Celkem 12 stížností na kvalitu či rychlost připojení dostal za první dva měsíce roku 2021 Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Kromě jedné stížnosti z února už byly všechny vyřízeny,
řekla Lupě Tereza Meravá z tiskového oddělení úřadu. Byť jsou absolutní čísla nízká, meziročně podle ní počet stížností stoupl o 71 %. Tento nárůst nepochybně souvisí s vydáním novelizovaného všeobecného oprávnění VO-S/1, na které se stěžovatelé nezřídka odkazují,
dodává Meravá.
Zmíněné všeobecné oprávnění VO-S/1/08.2020–9 [PDF] platí od začátku roku a dává poskytovatelům připojení nové povinnosti týkající se uvádění reálných rychlostí připojení, kterých může zákazník skutečně dosáhnout. Pokud se realita výrazně liší od slíbené kapacity, má být podle ČTÚ pro uživatele jednodušší službu reklamovat.
Podle nových pravidel se hodnoty minimálních, maximálních a běžně dostupných rychlostí, které operátoři musí uvádět ve smlouvách, nově odvozují od inzerované rychlosti. U pevného připojení musí běžně dostupná rychlost odpovídat alespoň 60 % a minimální rychlost nejméně 30 % rychlosti, kterou operátor inzeruje. Pokud v reálu kapacita připojení klesne pod běžně dostupnou rychlost na nejméně souvislých 70 minut, může zákazník připojení reklamovat. Podobně to funguje u mobilního připojení.
Lupa.cz píše o tom, jak měřit a reklamovat rychlost připojení u svého poskytovatele. ČTÚ pro měření doporučuje aplikaci NetMetr, přičemž je potřeba provést měření na počítači připojeném kabelem a měření šestkrát zopakovat v průběhu 90 minut.