K nehodě může dojít i mimo silnici. Tam to dává naopak ještě větší smysl, protože když dojde k nehodě někde v terénu, je menší pravděpodobnost, že se tam objeví někdo jiný, kdo pomoc zavolá.
To, že budou čtyři volání z jednoho místo vůbec ničemu nevadí, naopak to signalizuje, že to asi nebude nějaký omyl. Třeba v případě požáru je normální, že volá víc lidí, naopak je divné, když požár ohlásí jenom jeden člověk. A u dopravních nehod to podle mne bude často podobné, tj. zavolá víc lidí.
Pravděpodobnost (zvyšující se přímo úměrně počtu lidí absolvující jízdu), že v US na horské dráze má iPhone 14 více lidí než jeden je docela vysoká a bude se zvyšovat.
Prostě jen špatně otestovaná novinka, lehce opravitelná buď snížením citlivosti (nebezpečné) a nebo tabulkou upozorňující návštěvníky, aby si vypnuly mobilní telefony před vstupem na atrakci (asi jako v divadle/kině).
Samozrejme GPS je reseni skoro "zadarmo", ale myslim si ze kdyby udelal Apple a Google jednotnej protokol pro specialni BT vysilace(klidne podlehajici registraci) tak by to taky nebylo spatne. Ten vysilac by mohl nastavovat telefon (jen vybrane moznosti). Pri vstupu do takoveho parku treba vypnout tuto funkci. Pri vstupu do letadla by zapnul rezim letadlo a klidne ho tak drzel po celou dobu vzletu/pristani. Samozrejme by tam asi mela byt moznost vynucene ignorace ze strany uzivatele.
Ja treba ano. Telefony uz dnes pohodlne vydrzi cely den a jen tezko se mi vzpomina na pocatky androidu kde jsem to takto zapinal spolu s wifi a bluetooth. Mam zapnute vsechno. Jednak treba kvuli chytre domacnosti ktera vi ze jsem opustil praci resp. ze se blizim domu, pak kvuli sledovani mist kde jsem byl. A myslim si ze lidi jako vy jsou spise v minorite, protoze se jim to proste presne tak jako me nechce furt vypinat a zapinat.
Tak já bluetooth nepoužívám vůbec. GPS mám standardně vypnutou a zapínám jen občas. No a když jdu do práce, tak při odchodu z domu vypnu WiFi (protože v práci není) a při příchodu opět zapnu. Sledování míst kde jsem byl, to je přesně to co nechci. Čím míň takových informací existuje (a ještě navíc ve spárech Google), tím lépe.
Telefony uz dnes pohodlne vydrzi cely den a jen tezko se mi vzpomina na pocatky androidu kde jsem to takto zapinal spolu s wifi a bluetooth. Mam zapnute vsechno.
Celý den? Já uvažuji o tom, že by si můj telefon asi zasloužil novou baterku, protože vydrží už jen asi čtyři dny místo týdne. A bluetooth mám už dávno zapnutý trvale, protože nechci řešit zapínání pokaždé, když sednu do auta (a vypínání, když z něj vystupuji).
A co ze to mate za telefon? Je to vubec smartphone? A pokud mate smartphone, pouzivate ho jako smartphone?
Ja jej nespustim z dohledu, chodi mi na nej upozorneni monitoringu, buildovani projektu, obcas kdyz nemam notebook chodim i na SSH, merim dosah APcka, mobilni hotspot, mail, fotak, ovladam domacnost, neustala komunikace s kolegy, platby, vzdalena plocha, dokonce s nim hledam kabely ve zdi, tisknu stitky na BT popisovacce, sem tam nejake nouzove nastaveni mikrotiku, diagnostika auta, ...
"neverim v nic co krvaci sedm dni a nechc*pne to"
Omlouvam se ale prijde mi to jako premerovani pindika i kdyz se Vas na to nikdo neptal, ja to zminil jen kvuli tomu ze v roce 2010 clovek se smartphonem nemohl mit BT, GPS a Wifi neustale zaple protoze mu telefon nevydrzel ani pul dne.
A co ze to mate za telefon?
Nokia 2323 Classic
Je to vubec smartphone?
Není - ale o tom nebyla řeč. Navíc nevidím moc důvodů, proč by spotřeba bluetooth ve smartphonu měla být nějak zásadně vyšší než v nesmartphonu.
i kdyz se Vas na to nikdo neptal
No tak to se omlouvám, netušil jsem, že sem smím psát jen když se mne někdo na něco zeptá. :-)
ja to zminil jen kvuli tomu ze v roce 2010 clovek se smartphonem nemohl mit BT, GPS a Wifi neustale zaple protoze mu telefon nevydrzel ani pul dne
A já zase proto, že mne vždycky pobaví, když někdo považuje za ohromný výdobytek, že mu telefon vydrží celý den.
Michal Kubeček
[...] mne vždycky pobaví, když někdo považuje za ohromný výdobytek, že mu telefon vydrží celý den.
a me zas pobavi kdyz se nekdo chlubi v 2022 ze mu telefon vydrzi tejden a pak z nej vypadne ze ma dumbphone co pouziva jak v minulem tisicileti ;-)
me vydrzi smartphone 3-4dny a pouzivam ho jako smartphone (bt/wifi/lte/gps on, na www, mail, rss, signal, fotak, homeassistant, music stream, ssh, ...)
Mne zase pobavi lidi co se nechali presvedcit ze nabijet telefon kazdy den je spravne a ze je to vlastne dobre. Takove Grety naopak.
Lidi co Vam to sakra hrabe? Nechces smartphone tak ho nemej a nabijej dalsich 5 zarizeni, vsem je to ukradene. Nevidim jediny problem v tom nabijet telefon kazdy den, stejne mam powerbanku v batohu i pro jine zarizeni. Stejne tak muzu napsat ze nechapu presvedceni o tom ze je spravne aby telefon fungoval 7+ dni ... to jezdite kazdy tyden do destneho pralesu nebo do pouste ze je potreba aby tak dlouho vydrzel? Je v tech mistech vubec signal? Ja jsem rad ze se z mobilu na strese pripojim k mikrotiku, ssh, zmerim silu signalu WiFi a kdo vi co aniz bych musel vytahovat notebook nebo treba detektor kovu(ktere BTW take musim nabijet nebo menit baterky). Vy to mate treba jinak, ale troufnout si rict ze je moje volba ta nejlepsi a ostatni jsou tupci mi prijde dost sebestredne.
Toto je dost subjektivní věc. Já osobně to mám třeba tak, že mi nevadí, když musím nabíjet telefon každý den. Pokud ho potřebuji, tak ho používám, když ho používám, tak se vybíjí. Čím intenzivnEji používám, tím rychleji se vybíjí. Hotová věc.
Na druhou stranu, nemusím jezdit každý týden do deštného pralesa, abych potřeboval, aby mi telefon vydržel celý týden. Stačí jet 3x ročně mimo civilizaci na dostatecně dlouhou dobu, aby to mělo své opodstatnění (na to stačí puťák po českých horách). Na druhou stranu, nečekám, že ten telefon budu používat stejně, jako když jsem s tím Mikrotikem na střeše, nebo prostě v situaci z prvního odstavce. Ale zase chci mít jistotu, že si po celou dobu vyřídím potřebné hovory/SMS a podobně.
bez_přezdívky: Když potřebuju 3× ročně mimo civilizaci, kdy budu potřebovat jenom telefon a funkce chytrého mobilu by mi byly k ničemu, můžu si pořídit „hloupý“ telefon, který použiju na ty tři cesty ročně. A zbytek roku používám chytrý telefon. A nebo si pořídím powerbanku – ona se při té cestě mimo civilizaci může hodit mapa, GPS, příručka první pomoci, jízdní řády a další věci, které v tom „hloupém“ telefonu nejsou.
Naštěstí máme každý na výběr a můžeme si vybrat takový typ telefonu, jaký nám vyhovuje.
To, ž někdo nemá potřebu vlastnit smartphone, neznamená, že je to nějaký podřadný člověk. Telefon je na telefonování a když to někomu stačí, tak proč z něj dělat zpátečníka.
Nikdo nic takoveho nerekl. Problem je v tom ze s tim snazi trollit. Myslim si ze jsme tu skoro vsichni nejak technicky zamereni a kazdy ma svuj nastroj. Pokud zmineny nema nutkani smartphonu a radeji vsude taha a vytahuje notebook je to jeho volba, nechapu ale proc ma potrebu vubec reagovat kdyz je mu naprosto jasne o cem mluvim. Kedarova reakce byla na uplne stejne urovni jako jeho.
> bez_přezdívky
>> a pak z nej vypadne ze ma dumbphone co pouziva jak v minulem tisicileti ;-)
> To, ž někdo nemá potřebu vlastnit smartphone, neznamená, že je to nějaký podřadný člověk. Telefon je na telefonování a když to někomu stačí, tak proč z něj dělat zpátečníka.
ja ale nic o podradnem cloveku ani zpatecnikovi nepsal, to az ty jsi to vycucal z prstu (nebo z uvahy ze nepouziva smartphone? ;-) ale spravne pises, ze telefon je na telefonovani, tedy tak jak sem ho pouzival v minulem tisicileti, dnes ale pouzivam telefon jako miniaturni pocitac a i kdyz tomu zrovna nereknu smartphone, ale telefon jde v dnesni dobe o smartphone, protoze dnes je mainstream telefon=smartphone...
slo o kontext, kdyz reagoval na neco co bylo jednoznacne o smartphone, reakci o vydrzi dumphone aniz by to uvedl (necham stranou ze to bylo stejne v podstate offtopic)...
Neni to nejpresnejsi a zalezi na tloustce omytky. V drevostavbe to jde celkem pekne. Nejlepsi je kdyz je kabel pod napetim a zaptnuty spotrebic. Jinak existovali primo aplikace metal detector, ale z nejakeho duvodu postupem let zmizeli, nicmene stale jsou ruzne magnetometer aplikace. Vyuzivaji elektronicky kompas telefonu.
Napr. treba tato https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appdevgenie.magnetometer&hl=cs&gl=US
Pro získání polohy není nutné GPS, docela přesně (pro tyhle účely) se dá získat i triangulací podle vysílačů mobilní sítě. Navíc při volání na nouzová čísla se odesílá přesná poloha telefonu, i kdybyste měl GPS vypnutou, v tu chvíli se zapne (i když mi není moc jasné, jak se to stíhá časově) – je to funkce, která je zapečená někde hluboko v systému, žádné aplikace k ní nemají přístup, ale je pravděpodobné, že ta funkce pro detekci nárazu by k tomu přístup mít také mohla.
A dělá síť tu triangulaci v reálném čase? Když se policajti zeptají, kde se daný telefon nacházel před měsícem v 17:00, dá jim operátor přesné souřadnice s přesností tři metry, nebo jim řekne že byl připojen k té a té BTS a tudíž se nacházel někde ve vzdálenosti do jednoho kilometru od ní (na venkově i mnohem dál)?
Tu triangulaci, o které píšu, dělá mobil, ne síť. Na Androidu máte při udělování oprávnění k získávání polohy tři volby – zakázat, povolit a povolit přesnou polohu. Ta běžná poloha se získává právě triangulací podle mobilní sítě (a myslím, že se k tomu přidávají i WiFi sítě), když povolíte přesné určování polohy, to zahrnuje i GPS.
> někde ve vzdálenosti do jednoho kilometru od ní
Překvapuje mě, že v datech co jsem viděl byla opravdu jen BTS a ne timing advance, což by určovalo mezikruží. Jinak směr se dá s trochou štěstí odhadnout z delší historie (ze které BTS přišel a na kterou pak následoval).
HoLi: Aneb proč to dělat jednoduše, když to jde i extrémně složitě. Víte, kolika BT majáky byste musel ten prostor pokrýt, při dosahu BT deset až dvacet metrů? Mimochodem, požadavky na vypnutí mobilů v letadlech byly z obav před tím, že by vysílání mobilu mohlo negativně ovlivnit systémy letadla. To byste tu situaci moc nevylepšil, kdybyste na palubu letadla přidal několik vysílačů.
A proc bych tim proboha pokryval letadlo? Staci dat jeden vysilac k brane, jak na letisti(samozrejme az primo pred vstupem do letadla) tak v parku proboha. 1) resi to oba vase problemy 2) Udela to automaticky tak ze nepozorni lide nebo proste ignoranti to budou mit vypnute 3) samozrejme to vzdy muzou treba formou notifikace vypnout. Podobne jako telefon vyhazuje notifikaci o dostupne wifi siti a tlacitko notifikace umoznuje se okamzite pripojit. Proste by se prenastavil a vyskocila by notifikace "Telefon byl automaticky prenastaven kontrolnim bodem" podtext by mohl vypsat seznam zmenenych nastaveni a tlacitko notifikace by umoznilo toto zmenene nastaveni vratit zpet. Stacilo by pritom jen kolem toho projit a ne aby neco neustale vysilalo do telefonu prikaz k prenastaveni.
Jde mi o zjednoduseni a zautomatizovani procesu a ne k diktature a vynuceni. Zaroven protoze by to prvni delalo a pak se ptalo tak jsem zminil povinnou registraci techto bodu a jen ty by to mohli delat.
A proc bych tim proboha pokryval letadlo?
Protože jste psal, že by to přepínalo do módu letadlo i v průběhu startu a přistání. K tomu by vám maják na letišti nepomohl.
V zábavní parku to nemůžete mít u vstupu, aby to vypínalo všem, kdo jen projdou kolem. Muselo by to být uvnitř. A nebylo by dobré to řešit tak, že se to bude zapínat a vypínat – protože by hrozilo, že někdo proklouzne ven bez vypnutí. Takže by se to muselo řešit plošným pokrytím, které by udržovalo mobil ve stavu, že nemá to nouzové volání provádět.
Toho samého efektu, jenom mnohem snáz, také můžete dosáhnout databází souřadnic, kde budou souřadnice středu atrakce a její velikost, takže prostě kolem atrakce bude existovat kruh, ve kterém detekce přetížení nezpůsobí volání záchranné služby.
Ještě lepší ale bude detekovat horskou dráhu podle přetížení, nemyslím si, že by mělo být těžké odlišit ji od nárazu v autě. Horská dráha vede zpravidla nahoru a pak dolů a neustále se to střídá, to je dost odlišné od dopravní nehody.
Tak znovu a jednoduse. Bavime se zde o usnadneni a automatizaci ne o zabezpecneni pentagonu. Pokud nekdo "proklouzne" tak proklouzne, pomoci notifikace by to mohl vypnout tak pri proklouznuti ven tak po pruchodu kolem brany(opet, automatizace, nikoliv diktatura).
Ano je pravda ze to pristani sem tam napsal automaticky, celou dobu ale stale mluvim o brane kolem ktere clovek projde.
BT dosahne tech cca 15 metru, vetsina zabavnich parku, OC apod. ma pred vchodem vlastni parkoviste, takze nastaveni nahodneho kolem-jdouciho je minimalni riziko a vrazit to kousek dal za vchodove dvere take neni problem. Ja tu resim jednoduchou univerzalni vec pro vetsi pohodli. Vy resite bullet-proof reseni, ktere by bylo zbytecne a drahe. Proti GPS nic nemam, jen me napadlo ze by se to dalo vzit trochu jinak a pridat dalsi funkcnosti, protoze jinak je to jen dalsi natvrdo naprogramovana podminka, ktera vypina jednu jedinou vec.
Tim s Vami na toto tema ukoncuji debatu bylo to me zasneni o zajimave, univerzalni funkcnosti a nehodlam s Vami ztracet vice casu :)
Tak znovu a jednoduše. Vy řešíte strašně komplikovanou a drahou věc. Každý provozovatel takové atrakce by si musel pořídit několik BT majáků, řešit jejich instalaci, napájení. Uživatele by to otravovalo notifikacemi. Fungovalo by to jenom těm, kteří mají zapnuté BT.
Přitom to samé pravděpodobně půjde vyřešit změnou detekčního algoritmu, což je ideální řešení a udělá se to jednou a pak už s tím budou nulové náklady. Nebo se to dá řešit databází souřadnic, což je pořád řádově levnější řešení, než instalace, provoz a údržba nějakého hardwaru.
Tu detekci havárií samozřejmě není nutné (ani žádoucí) vypínat v celém zábavním parku, nestává se, že by to falešně spustilo u stánku s cukrovou vatou. Takže ta detekce havárie by neměla volat 911 jen v oblasti horské dráhy.
To vy jste ten, kdo tady navrhuje zbytečně drahé a nákladné řešení. Navíc by bylo i nebezpečné, protože by byla jen otázka času, než unikne jak se takový BT maják dá udělat, a pak by útočníci získali možnost přepínat v nějaké oblasti lidem mobil do režimu letadlo. Třeba pro střelce na amerických školách by to jistě byla vítaná pomůcka. A pokud byste to řešil jenom notifikací, která by něco připomněla, na to nemusíte vymýšlet nic nového. Na to už technologie existují – buď zprávy vázané na konkrétní místo (které se ovšem neosvědčily, takže se to přestalo používat), no a nebo vám prostě může letecká společnost poslat na mobil SMS v čase, kdy jdete na odbavení.
HoLi: Trapně by vám mělo být především z toho, že nechápete, že hardwarové řešení do 500 (nevím čeho) je pořád dražší, než řešení za 0. A světe div se, zjišťování polohy při volání tísňové linky mají Androidy i iPhony také už implementované. Mimochodem, jsem si skoro jistý, že na iPhone 14 vámi uváděný Android neběží.
Sekci komentářů netapetuju, jenom vyvracím bludy. Za to, že se vyvracení bludů týká i vašich komentářů, za to já nemůžu.
Ono je to vlastně otázka: lze pohybovým senzorem měřit kdy se někomu opravdu něco stane?
Podle mě ne. V několika případech to fungovat bude, v několika ne (jako zprávička) a mnoho případů to nijak změřit nemůže - např. vám spadne šutr na hlavu při procházce pod skalou nebo dostanete v lese mrtvičku - nebo prostě rána nebude dost velká. Pošetilá snaha.
10. 10. 2022, 17:33 editováno autorem komentáře
Ono je to vlastně otázka: lze pohybovým senzorem měřit kdy se někomu opravdu něco stane? Podle mě ne.
Samozřejmně že to nepokryje všechny případy při kterých člověk může zemřít nebo se zranit. Taky co jsem pochopil tahle funkčnost má pokrýt případ autonehody. Co se zdraví týče, myslím že stačí že to pomůže v něktrých případech -- je to furt lepší než nic a určitě to zachrání alespoň nějaké životy.
Ono je to vlastně otázka: lze pohybovým senzorem měřit kdy se někomu opravdu něco stane?
Takovou otázku ovšem nikdo neklade. Hned na první pohled je to totiž hloupá otázka.
Není to pošetilá snaha, prostě to pomáhá v některých situacích, ke kterým bohužel reálně dochází. Je úplně jedno, že to jiné situace neřeší. Nechápu, odkud se pořád bere tahle představa, že cokoli nového musí být stříbrná kulka která vyřeší všechny problémy tohoto světa.
A to mluvíte za všechny uživatele nebo za sebe? Já bych třeba tuhle funkci uvítal jak na svém Androidu tak ve svém autě. Osobně by mě zajímalo jak Vám zasahuje do svobody to že telefon začne automaticky vytáčet tísňovou linku -- ale přesto kdyby Vám to do Vaší svobody zasahovalo, je tam možnost opt-out.
12. 10. 2022, 09:44 editováno autorem komentáře
Sloboda je ked si mozem stiahnut apku z marketu a pripadne ma byt tato sluzba spoplatnena, podobne ako je spoplatnena sluzba co strazi zdravie dochodcov. Nie dakujem nechcem aby tato sluzba bola sucastou OS a aby jej naklady boli rozpocitane do ceny zariadenia. Toto je progresivny diktat, nechcem nieco o co nemam zaujem pouzivat ale zaroven nebranim nikomu to pouzivat.
12. 10. 2022, 14:13 editováno autorem komentáře
problem tveho pristupu (a obecne vsech co nadavaj napr. na to ze v distru XY je pripravena vlasnost ktera je pro BFU a oni to nechteji) to, ze zatimcto ty si nechtenou vlasnost muzes (tedy jiste pokud to OS dovoluje) vypnout, tak zapnout/nainstalovat_app z BFU si udela malokdo, bud to neumi, nebo nevi ze to jde... proto takoveto vlasnosti je logicke mit pripravene uz po rozbaleni... (ale zaroven opravdu mit moznost to vypnout pokud to uzivatel nechce)
Neschopnost Apple inspirovat se na 20 let fungujícím trhu, MD funkce má řada zařízení ale apple chce komfort přitom stačí appka kde si vybereš na semaforu nastavíš jsem 4hodiny v zábavním parku a funguješ. Místo toho to má být vše seamless cčímž se sice rozšiřuje okruh potencionálních zákazníků ale vylučují se profíci.
Přitom to samozřejmě může být volitelné tj BFU to neobtěžuje a profík má možnost. To nehovořím o tom že na MD je zatím v nedohlednu kdy bych si řekl když se do 10 minut neodhlásím mám problém.
Chyba v implementaci Apple je evidentně v tom, že ignoruje "měkký dopad". Resp. fakt, že při pádu trvá (vysoké) záporné přetížení okamžik, zatímco u horské dráhy delší dobu (dole je zatáčka, která zajistí, že přežijete). Případně že Apple detekuje jen ten "volný pád" a pak je mu to už jedno.
Je to pouze a jenom ignoranství vývojářů, kteří si neuvědomili jednoduchý fakt a neobtěžovali se to otestovat.
Myslím, že ta detekce bude složitější než jen „volný pád“, aby to nevolalo tísňovou linku pokaždé, když někomu vypadne telefon z ruky.
S tím nárazem auta to nemusí být tak jednoduché, jsou tam deformační zóny, může jít o náraz do jiného auta, do svodidel apod. – dovedu si představit, že ty průběhy odrychlení mohou být různé. Nicméně na horské dráze se to pravidelně střídá nahoru dolů, navíc po té detekci je tam 20 sekund, kdy má uživatel možnost to přerušit – tipoval bych, že je to dost prostoru pro to detekovat, že je telefon na horské dráze a ne u automobilové havárky.
Tady je odborniku jako na idnes… podobne algoritmy jsou docela slozite. Vyvojar plni zadani, vyvojar v Apple (ani jinem korporatu) ma minimalni vliv na zadani a krome zakladnich testu se npodili na testovani v praxi. Nebo si opravdu myslite ze vyvojar v Applu po tom co napise cast algoritmu na detekci dopravni nehody jde nekam na okruh testovat svou cast kodu? Na podobnem kodu obvykle pracuji desitky vyvojaru a ne, opravdu vyvojari nejezdi nikam tohle testovat.