Hlavne blbé je to že Internet je decentralizovaný len "akože", ale keď vypadne Google tak vypadne v podstate polovica Internetu. Neviem čo tie webstránky robia tak závislé na Googlu... samé Google CDN, Cloudy, a pod. A keď niečo sa v Googlu pototo, tak nejde poriadne nič.
14. 12. 2020, 14:54 editováno autorem komentáře
Ako áno, teraz to nebolo až tak hrozné, ale minule si pamätám keď im spadol aj cloud aj DNS servery, tak vtedy vypadol čo si pamätám kompletne Internet u niektorých operátorov (ak si si sám nenastavoval DNS na iný než Googlacky či od poskytovatela), vypadla aj alza, aj stránka tesca, aj štátne weby aj spravodajské weby ako zive a pod.
Teraz ale ako napísal Tomáš2 tak nešli štátne weby a niektoré weby spoliehajúce na recaptcha...
14. 12. 2020, 17:45 editováno autorem komentáře
To byl výpadek před čtyřmi lety a psal jsem o tom článek Když vypadne Google, rozbije se internet.
Ono se to stalo i vloni. Google vymazal z Internetu pres 70 TLD domen.
Staci aby prestal fungovat peering mezi Google and DNS registratory.
https://medium.com/dictcp/dns-resolve-issue-of-google-public-dns-for-some-gtld-249b5b18f26f
V tomto případě nikoliv. Na Google Cloudu máme mnoho projektů využívajících řadu služeb a žádná z nich nebyla zasažena.
Cloud Engine, BigQuery, Dataflow, Cloud Functions, Firebase,.... vše normálně běželo bez výpadku.
Problémem bylo, že zjevně nefungovala autentizace, tedy celé API kolem autentizace https://cloud.google.com/docs/authentication
Tím pádem nám hlásily chybu různé integrace, které si z Google cloudem povídají. Zajímavé bylo, některé s OAuth2 běžely, některé ne a neběžela žádná používající servisní účty. Naopak autentizace služeb vzájemně uvnitř projektu fungovala.
A pochopitelně se nešlo do cloud console přihlásit, ani využívat gcloud utilitku.
Chyba byla zjevně natolik překvapivá, že nevracela ani rozumnou chybovou hodnotu.
např.
gcloud compute instances list
nevrátil něco jako "Authorization failed", ale vyhodil exception vzniknou pokusem parsrováním JSON response serveru.
Takže mne celkem zajímá, zda dá Google nějaké info, co se vlastně stalo.
U Google je to ale poslední dobou jednak poněkud často (není to ani měsíc, co jejich Meet nahodile vypínal zvuk a odpojoval účastníky, předtím krátce po nasazení funkce změny/rozmazání pozadí videokonferencí ta funkce z ničeho nic na jedno odpoledne zmizela) a ještě k tomu v globálním rozsahu. V situaci, kdy internet dávno není decentralizovaný hlavně kvůli používání centralizovaných služeb je to dost velký problém.
Na naší škole se třeba používají služby od Google komplet od mailu, přes Classroom, Meet až po úložiště dokumentů. To všechno na hodinu vypadlo uprostřed distanční výuky a Google se k tomu postavil přesně svým obvyklým způsobem - ticho po pěšině, informační embargo. Pro mě osobně ta firma stabilně ztrácí ty poslední zbytky důvěryhodnosti.
Tak hlavne, ze v 12:55, tj. asi 5-10 minut po zacatku vypadku, jeste Google dashboard hlasil vsechno zelene... To teda nevim, jak to detekujou, kdyz nic nefungovalo.
14. 12. 2020, 16:11 editováno autorem komentáře
Já to chápu. Ty služby jsou velmi dobré, uživatelé je znají, nasazuje se to velmi jednoduše a ve většině případů to funguje. Výpadky se prostě stávají a je třeba se s tím smířit a zařídit se podle toho.
Záruka je ve většině případů stejně jen symbolická a znamená obvykle vrácení části platby. Nikdo vám nebude životem ručit za to, že to nikdy nevypadne. Pokud na to přísahá, tak lže (buď z naivity nebo záměrně) a stejně si na něm nic nevezmete, když to vypadne. Můžete jedině zvyšovat šanci na bezvýpadkovost tím, že do toho budete pumpovat peníze. Může to ale být hodně drahé a stejně se budete ke stu procentům blížit vždy jen limitně.
Čistě ze zvědavosti: chápu to správně, že tímto implikujete, že dle vašeho názoru je cena za služby Googlu přijatelná? Jinými slovy: má dle vašeho názoru cena za vaše soukromí (ve formě a rozsahu, jak je sleduje Google) menší nebo zaokrouhleně stejnou, jako je cena za ty služby?
Chtěl bych jen zdůraznit, že tento příspěvek není myšlen jako rýpnutí, ani sarkasmus, ani nic podobného. Jde jen o moji zvědavost na váš názor (příp. názor kohokoliv dalšího), nic víc.
Jaká je forma a rozsah sledování soukromí u Google? Jaká v případě placených služeb a jaká v případě těch „zdarma“? Myslím, že bez znalosti formy a rozsahu to lze těžko nějak aspoň trochu objektivně porovnávat s cenou.
Já u služeb Googlu zdarma mám pocit, že je cena přijatelná, protože nezasahuje nijak moc do mého soukromí – a nemyslím si, že by to někde jinde bylo výrazně lepší.
„Jaká je forma a rozsah sledování soukromí u Google? Jaká v případě placených služeb a jaká v případě těch „zdarma“? Myslím, že bez znalosti formy a rozsahu to lze těžko nějak aspoň trochu objektivně porovnávat s cenou.“
Vlastně prakticky souhlasím. Proto jsem se ptal na názor, tedy jak to kdo subjektivně vidí na základě osobních znalostí problematiky.
Ono koneckonců objektivní vyhodnocení „ceny soukromí“ samo o sobě je imho dost těžko uchopitelné a tedy to ani po nikom nechci. (Edit: a ani to nebyla původní pointa.)
„Já u služeb Googlu zdarma mám pocit, že je cena přijatelná, protože nezasahuje nijak moc do mého soukromí – a nemyslím si, že by to někde jinde bylo výrazně lepší.“
Což je odpověď na přesně to, co jsem se ptal. Děkuji za ni.
15. 12. 2020, 14:27 editováno autorem komentáře
Je jasné, že je subjektivní vyhodnocení ceny soukromí. Podle mne ale ani pořádně nevíme, co vlastně Google sleduje. Resp. Google je často vnímán jako velký strašák, který o nás sleduje všechno možné i nemožné, na hraně nebo i za hranou toho, co umožňují zákony a co je ve smluvních podmínkách. Já nechápu, odkud se tahle představa bere – nemám pocit, že by Google nějak moc sledoval mé soukromí.
Vnímám to tak, že Google poskytuje nějaké služby, a aby je mohl poskytovat pro uživatele zdarma, jsou zpoplatněné reklamou – přičemž Google využívá trochu informací, které o mně získává, k cílení reklamy. Podle mne je třeba Facebook minimálně o řád horší – protože tam je cílem jenom prodávat reklamy, a k tomu je přilepených pár špatných služeb, aby bylo kde ty reklamy zobrazovat. Bohužel tam funguje efekt sněhové koule – na FB jsou skoro všichni, takže je potřeba tam nějak být bez ohledu na to, jak otřesná je kvalita poskytovaných služeb.
Mně, osobně, subjektivně, paranoidně zase přijde sledování Googlu dost za mojí osobní hranou.
„Já nechápu, odkud se tahle představa bere [...]“
Omlouvám se, ale svoje osobní důvody nechci rozebírat, protože je nemám podložené 100% ověřitelnými fakty.
Co se týče ostatních lidí, osobně se domnívám, že je to kombinace toho, co se ví (tj. např. strojová analýza vyhledávání, e-mailů, dokumentů na gdocs) a extrapolace „co všechno nevím?“, čemuž moc nepomohlo odstranění motta „don't be evil“.
Některým mým známým vadí, že se v celé domácnosti (tj. všechny PC, mobily a tablety) objevují reklamy na cokoliv, co si soukromě vyhledávají. Tímto Google několikrát napráskal celé rodině chystané dárky, takže od té doby je řeší v práci na PC, přes který se nepřipojuje na svůj účet.
Pár známých (majitelů Androidu) docela vyděsilo, když se začaly objevovat reklamy na něco, co diskutovali s jinými lidmi, ale nevyhledávali. Vzhledem k statisticky malému množství vzorků i k lidské tendenci si takových věcí všímat to jistě jako argument neobstojí, ale co je fakt, že tyto incidenty vzbudily v těch lidech nedůvěru.
„Vnímám to tak, že Google poskytuje nějaké služby, a aby je mohl poskytovat pro uživatele zdarma, jsou zpoplatněné reklamou – přičemž Google využívá trochu informací, které o mně získává, k cílení reklamy.“
To je součást té ceny, kterou jsem dříve zmiňoval.
„[...] Facebook [...]“
Prakticky souhlas, byť osobně tam nemám účet, ale chápu, že jsem si tím ztížil sociální život.
Ale efekt sněhové koule je i na Googlu - např. Meet nebo gdocs, byť jistě ne tak silně, jako v případě FB.
Je třeba rozlišovat "veřejné" služby a Google Cloud Platform, kterou google poskytuje třetím stranám. GCP je placená služba, má SLA. I když SLA jsou o vrácení části poplatku za službu (max 50%) zpět při nedodržení SLA ze strany googlu. Toto je ve veřejném ceníku a veřejných podmínkách na webu. Co si firmy dohodnou v rámci smlouvy mezi sebou je druhá věc. Tady ale nevím, jak to běžně chodí a kdo garantuje smluvně penalizaci vyšší než je cena za "hosting" a hlavně za kolik... docela rád se nechám poučit.
K tomu SLA - aktuální problém byl palčivý v tom, že postihl interní službu, která má globální přesah, její dostupnost je zodpovědností googlu (narozdíl od služeb kdy část zodpovědnosti je na zákazníkovi, který např. použije redundantní deployment, aby se pojistil proti riziko selhání jedné zóny).
S tím, jak roste enormně nápor na cloudové služby (aplikace v nich běžící) tak se zvyšuje četnost incidentů (i dost velkých jako je tento nebo viz listopadový výpadek AWS). Ani google nebo amazon nejsou nesmrtelní :)
Jinak zákaznická data uložená v GCP nikdo "nešmíruje", to věřím, že by rychle skončili. Vše je "encrypted at rest" a nikdo kromě zákazníka ani nemusí mít k dispozici dešifrovací klíč (customer provided key encryption).