To je teda úlet, na tom bych opravdu nechtěl jezdit. Ještěže můj skůtr je plně manuální, bez jediné „inteligentní“ elektroniky. To musí bejt bezva třeba takovej BUG kdy se při překročení rychlosti 200km/h zakousnou brzdy protože někde přetekl stack. Je fakt že aktualizace na sebe jistě nebude dlouho čekat (teda po zabití pár jedniců).
Já osobně jsem naprosto proti nasazování komplexních řešení at je to linux, windows nebo jinej obecnej os do hw zařízení kde to přímo neni potřeba. Čím více vrstev tím více chyb a v takovýchto zařízeních to může mít fatální následky. Stejnak je to nějaká noname značka, takže předpokládám že si to sotva někdo koupí kdo opravdu motorkám rozumí.
No sice zas tak moc motoristický závody nesleduju, ale rozhodně jsem svojí aprílii už párkrát rozebral na součástky, opravil a zase úspěšně složil, také vím jak se v soutěžích ladí předstihy a komprese aby se dosáhlo co nejvyšího výkonu a chápu že se to dnes dělá více softwarově než hardwarově. V tom nevidim takový problém pokud je to nějaký sofistikovaný otestovaný jednoúčelový vestavený systém. Jasně pokud se nad tím používá nějaký univerzál třeba na monitoring, ok beru to ale aby to mohlo zasahovat do kritických vlastností to neberu. Proto všeho s mírou.
Vzhledem k tomu že jde o okruhový speciál tak mě to zas tak netrápí, at si tak klidně nastrkaj windows mobile a hrajou si na tom hry, ale do běžného provozu to by se mi moc nezamlouvalo.
Na to jsem opravdu moc skeptickej.
Linux je otestovany na stovkach podobnych i mnohem kritictejsich aplikaci, takze to ze ridi beh motoru a snima a zaznamenava data z ruznych senzoru nicemu nemuze vadit. Nehlede na to, ze u zavodnich moto je takovy mnozstvi veci co se muze pokazit, ze spolehlivost Linuxu je ten nejmensi problem.
Ale narazel sem na to ze to je „Noname“ jak rikas. I v zavodech jako je MotoGP nebo F1 je spousta stroju „Noname“, u tech mene znamych zavodu tim spis, takze tady to neni rozhodne prekazka.
Mimochodem moje Aprilie se musi pripojit k pocitaci i pri vymene vyfuku, takze ja si na ni tak maximalne vymenim uklepany sroubky nebo doliju olej…
No je fakt že značky v závodech opravdu nesleduju, pro mě je to spíše praktická záležitost. Jen jak vidim tyhle značky tak si vzpomenu na nějakou tu čínu co jsem měl v ruce a představim si kvalitu jejího zpracování (která se teda lepší) nebo kvalitu „oceli“ (která zůstává stejná jen se skrývá za lepší zpracování).
PS: jinak moc dobře chápu změnu přeprogramování při změně výfuku, to sakra mění charakteristiku motoru, teda pokud zrovna neměníš za uplně stejnej. Naštěstí (někdy na smůlu) já mám karburátor, takže nic co by nespravil šroubovák :)
Pusobite na mne dojmem, ze si to predstavujete tak, ze do ty motorky snad instalujou Ubuntu… nenapadlo vas, ze:
1] Dany Linux bude jiste specializovany (a verim, ze i odzkouseny) stejne, jako „nějaký sofistikovaný otestovaný jednoúčelový vestavený systém“ a ne zadna obecna distribuce?
2] Nejaky podstatny duvod kombinovat HW a SW i u treba dopravnich prostredku existuje?
Hele, ale dyk sis odpovedel vlastne sam, kdyz sis tu Aprilku parkrat rozebral, vis co je predstih, komprese a dalsi… ale mas pocit, ze by ti snad ridici jednotka na Aprilce sahala do brzd? Nebo do toho jak jedes? Predpokladam, ze tady bude klasicka elektronika jako v normalnich motorkach + par drobnosti, uz ted mas v motorkach moznost volby modu, kde ti po zmacknuti cusliku masina nastavi podvozek, kontrolu trakce, charakter motoru. A to v seriovych motorkach, ne v nejakym okruhovym specialu… /napr. nova Multistrada od Ducati/.
btw jo a sice uz jsou strojky s fly-by-wire, ale Brembo dosud fly-by-wire brzdy neudelal, tak se neboj:-)
Ne v pohodě, musíte mě dnes brát trochu s rezervou, se všema názorama celkem souhlasim (ani jsem nechtěl rozdmýchat flame). Mě de spíše o to že v poslední době nacházim věci které jsou z mého pohledu trochu zbytečně nacpané všemožnejma operačníma systémama protože se to „prodává“. Takže jsem trochu vypěnil když jsem si toto přečetl. To ani nemá nic proti linuxu (naopak jsem velkej linuxovej fanda). Trochu jsem vypěnil když jsem si to přečetl. Upřímě se ale děsim toho až mi bude motorka nebo auto řikat co mám dělat a bude mě monitorovat kamsi. Tohle je jen taková předzvěst :)
Zlozitym systemom sa v dnesnych dopravnych prostriedkoch nevyhnete. Palubny pocitac je dnes standard aj ked s PC nema vela spolocneho, je tam preto, aby riadil a cim komplikovanejsie veci riadi tym ma vaciu potrebu komplexneho systemu. Fakt, ze ide o elektricku motorku, je pri tomto dost podstatny. Navyse vacsina motorkarov sa zabija koli vlastnej hluposti a komplikovana motorka so spolahlivym systemom by mohla prave toto obmedzit. Tu to bolo zverejnene v zpravicke z toho dovodu, ze je to najskor prva open source motorka.
V celku to nieje zly napad. Zabezpecit posadku auta mozte instalaciou bezpecnostnych prvkov v okoli posadky, ale na motorke? Existuju uz airbagy pre motorkarov (je to vlastne special kombineza ktora sa pri havarii nafukne), ale v tomto pripade je lepsie havarii predist, ako to riesit tak ako v aute. Vdaka tomu, ze bude motorku riadit operacny sytem zalozeny na open source, bude podstatne jednoduhsie vyvijat software, ktory pomocou detekcie kolizie, trakcnej kontroly, snimania naklonu motorky atd. dokaze lepsie zareagovat na situaciu ako samotny sofer a zachranit mu tym zivot. Navyse si budete moct pisat scripty ktore budu tu motorku riadit uplne za vas, alebo vykonavat rozne kaskaderske kusky. Vdaka pripojeniu na internet ju budete moct radit vzdialene (cez bash asi nie:). Vsetci vieme, ze taketo srandicky linuxakov bavia a pomozu zvysit bezpecnost na nasich cestach. Tak preco nie?
Ospravedlnujem sa za roman, ale inak to neslo :)