Já zase nechápu proč napájení (konkrétně) datacentra. Jednak by si tu elektřinu mohla vyrábět přímo ta továrna, která by navíc ten vodík nemusela skladovat (větší výroba elektorolýzou větší generování elektřiny na tu spotřebu - stačí to ráno zapnout a večer vypnout), jednak pokud už teda skladuju vodík a dodávám do zátěže, tak to budu prodávat podle spotových cen na trhu (a naopak datacentrum bude na trhu nakupovat) a přijde mi že si tím můžu jedině polepšit (neomezuju svou nabídku na jedno datacentrum).
Ale možná si to představuju jako Hurvínek válku.
Zato bývá samořiditelný a samonavigovatelný na trasu domů.
Obvykle nenabourá, pokud je řidič mírně pod vlivem (dokud se udrží v sedle) - není-li pod vlivem sám.
Může v obci cválat rychleji, než padesátkou - nemá tachometr a není-li okován, není vidět na radaru.
Má poloautomatickou čtyřstupňovou převodovku (krok-klus-cval-trysk).
Bezpečnostní pásy drží sedadlo, řidič se poutat nemusí.
Kůň se dá sežrat. Auto ne. Až nastane opravdová nouze, tak budeme o hladu dřív, než s těmi koňmi :)
Nicméně kdyby toto nastalo, tak bych asi chodil pěšky, nebo šlapal na bicyklu, než jezdil na koni. Ona ta údržba, krmení, ustájení taky něco stojí. S koněm je třeba být zadobře, aby sloužil k oboustranné spokojenosti (koně i jezdce), nelze ho jen tak někde zapomenout a vrátit se za týden/dva, jako k mechanickému dopravnímu prostředku. Což by mě, kterému uschne i kaktus, dělalo poněkud potíže.
Nemluvě o možném návratu velké hnojové krize :)
Uhlíková stopa je asi to úplně poslední, co by mě u koně zajímalo. CO2 žerou kytky, aspoň díky tomu zpolitizovanému plynu budou zelenější pouště.
Ustajeni kone stoji nyni temer 80 000Kc rocne.
Pokud nemas pozemek, prostor, zazemi a mistniho vesnickeho idiota na ktereho pobiras prispevky aby te ta jeho prace tolik nestala.
Dake je treba si uvedomit co se starym konem a ze ten kun ma asi takovou zivotnost jako auto. Plus samozrejme pojisteni odpovednosti a tak dale.
Na to, abych věděl co potřebuju a nepotřebuju a rozpoznal, co tvoří základní užitnou hodnotu nástroje, který používám (o ceně nemluvě) opravdu nepotřebuji žádné AutoFórum. To jste taková ovce sám nebo se to jen snažíte podsouvat ostatním, že to od ostatních zjevně automaticky očekáváte?
(A mimochodem, co je to AutoFórum?)
Tak ještě jednou, když evidentně máte problém chápat psaný text nebo jste zjevně ovce vy sám když to automaticky přisuzujete druhým: na to, abych chápal užitnou hodnotu nástrojů, které používám opravdu nepotřebuji, aby mi to někdo říkal a už vůbec ne vás. A mezní užitná hodnota, zvlášť v poměru k ceně opravdu není užitná hodnota pro vás jako jednotlivce. Dokonce ani nevíte, o čem plácáte.
Víte, já proti elektromobilům nic nemám, dokud mi je nikdo nevnucuje nebo je nenutí někomu dalšímu platit. Ať si kdo chce jezdí plus mínus v čem chce. Ale to fakt neznamená, že číselně zrovna v případě automobilů velmi dobře vyjádřitelná mezní užitná hodnota prostě není v tomto případě zcela jasná. Ostatně kdyby nebyla, jezdilo by dnes elektromobilů stokrát tolik všude na světě. Ekonomiku ošálit nelze.
5. 1. 2024, 08:10 editováno autorem komentáře
Tak ještě jednou, když evidentně máte problém chápat psaný text nebo jste zjevně ovce vy sám když to automaticky přisuzujete druhým: na to, abych chápal užitnou hodnotu nástrojů, které používám opravdu nepotřebuji, aby mi to někdo říkal a už vůbec ne vás. A mezní užitná hodnota, zvlášť v poměru k ceně opravdu není užitná hodnota pro vás jako jednotlivce. Dokonce ani nevíte, o čem plácáte.
Elektromobily vám nikdo nenutí. Tady v Česku žijete v "ostrově", kde je proti nim budována jedna z nejsilnějších nenávistí v Evropě. Nejen proto tu máme jeden z nejzaostalejších vozových parků (nezávisle na pohonu). A nebojte, nikomu je neplatíte - lidem tu nikdy žádné dotace dávány nebyly ani nebudou. Pro firmy až teď jedna z EU, ne z našich. Užitná hodnota závisí na tom, jak auto používáte, proto každému může vyjít jiná. Spousta lidí s EV jezdila a někteří dodnes jezdí dokonce zadarmo a možnost parkovat pohodlně v Praze byla taky super pro nás lidi z předměstí (ta ale teď končí, pokud vím). Proto se EV prodávají tak dobře, např. nejprodávanější auto na světě. To, že jich nejezdí na silnici většina, je dáno rychlostí obnovy vozového parku. I kdyby EV byla třeba 75 % prodejů aut, tak potrvá mnhoo let, než jich na silnici bude třeba 25 %.
Však mě taky stávající stav v tomhle ohledu naprosto vyhovuje a opravdu si nepřeji, aby mi je někdo nutit začal tak, jako v jiných evropských zemích nebo jsem byl nucen na ně přispívat jakkoliv nemáte pravdu, že se to neděje na evropské úrovni vůbec. Nic takového jsem ostatně ani nenapsal. I když tedy hujerské vyprávění o "zaostalém vozovém parku" nemá moc cenu komentovat. Nic jako "zaostalost" neexistuje. Věc buď slouží dostatečně dobře svému účelu nebo neslouží. To je celé. Všechno ostatní jsou kecy.
I když pravda, korektnější by asi bylo použít pojem celkový užitek. To je tak, když člověk píše ráno z mobilu ve vlaku.
Ty jsi ale rozumbrada. S technickým stavem koreluje to, jak se kdo o auto stará a jak mu dopřává, co potřebuje. Např. moje auto nedávno oslavilo 15. narozeniny, namátkou další auto z širší rodiny je 20 let staré, obě ve výborném technickém stavu. A jestli si nějaký frikulín myslí, že jsou zastaralá, je mi úplně volné, auta slouží k plné spokojenosti.
Jasně, dostatečně, za čtyři. Spokojenost, všichni si čvachtáme. Samozřejmě to koreluje, protože ně každý se stará na max. Navíc stav se zhoršuje, i když se o něj staráš bezchybně. Některé parametry ani nevnímáš, např. že to žere trochu víc oleje a paliva, než jako nové. Nebo že z výfuku vychází více jedů než dříve (a pak se divíš, že ti chtěj zakázat vjezd do centra).
Kolik to žere oleje a paliva, sleduji pravidelně, a celkem nic se v tomhle ohledu neměni. Právě proto, že se o auta staráme pečlivě, olej se používá kvalitní a mění se v rozumných intervalech, do paliva se přidává aditivum. A že někdo na údržbu kašle, není důvod, abych já své z pohledu frikulínů zastaralé auto měnil za novou hůř opravitelnou plechovku s tunou nesmyslné elektroniky a jiných blbostí, které mi nejen nic nepřináší, ale ani je tam nechci.
> a pak se divíš, že ti chtěj zakázat vjezd do centra
Podle mě by mělo být naprosto zásadní zakázat vjezd podle skutečného stavu, a ne podle toho, co to možná splňovalo když to bylo nové a ještě k tomu před Dieselgate. Přijde mi, že často i úplně viditelná oblaka za auty ne úplně korelují se stářím (jasně, mnoho jedů není vidět), a někdy je to i jev nějakého tunera, co si „koupil novou káru“ a teď pořádně poladil parametry spalování a ideálně třeba vylámal DPF protože se přece nenechá někým omezovat.
A neříkejte že by tohle nešlo jednoduše kontrolovat nějakým přenosným analyzérem, kde na jedné křižovatce policajt očuchává auta a vytipuje a na druhé je jiný policajt zastaví a změří exaktně.
To nesouvisí se šikanou, ale se zpopatněním negativních externalit. Auto někam jede a smrdí. Ošoupávají se mu brzdy a pneu. Jeho hmotnost způsobuje opotřebení komunikací. Jeho parkování omezuje pohyb chodců a komplikuje práci záchranných složek, pokud na potřebu jejich zásahu dojde. Je jen problémem ekonomické rozvahy uživatele auta, jestli mu pak cesta autem ještě bude dávat ekonomický smysl, nebo jestli náklady už budou tak vysoké, že převáží nákld ušlé příležitosti při cestě sice pomalejší, ale v ostatních ohledech efektivnějším způsobem.
"Věc buď slouží dostatečně dobře svému účelu nebo neslouží. To je celé. Všechno ostatní jsou kecy."
Jenže to je úplně něco jiného, než jak by "věc byla využívána, kdyby ji vůbec někdo byl schopen v maximálním rozsahu plně využít".
"Slouží dostatečně dobře" = "splňuje v dostatečné míře nároky na ni kladené".
Což pro drtivou většinu uživatelů v 90+% procentech případů použití BEV nižší střední a vyšších tříd splňují. Problém ve skutečnosti není ani tak v těch autech, jako v chybějící nabíjecí infrastruktuře.
Pokud lidem určuješ, jaké mají mít potřeby, pak EV zcela jistě jejich potřeby splní :-). Ale i kdybych měl nabíječku u každého supermarketu a na každé čerpací stanici, pořád to ani zdaleka nebude ani zdaleka dosahovat možností aut se spalovacím motorem.
Se svým autem natankuju plnou nádrž i se zaplacením v řádu jednotek minut a vystačí mi na nějakých 800-900 km. Kouzlo není jen v tom, že můžu tu velkou vzdálenost ujet na jeden zátah, což většinou není tak zásadní. Je ale především v tom, že nemusím každou chvíli řešit prázdnou nádrž, nemusím se bát, kde zrovna natankuju a šetří mi to dost času. A kdybych třeba chtěl, během chvilky si natankuji do kanystru do zásoby, kolik potřebuji.
To lidi jako ty ostatím vnucují své potřeby. Majitelé EV své potřeby znají a podle toho si zvolili.
> Ale i kdybych měl nabíječku u každého supermarketu a na každé čerpací stanici, pořád to ani zdaleka nebude ani zdaleka dosahovat možností aut se spalovacím motorem.
To tu máme tolik benzínek? Mimochodem většina lidí nabíjí většinou doma, v garáži bytovky nebo firmy, kde pracují. Takže nic neřeší.
5. 1. 2024, 11:13 editováno autorem komentáře
Bydlíš v zaplyvaném paneláku a projektuješ to na ostatní? Česko má naopak jedno z nejvíce rozprostřených obyvatelstev vně velkých měst. Mimoto střední třída obvykle bydlí v domě na předměstí (pro daily car stačí malý dojezd), ve městě zas jen bohatí a chudina (tu elektromobilita nezajímá, dokud za 15-20 let auta obecně nespadnou na cenu desítky tisíc, viz tady kolega diskutér).
A i tak kamarád, když bydlel v bytovce, tak v podzemních garážích měli nabíjení. Brácha zas často nabíjí ve firmě, kde pracuje.
> Bydlíš v zaplyvaném paneláku a projektuješ to na ostatní?
Nechápu ten hejt. Jaká je alternativa? Domek ve městě je násobně dražší jak na pořízení, tak na provoz, a domek za městem je přesně pro tu chudinu - protože pak tráví svůj život dojížděním, zatímco my v luxusu paneláku či podobného domu máme všechno ve městě kousek.
Když si to po nás obou přečteš ještě jednou, tak zjistíš, že naopak TY se snažíš druhým určovat jejich potřeby, protože pořád argumentuješ tím, že MUSÍ chtít auto které ujede 900km na jeden zátah, a pokud to nechtějí / nepotřebují, tak je to blbě, protože to potřebovat musí.
To je jen tvoje projekce a dopouštíš se argumentačního faulu, protože já jsem nikdy nikde nenapsal, že někomu to BEV stačit MUSÍ. Píšu stále jen to, že BEV faktické potřeby drtivé většiny uživatelů po výkonové stránce PLNÍ. Že takové BEV stojí nesmysl a že chybí nabíjecí infrastruktura (a co je horší, garantovaný elektrický výkon v síti), je otázka úplně jiná, i když související.
A konečně, sám píšeš jen to, že s ICE MŮŽEŠ (!!!) POKUD (!!!) CHCEŠ (!!!) ujet 900km na jeden zátah, ale už nic o tom, že bys to někdy využil, natož potřeboval nebo dokonce musel využít. Takže opět: FAKTICKY takovou POTŘEBU NEMÁŠ, pouze chceš. Což je obrovský rozdíl. Pro mě za mě si tu potřebu klidně splň a kup si ICE s dojezdem klidně 1500km, ale ve vlastním zájmu si nesugeruj, že to nutně potřebuješ, protože ve chvíli, kdy si kupuješ něco co plní potřebu, kterou ve skuztečnosti nemáš, platíš za to zbytečně víc než bys musel. Ano, je to tvůj problém, ale když už něco děláš, je rozhodně lepší když víš proč a když to "proč" chápeš správně. Kdyby nic jiného, nejsi pak za vola.
Tak ještě jednou a zkus to číst pomalu. Ty POTŘEBUJEŠ dojezd 900km na jeden zátah? Jak často to využíváš? Ja kdlouho ti taková cesta trvá, a v jakým stavu od toho volantu vstáváš? Kolik procent času denně tím autem jezdíš?
A pro jistotu ještě jednou: Kolik km skutečně na jeden zátah jezdíš? Kolik hodin denně auto využíváš, a kolika osobami a jakým nákladem ho vytěžuješ?
Troufnu si tvrdit, že až si to sepíšeš (a doporučuju sám sobě nelhat), budeš se hodně divit kolik peněz házíš denně do kanálu.
Jak jako definuješ, co "potřebuji"? Technicky vzato nepotřebuji auto vůbec, když se smířím s drobnými ústupky jako že veškeré nákupy budu tahat přes půl města do kopce, že sice dojedu kamkoliv a zpět, ale bude to v řádu mnoha hodin, nebo že radši nebudu navštěvovat jakkoliv vzdálená místa. Pak ano, není problém.
Ty další otázky jsou zcela zbytečné. Prostě infrastrukturu pro nabíjení v mém režimu fungování (kdy a kam jezdím) nemám a jen tak mít nejspíš nebudu, a i kdybych měl, stálo by mě to přinejmenším víc času a starostí než teď. A kdybys snad chtěl jako "řešení" přijít s tím, že bych si auto mohl půjčovat, tak by to bylo ještě podstatně horší. Šlo by v takovém režimu nějak fungovat? Jistě. Bylo by to pro mě vhodné nebo přínosné? Ani omylem. A o házení peněz do kanálu se absolutně nedá mluvit.
> Je ale především v tom, že nemusím každou chvíli řešit prázdnou nádrž
A v tomto je právě BEV se správnou infrastrukturou mnohem lepší, protože pro cesty do 400km nemusíš prázdnou nádrž řešit doslova nikdy, protože vždycky vyjíždíš s plnou, protože se nabíjí kdykoli někde parkuješ.
> A kdybych třeba chtěl, během chvilky si natankuji do kanystru do zásoby, kolik potřebuji.
Jako jo, ale zase ti uchází ekvivalentní druhý argument: předpokládám, že ti jde o případný výpadek infrastruktury. Vlastní benzín si doma nevyrobíš, ale EV natankuješ z vlastní elektřiny ze solárních panelů snadno. (plus tedy pokud se bavíme o nějakých výpadcích dodávek, tak EV potřebují mnohem méně náhradních dílů a mnohem méně servisu, protože neobsahují všechny ty různé spojky a převodovky a oleje a nevím co dalšího)
Jenže tady ta infrastruktura prostě (zatím?) není.
Já typicky vyjíždím z parkoviště před barákem (kde je jedna nabíječka na asi tak tisíc aut) a končím na parkovišti před fabrikou, kde není taky nic - a pak zase zpátky. Delší výlety mají stejný začátek - a konec někde v podhradí, kde spíš uvážete koně, než dobijete auto.
Máme na to ještě 11 let. Myslíte, že se za tu dobu do země nekopne? Aktuální problém je spíš v umístění těch nabíječek, než že by byly utilizované. Dodavatelé elektřiny uvádí využívání jen v jednotkách procent. Většina nabíjení je totiž mimo veřejné nabíječky (doma , v práci, Tesla SuperCharger, ....).
A v tom to právě je: pokud nebude nabíječka před domem (jako že nebude...) a na parkovišti v práci (max pro 4 auta, ale je jich tam stovka...), a pokud to zázemí doma nemáte (panelák na sídlišti), tak opravdu musíte hledat veřejnou nabíječku někde
.
Navíc: zatímco plnou nádrž natankujete za 5 minut, úplné nabití auta (pokud vyloženě nechcete ničit baterku superrychlonabíjením) je na několik hodin.
Mám kolegu, který vyfasoval služební elektromobil. Na plné nabití dojede přesně do práce a dvě třetiny cesty domů - a doma ani v práci není kde nabíjet. (Přiznejme, že to není zrovna cesta po dálnici a po rovinách.) Takže od té doby je pro něj cesta do práce o minimálně hodinu delší.
To je příklad, kdy elektromobil (s tak blbou kapacitou baterie) byl vyloženě nevhodným řešením.
A vysvětlujte rodině, že tatínek bude z práce jezdit v sedm místo o půl šesté večer, protože má nové auto...
Jak to víte, že za 11 let vám nepostaví nabíječky před domem? A v práci? U bráchy ve firmě už ohlásili, že nabíjecí stojan bude u více stání. I těch veřejných nabíječek se postaví více, včetně těch typu nabíječka v pouliční lampě. Věříte, že fosilní lobby v Česku je tak silná, že se vývoj na dekádu zastaví? A prosím vás, kde to žijete, že elektroauto nabíjíte několik hodin? Již dnes některá nabijete 80 % za 20 minut (na běžné ježdění stejně nenabíjíte do konce, abyste šetřil baterii). Ten tatínek může nabít třeba v rámci nákupu v supermarketu.
Bráno od konce:
Ten tatínek jede do práce a z práce - nezdržuje se nějakým supermarketem. A ano, za 20 minut na rychlonabíječce to jde, ale to musíte takovou potkat a skousnout, že ta baterka dostane zabrat.
Pokud má auto dojezd na plnou baterku 400 km, ale nevybíjíte pod 20 % a nenabíjíte nad 80 %, dojedete jen 240 km. A když (abyste šetřil baterku) nepoužíváte rychlonabíjení, trvá to dost přes půl hodiny. (Praktická zkušenost souseda, který takový vůz má.)
Těžko říct, co bude za 11 let, ale obávám se, že plné parkoviště nabíječek to nebude - na to sem nevede dostatečně silné elektrické vedení a znamenalo by to rozkopat nikoliv ulici, ale celé sídliště.
Ale především: nemluvím o době za 11 let, ale o situaci teď. Provozovat dnes elektromobil je prostě pouze pro movitější část obyvatel, kteří bydlí ve vlastním domě s garáží nebo pracují v moderní firmě v moderní budově. Případně mají dost peněz na pravidelné návštěvy obchoďáků, kde se štěstím nabijí na veřejném stojanu na parkovišti.
Totéž platí i o oněch moderních nových autech, která lze nabít za pár desítek minut: běžný občan střední třídy si dnes na takový vůz jen tak nenašetří...
"Naši lidi" nenašetří ani na nové spalovací auto. Staré EV jsou levné, ale dojezd je užitečný jen jako daily car a nabíjí se pomalu (doma přes noc nebo přes den v práci). Naštěstí české rodiny mají více aut, takže si jednoduše nechají jedno spalovací na občasnou cestu daleko. EV daily car jim ale ušetří dost peněz, protože to je většina jízd (i když nás fosilní lobby straší, že musíme minimálně 2x týdně na otočku do Chorvatska).
Ale především, situace teď není podstatná, protože teď si může váš rukojmí - tatínek od rodiny - bez problému koupit spalovací auto. Přes 90 % nových aut v Česku jsou spalovací nebo hybridní. U ojetin skoro všechny. Pokud kupuje X let stará ojetá auta, tak ho to bude zajímat až v roce 2035 + X. Mezitím možná půjde do důchodu nebo jeho fabrika skončí (jestli se český průmysl závislý na automotive zaměřeném na spalovací auta netransformuje).
PS: Můj brácha musí nakupovat v supermarketu cestou z práce, protože jeho žena se na tu jednu cestu z bytu nehodlá malovat a nenamalovaná ven nepůjde.
PPS: Jakou mentální gymnastikou uděláte ze 400 km dojezd skoro poloviční? Klidně využívejte celou kapacitu, a i tak vám baterka vydrží 10x dýl než baterka v notebooku nebo mobilu. Elektroauta mají totiž tzv. battery management, který ji chrání. Skrytá kapacita nad a pod, ohřívání a chlazení, vyvažování článků či omezování výkonu. Však většina BEV jezdí s původní baterií, půlka z nich s malou, která se proto hodně cykluje (takže zatím není co recyklovat).
PPPS: Jestli vám na tom sídlišti nepostaví nabíječky, tak se z něj stane ghetto pro lůzu a nepřizpůsobivé, protože budoucí střední třída tam bydlet nebude.
Naše město má historicky problém s rozvody elektřiny. Když to před pár desítkami let posilovali, vypadala budoucnost jako to bude stačit, protože skončily fabričky ve městě a kanceláře a byty tolik nežerou
. Důsledkem je, že i panelákové čtvrti pro deset tisíc lidí mají poddimenzované rozvody: na spotřebu domácností to stačí, ale elektromobilita by znamenala rozkopat půlku města (kolektory jsou jen někde!) a bylo by to tak drahé, že se do toho nikomu nechce.
Přidejte k tomu ulice opravené z peněz EU, kde se teď nesmí 10 let kopat víc než záhon pro kytičky...
Sousedovic elektrovůz s deklarovaným dojezdem 400 km se chová tak, že opravdu po cestě do Prahy a zpět (cca 2× 120 km) se battery management vehementně dožaduje nabití a varuje, že další jízda by mohla výrazně zhoršit zdraví baterie.
Protože naše ulice je v rámci sídliště spíše bohatší, obměna vozového parku probíhá obvykle v pětiletém cyklu nákupem nového vozu (beru nejčastější případ, průměr bude bude jiný, protože část se prostě neobměňuje vůbec). Přesto tu potkávám asi pět hybridů a do desítky elektromobilů - zbytek jsou nové vozy se spalovacími motory. Před naším domem parkují elektromobily hned dva, z toho jedno je nákupní taška přesně pro popojíždění po městě.
Je to začarovaný kruh: dokud nemáte kde nabíjet, nekoupíte elektroauto, dokud tu nebude dost elektroaut, nevyplatí se budovat nabíječky.
Jenže řešení shora spočívá v ultimátu: auta se spalovacím motorem vám neprodáme, takže si musíte koupit elektromobil - a ta infrastruktura se pak vybuduje podle poptávky
. Což znamená, že ti první si to prostě vyžerou.
Tak to vaše město a jeho obyvatele lituju. Jestli s tím něco neudělá, tak se mu dost změní demografie, a pak už to nepůjde zachránit. Naštěstí elektromobilita v Česku nevisí na pár dojebaných městech.
Jestli sousedův EV dojede jen 240 km na deklarovaný dojezd 400 km, tak to je na reklamaci. Např Kia e-Soul byly známé, že měly od výroby špatné některé články, které shazovaly celkovou kapacitu a dojezd. Výměna baterie i v Česku zadarmo v záruce.
Řešení shora je asi jediný způsob, jak dotlačit vaše sídliště něco dělat. Jinak zůstane u statusu quo - začarovaný kruh, o kterém mluvíte. V jiných městech naopak early adopters si "vyžrali" nabíjení a parkování zadarmo (obojí ale končí), takže vaše lokální zkušenost nejde zobecňovat.
Město s tou infrastrukturou mnoho nenadělá - ty dráty patří ČEZu
, a tam se rozhodují přísně podle toho, zda se jim to vyplatí. Takže tu byl i případ, kdy developer postavil blok nových domů, ale nemohl je napojit na relativně blízké vedení, ale musel si přes nádraží dovést nový kabel z bývalé průmyslové zóny.
(A kromě toho se městské zastupitelstvo mnohem víc zajímá o prebendy, než o praktické záležitosti - a to bez ohledu na to, které strany tam po posledních volbách dosedly.)
Tady taky bylo parkování elektroaut zdarma... Jenže to využívali hlavně papaláši, protože obyčejný lid na elektrovůz nemá.
Se 400 km deklarovaného dojezdu nikdo nepočítal, to beztak platí za ideálních podmínek jízdy stabilní rychlostí po rovině (a možná s větrem v zádech). Očekávaných bylo tak 350, což by platilo, kdyby ta baterka byla nabitá naplno a jelo se na doraz. Jenže v zájmu udržení životnosti to soused (či jeho chytrý vůz) prostě nedělá. (Já mu říkal, že je srab...)
Brácha běžně jezdí do jednotek procent. Když byl teď na horách s kamarády, tak to ze srandy hodil i do nuly a nechal se odtáhnout. I po tolika letech zdraví baterie perfektní, pokles jen v rámci skryté kapacity (Hyundai Ioniq Electric). Dřív se mu občas povedlo vyjetí do nuly nechtěně, oproti moderním EV zde není skrytá kapacita pod 0 %. Jednou v noci jsem ho tlačil po rovince posledních pár set metrů domů.
To vaše město už nevypadá beznadějně, když čtu o novém bloku domů pro "lepšolidi", s pořádnou elektrikou z bývalé průmyslové zóny. Tj. dá se tam bydlet pro lidi jako já ;-)
No - ten nový blok má sice možná slušnou elektriku, ale nabíječky byste v garážích hledal marně (elektromobilům a LPG/CNG autům vjezd zakázán; a na dedikované parkovací ploše taky nic). ;oD
A tady na sídlišti je ta elektrika fakt bída: když tu stavěli další dům, tak jakmile se rozjel stavební jeřáb, dala mi o tom vědět UPS-ka.
Asi o sto metrů dál vyrostlo v poslední pětiletce seskupení zhruba deseti domů. Tam nabíječku pro elektromobily mají: jednu, pro až dvě auta současně. (Je jediná na sídlišti.)
> Důsledkem je, že i panelákové čtvrti pro deset tisíc lidí mají poddimenzované rozvody: na spotřebu domácností to stačí, ale elektromobilita by znamenala rozkopat půlku města
Domácnosti mají špičku večer a na to musí být infrastruktura dimenzována. Mimo špičku máte spoustu volné přenosové kapacity. Přijde mi, že je nějaký obrovský deficit v informovanosti a přemýšlení, když lidi tohle neuváží, ne? (nic proti vám konkrétně - tohle je vidět všude možně)
6. 1. 2024, 19:36 editováno autorem komentáře
To je hezká teorie, ale přeci nebudu v noci vstávat, abych připojil auto na baterku. Zrovna to nabíjení bych si představoval: přijedu, zaparkuju, zapojím nabíječku, a ráno před odjezdem ji odpojím.
(Jen nevím, jestli to s těmi pouličními takhle jde, a jestli by to mezitím nějaký vtipálek neodpojil. Hlídat auto, jestli se nabíjí, je poněkud nepraktické...)
> To je hezká teorie, ale přeci nebudu v noci vstávat, abych připojil auto na baterku.
Tohle už si nedokážu vysvětlit jinak, než že se jedná o úmyslné předstírání neznalosti a argumentační fauly. Nebo co tím sledujete? Myslíte, že na odborném webu tohle někoho nachytá?
Slyšel jste někdy termín "noční proud"? HDO? Jak se zapínají třeba bojlery, kotle a akumulační kamna? Nebo dokonce ještě modernější termíny - 15minutová zúčtovací perioda, smartgrid?
Já myslím, že si v tom "nejde to" libuje. Tak nějak zapomíná, že ve světě jsou dál, takže nepotřebujeme křišťálovou kouli. Navíc tohle nejsou např. Novinky, tady se předpokládají určité technické znalosti (minimálně schopnost si je dohledat).
Pro zajímavost k nočnímu nabíjení: Z Fb skupiny přátel EV jeden žijící v Británii ukazoval, že platí spotové ceny a v noci má případy, kdy mu platí za to, že nabíjí (a tak vyvažuje síť). Tady v Česku taky spotové ceny jdou i do záporu, akorát pak cena za distribuci to posune přinejmenším do kladné nuly.
Noční proud
- to jsem slyšel, to je pořad na ČRo Dvojka. ;oD
Jasně, že jsem to slyšel. Ale nějak si to neumím představit u veřejné nabíječky někde u chodníku. Předpokládám, že tam prostě člověk přijede, zapojí ten nabíjecí konektor (kterej není USB 3), zvolí rychlost nabíjení a pak se stará jen o zaplacení. (A opravdu netuším, jestli se do toho nahází mince nebo to jde kartou. ;oD )
Neberte mne tak smrtelně vážně, prosím.
Prostě se mi jen nezdá (zatím!) domyšlené dobíjení na veřejné infrastruktuře. Ano, doma, v garáži, na svém, tam to lze mít pod kontrolou.
Předně: netvrdím, že je to nedomyšlené
, jen že na to není (zatím
- což opakuji) připravená infrastruktura.
A taky, že to není pro aktuální způsob používání aut. Tedy: není to pokrok
z pohledu mobility.
Místo, aby člověk pořizoval elektromobil, protože to pro něj přinese větší pohodlí, případně protože to je levnější, je násilím tlačeno méně pohodlné řešení, technicky nedotažené (vlastnosti akumulátorů, nabíjení... - zlepšuje se to, ale do produkce
bych to nenasadil, stejně, jako se i u systému držím LTS po minimálně prvním patchi), tím, že se uměle zdraží stávající, v podstatě vyhovující řešení.
Navíc pochybuji, že to za pouhých 11 let bude - pokud jde o infrastrukturu - natolik lepší, aby se to vyrovnalo aktuálnímu používání klasických automobilů.
Co myslíte tím aktuální způsob používání aut? Na typické denní ježdění funguje BEV skvěle. Narozdíl od většiny ICEV se krátkými trasami neničí a je to pohodlnější, takže pokrok to pro tento usecase rozhodně je. Většina má problém s dálkami a přívěsem. Některé to zvládají, ale stojí dost přes milion. Pro takové uživatele je nejjednodušší si nechat jedno spalovací auto nebo jednoduše počkat. Mají ještě přes 10 let klid. 10 let je dlouhá doba - např za posledních 10 let klesla cena baterií na asi čtvrtinu a dojezd vzrostl na čtyřnásobek. Už teď některá BEV mají větší dojezd než některá běžná ICEV jako fabie.
Násilím je tlačená akorát fosilní lobby, která furt musí vymýšlet, že něco nejde. Zatímco stále více lidí jezdí elektrickým autem (myslím že i v Česku byl meziroční nárůst okolo 50 %). Naštěstí čím více elektroaut je okolo, tím větší šance je, že si člověk popovídá o konkrétních zkušenostech s jeho majitelem a udělá si vlastní obrázek.
A to, že někde pokazili vlastní blbostí infrastrukturu, to je jejich problém. Když tam nechtějí lidi s elektrickými auty, tak tam aspoň bude kam ubytovat lůzu.
Pokud nemáte problém s nabíjením (bydlíte ve vlastním, každý týden trávíte dvě hodinky v obchoďáku...), tak na takové to městské dojíždění to asi opravdu není velký rozdíl. (Snad kromě toho, že to v zimě pořádně netopí a v létě nechladí... Alespoň auta, kterými jsem měl možnost se svézt.)
Trasy 150 km tam a pak zpět jsou problematičtější, pokud nemáte na obou koncích nabíjecí bod. Taky typické užitkové osobáky asi budou přežívat na spalovacích motorech (to provozují ti, co nemají dvě auta).
S tou infrastrukturou bude asi ve více městech problém - typicky probíhaly velké rekonstrukce před cca 15 až 20 lety, kdy nikdo nemohl tušit, co a jak bude potřeba, ale zároveň se předpokládalo, že to musí 30 až 50 let vydržet. Nikomu se nebude chtít platit to v půlce znovu.
Nadšení elektromobilisté mi už dali možnost si řízení takového vozu zkusit, ale nadšený jsem z toho já tedy nebyl. Když pominu, že to nemá ruční řazení
(já bych asi naboural i s normálním automatem), tak mi přišlo, že to ode mne chce všechno možné, jen ne, abych řídil - ta auta byla plná asistentů, chrlila na mne spoustu údajů, display za volantem byl tak barevný a nepřehledný, že se tam údaj o aktuální rychlosti ztrácel. (Já chci vědět, jak rychle jedu, a ne, jakou hudbu to přehrává a kdo volá na spárovaný telefon - který stejně patří spolujezdci; nejlepší je, když já, řidič, musím ten hovor přijmout, aby si spolujezdec popovídal...)
Dost možná, že běžnější modely tak překombinované nejsou a jen já měl štěstí na auta hračičků, ale celkově mne to spíše odradilo.
Asi ne.
Ale zatímco u spalovacího vozu jsem měl možnost potkat i příčetné displaye, u elektrovozů to byl vždy barevný cirkus. Skoro jsem z toho měl dojem, že se elektroauta s jednoduchým panelem ani nevyrábějí či neprodávají.
Ale zkusím se v nějaké autoprodejně zeptat - na internetu se ta auta předhánějí v tom, co vše se k tomu dá připojit a připárovat, ale o jednoduchém infopanelu ani slovo.
Proč byste trávil 2 hodiny v obchoďáku? Stačí 20 minut na otočku. Nabíjíte jen denní nájezd. Topí dokonce líp než spalovací, protože nečekáte na zahřátí motoru. A v zácpě v zimě na baterku vydrží topit dýl než spalovák na volnoběh. Mluvím o osobních autech, užitkových je na silnicích mnohem míň, takže není teď tlak na jejich výměnu.
Nikoho nezajímá infrastruktura v pojebaných městech. Lůza, která v nich žije (nebo tou dobou bude žít) si vystačí s 10-30 let starými spalováky.
Mimochodem některá EV mají klasické displeje jako na soudobých spalovacích autech (ani tam už nejsou klasické budíky). Tesla dokonce v některých modelech ani displej(e) u řidiče nemá. Jedna EV Toyota prý má i emulaci ručního řazení a zvuku spalovacího motoru (hustý by byl mód Fast and Furious, kde by šlo postupně řadit 20 kvaltů ;-)).
7. 1. 2024, 13:40 editováno autorem komentáře
Líbí se mi, jak považujete ty, kdo žijí ve městech, za lůzu
. Já si, kupříkladu, ani nechci představovat, že bych bydlel v nějakém domku se zahradou či řadovce, v saelitu či na vesnici. Celý život bydlím nedaleko středu města (to tady není tak daleko...), a vyhovuje mi to. Je to můj oblíbený životní styl.
Přitom se rozhodně za nějakou lůzu nepovažuji: z nadprůměrného platu splácím hypotéku na byt, mám ženu, dvě děti, psa a jedno auto, slušnou a zábavnou práci... Je pravda, že sousedé jsou na tom obvykle lépe (bez hypotéky nebo mají druhý, investiční byt, dvě auta, atd...), ale obecně jsme spokojení s tím, že žijeme ve městě. Rozhodně mi nepřipadá, že bychom byli nějaká lůza
nebo socky
.
Proti elektromobilitě já osobně nic nemám - kromě toho, že je to zatím jen por early adopters
, nadšence, nebo snoby, kteří prostě musí ukázat, že na to nejnovější a nejmodernější mají.
Dokud mne nikdo nenutí vyměnit auto, které (skoro) vyhovuje mým představám a potřebám, jsem vcelku spokojený. Jen mám pocit, že o tenhle klid mne chtějí připravit
a brzy dostanu nálepku škůdce, renegáta a vyvrhele, protože elektromobil nechci.
Ale až budu chtít obnovit vůz, což bude tak za 3 až 5 let, budu chtít koupit (zase) nový. A budu rozhodně chtít, aby se mi s ním dobře jezdilo: minimum asistentů, vychytávek a automatizace, ani velký, ani malý, pohodlný.
> Líbí se mi, jak považujete ty, kdo žijí ve městech, za "lůzu".
Nepovažuje, on píše o tom, že když se zanedbá infrastruktura a tím se zkomplikuje lidem používat auto, tak tam budou jen lidi co na auto nemají. To je mimochodem populární argument když někdo řekne že by se třeba mohla v centru alespoň trošičku omezit auta a parkování.
Opravím Vás: nikoliv na všechna
, ale rozhodně jich znám více, kde tu elektřinu mají poddimenzovanou po nedávné opravě.
Což by asi nebyl až tak velký problém, kdyby s tím začali něco dělat - 11 let není až tak dlouhá doba.
Jenže: tohle města
příliš neovlivní (kromě toho, že to mohou zkomplikovat a zpomalit), to musí máknout někdo jako ČEZ... - a zrovna ČEZ se tu teď věnuje spíš tahání optického internetu tam, kde to může udělat levně, než aby draze překopával elektrické rozvody.
Taky jsem slyšel argument když si drahý elektromobil budou moct dovolit jen bohatí a autům se spalovacím motorem zakážeme vjezd do města, budou ostatní využívat MHD nebo sdílená (elektro)auta - a města se konečně uvolní, prospěje to životnímu prostředí a zvýší se bezpečnost
. ;oD
Řadím to k nápadům typu: po městě kromě hlavních tahů jenom třicítkou
, tedy nebezpečným sociálním experimentům. A pevně doufám, že na takový nesmysl nedojde.
A nedávno překopaná a vyměněná elektroinstalace po městě mi nepřijde jako zanedbaná
- taková je naopak tam, kde to opravují po více než půlstoletí, takže, paradoxně, na tom budou v přípravě na nabíjní aut lépe.
Sám tedy píšete, že elektřina je tam poddimenzovaná. Takže buď to vyřeší, nebo se město/část města stane odkladištěm pro lůzu.
Elektroauta nejsou drahá, když - stejně jako u spalovacích - si je umíte opravit (to neumí většina lidí ani u těch spalovacích). Brácha se podílel tady v Česku na několika opravách elektroaut a sepsal to do článků pro časopis Svět motorů. Opravy za tisíce a v servisu chtěli i stovky tisíc. Jeho známy se dokonce živí tím, že bere vraky z Polska a opravuje je. Nepředstavujte si totálně zničené auto - ono stačí elektrozkorodované ložisko v motoru nebo i jen rozbitá přední světla (i jen oficiální cena 2 předních světel, např. 2x 30 tisíc, posune cenu staršího auta do ceny, za kterou se lidem do opravy už nechce jít).
EDIT: "to musí máknout někdo jako ČEZ" -- klasické házení viny politiků mna někoho cizího.
7. 1. 2024, 15:54 editováno autorem komentáře
"to musí máknout někdo jako ČEZ" -- klasické házení viny politiků mna někoho cizího
V tomto případě spíš ne. Politici to můžou leda tak slíbit, ale pustit do práce se musí opravdu ten, kdo tu elektriku spravuje...
A přesně tohle bude příčinou problémů, až ta infrastruktura nebude: že to politici slíbili, ale dělat to nebudou.
ČEZ předně musí obnovit to, kde jsou ty kabely 50 let staré - což už nebývají velká města. Nemá kapacitu na paralelní opravy relativně nové infrastruktury, a nemůže vylepšovat relativně nové na úkor zoufale zastaralého.
A především: je to akciovka, která má generovat naplánované zisky - takovéhle zbytečné utrácení se akcionářům líbit nebude.
Padesátka po městě je vcelku ověřený stav. Bývalo to šedesát, na vybraných místech omezené - a taky to fungovalo.
Je to rychlost, která umožňuje bezpečně reagovat i horším řidičům, a zároveň je to dost rychlé na to, aby se člověk dostal, kam potřebuje, v rozumném čase.
Třicítka by přinesla několik základních problémů: cesta přes město by trvala skoro dvakrát déle (kam dojedu za půl hodiny, jel bych padesát minut), vznikaly by nové dopravní zácpy (ta auta prostě tak rychle neodjedou - lze to nasimulovat), kolo by bylo rychlejší (nemá tachometr) a naopak předjet pomalého cyklistu by téměř nešlo...
Hlavní tahy (tříproudé, bez přechodů) nemají ve městech co dělat - to patří na obchvat nebo na dálnici.
Aha, takže všechno, co bylo v době vašeho dospívání, je „vcelku ověřený stav“, a jakákoli změna proti takovému stavu je „nebezpečný sociální experiment“. Chápu. To, že ten současný „vcelku ověřený stav“ vznikl také nějakou změnou, to nechcete vidět.
Mimochodem, cesta přes město by netrvala dvakrát déle – nemusíte přes město jezdit autem. Nové zácpy by nevznikaly, naopak by bylo méně zácp. Lze to nasimulovat, simulovalo se to mnohokrát a vždycky z toho vyjde, že při stejné hustotě provozu platí, že čím větší rychlost, tím větší riziko vzniku zácpy. Protože zácpy vznikají nepravidelnostmi a ty jsou při vyšší rychlosti větší. Proto se například používá proměnné řízení rychlosti, kdy se se zvyšující hustotou provozu snižuje maximální povolená rychlost. Už to máme třeba na Pražském okruhu.
Maximální rychlost v obci 50 km/h vznikla z předchozí 60 km/h, s vidinou zvýšení bezpečnosti. Je zajímavé, že je to jakési optimum, kdy následky nehod při snížení rychlosti o 10 km/h klesnou nejvíce - u vyšších rychlostí je to menší poměr, u nižších už často není co šetřit
.
Předchozích 60 km/h bylo určených tak nějak odhadem, v podstatě aby to bylo 1 kilometr za minutu
.
Myslel jsem - pochopitelně - cesta autem přes město
. Doufal jsem, že to z kontextu pochopíte.
Teď nevím, jestli jste si ty simulace sám zkusil nebo vycházíte ze zprostředkovaných informací. Předpokládal bych to druhé.
Každopádně tím důležitým je právě to, co je hustota provozu
. Protože pokud tím myslíte počet aut v daném úseku za časovou jednotku
, pak při saturaci nikdy nedosáhnete při nižší rychlosti hustoty provozu, jako u té vyšší.
Snižování maximální rychlosti (na Pražském okruhu...) má za úkol zkrátit případnou dopravní zácpu (délku fronty
) tím, že se snažíte, aby na konci přibývala auta pomaleji, než na začátku odjíždějí. Nicméně: aby to fungovalo, musíte tu frontu odbavovat rychleji, než narůstá. Takže pokud by byla nižší rychlost (což se okruhů a průtahů městem týkat nemá!), ztratil byste podstatnou část manipulačního prostoru.
Nebo naopak: předpokládejme, že mezi jedoucími auty je ideální
rozestup tří sekund, tedy zhruba 25 m při třicítce, 40 m při padesátce. Pro zjednodušení nechť jedou stálou maximální rychlostí. Na 250-metrovém úseku tak bude 10 aut ("30") nebo 6 aut ("50") - takže hustota je vyšší při nižší rychlosti.
(Ostatně: nejvyšší hustota je ve chvíli, kdy se ta auta zastaví nárazník na nárazník
- čemuž se říká dopravní zácpa
.)
Za minutu odbavíte 20 aut v jednom jízdním pruhu. (Pamatujete? Tři sekundy rozestup!) Pravděpodobnost vzniku nerovnoměrností je ale úměrná délce úseku, který takto obsloužíte (nikoliv času, ten model počítá se třísekundovým taktem...). Při "30" to je 500 metrů, při "50" už 800 metrů.
Tedy: pravděpodobnost, že dojde k zahuštění provozu (mezi vozy se vecpe další auto) je při "50" 1.6× vyšší, než ve "30".
Ono to možná je poněkud neintuitivní, ale v podstatě to odpovídá i běžné zkušenosti: zácpa vzniká, když se provoz začne zpomalovat, tam, kde se začne zpomalovat.
Takže 50 km/h tak, aby následky nehod byly menší. To ale není jediné kritérium – další možné kritérium je třeba „aby byl menší počet nehod, které mají vůbec nějaké následky na lidské zdraví“.
To, že se někdo rozhodne jet přes město autem, je jeho problém. Není žádný důvod, proč by taková cesta měla být rychlá.
Snižování maximální rychlosti v úsecích, kde se očekávají zácpy, se dělá proto, že při vyšší rychlosti je větší pravděpodobnost vzniku zácpy. Zácpa totiž vzniká tak, že jeden řidič třeba jen zaváhá a lehounce přibrzdí – nebo jen zpomalí, nebo dokonce jen řidič za ním bude mít dojem, že zpomalil. Druhý řidič v pořadí tedy už musí trochu přibrzdit, ten za ním musí přibrzdit ještě víc, a takhle se to šíří dozadu, až nějaký řidič musí úplně zastavit. Když jede celá kolona pomaleji, není reakce řidičů tak prudká a zácpa nevznikne.
To jsou ty zácpy, které vznikají „z ničeho“ a kterým je snaha předcházet. To, že má nějaké místo (třeba zúžení) nižší kapacitu, to je věc, se kterou stejně nic neuděláte.
Už je to zatraceně dlouhá doba, co jsem tyhle věci modeloval (matematicky i na počítači)... Musel bych si vyhrabat zápisy z přednášek.
Na tohle už musíte mít tu dopravu sakra zahuštěnou!
Pokud by řidiči dodržovali třísekundový odstup, tyhle nesrovnalosti se v pohodě pohltí. V podstatě je chyba v tom, že řidiči ten odstup nedodržují - nikoliv v rychlosti.
Vámi popsaný vznik zácpy ale může vzniknout především na dlouhém úseku: dálnici, apod. Ve městě je to obvykle od křižovatky ke křižovatce příliš blízko; navíc tam je další reserva v rozjezdu z křižovatky, protože (za běžných okolností) se auta rozjíždějí v kratších intervalech, než v jakých pak jedou v úseku mezi křižovatkami. (Tedy: křižovatka odbaví víc aut při rozjezdu, než těch pouze projíždějících. Jen pozor na dojezd ke křižovatce...)
Ad: aby byl menší počet nehod, které mají vůbec nějaké následky na lidské zdraví
:
Šetřením bylo zjištěno, že naprostá většina nehod byla způsobena pohybem vozidel. Proto musí být tento nepříznivý jev odstraněn!
Ano, normální doprava třeba v Praze na magistrále ve špičce. To je to, co tu řešíme. Ano, já řeším to, jak to v Praze vypadá teď a v blízké budoucnosti. Až budou v Praze jezdit výhradně robotická auta, která spolu budou komunikovat jinak, než rozsvěcením a zhasínáním červené lampičky, bude to možná vypadat jinak. Jenže pak zase auta nebudou sloužit k tomu, aby některým lidem dávala pocit moci, takže to, že jezdí 30 km/h nebo méně, bude všem jedno.
Ve městě je obvykle od křižovatky ke křižovatce příliš blízko na to, abyste tam vůbec 50 km/h dosáhl, případně aby ta rychlost byla k něčemu.
Pohyb vozidel není žádná posvátná kráva, že by musel být zajištěn za každou cenu. U žádné jiné technologie nejsme tak benevolenní k tomu, kolik nehod s následky na zdraví nebo s usmrcením způsobí. Když dojde k nehodě v jaderné elektrárně, která nemá za následek jediného mrtvého, odstavují se jaderné elektrárny dlouhodobě nebo trvale po celém světě. Když letadlu upadnou za letu dveře a nikdo nezemře a snad ani není zraněn, uzemní se všechna letadla daného typu. Ale auta? Jenom v ČR stovky mrtvých ročně – ale to nic, to je v pohodě, vždyť to jsou přece auta, ta jsou důležitější než lidé.
> Jen nevím, jestli to s těmi pouličními takhle jde, a jestli by to mezitím nějaký vtipálek neodpojil.
Je tam elektromagnetická západka, nejde to vypojit bez velké síly a pravděpodobné destrukce konektoru. Tohle vypadá, že jste nejen nikdy auto nenabíjel (v pohodě, ne každý měl možnost to někdy zkusit), ale ani si o problematice nic nezjistil.
Nepřipojené je na ulici zaparkované klidně několik týdnů, aniž bych si ho všímal. Pokud žena něco nepotřebuje odvézt, tak obvykle jedu jednou za měsíc na větší nákup a mezitím možná dvě - tři jízdy někam po městě.
A dvakrát do roka na servisní prohlídku a výměnu pneumatik.
No, a pak přijde ta cesta do Chorvatska
nebo na výlet...
I tak mne přijde povinné ručení a pravidelná údržba dráž, než benzín. ;oD
Při této frekvenci využívání auta už je na pováženou, jestli by nebylo lepší se soukromého auta úplně zbavit a na těch 6-10 příležitostí za rok si ho nechat dovalit z půjčovny nebo dojít k nejbližšímu sdílenému. Při těch cca 7 stovkách za den za Fábii to je 7k ročně bez jakýchkoli starostí o údržbu a bez nákladů na pojištění a dálniční známku.
To máte pravdu, byť to nemusí být přímo pocit vlastnictví
, úplně stačí, když nechci, aby mi auto ojížděl někdo cizí, protože nevím, v jakém se mi vrátí stavu. (Ženu taky nepůjčuju, ale ani nevlastním.)
Naopak jako racionální mi přijde, když člověk trvá na (pro něj) podstatných parametrech, jako je způsob řazení, druh paliva, výkon motoru, typ displaye, nebo třebas prosklené střešní okno či barva vozu. Nebo mechanické startování klíčkem místo moderního keyless tlačítka.
Proto přestanou být auta zbožšťována nejpozději tehdy, až se rozšíří sdílená robotická auta a řídit vlastní auto zůstane jen divným drahým koníčkem (kterým je to už dnes, akorát se to těžko odděluje od té užitečné funkce). Bylo by fajn, kdyby k tomu došlo dřív na základě racionálního uvažování. Ale spousta lidí k tomu asi racionálně nedojde a té závislosti dokazovat si skrze vlastnictví a řízení auta svou moc se zbaví teprve tehdy, až si auto nekoupí (protože se jim to už fakt hodně nevyplatí) a ve sdíleném robotickém autě ten pocit moci nezažijí. Akorát do té doby budeme muset vydržet řeči o tom, jak by bez manuálního řazení snad nabourali – každý, komu berou drogu, se brání.
Ten pocit moci jsem nedávno viděl u bráchovi manželky, co si pořídila řidičák. 5 minut chůze už néé, musí všude autem (v Praze). Které samozřejmě omlátila a jezdí nebezpečně i s 3 dětma vzadu (rok až 4-5 let).
"Na českých silnicích umírá více lidí než ve zbytku EU, hůř jsou na tom jen v Polsku"
https://domaci.hn.cz/c1-55225810-na-ceskych-silnicich-umira-vice-lidi-nez-ve-zbytku-eu-hur-jsou-na-tom-jen-v-polsku
EDIT: "řeči o tom, jak by bez manuálního řazení snad nabourali" -- Do doby, než okusí automatické řazení, nebo ještě lépe elektromobil. Tyhle řeči jsou ve skutečnosti jen o tom, že na lepší nemají.
9. 1. 2024, 20:33 editováno autorem komentáře
> Jinak: "malý black-out" na pár desítek minut si tu užíváme několikrát do roka - a to je zatím energetika ne úplně závislá na slunci a větru.
OZE generují úplně jiný typ blackoutu - load shedding, případně když se nezvládne, tak rozpad sítě. Ne výpadek jedné ulice. Tenhle váš příklad vůbec nesouvisí, bude to spíš způsobené lokální trafačkou nebo jejím napájením.
Ona do toho dost zásadně hází vidle ta zrůdná praxe, kdy doslova KAŽDEJ provozovatel komerčních nabíječek má nejen jiný ceny, ale předevší svoj vlastní uzavřenej platební systém, do kterýho nejenže se musíš registrovat, ale abys měl nějaký rozumný ceny, musíš tam nasypat ne úplně zanedbatelnej kredit. Co to dpč je a kterej kuní xindl vůbec dopustil, aby tahle zrůdnost vznikla? A když už vznikla, jak je možný, že legislativa nedělá nic pro to, aby se to zatrhlo?
350 Kč/kWh? Jenom jestli jste si to nespletl. (osobní zkušenost nemám, zagooglil jsem "MOL nabíjení DC" a proklikal pár odkazů)
Jak se to projevovalo? Byl tam fyzicky vyvěšený ceník s cenou 350 Kč/kWh? Proč mají doslova na webu jiný ceník?
> Ten ceník na webu je pro ty, co u nich mají registraci a složený kredit.
Doslova je tam napsáno "POKUD NEMÁTE REGISTRACI".
> Na pumpě na kase mají vyvěšený ceník rychlonabíjení, kde na 350kW nabíječce měli v říjnu dokonce 440,-/kWh
Tak určitě :D. (povšimněte si, že uváděné ceny jsou v tom ceníku jako cena za nabití „20kWh v ceně“)
Ještě bych asi věřil tomu, že na pokladně mají nepřehledný ceník, který je matoucí a vypadá to, jako kdyby to stálo 400Kč/kWh a ne 400Kč/20kWh -- mimochodem stále se bavíme o ceně s „opruzem pokladní“, samoobslužné přes web tam mají za ~16 Kč/kWh. (ta kvantifikace opruzu mě překvapuje, protože když si koupím jednu čokoládovou tyčinku za 20 Kč tak jsou s tím v pohodě)
Tak znova a pomalu: nad kasou byl vylepený papír uvádějící cenu na 350kW nabíječce 440,- za kilowatthodinu. Cituji: "nabíječka 350kWh, cena 440,- Kč / kWh". Není můj problém, jestli jim to napsal nějaký hlíst. Asi je těžký to pochopit, ale pokud to budu psát ještě pomaleji, mohl by server Rootu už začít hořet.
> Mimochodem (a neberte to nějak zle, fakt mě to zajímá), co přesně vede člověka k tomu, že si na dojíždění pár kilometrů kamkoliv místo auta za třicet tisíc, které pro podobný účel bohatě stačí kupuje drahý elektromobil?
Víte že i ten elektromobil si můžete koupit starý ojetý? I ty nejstarší (první s lithiovou baterií) dojedou dnes po 10 letech 70-100 km. Mimochodem většina má původní baterii (proto zatím není co recyklovat) a zdraví baterie přes 60 % (ona totiž kvůli ceně byla malá, takže původní dojezd nebyl o tolik moc větší než má dnes). Takže neporovnávejte ojetý spalovák za 30 tisíc s novým Enyaqem za 1,2 miliónu.
Dále spousta těch spalováků se po čase dost sere. Karbonizace přímého vstřikování a obecně smrt jménem TDI. Naproti tomu elektroauto je složitostí opravdu jako ta hračka na dálkové ovládání nebo vysavač. Je pravda, že pokud tomu někdo rozumí, tak ojetých spalováků jsou mraky, takže když ví, co si vybrat, tak vybere něco bezúdržbového, co ještě dlouho vydrží.
5. 1. 2024, 08:44 editováno autorem komentáře
Ano, když si koupíte krám ojetý, budete mít ojetý krám. A to platí celkem nezávisle na pohonu. Třeba na našich starých řádně ojetých (protože kupovat nová je vyhazování peněz) spalovacích vozidlech jsem nejvíc peněz dal do přesně těch části, které jsou u elektromobilů kvůli váze v podstatě ještě namáhanější, než u spalovacích motorů a obsahují je také. Nápravy typicky. A první vždy odcházela elektronika.
A samozřejmě, že vím, že si mohu koupit elektromobil ojetý. Tam má otázka nesměřovala, když ted opominu, že třeba naším dvanáct let starým spalovacím vozidlem jsme jeli na dvě nádrže do Řecka a zpět a jiným dvacet let starým vozidlem jsme na čtyři nádrže objeli střední a severní Balkán. (To k těm sto kilometrům.) Ale to zase tak často nevyužívám. Za to využiju, že k pumpě jezdím jednou za čtvrt roku a navíc je auto dost drahá legrace na to, abych ho využil leda k cestě na nákup. To musí obsloužit všechno, co potřebuji.
Ještě jednou tedy: co tedy vede člověka k tomu, že si koupí drahý elektromobil místo auta za třicet tisíc? Ta otázka má ostatně platnost pro jakákoliv vozidla obecně, ale konkrétně vás se jakožto užvatele elektromobilů celkem logicky ptám na elektromobily.
Kdo chtěl jezdit dálky, tak měl na výběr Model S. S rychlým nabíjením už tehdy, a dokonce s doživotně elektřinou zadarmo ;-) Nápravy se na teslách sraly kvůli tomu, že to byla začínající automobilka bez zkušeností. V záruce je vyměnili a novější je už mají ok.
Nicméně typická koupě EV je jako daily car. V 11miliónovém Česku je 6,5 miliónu aut - skoro každá rodina má aspoň 2 auta, některé i víc. Tzn. stále si ponechají aspoň jeden spalovák na dálky, když jednou za měsíc potřebujou na druhou stranu Česka nebo do Chorvatska (i když tam to kamarádi elektromobilisti často řeší pronajmutím /spalovací/ dodávky).
> je auto dost drahá legrace na to, abych ho využil leda k cestě na nákup
Počkejte, až budete nemohoucí v důchodu. Moji rodiče taky dřív chodili na nákup pěšky, jako procházku se psy. Teď jsou rádi za levné ojeté EV. To netrápí krátké cesty.
Ještě jednou tedy: Cena EV proti ICEV pro některé lidi (neříkám všechny) vyjde už dávno ve prospěch EV. Proto se taky tak dobře prodávají, i když dotace ve vyspělých zemích končí (AutoFórum vám bude tvrdit, že ne, ale to se vás jen snaží zmást zhoupnutím, kdy část zájemců posune blízký budoucí nákup před deadline dotací; pozdější prodeje ukazují zas návrat k průměrným prodejům).
To vy tady podsouváte, že nákup auta za víc jak 30 tisíc je blbost. I kdyby to byla pravda, tak by se trh zhroutil a žádná další auta už nebyla, kdyby lidi nekupovali i "předražená" nová auta. Já se s váma budu rád "hádat" o EV vs ICEV, ale ne o "autě za 30 tisíc vs nové auto", nezávisle na pohonu. To nechám jiným, mě to zas tak moc nezajímá. Mimochodem mám známé, co si pořídili i EV za desítky tisíc a opravili si ho vlastními silami (studovali elektrotechnickou střední školu).
5. 1. 2024, 09:35 editováno autorem komentáře
Ja jsem si kdysi psal kolik mne stoji ojete auto. Vsechno. Opravy, STK, olej, pneu, pojisteni a tak podobne. Vyslo my ze auto stoji 2500 mesicne. To ti vyjde taky kdyz si prestanes lhat ze jak je te to nic nestoji. Kdyz jsem vzal uziti tak my vyslo ze se my oplati pouzivat taxik a pak jednou rocne pujcit auto na dovolenou.
Nakonec jsem koupil nove auto a na mesicni splatky jsem daval 3100. Po 5 letech jsem mel auto po prvnim majiteli (ja) s najezdem 150 tisic km a uz mne nic nestalo
7. 1. 2024, 20:04 editováno autorem komentáře
Náklady na vlastnictví auta v čase se drasticky mění s jeho vytížením. Faktem ovšem je, že rámcově je u ICE nutno počítat, že za celou svoji životnost zhruba stejná částka jako za pořízení nového padne na projeté palivo a opět podobná na údržbu, plus něco za pojištění a poplatky, takže za těch cca 500kkm najitel(é) nevynaloží jen jeho pořizovací cenu, nýbrž cca trojnásobek.
A jelikož tuhle kalkulaci se málokdo obtěžuje si udělat, jsou v bazarech hromady nadměrně velkých aut (typicky velkých SUV s velkým dieselem), které si pak koupí nějaký zoufalec, netušící, že skáče do finanční pasti. A pak čučí jak husa do flašky na účet za rozvody, brzdy, a ideálně pneumatické pérování.
Těch důvodů může být obrovská spousta. Můžou být emocionální (chce to), ekonomické (má volné peníze které nemá jak jinak využít, a zároveň si spočítal, že na jeho trasy mu to stačí a má možnost nabíjet bezplatně, takže na spotřebě a servisu se mu to dlouhodobě vyplatí), může mít možnost využít dotaci, která mu rozdíl pořizovací ceny vyřeší, a samozřejmě může mít důvody zcela iracionální (chce vytrolit souseda, který na Teslu nemá a nikdy mít nebude).
Doporučuji vůbec neřešit, proč si kdo kupuje BEV, protože v tom momentě legitimizuješ to, že někdo řeší, proč TOBĚ vůbec dovolovat koupit si ICE.
Tak mě obecně zajímají ty psychické pohnutky, to je celé. Psychické proto, že ekonomické si spočítat umím a z tohohle pohledu vůbec nechápu, proč si někdo kromě firem obecně kupuje nová auta. Na to se ale tedy ptát nepotřebuji, na to stačí kalkulačka. A samozřejmě neřeším ani to, že mi to platí ta ojetá auta, která si pak já koupím za pár desítek tisíc a v sumě už mi to ušetřilo tak něco k milionu i se všemi opravami.
Tak urcite, a to ze jezdi bez nutnosti popaltku za dalnice, pakovani na zonach bez poplatku, nezakazovani parkovani v garazich oproti LPG byd se to hur hasi, zakazovani vjezdu do mest s urcitou euro... a tak by se dal pokracovat
Takze mi to nikdo netlaci? Podpora a tlaceni nejsou jen prime dotace....
Mluvil jsem o přímých dotacích (na nákup). Nepřímé jsou různé a týkají se i spalovacích aut. Např. nafta je proti benzínu v Evropě dotovaná. Přitom jsou od určitého věku diesely pro okolí hodně jedovaté. Environmentální daň není jen o CO2 "oteplujícím planetu", ale i o našem zdraví ve městech, místech s vyšší koncentrací aut.
EDIT: Abych upřesnil moje názory. Benzín je ok, zvláště "věčný" nepřímovstřikový (však také nejekologičtější auto je to, které se nevyrobí - tj staré furt funguje).
5. 1. 2024, 09:18 editováno autorem komentáře
Bez problému, třeba článek "Dotování spotřeby nafty brání přechodu na čistou mobilitu":
https://www.obnovitelne.cz/clanek/169/dotovani-spotreby-nafty-brani-prechodu-na-cistou-mobilitu
Jasne, protoze se do te montovny nejak dostat musi, a ten nakup odnekud taky privest ze :D Dite dostat na krouzek , kdyz jich je vic, a nebydlim ve vetsim meste tak to asi taky nebude tak easy...
Nebo si jako predstavuejs ze kdyz cena za paliva preskoci nejakou hranici treba tech 50Kc tak hromadne pobezi vymenit za elektro auta? Kde jamile preskoci pocet uzivatelu urcito catku, tak se cena (celekm ocekavatelne) za nabiti zvysi ?
To se ve skutečnosti odvíjí od toho, jaké provento jízd je jimi vnímáno jako nezbytné. V momentě, kdy něco potřebuješ zařídit ve vedlejší vesnici, ale máš na to jen hodinu a autobus jede v době, kdy to zařídit nejde třeba kvůli úředním hodinám, tak tam autem buď dojedeš, nebo to nezařídíš. Takže spotřební daň na palivech ti dokáže ovlivnit počet jízd ve městě, kde máš v dopravě spoustu alternativ, ale na celkovým proběhu se to skoro neprojeví, protože ty trasy jsou v jednotkách kilometrů a jedna cesta mimo město (kam alternativa efektivně není) ti ceškerej rozdíl smaže. Naopak na vesnici, kde alternativu nemáš, se spotřební daň na počtu jízd neprojeví, protože neexistuje způsob, jak tu potřebu vyřešit jinak.
Aha takze se jen vlastne pomaha firmam, k tomu aby pouzivaly lepsi autobusy atp na provoz ve mestech. Takze vlastni medicina elektroterostum nechutna :D
Navic v clanku se ani vyse dotace na naftu (pro CR) neda dohledat, tady nastava otazka zda opravdu existuje...
Z tohodle pohledu by se dalo rict ze v te doby byly podminky pro obe technologie stejne, a i presto se do toho nikdo nehrnul.... Zajmave, proc asi :D
Nejak jsem z toho nevycetl ze by se nafta dotovala obyc lidem, at uz primo ci neprimo. Kdezto u elekto aut k tomu dochazi....
Ps.: Z ceho pak je asi ta nezavisla organizace placena?
Takze kdyz je poptavka, firmy se toho chytnou a zajisti dovoz tech zlich aut ktere nikdo na zapad nechce, takze stoji malo. A lidi si to tudiz mohou dovolit spsi nez elektro auto. Tak je to neprima dotace?
Tak jo to je dobra komedie, nic jezdi si cim ches, zapredpookladu ze to nikdo nekomu nevnucuje je to v poradku. Coz jak vsichni dobre vime jedna technologie je v nucovana a druha zakazovana. Kazdy kdo si precte kus tehle diskuze si obrazek muze udelat sam....
O soukromé dotaci mluvíte vy, abyste mi ji "vyvrátil".
EDIT, abych vaše mozkové buňky zbytečně netrápil: "Jinými slovy dovoz aut na naftu nemůže být dotování nafty." -- Je to obráceně, kvůli dotování nafty se prodává více naftových aut, než by mělo. Je tak jejich větší nabídka, která tlačí cenu níže.
5. 1. 2024, 10:41 editováno autorem komentáře
Sice si nejsem jistý, jestli se nižší sazba daně na naftu oproti benzínu dá nutně považovat za dotaci, ale pro zjednodušení budiž. Nicméně příspěvek, ze kterého jsem původně vycházel, argumentoval dotací ve formě velkého dovozu naftových ojetin, což s prominutím opravdu smysl nedává:
Nafta se dotuje pro ČR minimálně nepřímo ve velké nabídce (a tím nižší ceně) dovážených ojetin ze zahraničí.
To je ve skutečnosti až druhé nejekologičtější. V tomhle ohledu vítězí auto, které se nevyrobí, protože ho nikdo nepotřebuje proto, že te kdo by ho jinak potřeboval, v první řadě nepotřebuje auto. Ale to je jen detail pro úplnost; faktem bohužel je, že ekonomika západního světa je postavená na osobní mobilitě, protože hromadná není už z principu schopna pokrýt potřeby všech, a to zejména z důvodů ekonomiky ČASU. Protože i čas zmařený čekáním, přestupy, a delší cestou má svou cenu, a ta je zkrátka násobně vyšší, než cena externalit individuální mobility.
> a ta je zkrátka násobně vyšší, než cena externalit individuální mobility
Zejména pokud uživatelé individuální mobility ty externality neplatí, že :).
(ano, i ostatní druhy dopravy jsou brutálně dotované, například do MHD jenom v Praze zahučí ročně na přímých dotacích, výstavbě infrastruktury, zabraném prostoru a externalitách snad 30 miliard)
A naopak spotřební daní se snaží minimalizovat spotřebu paliv, alkoholu, a cigár. Smiř se s tím, že daňová politika prosazuje zájmy státu (nebo lobbyistů, vyber si) cestou ovlivňování spotřeby. Někdo dostatečně vlivný má zájem na prosazení elektromobility, to je asi tak všechno, co je důležité vědět.
Opět těch důvodů může být spousta: může mít v tom průmyslu zainvestováno, může chtít snížit cenu ropy pro chemický průmysl, chce snížit emise CO2 a NOx, má pifku na stanice měření emisí a chce aby tam neměli co žrát (protože po přechodu na BEV nebude CO měřit), chce tlačit na vyšší energetickou efektivitu dopravy (protože ICE spoustu energie pouze maří, zatímco EV významnou část rekuperuje).
Ty konkrétní důvody nejsou úplně podstatné, záleží spíš na tom, jestli jsou důsledky přechodu v souladu s dlouhodobými zájmy obyvatel.
Takže: nižší lokální emise? Super.
Pokud mám barák s FVE, nižší provozní náklady? Všema deseti.
Vyšší pořizovací cena? Ble. Ale dlouhodobě by to mělo být levnější, z projekcí mi to pořád ještě vychází, pokud aspoň 60% nabíjení bude doma "zadax", což je levou zadní.
Snížená závislost na dovozu ropy? No že váháš, jen blázen by chtěl ručníkářům dávat do ruky velkej klacek, kterým ho můžou k něčemu přinutit.
Problém je ten, že za stávajícího stavu rozvodný sítě, nabíjecí infrastruktury, a výroby EL to je řešení pro majitele RD s FVE, ale ne pro lidi, co bydlí na sídlišti nebo dokonce uvnitř velkýho města, protože ti nemají kde nabíjet za levno, nebo dokonce zadara. Těm se to podle mě aktuálně nemůže vyplatit. Ti by si měli zvážit, jestli VŮBEC potřebujou vlastnit auto, a pokud možno se ho zbavit. Znám spoustu lidí, kterým vychází dramaticky levnější si auto v případě potřeby prostě půjčit.
Krasne ten lokalni automobilovy neoludismus jde videt na tom mnozstvi manualnich prevodovek ve mestech. Nez se to vsechno vykvedla na krizovatkach. Pojizdeci taky porad kvedlaji. Obcas clovek dostane i cocku o slepeho duchodce kteremu vadi brzdova svetla pri stani.
V automatech snad prevazuji jen autobusy a tiraci.
5. 1. 2024, 11:44 editováno autorem komentáře
> A nebojte, nikomu je neplatíte - lidem tu nikdy žádné dotace dávány nebyly ani nebudou.
Elektromobily jsou dotovány více než spalovací auta - např. parkování na mnoha místech úplně zadarmo, a neplatí ekvivalent spotřební daně z paliva. Na druhou stranu mají menší externality (zejména znečištění vzduchu), takže na ně méně doplácíme. Jak to vyjde v součtu vůbec netuším, ale nepřijde mi to úplně zjevné jak se tváříte.
Ve velkých městech to tak často je. Nádherným příkladem je v tomhle třeba Londýn nebo Berlín. Metro je tam husté jako v Praze tramvaj, autobusy jezdí doslova každou druhou ulicí, a fungují tam rozvážkové služby a taxíky jsou v poměru k příjmům podstatně levnější než tady, takže skutečně není důvod pro pohyb po městě používat auto.
Nesmysl a absence rozhledu = problém EV, protože se z toho stalo náboženství a násilné vnucování. Sice se to obejde bez pistole u hlavy, ale kladené překážky, omezení a vůbec celá ta víra postrádá fakta a opírá se spíš o víru. Mj. to dokazujete i vy svým komentářem.
Je úplně normální, že řemeslník např.: revizní technik, provozní elektrikář jede někam „dál“, třeba z Jindřichova Hradce do Ostravy (cca 350 km), pracuje a po 8-10 hodinách jede domů a už ho vidím, jak bude nadšeně čekat, než se mu EV nabije. Jistě, auto 8-10 hodin stálo a měl si ho nabít – nejčastější argument krátkozrakých zastánců. Potíž je, že na stavbách, kam jezdí se sice nabíječky staví už několik let, ale zřídka jsou v provozu. Druhým stejně stupidním argumentem bývá, že si ho měl najít stojan a nechat tam vůz nabíjet. Takovou hloupost plácne člověk, který o realitě nic neví a myslí si, že když on jezdí v saku s notebookem ze Šestajovic na Zličín, že tak jezdí všichni. Pointa je v tom, že materiál a nářadí je v tom autě, které průběžně vytahuje, vrací a nosí na místo instalace. Nechat něco na stavbě 5 minut bez dozoru znamená, že o to přijde (cena nářadí v těch kufrech může jít do statisíců) a dále nikdo s rozumem nebude tahat těžké kufry (ano, vyskládané kufry mají kolečka), 25 kg brašnu i materiál na nějakou dlouhou vzdálenost. Podobné je to s revizemi, kdy za jeden den udělá 2-3 revize na více místech, nebo jede měnit problémové/vadné série např.: DALI, přičemž za ten den udělá 800 km ani nemrkne.
To je reálný svět, který podkopávají tlaky na „zelená auta, daně, …“ a výsledek je takový, že pickup řemeslníka za 600 000 Kč (+ 50-60 tisíc zástavba) s „motorem“ 1.2-5 HDI nezvládne ani 200 000 km, čímž měníte auto každé 2-3 roky. Dokonalým příkladem je tolik oblíbené Berlingo, staré modely jsou nezmaži, které se servisem vydrží 800k+, ty nové zelenější můžete nedají bez generálky ani 250k km a to nepočítám, jak ta auta vypadají. Ty ekologicky šetrné sedačky jsou po 80 tisících prodřené od montérek a ekologické plasty se rozpadají. Nemluvě o tom, že nápravy EV neskutečně trpí – auto je mnohem těžší, s dílenskou zástavbou a nářadím máte trvale naložené minimálně 2-3 metráky, když k tomu přidáte materiál, tak klidně půl tuny a parkujete tam, kde je prostě místo. Tlumiče, brzdy i nápravy má EV taky, i když mu chytí motor 2.0 TDI.
Já to mám stejně, musím někam dojet např.: jednání s investorem, potom přejet na stavbu (průšvih), vyzvednout materiál (ten, který nepřišel) a přesunout se na další místo. Potom jsou tu urgentní výlety, kdy někam prakticky sprintujete, protože se musíte co nejrychleji vrátit. Jestli je to noční Ústí, Karviná, Vídeň, nebo Německo nehraje roli. Prostě tam z toho či onoho důvodu musíte dojet, ať už vyřešit problém, sehnat nedostupný materiál, nebo se podívat, jak vám převálcovali skříně, které jste měsíc vyráběl.
Dojezd a doba potřebná k dotankování/dobití je pořád podstatná, stejně tak provozní režim, protože ztrácet čas tím, že pojedu sotva 100 km/h po dálnici proto, aby to EV vyhovovalo … slouží to auto mně, nebo já tomu autu?
Nechte rozhodovat trh a potřeby, nikoliv zelenou stupiditu.
Ten váš strawman ať si dál jezdí 1000 km denně na otočku a čůrá za jízdy do PET láhve, aby neztrácel čas jako elektromobilisti, co si vychutnaj jídlo a dojdou na záchod. Za těch 20 minut mají u moderních EV nabito 80 % baterky. Žádné řešení nepokryje 100 % situací (ani spousta spalovacích aut). Proto vám spalovací auta nikdo nebere, obzvlášť ta užitková (já osobně jsem odpůrce dieselu že zdravotních důvodů, benzín mi nevadí). Ono taky než se těhle řemeslníků začne elektromobilita týkat, tak už stejně půjdou do důchodu. Takže ať si mudrováním nezkracují život.
Náboženství je naopak odpor k EV, protože vy si musíte dát práci ostatním vysvětlovat, proč to "nejde". Zatímco stále více lidí v EV už jezdí.
> Potíž je, že na stavbách, kam jezdí se sice nabíječky staví už několik let, ale zřídka jsou v provozu.
Na té stavbě není elektřina, alespoň 230V zásuvka (to za 10 hodin nabije tak půlku), nebo dokonce 3x400?
> třeba z Jindřichova Hradce do Ostravy (cca 350 km), pracuje a po 8-10 hodinách jede domů
Jak je tohle vůbec legální? Řídit auto po 16 hodinách na nohou?
> Potom jsou tu urgentní výlety, kdy někam prakticky sprintujete, protože se musíte co nejrychleji vrátit. Jestli je to noční Ústí, Karviná, Vídeň, nebo Německo nehraje roli.
Jako dobrý, ale to jsou právě ty niche use-cases, pro které by tady taky někdo mohl říkat jak všichni potřebujeme soukromé letadlo.
Bez urážky, nemá smysl se pokoušet vysvětlit dějství na stavbách, protože bez toho abys ochutnal realitu, budeš přicházet se stále novými nápady, jak bys to „elegantně vyřešil“. Někde je, někde ne, ale možností, jak bys to dobíjel moc není.
S čím se musíš smířit je fakt, že na stavbě všem překážíš a všichni ti překáží, nějakou rozumnou domluvu nečekej, natož aby na tebe někdo bral ohledy. Pracuješ v rozvaděči pod napětím a vedle tebe začnou třeba plynaři řezat trubky. V lepším případě tě jen nahodí jiskrami, v horším případě ti odřezek přistane na pásovině a nějaká domluva „chlapi, dejte mi minutu, než to připojím a zavřu“ je asi tak skálopevná, jako sliby politika. Řeknou ano, za 30 vteřin si na vlastní kůži okusíš zkrat.
Ukrajinci – naučíš se je i přes dění na Ukrajině na stavbě doslova nenávidět, to jsou „lidé“, které absolutně nezajímá nic, ani ta bezpečnost. Řekněme, že máš např.: na patra rozvedené stavební rozvaděče a každá parta, která tam pracuje si vytáhne svůj buben. Můžu tě ujistit, že není ani 5 minut, kdyby někomu nějaké ukáčko něco neodpojilo a on tam neběsnil, který de…. zase. V tom lepším případě, někdy ty bubny potřebuješ i 2 (25 + 50 m standardní vybavení) a jeden si někdo znárodní a ty tam budeš lítat a hledat toho Ivana, co si to půjčil. I na štaflích máš barvou velké logo/nápis, abys je okamžitě našel, protože jak to nedáš do 5 minut, už jsou navždy ztracené. O kýblech raději nemluvím. Venku je to ještě horší a představa, že si vytáhneš kabely k autu je mírně řečeno hodně, ale hodně naivní. Většinou to ani nejde a pokud ano, do 5 minut budeš bez šťávy. Předpokládám, že o vodičích a elektřině něco víš, takže si umíš představit, jak dlouhý (a těžký) buben s vodičem bys musel mít, abys to auto připojil. Jasně, když se předělává třeba supermarket, tak největší mumrajs je ve předu, tedy hlavní chod a parkoviště. Teoreticky budeš pracovat hlavně vzadu a můžeš tam přitáhnout auto, tedy do doby, než tam někdo přijede nakládat, vykládat, nebo neobjeví zásuvky Ukrajinci. Předěláváš-li bytový dům v Praze, tak se snažíš parkovat co nejblíže a obávám se, že ani tady to není moc proveditelné. Standardně každý pick-up má svou elektrocentrálu, protože jsou stavby, kde prostě elektřina není. Tam sice máš často auto pár metrů od sebe a sem tam si s kanystrem jedeš pro benzín.
Stavba je v podstatě válečná zóna a chaos. V Praze tuplem, tam ještě válčíš s debilitou politiku, militantními pumpičkami, strašně důležitými pražskými měšťáky – tyto dvě skupiny mají více zubů, než mozkových buněk a nějaká nakládka a vykládka těžkého rozvaděče, nebo materiálu je absolutně nezajímá, oni jsou ty úplně nejdůležitější. Ve Vršovicích jsme skládali rozvaděče a místo toho, abychom to tam natahali za půl hodiny, celá operace se díky MP a dementům na kolech protáhla na 3 hodiny. Samozřejmě, že jsme to zablokovali, jenže jinak to nešlo a snad si nemyslíš, že MP tam chvilku počká a těm naštvaným pumpičkám, pro které je pumpičkový pruh posvátný, vysvětlí aby neustále nedělali problémy. Vozili jsme to na kotouči 350 m, fakt zábava a nyní mi zkus popsat, jak přesně bys v takovém prostředí měl dobíjet to auto. To se neděje jen u nás, takové Nizozemí a budování cyklostezky, kam jsem dělal řídící jednotky a skříně (osvětlení, dobíjení, počítání pumpiček, přípojky, …) kluci mi to hezky barvitě popisovali, s čím se tam potýkali, když museli jezdit po cyklostezce se skříněmi a instalovat je. No a vidíš, dneska se tím chlubí, jak úžasnou a zelenou cyklostezku mají. Německo, Rakousko, … to samé. Zlaté průmyslové objekty.
Možná si to prostě představuješ jako v reklamách, kde vyšňořený řemeslník pije kávu, všichni se usmívají, nikdo nikam neběhá, všechno má u sebe … ale jo, třeba ty to tak šlo, jenže to by se ta stavba protáhla o hezkých pár let, nemluvě o ceně. Hádám, že to by se asi tomu ekologicko zelenému nájemníkovi opraveného bytového domu asi moc nelíbilo, že?
"S čím se musíš smířit je fakt, že na stavbě všem překážíš a všichni ti překáží,
(...)
okusíš zkrat."
Ne. Zavřeš to, napíšeš prostoj z důvodu překážky na straně stavby, a vyfakturuješ. Pokud má zákazník problém, uděláš mu velkej problém na inspekci BOZP. Tyhle zvěrstva fungujou jen díky tomu, že to pitomci tolerujou a kryjou, přitom doslova každej investor ví, že dodržování BOZP je o několik řádů levnější, než sanace pracovního úrazu nebo dokonce smrťáku.
Ukrajinci – naučíš se je i přes dění na Ukrajině na stavbě doslova nenávidět
Jenže to není jejich problém nebo problém jejich národnosti apod. Jak se tady mnoho let snaží někdo naznačovat. Už jen to, co jsi popsal, je spíš záležitost chybějícího vybavení. To vybavení jim musí někdo dát.
Před rokem se tady v diskusi řešilo, jak zabezpečit HDMI kabely ve firmě. Moje doporučení bylo saturovat. Pokud budou mít všichni hromadu HDMI kabelů, tak budou mít nulovou potřebu si je půjčovat ve vedlejší kanceláři.
Stejně tak na těch stavbách. Sleduju několik soudních znalců v různých oborech, ti chodí po stavbách a ptají se, proč to dotyčný dělník dělá tak jak to dělá a oni pokaždé odpoví, že takto to po nás chtějí a doma bychom to nikdy nedělali. Potom se podíváš na videa ze zahraničí a ono fakt.
Takže ne, nejsou to Ukrajinci, nejsou to Poláci co k nám vozí špatné potraviny. Jsme to my, protože to zadáváme a objednáváme.
Jako z kýblů na stavbě asi těžko někdo zbohatne, že jo. Takže ten problém asi vůbec nebude v tom, že to někdo krade pro výdělek, ale spíše proto, že musí splnit zadanou práci, ale nedostal k tomu žádné prostředky.
"nějaká nakládka a vykládka těžkého rozvaděče, nebo materiálu je absolutně nezajímá"
Ona je taky naprosto nemá co zajímat. Tebe jako stavbyvedoucího naopak má kuwa zajímat legalita parkování během skládky materiálu, a máš mít vyřízenej zábor. Pak tě totiž žádní měšťáci otravovat nebudou. Jestli svou práci neděláš, je to tvůj problém.
> Tebe jako stavbyvedoucího naopak má kuwa zajímat legalita parkování během skládky materiálu, a máš mít vyřízenej zábor.
No a to je právě ten problém, když se stane společenskou normou zákony porušovat (částečně protože jsou třeba špatně napsané a vyřízení záboru je strašný opruz místo toho abys to někde naklikal a ani to nejde protože je všechno okolo přizpůsobené dlouhodobému parkování za dumpingovou cenu, částečně protože „to dělají všichni“ a nevymáhá se to a tak by byl člověk hlupák aby to nedělal a ještě by měl konkurenční nevýhodu), a pak se můžeš vozit po individuálních případech když se ti to zrovna hodí. To mnou zmíněné řízení po 16 hodinách náročné práce je stejný případ - je to špatně, ale stalo se to společenskou normou a na jednotlivce je tlačeno aby se přizpůsobil.
To máš bohužel pravdu. I když zase jak kde. V Praze stačí zajít na městskou část, říct kde a od kdy do kdy jak velký zábor potřebuješ, a vyřízeno je to na počkání. Samozřejmě sazba se dost liší, na okraji je to klidně 1Kč/m2/den, v centru to může být klidně desítky korun/m2/den. Plus si to pak potřebuješ vyznačit,na druhou stranu pak nemáš problém si přes MP nechat poslat odtahovku a překážejícího mamlase nechat odtáhnout na sběrné parkoviště, kde se mu to pořádně prodraží a podruhé to neudělá.
"Na té stavbě není elektřina, alespoň 230V zásuvka (to za 10 hodin nabije tak půlku), nebo dokonce 3x400?"
Na něco se vymluvit musí, neasi.
"Jak je tohle vůbec legální? Řídit auto po 16 hodinách na nohou?"
No, zkus hádat :-) V zákoně máš, že nesmíš řídit ve stavu vylučujícím způsobilost, a únava je tam výslovně uvedena jako jeden ze zásadních faktorů. Fakticky ti v tom ale nikdo nezabrání, a to ani když bys měl v autě tachograf, protože podle něj jsi právě ukončil 8h pauzu.
Máš tam chybu. Místo:
"rozdíl v celkové užitné hodnotě mezi spalovacím motorem a třeba elektromobilem je stále hluboce záporný"
jsi chtěl napsat:
"pro mně je rozdíl v celkové užitné hodnotě mezi spalovacím motorem a třeba elektromobilem stále hluboce záporný".
Pro někoho jiného je ten rozdíl bezpochyby vysoce kladný.
Bylo by fajn kdyby se lidi naučili rozlišovat mezi faktem a svým názorem.
(A kdybych se to naučil já, byl bych zase o kousek lepší. Mělo tam být "všichni lidi".)
Trus je pozitivni zalezitost? No nebyl bych si tak jist, viz https://www.idnes.cz/xman/styl/kone-drozka-londyn-new-york-hnuj-doprava.A181119_142030_xman-styl_fro :-)