ze mlatil pesti do volantu.
Je pravda, ze mi nekdy z zenskych za volantem rostou nehty. Jenze pri tom aspon vetsinou nejde o zivot. A zase ne ze by nekteri, hlavne ti novejsi ridici, jak pisete, nemeli sve osvedcene metody, jak vas vytocit. Ale moje oosobni statistika potvrzuje, ze zenske jsou sice leckdy otravne, ale vetsinou mene nebezpecne.
BTW, vite, ze nejnebezpecnejsi auto je pry cerne BMW? Ne, ze by to byla tak spatna auta, ale za jejich volanty casto sedi ti nejvetsi a nejzamindrakovanejsi blbci.
BTW, nejhorsi ridic je dedek s placatou cepici. :-)
Presne, pocitace su chybove a tu ide o sekundy, ak to vypadne na zeleznicnom precesti tak bude zle, ak to zle zareaguje na samovraha, je tu pruser. Imho realny prevoz je asi na styl americkej kravy ktora podla navigacie vbehla na dialnicu a potom sa sla sudit s googlom ze ju na to nikto neupozornil (preco nesudila vlastnu mater nechapem).
Ty jsi chytrý, až to bolí..
S tvým přístupem k věci by jsme ještě ani neměli kolo, protože nosit věci na hlavě je bezpečnější...
Nutí tě někdo v tom autě jezdit? Ohrožuje tě to auto?
Je to technologický projekt. V normálním provozu je jen proto, aby se otestovala technologie, která může být nakonec použita úplně někde jinde.
Denně zemře v autě x tisíc lidí, ale to, že Google auto nabouralo, to se bude propírat všude. No a co že nabouralo? Se přidá čidlo, upraví program a bude se testovat znova. Ať těch aut bude jezdit třeba 100 a najednou 1M kilometrů ve všech možných podmínkách, tak se bude teprve řešit to, jestli se budou normálně prodávat.
Takže ty si vlez klidně na strom.. Nebo spíš si sedni doprostřed atomovýho krytu, aby tě náhodou nepotkal nějaký technologický test...
jj, tak do dopada, kdyz socka generalizuje zkusenosti z provozovani sveho letiteho favorita ;)
"Co takove auto udela v zatacce, ktera vypada nevinne, nicmene ja o ni vim" a "Rozpozna toto auto ledovy flek v zatacce" - ESP zvladne oboje.
"Pozna Google auto dite nabo psa?" - detektory zvere jsou uz u aut vyssich kategorii bezne.
"zrovna na potvoru selzou brzdy" - pri selhani s duvodu mokra nebo naledi zafunguje ABS a vohnouti na nej mit nebudou (http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2011062401)
1. Jezdim Volve V70 nebo Saabem 93. Ani jedno neni moje.
2. Nevim, k cemu vam bude ESP v situaci, kdyy vas odstrediva sila vynasi ze zatacky. Tomu zabranite leda zpomalenim, pokud ale v takove situaci jeste slapnete na brzdu, skoncite nekde v riti.
3. Brzdy mohou, svete div se, selhat i z technickych duvodu. Az vam jednou treba sikovne odejde brzdova pumpa a vy najednou zjistite, ze i pres udrzbu a bez jakehokoliv varovani v podobe nejakych priznaku jste bez oubou brzdovych okruhu, tak vam to treba dojde.
Pokud ridite s predstavou, ze ABS, ESP a BFLM to nejak zaridi, tak vezte, ze takovymi jako vy hrbitovy primo pretekaji.
2. ESP samozřejmě pomůže i v takové situaci. Vámi popsaný nedotáčivý smyk se řeší tak, že ESP přibrzdí zadní kolo na vnitřní straně zatáčky. Tím velmi výrazně posune hranici, za kterou se vůz stává neřiditelným. Podobně když v zatáčce najedete na tu zmrzlou louži.
3. Jenže brzdy z technických důvodů zpravidla neselhávají, zvláště když vůz prošel tehnickou kontrolou (ne jako ten váš, co mu uhnilo ABS, a technickou by tedy neměl mít).
Spoléhat na elektroniku ve voze není dobrý nápad, souhlas. Ale například situaci na videu níže většina řidičů nemá šanci zvládnout. ESP to naopak dá bez problému. Někdy si to vyzkoušejte rozdíl na okruhu. Osobně jsem pro povinné vybavování nových vozů ESP (a nevadí mi u něj tlačíto OFF).
http://www.youtube.com/watch?v=WAYL1y9UpbY
2. Zadny nedotacivy smyk, ale smyk, kdy vam jedou vsechna kola do strany, protoze silnice je jak mydlo. Obavam se, ze kdyby vam ESP pribrzdilo kolo, zacne vam zadek ujizdet jeste vic a udelate hodiny. Kdyz takto ujedete, muzete tak odlehcit nohu na plynu a doufat, ze se to nejak chytne. Kazda dalsi sila na kole (ESP brzdene kolo) vam akorat klouzani zhorsi.
Na zmrzle louzi vam nic nepomuze. Auto jede setrvacnosti ve smeru pohybu v okamziku, kdy se to utrhlo. Zacnete nekde neco brzfit a ztratite posledni zbytky kontroly.
3. Brzdy typicky neselhavaji, nicmene se mi to stalo na Opelu Kadett a muze se to stat i vam. A neptejte se me proc. Kdyz si to pak prisli z garaze odtahnout, uz zase fungovaly. Ten clovek s tim chvili jezdil a dival se na me, jak na debila. Jenze kdyz s tim pak jezdil jeste chvili, prestaly fungovat a musel uznat, ze opravdu nejsou. Oba okruhy na pumpe byly v kopru.
ABS zatim neni povinnou vybavou vozidla. Tou je pumpicka, hasici pristroj nebo lekarnicka. Auto ma funkcni brzdy v pozadovanem technickem stavu, s vyhovujicim soubehem a brzdnou silou. Nevim, proc by nemelo mit technicak. Krome toho, ABS neni az tak uzasna vec. Vyrazne prodluzuje brzdnou drahu, coz je nekdy velky problem. Patrne proto se pod urcitou rychlosti samo deaktivuje.
Chcete-li, aby ESP bylo povinne, budete muset najit zpusob, jak prispet na auto mene movitym obcanum. Take byste mohl pozadovat povinnou klimatizaci nebo aby vsechny mobily byly pouze smart za 200 a vice € nebo aby vsechny rodinne domky byly vybaveny bazenem a saunou.
2. Když vozidlo na vozovce nelze udržet, neudrží ho tam ani ESC. Samozřejmě ESC umí snížit výkon motoru, a také to dělá. Brždění kola nezpůsobí problém, pokud řídící jednotka ví, že kolo prokluzuje (což na rozdíl od řidiče zjistí i pro jednotlivá kola).
ESC se považuje za největší přínos bezpečnosti provozu od uvedení bezpečnostních pásů. V USA mají vozy s ESC o 35% nižší nehodovost, a SUV dokonce o 67%. V EU bude ESC povinné na všech nových modelech od roku 2012, a na všech prodávaných vozech od roku 2014. V USA je ESC povinné od roku 2012.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_control#Effectiveness
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_control#Regulation
Porad si myslim, ze mnohem vice by bezpecnosti na silnicich prospelo, kdyby se lide naucili ridit. ABS a dalsi zkratky, boule na silnicich a kruhove objezdy uplne na kazde krizovatce jsou jen berlickou. Jen se podivejte, co se v te Google nehode stalo. Google auto tukne do auta pred nim a hned je z toho retezova nehoda peti aut. To nam z peti ucastniku nehody dava rovnou ctyri pitomce za volantem. Budiz, cas od casu nekdo muze do auta pred nim tyknout. Ale jak je mozne, ze se vyskytne takova koncentrace mamlasu, ze se do toho hned navezou dalsi tri auta?
BTW, podeziram, ze ridic Google auta se stal prvni obeti technologie automatickeho auta. Tak dlouho jezdil v aute, ktere ridi samo, az si odvykl cumet na silnici.
Tvrzení, že ABS výrazně prodlužuje brzdnou dráhu, je nepravdivé. Ano, existuje pár výjimek, kdy jsou zablokovaná kola lepší (typicky, když si tím pod sebe nahrnou nějaký materiál, o který se pak lépe zastaví), ale obecně vzato je ABS zhruba stejně dobré - někdy lepší, někdy horší, ale pořád to bude v jednotkách procent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system :
"An ABS generally offers improved vehicle control and decreases stopping distances on dry and slippery surfaces for many drivers; however, on loose surfaces like gravel or snow-covered pavement, an ABS can significantly increase braking distance, although still improving vehicle control."
Cili jak kdy.
Řada z těch problémů je dost uměle vykonstruovaná, protože se jedná o reakci na chybu řidiče. Vy sice víte, že za mokra si více než 40 netroufnete, zatímco za sucha to říznete 70, jenže tohle auto tam za mokra i za sucha pojede 40. Také si cením vaší sebedůvěry ve schopnost zareagovat na chodce A na selhání brzd. Já jsem špatný řidič, vím to, a proto ani moc nejezdím (takže o to horší řidič pak jsem). Ale ze zkušenosti vím, že jen tak tak dokážu zareagovat na občana co si zkracuje život přebíháním rychlostní silnice. Pokud mi navíc selžou brzdy, tak než mi dojde co se děje, je pravděpodobně po něm. Navíc mám ozkoušeno, že můj reflex je brzdit a ne vyhýbat se. Osobně tento reflex (který automat zvládne) považuji za mnohem bezpečnější než strhnout auto do jiného pruhu, nedej bože protisměru, a to ještě navíc reflexem bez předchozí kontroly co se tam děje.
K vaší otázce na rozpoznání psů a dětí - ano, rozpozná je a zpomalí. Umí dodržovat bezpečný odstup ve všech směrech, se všemi nevýhodami co to přináší. Uvědomte si také, že ten automat má jiné priority než člověk - dostat se na dané místo bezpečně a efektivně. Nebude kvůli pár sekundám jezdit na červenou, neřízne zatáčku jen aby nemuselo zpomalit a ani nebude riskovat na nepřehledném úseku. Jasně, co by vám, skvělému řidiči se sporťákem, zabralo hodinu, tohle vozítko pojede hodinu a půl, možná i dvě. A reakce na ledový flek v jinak suché zatáčce? Je 200 tisíc kilometrů bez nehody ve složitém terénu dostatečný argument, že i toto je do budoucna zvládnutelné?
Myslite, ze nekdo sestavi databazi uplne vsech zatacek s maximalni rychlosti, kterou se smi projet? To bych chtel videt. A pokud se bude rychlost dynamicky pocitat podle nejakych typickych parametru, zakriveni zatacky, sklonu silnice u spatne sklonenych zatacek (umi-li to Google auto nejak zmerit, o cemz pochybuji), tak to mozna bude fungovat u typickych zatacek s typickym povrchem. Ale u tech nekolika s netypicky kluzkym povrchem se budou hromadit hromady okrapanych Google aut.
200 tisic kilometru je dostatecny argument proto, ze se jedna o zajimavy a chytry kousek technologie.... bez ktereho se radsi obejdu. Treba kvuli tomu fleku ledu, ktery kamera tezko uvidi, ale ja ano. Mountain View je nekde v Kalifornii nebo co, tam toho ledu moc nemaji. Nez takova auta pujdou nasadit do Svedska, budou muset jeste o hodne pokrocit. Pokud tedy zatim problem nezanikne vlivem globalniho oteplovani.
Možná byste měl vzít v úvahu, že auto bez řidiče je náhrada taxíku. Jezdí tedy klidně, pomalu a plynule. Pro jízdu po ukrajinských okreskách takový systém asi bude potřebovat offroad :), ale v principu by to neměl být problém (detekce děr na vozovce by měla jít realizovat i v noci). Jízdu po sněhu už zvládne "běžný" vůz:
http://www.youtube.com/watch?v=pS6CdzjhQMw
Vozy bez řidiče umí respektovat pravidla, držet rychlost ze které podle všech předpokladů bezpečně zastaví, neztrácejí pozornost, nehrají si s klimatizací, neusínají za jízdy. Zbývá samozřejmě dořešit "detaily" typu elektronického dopravního značení, komunikace automobilů atd.
http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2011-08/03/content_13037633.htm
Číňani zjevně předjíždět v automatice umí...
To je sice hezke, nicmene si za volantem verim vic, nez bych veril nejake elektronicke harafice. Mozna, ze kdyby byla takto vybavena vsechna auta a navzajem spolu spolupracovala, ze by vysledkem byl velmi bezpecny provoz. Ale momentalne mi to pripada jako velmi riskantni technologie pro dobrodruhy a hracicky.
Už to, že řídíš auto svědčí o tom, že té technice a lidem kteří jej sestrojili a schválili důvěřuješ. Věříš, že autu neupadne kolo, že nepřestane brzdit, že v noci nepřestane svítit, že nezačne hořet, ... Zrovna tak v MHD (jezdíš-li samozřejmě MHD) svěřuješ svůj život do rukou lidem a kterých vůbec netušíš co jsou zač. Prostě věříš, že je někdo správně vyškolil a prověřil a že tě ve zdraví z bodu A do bodu B. Jsi tedy sebevrah?
Auto je relativne jednoduche zarizeni, do ktereho celkem vidim a vim, co v nem muze odejit. Auto, ktere ridi samo je podstatne komplikovanejsi a do ridicich sytemu, ktere nabizeji alsi nescetne moznosti selhani nevidim. HW/SW bug, selhani HW, nariklad pameti za provozu... Jake to muze mit dusledky? Nekdy mozna automaticke zastaveni auta/hlasku o chybe s alarmem a pozadavkem na prevzeti rizeni, jindy mozna zaparkovani do kandelabru nabo pod tramway.
Dneska je auto ovladano ridici jednotkou, ktera take muze obsahovat HW/SW bug. Pak treba uplne prestane fungovat palubka, nebo taky svetla uprostred temne noci. Nebo snad mate pocit, ze kdyz otocite cudlikem na volantu ze se ma rozsviti, tak je to jeden obvod s zarovkou vepredu? Ale no tak :)
Navic, to uz upadne kolo neni zase tak nepravdepodobne a taky muzete skoncit pod tramvaji. A i presto vsechno auto dal ridite.
Nekdy je vyssi sance ze selze clovek nez elektronika a na silnicich je to jasne videt. Vetsinu nehod zpusobuji lide, nikoliv technicka zavada. Automaticke rizeni muze tento trend jedine otocit.
Souhlas. Jinak v době ABS a ESC může závada elektroniky způsobit daleko víc paseky, než jen zhasnutí palubky nebo světel.
Skoro by se člověku chtělo napsat virus, který v noci při rychlosti nad 80km/h náhodně zhasne světla, pustí naplno rádio, zablokuje levé zadní kolo a k tomu přidá plyn :)